Bild
Nästa artikel
I sydöstra Estland står denna fint renoverade lilla kyrka helt omgiven av skog.
I sydöstra Estland står denna fint renoverade lilla kyrka helt omgiven av skog.

Estland fram & tillbaka

Resa

Att resa runt i vårt grannland Estland är som att färdas mer i tid än i avstånd. På landsbygden finns miljöer som för tankarna till 1930-talets Sverige.

En av de mest iögonfallande byggnaderna i Tallinn är Alexander Nevskij-katedralen som stod klar år 1900 efter sex års byggande. Katedralen ligger vackert uppe på en höjd med utsikt över den gamla stadskärnan. Härifrån är det inte långt till utsiktspunkten där du kan stå precis vid kanten av kalkstensklippan och blicka ut över staden.

Sevärdheterna i huvudstaden skulle kunna uppta en hel artikel men nu är tanken att åka runt i Estland så efter ett par händelserika dagar i Tallinn kör jag österut i riktning mot Narva. Själv håller jag mig gärna längs de mindre landsvägarna. De är helt okej och kan jämföras med Sveriges 70-vägar med smal vägren. Själv använder jag karta men GPS ska fungera bra i Estland enligt turistbyrån.

 

Utanför Tallinn är husen sällan renoverade och de nya hus som börjat byggas har i spåren av den ekonomiska krisen inte alltid färdigställts.

För att komma till förfallets motsats, Viimsi, kör jag nästan omedelbart norrut mot den lilla udde som kommit att bli ett paradis för de bättre beställda estländarna. Här ligger de fina husen på rad och jag fortsätter längs små kurviga asfaltsvägar norr om huvudvägen mot Narva. Eftersom avstånden hela tiden är måttliga kan jag mestadels unna mig att köra små trevliga vägar där upplevelsen blir så mycket större.

Jag stannar till vid Rannarahva-museet som visar Estlands utveckling från förra sekelskiftet och det finns åtskilliga fotografier som visar miljöer mycket snarlika de som gällde i Sverige runt 1800-talets slut. Jag kommer ut med värdefulla insikter om det gamla livet i Estland och far vidare österut.


Nästa delmål är Loksa, mitt i nationalparken Lahemaa, vilket gör att jag följer kusten vid Finska viken. Det här är Estlands största nationalpark med en spektakulär kustremsa och mycket orörd natur med varg och björn. Här finns många vandringsleder och man kan delta i organiserade turer. Bitvis går vägen ända ute vid vattnet och gamla orenoverade hus passeras titt som tätt, även ett och annat övergivet hyreshus.

 

NATUREN är inte helt olik den svenska, men det är ändå tydligt att jag befinner mig på främmande mark. Jag åker vidare mot Kunda där den speciella kalkstenskusten börjar och jag vill rekommendera att ta en paus norr om Kohtla-Järve. Här finns flera populära spa-anläggningar.

Före Narva fortsätter jag återigen norrut mot Finska vikens strand med intentionen att följa gränsfloden Narva ner till staden med samma namn. Vägen går förbi monument efter monument, oftast med floden i bakgrunden. Det är alltifrån statyer till stridsvagnar och små kyrkogårdar som vittnar om en blodig historia.

Narva har länge varit en stad utsatt för krig. Den har blivit i stort sett totalt förstörd två gånger men på grund av sitt strategiska läge byggts upp igen. Här finns gamla fort såväl på den estniska som på den ryska sidan.

Efter att ha färdats så långt nordost som det går att komma i Estland blir det dags att åka tillbaka mot Jöhvi. Det tar inte lång tid att köra till den stora gränssjön Peipsi Järv, som ligger något söderut, och den ganska raka huvudvägen går vackert längs sjöns strand.

 

LANDSKAPET är flackt men målet är de något mer kuperade områdena i sydöst.För natten stannar jag på Annimatsi camping utanför Otepää där övernattningen kostar från tio euro. Nästa dag bär det av på små mysiga vägar som vindlar sig fram i landskapet söder om Pölva. Jag kör lugnt och uppmärksamt då möten med lastbilar som tar upp det mesta av vägbanan kan ge skrämselhicka i skymda kurvor. Det här är inget turistområde och ställen att stanna på för att få sig något till livs lyser med sin frånvaro. Miljön vid sidan av vägen är mycket trevlig och de små husen omges av åkrar och ängar. Här är det små jordbruk som gäller men de sista resterna av småbruket håller på att försvinna.

I Voru svänger jag av västerut och tar sikte mot sjön Vörtsjärv där vägen följer sjöns strand. Sedan vidare mot Viljandi och Pärnu. Från Pärnu kan man köra efter Östersjökusten upp mot Virtsu varifrån färjan går mot ön Ösel (Saaremaa).

Det är absolut värt att planera in en tur på ön. Vägsystemet är stjärnformat och det finns bara några få alternativ men jag hittar en mindre väg norr om huvudvägen. Staden på Ösel, Kuressaare, är en plats som präglas av turism. Här finns gott om hotell, spa-anläggningar och kulturella arrangemang. Biskopsborgen från 1200-talet är intressant då det är den enda borgen från denna tid som är bevarad i sin helhet i Baltikum. De här trakterna har traditionellt varit välbeställda och ingått i det band av berömda orter som ibland kallas Östersjöns riviera, men då Baltikum införlivades i sovjetimperiet stängdes det för turism.

 

Tillbaka på fastlandet kör jag mot Haapsalu, en kulturminnesmärkt ort som har en i stort sett intakt bebyggelse i trä och som närmast kan jämföras med ett större Sigtuna. Här finns bland mycket annat en unik järnvägsstation som har norra Europas längsta perrong byggd i trä.

Järnvägsstationen som färdigställdes 1907 är nyligen renoverad och den bruna och senapsgula byggnaden präglas av en enorm snickarglädje. I dag hyser den Estlands järnvägsmuseum.

Haapsalu ligger vid en ovanligt varm vik och här finns behandling för de som tror på att lera har hälsobringande egenskaper. Det här är en plats dit många har sökt sig under flera hundra år för att kurera sig och få rekreation.

Här bör även svenskmuseet besökas då Haapsalu betraktades som estlandssvenskarnas huvudstad fram till evakueringen och museet visar intressanta historiska fakta. Att Estland är fattigt har också inneburit att man inte haft råd med något rivningsraseri, så många av de miljöer som byggts bort i Sverige finns kvar här.

Från Haapsalu väljer jag att följa Öster-
sjökusten på små vägar och passerar Paldiski, en rest från sovjeteran med gigantiska hyreskomplex som får våra storstadsförorter att likna Bullerbyn.

Det här är så långt man kan komma från Haapsalus småstads­charm. Paldiski var helt stängt under sovjettiden då det var en stor ubåtsbas med kärnvapeninstallationer och det skulle dröja till 1994 innan estländarna hade full kontroll över området. Kontrasten är enorm trots att jag bara kört något tiotal kilometer.

Längs vägen finns rester av industribyggnader som står som betongskelett mitt ute i ingenstans. Det märks att utvecklingen gått snabbt. Det gamla, övergivna, samsas med nytt i en blandning som inte syns i många andra länder.

Det är bara några få mil kvar till Tallinn men jag har gjort en resa som flyttat mig till en annan tidsålder.

ESTLAND

Befolkning: 1 330 000.

Yta: 45 230 km2, (Sverige 450 000 km2).

Huvudstad: Tallinn, 406 000 invånare, största staden.

Högsta punkt: Suur Munamägi, 318 meter.

Läs mer på nätetwww.visitestonia.com, www.tourism.tallinn.ee,
www.wikitravel.org/en/estonia, lonelyplanet.com/estonia.

MISSA INTE

Vanalinn, gamla staden i Tallinn, är omgiven av en stenmur. Massor av turister, hög prisnivå och charmigt så det förslår. Missa inte utsiktsplatsen uppe vid Alexander Nevskij-katedralen där du ser ut över staden nedanför.

Narva. Längs väg 91 norrut från Narva till Finska viken finns otaliga krigsmonument: stridsvagnar, statyer och andra minnesmärken. Över floden Narva syns en skymt av Ryssland.

Põlva i den sydöstra delen av Estland är lite mer kuperat jämfört med resten av landet. Vägarna är ganska kurviga och här hittar du den mest ursprungliga miljön långt från de vanliga turiststråken. Bli inte förvånad om du möter hästkärror och andra äldre åkdon på de smala vägarna.

Haapsalu gamla stad. Ligger vid Östersjökusten alldeles inanför Ösel och Dagö. Världsarvslistad träbebyggelse och ett svenskmuseum. En riktigt gammal kulturbygd som länge var i svensk besittning. De sista svenskarna lämnade platsen 1944.

Paldiski. Här fanns en av Sovjetimperiets viktigaste flottbaser innan järnridån föll. Här fanns bland annat ett stort utbildningscenter för kärnvapen-ubåtarna. Gå ut och beundra den fantastiska kustlinjen med alla gamla minnesmärken.

Taggar: Resor

En av de mest iögonfallande byggnaderna i Tallinn är Alexander Nevskij-katedralen som stod klar år 1900 efter sex års byggande. Katedralen ligger vackert uppe på en höjd med utsikt över den gamla stadskärnan. Härifrån är det inte långt till utsiktspunkten där du kan stå precis vid kanten av kalkstensklippan och blicka ut över staden.

Sevärdheterna i huvudstaden skulle kunna uppta en hel artikel men nu är tanken att åka runt i Estland så efter ett par händelserika dagar i Tallinn kör jag österut i riktning mot Narva. Själv håller jag mig gärna längs de mindre landsvägarna. De är helt okej och kan jämföras med Sveriges 70-vägar med smal vägren. Själv använder jag karta men GPS ska fungera bra i Estland enligt turistbyrån.

 

Utanför Tallinn är husen sällan renoverade och de nya hus som börjat byggas har i spåren av den ekonomiska krisen inte alltid färdigställts.

För att komma till förfallets motsats, Viimsi, kör jag nästan omedelbart norrut mot den lilla udde som kommit att bli ett paradis för de bättre beställda estländarna. Här ligger de fina husen på rad och jag fortsätter längs små ku

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.