Bild
Nästa artikel
Hur och var åker barnen säkrast? Skyddande utrustning för de minsta är fortfarande ett sorgligt förbisett område av bilindustrin.
Hur och var åker barnen säkrast? Skyddande utrustning för de minsta är fortfarande ett sorgligt förbisett område av bilindustrin.

Barnsäkerhet – Säker resa för de minsta

Barnsäkerhet

Automatisk nödbroms, fem stjärnor i Euro NCAP och dödavinkelvarnare. Säkerheten är viktig när svenskar väljer bil. Men hur säkert åker barnen? Vi testar vilken av våra långtestbilar som är bäst för de små.

We care about the little people – vi bryr oss om de små människorna. Orden yttrades av den svenske styrelseordföranden för oljebolaget BP, Carl-Henrik Svanberg, under oljekatastrofen i mexikanska gulfen för några år sedan. Svenberg menade egentligen vanliga människor, inte småväxta, och fick hård kritik för sitt nedlåtande uttalande om kustinnevånare i södra USA som drabbades hårt av oljeutsläppen.

Orden borde istället yttrats av någon chef hos de stora biltillverkarna. För medan säkerhetsutvecklingen går fort inom bilindustrin, halkar barnsäkerheten efter. De små passagerarna har inte samma skydd som stora. Framför allt är säkerhetsutrustningen i baksätet nedprioriterad.

Inför årets sista rond för Vi Bilägares långtestbilar fick testlaget förstärkning av tvillingarna Elsa och Vera Dahlin (2,5 år) och Herman Svärd (2,5 år). Frågan är i vilken av bilarna som erbjuder den högsta barnsäkerheten?

En bil som snabbt blev en favorit bland testlagsjuniorerna var Mazda MX-5. Så till den mildra grad att Herman vägrade att kliva ut ur Mazdan efter en kortare runda med taket nedfällt. Istället satt han själv kvar i 45 minuter under öppen himmel och mumsade på sina russin och njöt av cabrioletlivet.

Den röda Mazdan är en känslomässig favorit, men rent objektivt kommer den på sista plats när vi synar bilarnas säkerhetsutrustning. Med total avsaknad av baksäte är resultatet föga förvånande och få – om ens någon – lär välja sportbilen MX-5 för dess familjemässiga kvaliteter. Vi fick inte ens ned en barnvagn i den lilla skuffen.

Dock har MX-5 bilbarnstolsfästen på passagerarsidan och krockkudden går att stänga av. Så det är möjligt att ta med ett av barnen på lite ”egen tid” med mamma eller pappa, under en mysig bilutflykt.

 

Att sitta fram är egentligen inte så dumt. Tidigare löd rekommendationen att barn ska sitta bak, men dagens bilar är så säkra att det inte längre finns någon nämnvärd risk för kupéinträngning i framsätet vid en krock. Istället finns säkerhetshöjande utrustning i passagerarstolen som inte alltid erbjuds till baksätespassagerarna.

Så länge barnet är under fyra år ska det åka bakåtvänt. Köper man en bra bilbarnstol med goda testresultat har barnet ett bra skydd genom själva stolen.

Men framåtriktade barn mellan fyra och tolv år är dessvärre förbisedda i biltillverkarnas säkerhetsarbete. I baksätet är det fortfarande vanligt att sidokrockkuddar, bältessträckare och bälteskraftbegränsare saknas.

Bältessträckare ser till att dra åt bältet i inledningsskedet på en krock för att säkerställa att bältet sitter nära kroppen. Eftersom barn har svagare nackstruktur är det viktigare för barnen att kroppen inte får en för stor rörelse framåt.

Bältessträckaren tar vid senare i krockskeendet och släpper på bältesåtdragning för att minska bältets kraft mot kroppen som kan ge skador. Det är viktigare för barnens skörare kroppsstruktur än för vuxna.

Trots detta är dessa bältesfunktioner relativt ovanligt i baksätet medan det i regel är standard för framsätespassagerarna.

Utvecklingen går ändå framåt. Vi kan glädjande konstatera att samtliga bilar i långteststallet har både bältessträckare och bälteskraftbegränsare i baksätet. Nåja, utom baksäteslösa Mazda MX-5.

Trångt i Opel. Det är svårt att fästa barnstolsremmar i Astra. Minimalt med luft under stolsrailsen och passagerarstolen går inte att höja.
Trångt i Opel. Det är svårt att fästa barnstolsremmar i Astra. Minimalt med luft under stolsrailsen och passagerarstolen går inte att höja.
Isofix-fästen på ytterplatserna bak är lagkrav sedan 2004. Mazda och Audi har även fästen fram.
Isofix-fästen på ytterplatserna bak är lagkrav sedan 2004. Mazda och Audi har även fästen fram.
En viktig varningslampa! Passagerarkrockkudden fram ska vara avstängd för barn under 140 cm.
En viktig varningslampa! Passagerarkrockkudden fram ska vara avstängd för barn under 140 cm.
Elektroniska barnlås i Audi uppskattas. Separat uppdelning mellan höger och vänster sida.
Elektroniska barnlås i Audi uppskattas. Separat uppdelning mellan höger och vänster sida.

För bakåtvända barn som börjar bli stora i växten ger framsätet möjlighet att ge extra benplats, jämfört med det kortare baksätet. Fast det är egentligen mer en komfortfråga för att slippa sitta länge med böjda ben, än ren säkerhet. Men se till att passagerarkrockkudden är avstängd innan en bakvänd bilbarnstol monteras i framsätet! Annars kan även en liten olycka få ödesdigra konsekvenser.

Passagerarkrockkudden stängs vanligtvis av med bilnyckeln, antingen via handskfacket eller på sidan av instrumentpanelen vid passagerardörren. Kolla i instruktionsboken för vad som gäller för din bil. På vår Subaru Levorg stängs krockkudden av automatiskt via en viktsensor i stolen och är bara aktiv om en vuxen person sitter i framsätet.

När krockkudden är avstängd ska en gul varningslampa tändas som bekräftelse på att funktionen är avaktiverad innan man monterar en bakåtvänd bilbarnstol i passagerarstolen.

För framåtriktade barn säger rönen att airbagen ska vara avstängd för barn under 140 cm. För barn över 140 cm kan krockkudden vara aktiverad.

Sidokrockkuddar utgör ingen fara för barn i bilbarnstol. Tvärt om bör en bra familjebil ha sidokrockkuddar även i baksätet – något som tyvärr är ovanligt – eftersom en krockgardin ger litet eller inget skydd för huvudet på kortare personer.

Barn är också mer utsatta om dörrpanelen tränger in i kupén vid en sidokrock. Inte minst visar forskning att bildörrens armstöd kan vara farligt för de minsta passagerarna som sitter framåtvända. En risk som minskar om det finns sidokrockkuddar bak. Av årets långtestbilar är det bara Audi A4 som kan erbjuda detta – fast som tillval mot en hög extrakostnad på 4 400 kronor.

Bara Audi A4 erbjuder sidokrockkuddar bak. De hjälper inte Herman, nu i sin bakåtvända bilstol, men ger viktigt skydd till framåtvända barn.
Bara Audi A4 erbjuder sidokrockkuddar bak. De hjälper inte Herman, nu i sin bakåtvända bilstol, men ger viktigt skydd till framåtvända barn.
Audi visar krockkuddestatusen med svårfunnen symbol i taket samt i färddatorn vid start.
Audi visar krockkuddestatusen med svårfunnen symbol i taket samt i färddatorn vid start.
I brist på baksäte har Mazda MX-5 Isofix-fäste i framsätet. Dock trång kupé för bakåtvänd bilstol.
I brist på baksäte har Mazda MX-5 Isofix-fäste i framsätet. Dock trång kupé för bakåtvänd bilstol.
Tydligt. Toyota Avensis har samlat all relevant barninformation på mittkonsolen.
Tydligt. Toyota Avensis har samlat all relevant barninformation på mittkonsolen.

Rent bekvämlighetsmässigt är Toyota Avensis den smidigaste familjebilen. Svårast är småbarnslivet med en Opel Astra. För familjer med bakåtvända bilbarnstolar finns inget naturligt utrymme under framstolarna att fästa remmarna i. Stolsrailsen i Astra ligger dikt an mot golvet och man får lirka en bra stund för att surra runt en rem. Passagerarstolen inte är justerbar i höjdled, vilket gör det ännu trängre med rem-infästningen.

Frånvaron av höjdjustering är också negativ för de äldre barnen som sitter på en bilkudde. Det gör det svårare att justera in bältet i korrekt axelhöjd.

Den andra tysken, Audi A4, lider av liknande problem gällande reminfästning under framstolarna, där de lågt placerade stolsrailsen kan ge upphov till barnförbjudna svordomar innan den bakåtvända bilbarnstolen är korrekt monterad.

Japanerna Toyota Avensis och Subaru Levorg erbjuder gott om utrymme för förankringsremmar under stolarna.

I Subaru åtnjuter resenärer i alla åldrar  en låg fönsterlinje med god sikt.

Den stora Toyotakombin är rymligast i gänget och har därmed lättast att svälja skrymmande barnstolar på alla platser. Småbarnsfamiljerna uppskattar också frånvaron av kardantunnel. Toyotas platta baksätesgolv gör att skötväskan lätt kan samsas med diverse underhållningsprodukter för långresan utan att det blir trångt om utrymmet. Det möjliggör också montering av bilbarnstol med stödpinne på mittplatsen om så önskas. Toyota Avensis är lätt att tycka om som småbarnsförälder med flera lösningar som underlättar kombinationen av småbarnsstök och bilresor.

Men lika omhändertagande i säkerhetsutrustningen som Audi A4 är den inte. Därför blir Audi A4 bäst i test av långtestbilarna 2016 i kategorin barnsäkerhet.

Friluftsliv. Mazda MX-5 är inte den bästa barnbilen, men ger kvalitetstid åt ett barn åt gången.
Friluftsliv. Mazda MX-5 är inte den bästa barnbilen, men ger kvalitetstid åt ett barn åt gången.
I moderna bilar spelar det ingen roll om barnen åker fram eller bak. Idag är det inte problem med kupéinträngning vid en krock så som det var förr. Se bara till att krockkudden fram är avstängd!
I moderna bilar spelar det ingen roll om barnen åker fram eller bak. Idag är det inte problem med kupéinträngning vid en krock så som det var förr. Se bara till att krockkudden fram är avstängd!
Framsätet ger extra benutrymme. Subaru Levorg har en automatiskt avstängningsbar krockkudde fram som styrs av vikten. Dubbelkolla varningslampan så att den verkligen är urkopplad.
Framsätet ger extra benutrymme. Subaru Levorg har en automatiskt avstängningsbar krockkudde fram som styrs av vikten. Dubbelkolla varningslampan så att den verkligen är urkopplad.

Så säkra är långtestbilarna. Utvecklingen går framåt. Så också inom barnsäkerheten. I årets långteststall har alla modeller – utom tvåsitsiga Mazda MX-5 – både bältessträckare och bälteskraftbegränsare i baksätet. Det är viktigt för att minska belastningsskadorna för de minsta passagerarna vid en olycka.

Tyvärr lyser ännu sidokrockkuddar bak med sin frånvaro, trots att forskning visar att de kan minska skaderisken för framåtvända barn vid sidokrockar. Det enda undantaget är Audi A4, som erbjuder sidokrockkudde till baksätet som tillval (4 400 kr).

Subaru Levorg, Toyota Avensis och Opel Astra erbjuder samma säkerhetsutrustningsnivå för de små. De tre får ett godkänt betyg.

Av dessa får Avensis en extra guldstjärna för generösa utrymmen som lättast ackommoderar skymmande bilbarnstolar. Frånvaron av kardantunnel ger ett praktiskt och lättanvänt baksäte. Astra får beröm för att kunna rymma en barnstol bakom förarplatsen trots att den tillhör kompaktklassen. Inte självklart i segmentet.

Utöver möjlighet till sidokrockkudde bak är Audi A4 även den enda kombibilen i gänget som har barnstolsfästen i framsätet samt elektrisk barnlås som kan styras från förarplatsen. Detta gör att Audi A4 blir årets vinnare i barnsäkerhetsronden.


Barn i bil

Bakåtvänd Audi
A4
Mazda
MX-5
Opel
Astra
Subaru
Levorg
Toyota
Avensis
Bakåtvänd barnstol fram ja ja ja ja ja
Bakåtvänd barnstol bak alla platser - alla platser alla platser alla platser
Barnstolsöglor fr/b nej/nej nej/- nej/nej nej/nej nej/nej
Bältessträckare bak ja - ja ja ja
Bältespåminnare bak ja - ja ja ja
Bälteskraftsbegränsare bak ja - ja ja ja
Elektriska barnsäkerhetslås ja nej nej nej nej
Får liggvagn plats ja nej ja ja ja
Heltäckande sidokrockgardin ja ja ja ja ja
Integrerade bälteskuddar bak nej - nej nej nej
Isofixfästen fr/bak ja/ja ja/- nej/ja nej/ja nej/ja
Sidokrockkuddar bak 4 400 kr - nej nej nej
Urkopplingsbar krockkude ja ja ja ja ja
Krocktest Euro NCAP
barnsäkerhet
87% 80% 84% 83% 85%
ViB:s barnbetyg 4 1 3 3 3

Allt färre barn förolockas i trafiken

I Sverige är det förhållandevis få barn som skadas i trafiken jämför med övriga Europa, speciellt i det lägre åldersspannet. Förklaringen är att svenska barn sitter bakåtvända en längre tid än i många andra länder. Risken att dödas eller skadas svårt är upp till fem gånger så stor om man sitter framåtvänd jämfört med bakåtvänd. Även vid sidokrockar är en bakåtvänd bilstol att föredra, då krafterna riktas in i bilstolen. I en framåtvänd bältesstol är krafterna vid en sidokrock framåt och sidled, där stolen har sämre skydd.

Ålder 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Omkomna 0-3 år 2 0 2 0 1 1 1 0 1 1
Omkomna 4-11 år 4 2 0 3 4 0 2 2 1 0
Svårt skadade 0-3 år 17 12 16 8 18 11 13 10 7 5
Svårt skadade 4-11 år 42 39 40 33 32 27 50 28 44 17

 

We care about the little people – vi bryr oss om de små människorna. Orden yttrades av den svenske styrelseordföranden för oljebolaget BP, Carl-Henrik Svanberg, under oljekatastrofen i mexikanska gulfen för några år sedan. Svenberg menade egentligen vanliga människor, inte småväxta, och fick hård kritik för sitt nedlåtande uttalande om kustinnevånare i södra USA som drabbades hårt av oljeutsläppen.

Orden borde istället yttrats av någon chef hos de stora biltillverkarna. För medan säkerhetsutvecklingen går fort inom bilindustrin, halkar barnsäkerheten efter. De små passagerarna har inte samma skydd som stora. Framför allt är säkerhetsutrustning

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

SÅ SKA BARNEN SITTA

Svensk lag säger att alla barn under 135 cm ska sitta i någon form av skyddsanordning i bilen. Skyddsanordningen kan vara en bilbarnstol eller bilkudde. Men för bästa möjliga krockskydd finns mer detaljerade rekommendationer från forskarvärlden hur barnen ska sitta så säkert som möjligt.

Under 9 månader: Bebisar ska sitta i speciella babyskydd. Placera babyskyddet i så upprätt läge som möjligt för att avlasta nacken vid en krock. Kolla så att bältet i bilen verkligen når runt babyskyddet helt och hållet. Vissa bälten bak är ibland för korta. Det finns även bassatser som man enkelt kan fästa babyskyddet på. Säkerheten är densamma, med eller utan bas, men det vardagliga handhavandet är betydligt enklare med en babyskyddsbas.

<1–4 år: När barnet kan sitta själv utan stöd kan man byta från babyskydd till bakåtvänd bilstol. I Sverige är rekommendationen att barn ska åka bakåtvända fram till fyra års ålder. Så länge passagerarkrockkudden är avstängd spelar det ingen roll om barnet åker fram eller bak. De större barnen (3–4 år) har emellertid möjlighet till mer benutrymme i framsätet. Att åka med böjda ben är dock ingen säkerhetsrisk, bara en komfortfråga.

4–11 år: Barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt. Vid fyra års ålder, eller när en tredjedel av huvudet sticker upp över stolskanten, är det dags att vända på barnet till en framåtriktad bältesstol. En bältesstol gör att även de yngre barnen får ett bälte som sitter korrekt över axlar och höfter. I framsätet ska passagerarkrockkudden vara avstängd så länge barnen är under 140 cm.

9–12 år: När barnen blivit tillräckligt långa kan de byta ut bältesstolen mot en bilkudde. Viktigast är att se till att bältet sitter bra över axeln på barnet. Oftast är detta lättast i framsätet där höjden på passagerarstolen kan anpassas (på vissa bilar) och bältet på B-stolpen går att justera i höjdled. När barnen är över 140 cm kan man aktivera passagerarkrockkudden.

Vinterkläder: Ta av alla tjocka jackor och overaller innan du spänner fast barnet! Bältet får inte samma kontakt med kroppen och krockvåldet mot kroppen ökar vid en olycka med tjocka ytterkläder. Det finns också risk för underglidning. Speciellt med overaller riskerar att bältet hamnar fel vid höfterna. Om bilen är kall, se till att midjebältet dras åt ordentligt över höfterna (inte magen!) samt öppna dragkedjan på jacka/overall så att diagonalbältet ligger tätt inpå kroppen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.