Bild
Nästa artikel
Volvos kamremshaverier: ”Fult att de inte tar ansvar”

Volvos kamremshaverier: ”Fult att de inte tar ansvar”

Reportage

Motorhaveriet i Peter Risbergs Volvo skulle kosta 120 000 kronor – och Vi Bilägares rundringning visar att fyra av fem Volvoverkstäder gav fel svar om remmens bytesintervall.

Motorhaverier efter att en kamrem eller multirem hoppat av har varit ett gissel för många bilägare. Flera biltillverkare har gått över till kamkedja som oftast, men inte alltid, håller bättre och inte har något bytesintervall. 

Volvo sänkte förra året intervallen för kamrems- och multiremsbyte från 24 000 mil till 15 000 mil eller tio år, vilket som inträffar först. Detta påverkar alla Volvo från 2014 och framåt med D2-, D3-, D4- och D5-motorer, alltså de fyrcylindriga dieselmotorerna. Hela Volvos modellprogram berörs. Dieselmotorerna finns i V70, XC70, XC60, XC90, V60, S60, S80, V40, XC40, V90, S90 och V90 Cross Country.

De bilar vars mätarställning passerat 15 000 mil och inte har fått rembytena gjorda, bör enligt tillverkaren åtgärdas vid nästa service. 

– Vi minskar bytesintervallet för att kunna vara helt säkra på att motorn inte skadas av ett kamremsbrott i ett senare skede. Vi rekommenderar att multiremmen byts med samma intervall som kamremmen, säger Karin Wik, presstalesperson på Volvo. 

4 av 5 verkstäder svarade fel

I ett internt meddelande till Volvoverkstäderna skriver tillverkaren att det rekommenderas att alltid notera byte av kamrem och multirem i serviceboken. Informationen har gått ut till alla auktoriserade Volvoverkstäder. 

Vi har ringt till några Volvo-verkstäder för att höra när man bör byta kamrem och fick olika svar. Fyra av fem verkstäder svarade fel. Rätt svar fick vi hos Rejmes i Linköping. Fel svar fick vi hos verkstäderna i Stockholm, Umeå, Karlstad och Kalmar. De flesta svarade 18 000 mil, medan en verkstad svarade 17 000 mil. 


Pris på byte av kamrem och multirem varierade också kraftigt, från 5 930 kr till 7 623 kr. Bilarna det handlade om var V70 och XC70 D4. 

Om inte ens Volvoverkstäderna kan hålla kolla på när kamremsbytet ska göras kan det vara ännu sämre med informationen till fristående verkstäder eller bilhandlare. Tipset för den som funderar på att köpa en begagnad Volvo är att berätta för bilhandlaren att kamremsbytet ska göras tidigare – och därmed försöka pruta. Det finns dock marknader som har kortare intervall för kamremsbyte och dessa påverkas inte av ändringen. 

– Att Volvo Cars rekommenderar olika bytesintervaller för olika marknader beror på olika förutsättningar – vissa marknader är smutsigare, dammigare och varmare än andra, säger Karin Wik. 

Kamremsbyte är en lönsam affär för verkstäderna, en åtgärd som nästan alla bilägare kostar på sin bil för att inte riskera motorhaverier. Någon goodwill för att ägarna behöver byta kamrem oftare vill dock Volvo inte bjuda på. På äldre Volvomodeller har rekommendationen varit att byta kamrem senast efter tio år eller 18 000 mil.

Motorbyte för 120 000

Peter Risberg i Hörby är en av de Volvoägare som drabbats av motorhaveri efter att en rem gått av. I hans fall var det dock inte kamremmen utan multiremmen som bland annat driver AC-anläggningen. Resultatet blev motorbyte på hans Volvo XC70 D4 från 2016. 

– Jag körde bilen tio meter, sen sa det puff från motorn. Den var helt död och gick inte att starta om, säger Peter Risberg. 

– Jag beställde bärgning som tog mig till närmaste Volvoverkstad. Där konstaterade man att remmen som driver AC-anläggningen hade gått av och in i kamremmen. Resultatet blev ett motorhaveri där ventiler hade krockat med kolvarna. Remmarna hade hoppat över kuggar och enligt verkstaden krävdes det ett byte av topplocket.

Något topplock fanns dock inte att tillgå, utan det fick bli en utbytesmotor istället. Motorn i Peter Risbergs bil hade gått drygt 10 000 mil. Försäkringsbolaget Volvia har en gräns på 16 000 mil eller åtta år för maskinskador. Bolaget tog den största kostnaden för motorbytet, omkring 120 000 kr. 

Efter någon vecka fick Peter Risberg tillbaka sin Volvo, nu med en motor som bara gått 1 800 mil. 

– Att självrisken för detta var så hög kunde jag inte föreställa mig. Det skulle ha kostat mig 40 000 kr. Men jag fick goodwill av verkstaden, så jag behövde inte betala hela den summan. Det jag irriterar mig på är att detta kan hända igen även med den nya motorn. Jag köpte sista årsmodellen av XC70, det brukar ju vara säkrast ur kvalitetssynpunkt. 

– Det är fult av Volvo att inte ta sitt ansvar som motortillverkare, säger Peter Risberg.

Taggar: Reportage, Volvo

Motorhaverier efter att en kamrem eller multirem hoppat av har varit ett gissel för många bilägare. Flera biltillverkare har gått över till kamkedja som oftast, men inte alltid, håller bättre och inte har något bytesintervall. 

Volvo sänkte förra året intervallen för kamrems- och multiremsbyte från 24 000 mil till 15 000 mil eller tio år, vilket som inträffar först. Detta påverkar alla Volvo från 2014 och framåt med D2-, D3-, D4- och D5-motorer, alltså de fyrcylindriga dieselmotorerna. Hela Volvos modellprogram berörs. Dieselmotorerna finns i V70, XC70, XC60, XC90, V60, S60, S80, V40, XC40, V90, S90 och V90 Cross Country.

De bilar vars mätarställning passerat 15 000 mil och inte har fått rembytena gjorda, bör enligt tillverkaren åtgärdas vid nästa service. 

– Vi minskar bytesintervallet för att kunna vara helt säkra på att motorn inte skadas av ett kamremsbrott i ett senare skede. Vi rekommenderar att multiremmen byts med samma intervall som kamremmen, säger Karin Wik, presstalesperson på Volvo. 

4 av 5 verkstäder svarade fel

I ett internt

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-02-25 09:11

Gummirem år 2020, simpelt! Ta ansvar för simpla konstruktioner Volvo!

#2
2020-02-25 10:18

En riktigt stark rejält dimensionerad kedja med god smörjning håller bättre. På t.ex. gamla Oplar höll kamkedjan hela motorns livslängd och lite till. På gamla bilar som Volvo 940 tog inte ventilerna i kolvarna även om kamremmen gick av, det var bara att sätt in en ny och köra glatt vidare.
Kuggrem är visserligen en billigare lösning att tillverka, men då den oftast sitter väldigt trångt till så kostar det mycket att byta, vilket i slutändan blir dyrare för bilägaren. Det gäller att ha stenkoll på kamremsbytena, och på bilar med kamkedja bör man byta olja dubbelt så ofta som rekommenderat

#3
2020-02-25 14:47

Det är fel när försäkringsbolagen/ alla vi som har bilar försäkrade ska ta ansvar för en dålig produkt från biltillverkare.

#4
2020-02-25 16:27

Det där med att inte behöva böja på knäna eller rygg vid insteg i bil ligger ju i linje med dagens motto att man skall röra på kroppen så lite som möjligt.

#5
2020-02-25 19:12

På Volvo's 230E-motor hände inget och man kunde byta själv vid landsvägsdiket om man hade en rem med och ett skarvrör till hylsnyckeln för att lossa skruven som höll remskivan på vevaxeln. Den satt onödigt hårt. Men inte alla Volvo-230-motorer var sådana. Fanns redan på Volvo 740.

#6
2020-02-26 11:14

Här var det ju aggregatremmen som orsakade haveriet genom att trassla in sig i kamremmen, det räcker alltså inte med att enbart se till att ha en fräsch kamrem.
Om aggregatremmen går av blir även bilar med kedjedriven kam okörbara även om det normalt inte blir totalhaveri på motorn.
Man bör alltså se till att byta aggregatremmen i tid även om den ser bra ut!

#7
2020-02-26 15:10

Varför har Volvo inte kamkedja?

#8
2020-02-26 15:41

Carl, det är en dyrare konstruktion!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.