Bild
Nästa artikel
Richard Brixel, Lars Vilks och Kent Karlsson hör till konstnärer som fått plats med sina verk på den ”brinnande” Kvarntorpshögen.
Richard Brixel, Lars Vilks och Kent Karlsson hör till konstnärer som fått plats med sina verk på den ”brinnande” Kvarntorpshögen.

Heta högen

Resa

En rakt igenom märklig upplevelse. Det ryker från underjorden och skyltar varnar för att sätta ned fötterna bakom avspärrningarna, eftersom det finns risk att bränna sig. Det hade kunnat vara Island – men det här är Närke, ofta kallat Sveriges hjärta.

Vi börjar i Brevens bruk, i gränslandet Södermanland och Östergötland. Järnbruket lever upp på nytt, både tack vare en kulturell utnämning och som av en händelse också ett stort engagemang av Närkes okrönte revykung Peter Flack.

Bruksmiljöns ståtliga byggnader går i gult eller falurött; 1700-talsherrgården var bruksförvaltarbostad. Här finns masugn, kyrka i empirestil och bruksmuseum.

Vi slår oss ner vid brasan i byns gemytliga kafé/hantverks- och kuriosabutik som drivs av Mariola Sliwinska. Hon lockar med hembakat bröd, bruksföremål, porslin, personliga kuddar, sylter, möbler. Ingen kan ana att dessa små rum med sina knarrande golv tidigare har använts som både likbod, postkontor och tvättstuga.

Den 26 september 2016 invigdes Brevens bruk som Örebros läns största byggnadsminne. Det är också klassat som kulturhistorisk miljö av riksintresse, nästan i klass med världsarvet i Ängelsberg.

Och i slutet av oktober var det premiär för ”Varning för Hjalmar” då Peter Flacks och Marie Kühlers skötebarn, Hjalmar-revyerna, flyttade från Viby – eller Örebro rättare sagt – till Brevens Bruksteater, i anslutning till ortens restaurang och pub.

 

Från Brevens bruk är det inte långt till Pålsboda, mer välbekant i Tyskland än i Sverige. Anledningen är Bengt Holmgrens Volkswagenmuseum, en komplett samling VW- bubblor  från 1948 till 1975, plus ytterligare rariteter.

– Jag har haft fler tyska turister här än Pålsbodabor, säger Bengt som drivit museet sedan 1993.


Det började med att hans företag Holmgrens Buss köpte upp en samling på 46 bilar av Porschehandlaren Egil Larsson Bil AB i Borås. Med tiden har samlingen förnyats och kompletterats och det unika är att alla bilar är original. Flera exemplar har extremt korta körsträckor på endast ett par, trehundra mil.

Bengt har stängt för säsongen, men är han bara hemma låser han gärna upp för enskilda besökare. Annars gäller bokningar för större sällskap vintertid.

– Jag är 72 år nu och vill egentligen avveckla verksamheten. Men jag vill inte sälja till vem som helst. Jag ser helst att samlingen finns kvar i Sverige, helst i Närke. Jag hoppas att Örebro kommun inser värdet av all bilanknytning vi har här, inte minst också tack vare alla våra bilsportstjärnor.

En epok som gått förlorad i Pålsboda är Svenska Häftstiftfabriken, ännu ihågkommen tack vare den tjusiga skylten på taket till en tegelbyggnad nära järnvägen. Här tillverkades röda lyx-stift – ja, enligt en gammal annons skrevs det med ett bindestreck.

Efter en tid blev konkurrensen från Asien övermäktig, men tack vare tillverkningen av gem, 1936–2012, levde fabriken vidare. Numera sker tillverkningen på annan ort i företaget Büngers ägo. Det papperslösa kontoret till trots, de nickelfria gemen från Pålsboda står fortfarande högt i kurs på kontor runt om i världen.

 

Nästa mål är järnvägsknuten Hallsberg och besök i Bergöös hus, ritat av Ferdinand Boberg – hans första uppdrag som färdig arkitekt – som ägdes av köpmannen Adolf Bergöö, Karin Larssons far.

Affärslokalen på nedervåningen är numera konsthall och övervåningen visar den privata representationsvåningen.

Carl Larsson valde människor och motiv från det lilla stationssamhället till sina väggmålningar som pryder den praktfulla festsalen i dunkel fornnordisk stil. Där finns också en loftgångsliknande läktare för gästande musikanter, det Carl Larsson-designade matbordet Valhall och en öppen spis från 1889. Karins konst och bruksföremål syns givetvis här och var i rummen. I ett tillbyggt, fönsterrikt blomsterrum står en jättelik pelargonia, en gåva från Hallsbergs Bild & konstförening.

 

Husets fasad är i sig en sevärdhet och från entrén i jugendstil tar man sig till Magasinet, det jättestora tittskåpet modelljärnvägen, en riktig höjdare för både gammal och ung. Bygget av Hallsbergs modelljärnväg görs på uppdrag av kommunen och påbörjades 2012 av ett tjugotal eldsjälar. Vi träffar två av dem, Göran Jonsson och Anders Nilsson.

– Skalan är 1:87 och en del detaljer är så små att det är svårt att se dem, säger Anders Nilsson och visar en pytteliten spillkråka och några minimala kor på bete. Kossornas vattenfyllda badkar är gjorda av bubblorna från Alvedonförpackningar.

Och minsann, här syns också rostskadorna på en äldre Volvo i stationsområdet.

När anläggningen är klar – och för en lekman ser den redan ut att vara det, men det ska till många fler detaljer, installationer, teknik och finesser – kommer den att vara en modell av hela Hallsbergs stationsområde, med rangerbangårdar och omgivningar som det ser ut i  dag.

– Nu finns det 942 meter räls, som så småningom ska bli drygt en kilometer, berättar Göran Jonsson.

 

Vi kunde ha stannat några timmar till men vi är på väg till Kumla och Skoindustrimuseet som innehåller tillverkningslokaler, en skobutik med 40-talsstuk – tillräckligt åldrade personer minns hur man satt i en bekväm stol medan expediten plockade fram lämpliga förslag och hjälpte till att få skon på foten – och en utställning som visar skomodet genom åren, med drygt 100 par skor av alla de färger och fasoner.

Faktiskt besöker vi museet just den dag som Ericssons säger upp 3 000 medarbetare, bland annat ett varsel på 400 i Kumla. Redan tidigare har nedläggningar slagit hårt mot arbetslivet i den här delen av landet.

Den svenska skoindustrins hade sin storhetstid 1930–55. Kumla hade 140 skofabriker, i dag fem och med det kvarstår Kumla trots allt som Sveriges skocentrum eftersom det endast finns åtta skofabriker i hela landet.

Marianne Lönngren, med 30 år i branschen, är en av de tre som fortfarande arbetar med skor inom museet. Hon berättar om tillverkningsprocessen och visar flera olika moment och maskiner i tillverkningen; det är nåtning, hålmönster, bandkantning och sulning till slippers och ökenkängor i tolv färger. Allt till försäljning i vintagebutiken. Ökenkängor har varit på modet i många år, särskilt på 60-talet,

– De började ursprungligen tillverkas för soldater som inte skulle behöva få sand i skorna.

Marianne berättar också att utgrävningar visat att hundratals liter läderspill kommer från en eller flera skomakare som funnits här redan på 1300-talet.

 

Vi rundar av Närketuren med den allra märkligaste tilldragelsen. Ett par kilometer utanför Kumla tornar Kvarntorpshöjden upp sig, ett industriminne som vi kanske helst vill glömma av miljöskäl.

Med krigsutbrottet 1939 ströps oljeimporten, bensinransonering infördes och försvaret led brist på drivmedel. Den mest brytningsvärda skiffern visade sig finnas i Kvarntorpsområdet. Så kullen som reser sig mitt på Närkeslätten är skapad av människan själv, en slagghög av restprodukter efter utvinningen av skifferolja som pågick 1941–1966.

Fortfarande brinner askan av skiffer i underjorden, uppskattad temperatur på sina ställen 300–500 grader. Svavelångor-na sipprar fram och det är förenat med risk för brännskador om man inte följer anvisningarna.

Kullen har blivit en turistattraktion tack vare den egenartade skulpturparken Konst på hög med ett trettiotal spektakulära verk. Här finner vi bland annat verk av Lars Vilks, Richard Brixel och Marc Broos.

Upp till den 110 meter höga kullen kommer man via en trätrappa med 427 steg eller om man så vill med bil – och det vill vi. Stigningen är 18 procent med ett par rejäla serpentinkurvor. Vägen är avstängd vintertid, men konstverken finns alltid där, till allmänt beskådande, och med en hänförande utsikt över en Närke-slätt som härifrån märklig nog påminner om ett stort vildmarksområde.

NÄRKE

 Närke är ett av Sveriges minsta landskap, dess centrala läge, och formen av gränserna, har gjort att landskapet ofta kallas Sveriges hjärta.

Yta: 4 126 kvadratkilometer.

Invånare: 205 291 (2015).

Städer/större orter: Örebro, Kumla, Askersund, Hallsberg, Laxå.

Avstånd: Kumla–Örebro, 2 mil, – Stockholm, 22 mil, – Göteborg, 27 mil, – Malmö, 49 mil.

FAKTA

Brevens bruk: www.brevens.se

VW-museet, Pålsboda: www.vwmuseum.se

Skoindustrimuseet, Kumlawww.skoindustrimuseet.se

Modelljärnvägen, Hallsbergwww.hallsbergs-mjf.com

Bergöö-huset bland annat, Hallsbergwww.hallsberg.se

Taggar: Resor

Vi börjar i Brevens bruk, i gränslandet Södermanland och Östergötland. Järnbruket lever upp på nytt, både tack vare en kulturell utnämning och som av en händelse också ett stort engagemang av Närkes okrönte revykung Peter Flack.

Bruksmiljöns ståtliga byggnader går i gult eller falurött; 1700-talsherrgården var bruksförvaltarbostad. Här finns masugn, kyrka i empirestil och bruksmuseum.

Vi slår oss ner vid brasan i byns gemytliga kafé/hantverks- och kuriosabutik som drivs av Mariola Sliwinska. Hon lockar med hembakat bröd, bruksföremål, porslin, personliga kuddar, sylter, möbler. Ingen kan ana att dessa små rum med sina knarrande golv tidigare har använts som både likbod, postkontor och tvättstuga.

Den 26 september 2016 invigdes Brevens bruk som Örebros läns största byggnadsminne. Det är också klassat som kulturhistorisk miljö av riksintresse, nästan i klass med världsarvet i Ängelsberg.

Och i slutet av oktober var det premiär för ”Varning för Hjalmar” då Peter Flacks och Marie Kühlers skötebarn, Hjalmar-revyerna, flyttade från Viby – eller Örebro rättare sagt – till Brevens Bruksteater, i anslutning till orte

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.