Nästa artikel
Riksvägarna 1-14 - ett bra alternativ för sommaren
Resor

Riksvägarna 1-14 - ett bra alternativ för sommaren

Publicerad 29 maj 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
De klassiska riksvägarna finns kvar trots att Sverige numera har massor av flerfiliga och snabba Europavägar. Riksvägarna med nummer 1-14 är ett bra alternativ för den som vill njuta av sommarresan.
De klassiska sträckorna verkar fortfarande locka många, inte minst mc-förare och söndagsbilister. Den som är trött på asfalt och mörka granridåer letar sig gärna ut på riksvägarna. Där är landskapet betydligt vackrare och chansen till körglädje mycket större.

Förr i tiden hörde det till allmänbildningen att känna till de klassiska rikvägarna. Man skulle veta att Riksettan knöt ihop Hälsingborg (det stavades så på den tiden) med Stockholm och att Rikssjuans ändstationer var Grums och Göteborg.

Men hur gör man för att hitta vägarnas ursprungliga sträckningar? Antingen genom att titta i en bilatlas producerad före 1962 eller genom att följa vägreportagen i tidningen Riksettan. Riksettan K-spanar i varje nummer längs en av de gamla Riksvägarna. Därifrån har vi lånat åtta presentationer av vägar värda en utflykt. Hela riksvägar eller en del av en intressant vägsträcka.         
                                                           
RIKS 1 Helsingborg-Stockholm
Riksettan är den mest berömda av de gamla riksvägarna och knöt ihop huvudstaden med Skåne och kontinenten. Det var på den vägen som doktor Borg åkte i Ingmar Bergmans filmklassiker "Smultronstället".

På vänstertrafikens tid var alla riksvägar mer eller mindre farliga och nästan alla döptes om genom att prefixet Riks- blev till Risk-. Många av dem som då körde på Riskettan kan berätta om problemen att göra omkörningar i regn och rusk.
Passageraren i framsätet blev spanare och hade uppgiften att i tid upptäcka mötande bilister.

Riksettan passerade bland annat rakt igenom Ljungby, Jönköping, Mjölby och Nyköping. Det tog lite längre tid jämfört med E4:an men vägen skapade också ett kundunderlag för motell, bensinmackar och konditorier.
K-spanarna Göran Willis och Staffan Bengtsson tillhör dem som i tidningar, TV-program och böcker har hyllat långsamheten och skönheten på de gamla riksvägarna.

Sveriges första motell byggdes längs Riksettan under 1950-talet. Klassiker som Tuna Motell, Gyllene Ratten och Gyllene Uttern blev så attraktiva att de även lockade kunder från storstäderna.  Gyllene Uttern finns kvar men Gyllene Ratten, som invigdes 1957, revs förra året och nu byggs bostäder på tomten.

Riksettan ligger delvis under nya E4:an men på ett extra vackert avsnitt, mellan Huskvarna och Gränna går det att åka riksvägsmässigt. Den gamla sträckningen konkurrerar visserligen med Sveriges kanske vackraste  Europaväg (Vätternleden) men någon gång bör man kosta på sig att åka 25 kilometer på en klassisk riksväg. Den går rakt genom småorter med namn som Flättinge, Siringe, Lyckås, Kaxholmen, Drättinge och Jordastorp. Kan det bli bättre?

RIKS 12 Solna-Mora
Riksväg 12 startar i Stockholms norra utkanter och tar sig via Enköping norr ut med sikte på Mora.  Det går bra att starta i skärningspunkten mellan E4 och E18 nära Ulriksdal. Det krävs dock ett K-spanarproffs för att hitta spåren i den här delen av Uppland där det ständigt byggs nya vägar och köpcentra.
 
Så småningom kanske ni uppfattar en sliten skylt som det står Enköpingsvägen på. Det är rätt väg.
Fram till Bålsta gick Rikstolvan söder om den nya Europavägen och sedan norr om samma väg nästan ända fram till Enköping. En påläst resenär vet att just på den första sträckan badades Ulla Jacobsson naken i filmen "Hon dansade en sommar" och lite längre bort ligger Ã-vergrans kyrka där "Cowboyen" det vill säga Lennart Lundkvist stod och vinkade till alla som körde förbi.
Bilister som visste hur man uppför sig tutade och vinkade tillbaka.  Lennart avled 1999 och ligger begravd på Ã-vergrans kyrkogård.

RIKS 7 Göteborg-Grums
Riksväg  7 skulle kunna kallas Sveriges farligaste. För snart 60 år sedan inträffade en naturkatastrof där stora delar av samhället Surte gled ner mot Göta älv. Riksvägen följde med i raset och på gamla bilder ser det ut som om både hus och väg drabbats av en jordbävning.

Den gamla och nya vägen följer Göta älv från Göteborg och norrut. Efter Trollhättan följer vägen Vänern upp till slutstationen Grums (nära Karlstad). I Trollhättan hade riksvägen en helt annan sträckning än den nuvarande E45.  

I Köpmannenbro skiljs vägarna åt och samma sak i Frändefors och Tösse. Den stora överraskningen på Rikssjuan är just Tösse. I det gamla järnvägsamhället lät en av den tidens entreprenörer bygga ett trevåninghus som i folkmun fick smeknamnet "Stadshuset". Dåvarande riksvägen gick i en båge in om Tösse och den sträckan döptes till "Slängom" och det kallas den fortfarande av Tössebor som var med när det begav sig.

Rikssjuan är nog den riksväg där man ser flest nedlagda bensinmmackar vilket säkert är intressant för de nutidsarkeologer som gillar att förflytta sig till bilismens guldålder, det vill säga 1950-talet. Vackert mack-förfall kan man bland annat studera i Tösse, Värmlandsbro och Grums.

RIKS 13 Stockholm-Haparanda
 Landets längsta riksväg passerade genom sju landskap. Den är sedan 47 år ersatt av E 4:ans nordliga sträckning men här och där går den nya och gamla vägen parallellt. Vid Gävle passerade Rikstretton rakt genom staden medan den nya Europavägen går i en båge längre västerut. Riksvägen ursprungliga rutt efter Gävle följde kusten genom orterna Björke, Trödje, Hamrångerfjärden, Bergby, Axmar, Ljusne och Sandarne.  

Hela kustvägen tillhör de vackraste avsnitten av Rikstretton. Även en kort sträcka norr om Söderhamn fram till Enånger är en omväg som rekommenderas. Därifrån upp till Sundsvall går de båda vägarna tillsammans. Det vill säga den nya vägen ovanpå den gamla.

I konkurrensen mellan en gammal och en ny väg vinner alltid den senare. Det kan man se många exempel på längs Rikstretton. Mackar och motell tvingas stänga när trafiken  minskar. Det betyder att riksvägar ofta kantas av stängda, nedklottrade mackar och motell. Trots det hittar vi inga nya mackar eller motell på den nya sträckan av E4:an norr om Uppsala. Trafiken går antagligen så fort att ingen skulle hinna stanna.

RIKS 4 Malmö-Norrköping

Riksfyran är en doldis bland de klassiska riksvägarna. Den sneddar genom Skåne och stryker sedan först längs Blekingekusten och därefter längst Kalmarsund innan den viker av in mot landet och går i mål i Norrköping. 1962 döptes Riksfyran om till Riksväg 15 och idag kallas den kort och gott E22. Under 1960-talet fick den gamla vägen en ny sträckning på vissa avsnitt i både Blekinge och Småland. Ändå går det fortfarande att hitta rester av stenlagd riksväg och så sent som förra året skyddades en liten bit av Riksfyran som höll på att moderniseras.

Riksfyrans ursprungliga sträckning genom Blekinge är lätt att följa om bara kartböckerna är tillräckligt gamla. Den gamla vägen nosar sig förbi alla småorter och totalt finns cirka tio mil stenlagd väg kvar att upptäcka. En bevarad bit ligger i utkanten av Ronneby.  En bit därifrån har Vägverket återställt en annan stenlagd raksträcka.

Mellan  Malmö  och Lund ersattes Riksfyran av Sveriges första motorväg  redan 1953. Parallellt går den gamla Lundavägen. Smal och långsam men väldigt vacker.

RIKS 8 Ã-deshög-Tomta
Det här är en av de korta klassiska riksvägarna (drygt tio mil) som inte ersatts av en Europaväg. Den har visserligen bytt namn och man åker istället på Riksväg 50 som oftast har samma sträckning som föregångaren. Den stora förändringen är  att vägen numera går utanför samhällena  Det innebär att både Vadstena, Nykyrka, Medevi och Askersund "slipper" genomfartstrafik.

Vid Ã-deshög i söder möter Riksväg 8 en annan klassisk väg, nämligen Riksettan.
Riksåttans vackraste sträcka ligger söder om Vadstena där vägen slingrar sig fram genom sädesfälten. Här samsas nytt och gammalt, bensinmackar och runstenar på ett ovanligt sätt. Omvägen runt Vadstena tar också bilisterna till moderna kulturminnen som Vadstena folkets park och Vätterviksbadet med Sveriges snyggaste minigolfbana med sjöutsikt.

RIKS 2 Trelleborg-Svinesund

På långa sträckor har E6:ans breda asfaltmatta lagts ovanpå den stenlagda Riksväg 2. Å andra sidan kan Rikstvåan ståta med den enda svenska sträcka som blivit byggnadsminne. Det handlar om en 680 meter stenlagd kurva utanför Ljungskile. Dessutom en så farlig kurva att det just kommit ut en bok som i bild och text beskriver de många trafikolyckor som inträffat just här.

Kurvan på Rikstvåan har fått vara kvar precis som några sträckor i norra Skåne och södra Halland. Efter Hallandsåsen ringlar Rikstvåan ner mot slätten hela vägen fram till Laholm. Det är en trivsam tvåfilig vägstump som passerar spettkaksbagerier och vindkraftverk innan den på riksvägars typiska sätt går rakt igenom samhällena istället för runt om. De mjuka kurvorna kan säkert locka mc-förare och de stora råkflockarna tilltalar åtminstone fågelskådarna.

Nära Riksvåan (och Rikstrean) ligger också Fleninge motell, gammalt som gatan och kanske Sveriges allra äldsta. Det invigdes redan 1954 under den period då Sverige hade hundratals motell. Fleninges exteriör är bevarad men inuti huset finns inget bevarat.

RIKS 5 Jönköping-Göteborg
Riksfemman är kanske den mest riskfyllda av alla och fick också öknamnet "Riskfemman". Utbyggnaden av ersättaren Riksväg 40 brukar vara högprioriterad av Vägverket och med jämna mellanrum ser riksdagen till att det investeras några 100 miljoner för att utbyggnaden ska bli klar. Det innebär att sträckan Göteborg-Borås redan har fått motorvägsstandard.
 
Trevligt nog har mer än 50 procent av Riksfemman bevarats både öster om Ulricehamn och på hela sträckan mellan Borås och Göteborg. Att köra gammal riksväg via Hultafors, Bollebygd och så småningom längs Landvettersjön är en härlig upplevelse. Även Riksfemmans ursprungliga sträckning öster om Ulricehamn bjuder på stora skönhetsupplevelser.

Missa inte att köra den gamla backen ner mot Ulricehamn när ni kommer från Jönköpingshållet. Det krävs inte så mycket inlevelse för att förstå att lastbilschaufförer i halt väglag kunde glida rakt in i sparbankhuset. I synnerhet som riksvägen just där svängde i en nittiograderskurva.

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-01 12:13
Lars MHR (ej verifierad)

Hej
Ni har ju glömt Rikstian (g:a E18) och Rikstrean (G:a E3/E20) här och på kartan...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.