Bild
Nästa artikel
För att bringa klarhet i laddboxdjungeln tog vi hjälp av Elsäkerhetsverket, Vattenfall, laddoperatören Clever och återförsäljarna Eways och EVconnect.

Vilken laddbox bör man välja?

Reportage

Att ladda elbilen eller laddhybriden hemma blir snabbare och framför allt säkrare med en laddbox – men vilken ska man välja? Här är tio saker att tänka på.

1. Minska brandrisken. En laddbox (som ibland kallas laddstation eller wallbox) är en anordning som är speciellt utformad för att ladda fordon. Den kan se ut på olika sätt men oftast handlar det om en rektangulär låda som monteras på väggen intill platsen där bilen ska laddas.

Boxens uttag är gjort för elbilsladdning och inuti finns elektronik som kommunicerar med bilen och bryter strömmen om något skulle gå fel. Säkerhetsnivån (Mode 3) är därför högre jämfört med laddning via ett vanligt vägguttag (Mode 2).

Att ladda direkt ur vägguttaget kan medföra risker eftersom det inte är dimensionerat för hög belastning under lång tid. Elsäkerhetsverket avråder från sådan laddning annat än i undantagsfall och med sänkt strömstyrka.

– Ett vanligt eluttag klarar laddning med 8–10 ampere men om man laddar med högre strömstyrka och under lång tid finns risk för varmgång och varmgång kan leda till brand, säger Anders Richert, teknisk direktör på Elsäkerhetsverket, och konstaterar:

– Vår rekommendation är att inte ladda i uttag som inte är gjorda för elbilsladdning. Om man ska ladda bilen hemma så bör man skaffa en laddbox.

 

2. Välj box efter behov. Steg ett är att fundera över vilken effekt (som mäts i kilowatt, kW) som laddboxen ska kunna leverera och om den ska vara ansluten till en eller tre faser. Detta bestämmer hur snabbt bilen kan laddas.

Vad man måste komma ihåg är att laddningen sker med bilens inbyggda batteriladdare och att den sätter begränsningen för hastigheten. De flesta av dagens elbilar och laddhybrider kan bara ta emot enfasladdning och många är begränsade till en strömstyrka på 16 ampere (A), vilket ger 3,7 kW i laddeffekt. Kontrollera vad som gäller för din bil.


Kom också ihåg att storleken på huvudsäkringen och hur mycket ström som finns tillgängligt kan vara en begränsning. En vanlig säkringsnivå för villor och radhus är 20A i tre faser men många hus har också 16 eller 25A. Om man laddar bilen och samtidigt använder spisen eller andra elförbrukare finns risken att proppen går. Man kan förstås höja huvudsäkringen men det innebär dyrare elnätsabonnemang. Börja helt enkelt med att kontrollera husets säkringsnivå.

De enklaste laddboxarna ger 3,7 kW i laddeffekt (16A enfas) och en timmes laddning ger således 3,7 kilowattimmar (kWh) i batterikapacitet. Det motsvarar ungefär 1,5 mils bilkörning per laddtimme och om bilen står inkopplad över natten blir det ganska många mil. Kanske är detta tillräckligt? Som jämförelse är laddning via vägguttaget ofta begränsat till 2,2 kW (10A).

Nästa stora steg upp är boxarna som levererar 11 kW (16A i tre faser samtidigt) vilket ger 11 kWh och ungefär 4,5 mils körning per laddtimme. En sådan box kostar några tusenlappar mer men kan vara att föredra om man har en elbil med stort batteri och kör längre sträckor, eller om man planerar att skaffa en sådan bil i framtiden.

Om laddboxen kan leverera högre effekt än vad bilen kan ta emot ställs effekten ned automatiskt. Högre effekt betyder dock alltid att kablarna blir tjockare och tyngre.

 

3. Anlita behörig elektriker. Eftersom laddboxen kopplas in i elcentralen ska installationen göras av en behörig elektriker som säkerställer att arbetet görs enligt elinstallationsreglerna. Reglerna säger att boxen ska ha egen säkring, att den ska gå på egen ledning med rätt dimension och utan skarvar, och att det ska finnas egen jordfelsbrytare med likströmsövervakning. Vissa boxar har jordfelsbrytaren inbyggd, andra kräver komplettering i elcentralen.

En elektriker kan också hjälpa att fördela husets stora elförbrukare till andra faser för att minska risken för överbelastning.

Kontrollera dock alltid att elföretaget är auktoriserat via Elsäkerhetsverkets internettjänst ”Kolla elföretaget”.

 

4. Extra kostnader kan tillkomma. De flesta återförsäljare erbjuder en ”standardinstallation” för ett fast pris. Det brukar ingå 5–10 meters kabeldragning mellan boxen och elcentralen, samt håltagning i trä och andra ”mjukare” material. Längre kabel, håltagning i betong, grävarbeten och utbyggnad av elcentralen kostar extra. Kontrollera vad som gäller för att undvika överraskningar.

 

5. Skydd mot överbelastning. En funktion som kan vara värd att överväga är lastbalansering. Det innebär att en effektvakt övervakar husets elförbrukning och automatiskt ställer ned laddningen av bilen om säkringen håller på att gå. Funktionen kostar några tusenlappar extra men kan vara helt nödvändig om man vill ladda flera bilar samtidigt. Kanske är det också billigare att köpa en box med lastbalansering än att uppgradera huvudsäkringen.

 

6. Behövs fler funktioner? Mer avancerade och dyrare laddboxar har ofta ytterligare funktioner. Det kan handla om en display på boxen eller en elmätare som till exempel kan vara användbar för tjänstebilsförare som måste redovisa sin förbrukning. Flera modeller har också internetuppkoppling som innebär att man kan styra laddningen via mobilen eller datorn. Det senare förutsätter dock tillgång till trådlöst nätverk eller att en nätverks-kabel dras till boxen, om det inte finns ett inbyggt modem.

 

7. Fast kabel eller uttag? Laddboxar finns med antingen fast laddkabel eller med uttag där man kopplar in en lös sladd. Fast kabel kostar ungefär en tusenlapp extra men underlättar förstås i vardagen. Kabellängden varierar vanligtvis mellan fyra och tio meter. Behöver man ladda två bilar samtidigt finns boxar med dubbla uttag.

 

8. Välj rätt kontakt. Det finns två olika kontakter för laddbara bilar: den runda Typ 1 och Typ 2 som är avfasad i överkant. Typ 1 finns på flera asiatiska modeller men håller på att fasas ut, medan Typ 2 är utpekad som standard i Europa och finns på nästan alla nya bilar. Kontrollera vilken som passar din bil och välj box därefter.

Eftersom Typ 1 är på utgående kan det dock vara klokt att välja en Typ 2-box, även om bilen har Typ 1-uttag. Lösningen är då att skaffa en laddkabel med Typ 2-kontakt i ena änden och Typ 1 i andra.

 

9. Tänk över placeringen. Många laddboxar är gjorda för placering utomhus (IP-klass 44) men en mer skyddad plats under tak är förstås att föredra. Tänk också över hur du vill parkera och var ladduttaget sitter på bilen för att göra i- och urkopplingen så smidig som möjligt. En längre kabel kan behövas om avståndet till boxen är för långt.

 

10. Slopat bidrag – men du kan göra avdrag. Tidigare har man kunnat få ett statligt bidrag som täcker halva kostnaden eller som mest 10 000 kr för att installera en laddbox. ”Ladda hemma-stödet” är dock borttaget sedan årsskiftet. Däremot kan man göra rotavdrag för 30 procent av arbetskostnaden vid installationen, men det blir inte så mycket pengar eftersom själva boxen, kablar och annat material står för merparten av totalkostnaden.

LÄS OCKSÅ - Så löser du laddningen om du bor i lägenhet.

1. Minska brandrisken. En laddbox (som ibland kallas laddstation eller wallbox) är en anordning som är speciellt utformad för att ladda fordon. Den kan se ut på olika sätt men oftast handlar det om en rektangulär låda som monteras på väggen intill platsen där bilen ska laddas.

Boxens uttag är gjort för elbilsladdning och inuti finns elektronik som kommunicerar med bilen och bryter strömmen om något skulle gå fel. Säkerhetsnivån (Mode 3) är därför högre jämfört med laddning via ett vanligt vägguttag (Mode 2).

Att ladda direkt ur vägguttaget kan medföra risker eftersom det inte är dimensionerat för hög belastning under lång tid. Elsäkerhetsverket avråder från sådan laddning annat än i undantagsfall och med sänkt strömstyrka.

– Ett vanligt eluttag klarar laddning med 8–10 ampere men om man laddar med högre strömstyrka och under lång tid finns risk för varmgång och varmgång kan leda till brand, säger Anders Richert, teknisk direktör på Elsäkerhetsverket, och konstaterar:

– Vår rekommendation är att inte ladda i uttag som inte är gjorda för elbilsladdning. Om man ska ladda bilen hemma så bör man skaffa en laddbox.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.