Bild
Nästa artikel
Större säkerhet för små åkande

Större säkerhet för små åkande

Barnsäkerhet

Barnens behov hamnar ofta i mediaskugga när det gäller bilsäkerhet. Men inte hos oss! Vi undersöker i vilken långtestbil de små åker säkrast och ger en guide hur barnen färdas bäst i bilen.

Säkerheten i bilarna blir bara bättre och bättre. Varje år lanseras nya och mer avancerade assistanssystem. Biltillverkarna tävlar om att komma först till nästa delmål på väg mot självkörande bilar. Men i den tekniska assistentkapprustningen hamnar barnens säkerhet i skuggan.

Trots att flera säkerhetsfunktioner varit tillgängliga sedan länge är det fortfarande ovanligt att de kommer baksätetspassagerarna tillgodo. Exempelvis är bältesförsträckare och kraftbegränsare, som minskar påfrestningarna på kroppen, självklarheter i framsätet men relativt ovanligt på platserna bak.

 

Vi ser dock en stadigt positiv trend. I årets långteststall har nästan alla kraftbegränsningar och försträckare i baksätet. Volkswagen är det enda undantaget där bältessträckare bak endast är tillval.

Inte heller hittar vi några direkta felaktigheter i bilarnas instruktionsböcker, som ibland varit förekommande tidigare år. Istället noterar vi en allmän försiktighet i formuleringarna, där generella rekommendationer om barnstolsplaceringar och avstängning av passagerarkrockkudde kompletteras av hänvisar till lokala föreskrifter och regler. Bara Volvo och Peugeot skriver uttryckligen att barnen bör åka bakåtvända upp till fyra års ålder.

Fler biltillverkare borde ta barnsäkerheten på större allvar med tydligare råd och rekommendationer om hur de små ska sitta så säkert som möjligt.

Av Kias nära 600 sidor tjocka manual är det bara 13 av dessa som avhandlar barnens säkerhet. Att byta hjul tillägnas 26 sidor. I Peugeot är kapitlen om barnsäkerhet utspridda på flera ställen och det är svårt att få en samlad bild.

I en modern bil spelar det ingen roll om barnen åker fram eller i baksätet om passagerarkrockkudden går att avaktivera. Bäst är att barnen sitter på ”trottoarsidan” så att de inte kliver ut mot vägen.
I en modern bil spelar det ingen roll om barnen åker fram eller i baksätet om passagerarkrockkudden går att avaktivera. Bäst är att barnen sitter på ”trottoarsidan” så att de inte kliver ut mot vägen.
 3,7 meter korta Suzuki Ignis är ett rymdunder som sväljer bakvända bilbarnstol i baksätet utan problem.
3,7 meter korta Suzuki Ignis är ett rymdunder som sväljer bakvända bilbarnstol i baksätet utan problem.
En hög suv ger ett lättare insteg även när småbarnen ska lyftas in i sina bilbarnstolar.
En hög suv ger ett lättare insteg även när småbarnen ska lyftas in i sina bilbarnstolar.

Av långtestbilarna är det bara Volvo V90 som representerar den klassiska familjebilen – en stor herrgårdsvagn. Den långsträckta kombikarossen (4,94 m) ger både bra utrymme i baksätet samt en väl tilltagen lastarea i bagaget.

De kortare suvarna kan bitvis ge V90 en match i kupéutrymme men i ronden bagage har den långa svensken en klar fördel i verkliga förhållanden. Även om Tiguan (4,49 m) sväljer mer last på papperet – 615 liter mot 560 i V90 – finns dessa lastlitrar på höjden. Det är betydligt lättare att lasta vardagsföremål i V90. Volvos bagage är inte bara längst utan har även det bredaste måttet mellan hjulhusen där två barn-vagnschassin ryms bredvid varandra.

De höga suvarna har istället andra förtjänster. Många köper biltypen för ett lättare insteg, något som även kommer småbarnsföräldrar till nytta när barnen ska lyftas in i sina bilstolar med ryggknäckande manövrar. Medan dörröppningen i V90 upplevs som låg och trång är det ergonomiskt fördelaktigt att sätta fast barnen i Niro, 3008 eller Tiguan. Även lilla Ignis skonar ryggen jämfört med V90.

 

Höga bilar ger också ett bättre sidokrockskydd, generellt sätt. Den upphöjda sittpositionen gör att passagerarna sitter mer skyddade ifrån krockvåldet. Bland våra långtestbilar når samtliga fem bilar maximala åtta poäng i Euro NCAP:s sidokrocktest. Det europeiska krocktestinstitutet mäter krockvåldet i baksätet på två framåtvända krockdockor som motsvarar en sex- och en tioåring. Vid en frontkollision är skillnaderna större mellan långtestbilarna där Tiguan, V90 och 3008 utgör topptrion.


Tidigare löd rekommendationen att barn satt säkrast i baksätet. I moderna bilar är det inte längre någon säkerhetsskillnad om bilstolen monteras bak eller fram. Risk för kupéinträngning vid olyckor har minskat rejält på senare tid. Så länge passagerarkrockkudden är avstängd kan man även montera bilbarnstolen i framsätet. Detta gäller även framåtvända bilbarnstolar. Upp till dess att barnen är 140 cm långa ska krockkudden vara avstängd.

Istället finns det vissa fördelar för framåtvända barn att sitta fram. Här finns sidokrockkudden som skyddar passagerarnas bäcken vid sidokrockar. Tyvärr är det fortfarande väldigt ovanligt med sidokrockkudde i baksätet trots att forskningen kan visa på en positiv inverkan. Ingen av årets testbilar har sidokrockkudde bak, men det finns som tillval för 3 400 kr till Tiguan.

Det är trångt under framstolen i Peugeot 3008 och därmed svårt att fästa barnstolsremmarna. Men 3008 är ensam om Isofix-fästen fram som standard.
Det är trångt under framstolen i Peugeot 3008 och därmed svårt att fästa barnstolsremmarna. Men 3008 är ensam om Isofix-fästen fram som standard.
Passagerarkrockkudden måste vara lätt och enkel att stänga av själv utan verkstadsbesök. Alla testbilar klarar det momentet.
Passagerarkrockkudden måste vara lätt och enkel att stänga av själv utan verkstadsbesök. Alla testbilar klarar det momentet.
Bilarnas manualer är tjocka som lagböcker. Ändå får kategorin barnsäkerhet onödigt liten plats.
Bilarnas manualer är tjocka som lagböcker. Ändå får kategorin barnsäkerhet onödigt liten plats.
Volvo är ensam om praktiska öglor till bilstolsremmarna.
Volvo är ensam om praktiska öglor till bilstolsremmarna.

När man placerar ett framåtvänt barn i framsätet kan man med fördel höja upp stolen och skjuta sätet så långt bakåt som möjligt. Detta är den mest skyddade placeringen– högt nära B-stolpen – och hjälper till att bältet löper korrekt över höfterna. Tyvärr har inte alla bilar en höj- och sänkbar passagerarstol, denna finess saknas i vår Suzuki Ignis.

En annan fördel med att sitta fram är att bältesinfästningen går att justera i höjdled på B-stolen vilket är en fördel för äldre barn som sitter på en bilkudde.

Trots fördelarna med att ha barnen fram är det bara Peugeot som erbjuder Isofix-fästen i framsätet. En Isofix-montering gör det lättare att montera en bilstol korrekt istället för att enbart förlita sig på bältesförankring.

För barn i en bakåtvänd bilbarnstol finns inga direkta fördelar med att sitta fram. De är inte hjälpta av sidokrockkudden utan får sitt skydd från den bakåtvända bilbarnstolen. Inte heller bältesfunktionerna spelar roll i en bakåtvänd stol. Att sitta fram kan istället ge mer distraktioner för föraren samt skymma sikten.

Om en bakåtvänd bilbarnstol placeras i framsätet ska passagerarstolen istället sänkas till den lägsta position och barnstolen ska placeras tätt intill instrumentbrädan för att inte hamna i förarens siktfält. Då blir det också blir det lättare att lyfta in och ur barnen.

När barnen placeras i baksätet ska man i första hand se till att de sitter på höger sida för att få in- och ursteget mot trottoaren och inte mot trafiken.


Euro NCAP är en viktig aktör för att sätta press på bilföretagen om säkerhets-utrustningen för barn. På deras hemsida (www.euroncap.com/sv) finns detaljerad information om vilka säkerhetsfunktioner som finns till varje krocktestad bil samt hur väl bilmodellen skyddar framåtvända barn –sex och tio år – i både frontalkrock och sidokollision.

Euro NCAP ger Volvo V90 två poängs avdrag i säkerhetsfunktionerna då de inte anser att märkningen av barnstolsfästpunkterna är att betrakta som permanenta. Därför får V90 ett lägre barnbetyg av Euro NCAP trots riklig säkerhetsutrustning.

Vi viktar själva funktionerna högre och Volvos omfattande utrustningsmöjligheter och bäst bagageutrymme för barnvagnar  ger Volvo segern som bästa barnbil i långteststallet 2017. Att vissa funktioner bara är tillval samt avsaknaden av sidokrockkudde bak gör att totaltbetyget ändå stannar på fyra stjärnor hos oss.

Vi väntar fortfarande på den bil som når full pott i barnsäkerhetsronden…

Peugeot har samlat tydlig bältes- och krockkuddsinformation på samma ställe.
Peugeot har samlat tydlig bältes- och krockkuddsinformation på samma ställe.
Bara Volvo kan ta två barnvagnschassin i bredd.
Bara Volvo kan ta två barnvagnschassin i bredd.
Trots digital instrumentpanel har VW Tiguan små färglösa bältessymboler som försvinner bland all information – Volvo har en tydligare lösning.
Trots digital instrumentpanel har VW Tiguan små färglösa bältessymboler som försvinner bland all information – Volvo har en tydligare lösning.
Större säkerhet för små åkande

Så säkra är långtestbilarna. I år har nästan alla långtestbilar utom en både bältessträckare och kraftbegränsare bak. Undantaget är Tiguan där bältessträckare ingår i ett paket med sidokrockkudde bak. Tyvärr är bakre sidokrockkuddar ännu sällsynt utrustning. Bara Tiguan har det som tillval.

Peugeot 3008 och Volvo V90 är ensamma om Isofix-fäste i passagerarstolen fram för enklare installation av bilbarnstolen. Dock kostar det 900 kronor hos V90. I 3008 är det standard. Volvo kan också erbjuda integrerade sittkuddar i baksätet och elektriska barnsäkerhetslås som kan manövreras från förarplatsen. Dessa bekvämligheter är Volvo ensamma om i kvintetten. Allra mest uppskattas de praktiska fästöglorna för bilbarnstolarnas remmar. En funktion som nästan bara finns i Volvobilarna.

Dessa detaljer gör att Volvo V90 är bästa barnbil i årets långteststall. VW Tiguan är tvåa med högt krockbetyg och möjlighet till sidokrockkudde bak som extra bonus. Trea blir Peugeot 3008 som är mer genomtänkt än Kia Niro. Sist kommer Ignis som har bra utrustning och kupéutrymme för sitt segment men bagaget är en stor begränsning.


Barn i bil

  Kia
Niro
Peugeot
3008
Suzuki
Ignis
VW
Tiguan
Volvo
V90
Bakåtvänd barnstol fram ja ja ja ja ja
Bakåtvänd barnstol bak ja ja ja ja ja
Barnstolsöglor fr/b nej/nej nej/nej nej/nej nej/nej ja/ja
Bältessträckare bak ja ja ja 3 400kr pkt ja
Bältespåminnare bak ja ja ja ja ja
Bälteskraftsbegränsare bak ja ja ja ja ja
Elektriska barnsäkerhetslås nej nej nej nej 900kr
Får liggvagn plats ja ja nje ja ja
Heltäckande sidokrockgardin ja ja ja ja ja
Integrerade bälteskuddar bak nej nej nej nej 2 900kr
Isofixfästen fr/bak nej/ja ja/ja nej/ja nej/ja 2 530kr/ja
Sidokrockkuddar bak nej nej nej 3 400kr pkt nej
Urkopplingsbar krockkude ja ja ja ja ja
Krocktest Euro NCAP
barnsäkerhet
80% 82% 79% 84% 80%
Frontkollision, barn 6 & 10 år 13,1 p 14,0 p 11,8 p 14,8 p 14,3 p
Sidokollision, barn 6 & 10 år 8 p 8 p 8 p 8 p 8 p
Säkerhetsfunktioner 7 p 7 p 7 p 7 p 5 p*
Montering 11,5 p 12 p 12 p 11,8 p 12 p
ViB:s barnbetyg 3 3 2 4 4

*Volvo V90 får två poängs avdrag för bristande uppmärkning av barnstolarnas fästpunkter.


Allt färre barn skadas i trafiken

Ålder 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Omkomna 0-3 år 2 0 2 0 1 1 1 0 1 1 1
Omkomna 4-11 år 4 2 0 3 4 0 2 2 1 0 0
Svårt skadade 0-3 år 17 12 16 8 18 11 13 10 71 5 9
Svårt skadade 4-11 år 42 39 40 33 32 27 50 28 44 17 18

 

Taggar: Barnsäkerhet

Säkerheten i bilarna blir bara bättre och bättre. Varje år lanseras nya och mer avancerade assistanssystem. Biltillverkarna tävlar om att komma först till nästa delmål på väg mot självkörande bilar. Men i den tekniska assistentkapprustningen hamnar barnens säkerhet i skuggan.

Trots att flera säkerhetsfunktioner varit tillgängliga sedan länge är det fortfarande ovanligt att de kommer baksätetspassagerarna tillgodo. Exempelvis är bältesförsträckare och kraftbegränsare, som minskar påfrestningarna på kroppen, självklarheter i framsätet men relativt ovanligt på platserna bak.

 

Vi ser dock en stadigt positiv

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

SÅ SKA BARNEN SITTA

Svensk lag säger att alla barn under 135 cm ska sitta i någon form av skyddsanordning i bilen. EU:s rekommendation är upp till 12 år och 150 cm. Skyddsanordningen kan vara en bilbarnstol eller en kudde. Exakt hur barnet ska sitta för att färdas så säkert som möjligt beror på barnets ålder.

Under 9 månader: Bebisar ska sitta i speciella babyskydd. Placera babyskyddet i så upprätt läge som möjligt för att avlasta nacken vid en krock. Kolla så att bilbältet når runt babyskyddet. Vissa bilar kan ha bälten bak som inte når runt ett babyskydd, speciellt om barnet ska placeras på mittplatsen. Enklast är att använda en bas som babyskyddet sätts fast på. Säkerheten är densamma, men det vardagliga handhavandet är betydligt enklare och risken för felmontering minskar med babyskyddsbas.

<1–5 år: När barnet kan sitta själv utan stöd kan man byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol. I Sverige är rekommendationen att barn ska åka bakåtvända upp till 4–5 års ålder. Så länge passagerarkrockkudden är avstängd spelar det ingen roll om barnet åker fram eller bak. De större barnen (3–5 år) har får mer benutrymme i framsätet men att åka med böjda ben är ingen säkerhetsrisk, bara en komfortfråga.

5–11 år: Barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt. Mellan 4–5 års ålder, eller när bilbarnstolen inte längre ger rätt stöd för nacken, är det dags att vända på barnet till en framåtriktad bältesstol av en typ som använder bilens bälte. I framsätet ska passagerarkrockkudden vara avstängd så länge barnen är under 140 cm. Ställ gärna in stolen högt och långt bakåt för bästa möjliga skydd.

9–12 år: När barnen blivit tillräckligt långa kan de byta ut bältesstolen mot en bilkudde. Viktigast är att se till att bältet sitter bra över axeln på barnet. Det är enklast i framsätet där höjden på passagerarstolen i vissa bilar kan justeras och bältet kan ändras i höjdled på dörrstolpen. När barnen är över 140 cm kan man aktivera passagerarkrockkudden.

Kläder: Ta av alla tjocka jackor och overaller innan du spänner fast barnet! Med tjocka kläder får inte bältet rätt kontakt med kroppen och krockvåldet vid en olycka ökar. Det finns också risk att barnet glider ur stolen. Speciellt med overaller riskerar att bältet hamnar fel över höfterna. Om bilen är väldigt kall, se till att midjebältet dras åt ordentligt över höfterna (inte magen!) samt öppna dragkedjan på jacka/overall så att diagonalbältet ligger tätt inpå kroppen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.