Att sova i bilen var en populär trend på 1950-talet. Nu gör den comeback – tack vare elbilarnas intåg.
På nätet finns en hel ”community” kring att sova i bilen, och framför allt Teslabilar. Utbudet av Youtubefilmer i ämnet är stort och det finns företag som specialiserar sig på att tillverka campingprodukter anpassade för Teslabilar.
Jag gjorde själv många resor i ungdomen med bilen som nattläger. Även som vuxen frilansjournalist på uppdrag i Norrland hände det. Det var aldrig bekvämt och alltid för kallt, eller för varmt. Kan upplevelsen bli bättre när vi testar i en Tesla Model Y med så kallat campingläge?
Nyckeln i trenden är just eldriften. Det betyder enorma batterier som ger dagens bilsovare stora fördelar. Plötsligt kan klimatanläggningen stå påslagen natten lång, utan tomgångsavgaser. Dessutom kan telefoner laddas och biofilmer avnjutas på bilens inbyggda skärm.
Vissa elbilar har till och med 230V-uttag. Tesla har det dock inte, konstigt nog. Däremot finns knappvalet ”Camp mode” på Model 3, Model Y, Model S och Model X.
Benämningen Camp mode handlar ju inte om att kök och bäddar fälls ut nånstans, så någon campingbil är det inte. Åtminstone inte enligt vår definition av ordet campingbil. Däremot finns allsköns tillbehör som gör Teslan till en bäddbar personbil som verkar funka hyfsat för en natts camping.
I det här testet kör vi, eller sover vi i, Tesla Model Y. Den har en kaross med högre takhöjd. Det ger inte ståhöjd, men väl sitthöjd. I sängen.
Vi drar iväg till Tässla Store i Täby norr om Stockholm som säljer allt från fjäderben till kylskåp. De lånar ut två varianter av formsydda luftmadrasser samt isolerande insynsskydd till rutorna. Vi får också låna smidiga campingmöbler av den trevliga personalen. Här ska testas!
Vår tur går runt Mälaren och det är gråa mars och därmed nollgradigt eller några minusgrader. Vi stannar ett par gånger för att ladda trots att det inte behövs. Dels vill vi ha full kräm inför campingnatten utan elstolpe, och dels är det småkul med laddstopp. Snabbladdaren påminner nämligen lite om en ställplats och på bilens skärm kan vi kolla på Youtube och Netflix.
För ändamålet har vi bokat husvagnstomt på landets äldsta camping. På Bredsands camping med anor från 1920-talet har säkert många campare kinesat i bäddbara Fiat Pandor och Saab 93:or.
Våra små utemöbler monteras ihop och placeras bakom bilen där de passar bäst invid den uppfällda bakluckan. Vi imponeras av bilens förvaringsutrymmen i både ”trunken” och ”frunken”. Frunken är framme under motorhuven likt gamla folkabubblor. Det finns också en djup skål (trunk) under bagagerumsgolvet.
Men frågan är om Tesla själva insett hur bra sittplats Model Y har i bagagerummet? Vi stortrivs där bak med fötterna i trunken och den uppvikta madrassen och golvskivan som ryggstöd. Bakluckan leker markis och vi njuter en stund av utsikten över Mälaren. Inbyggd bakvänd soffa är väl ändå lite unikt?
Det blir en tidig kväll efter tandborstning och toabesök. En sak som alltid är besvärlig när man ska sova i personbilar är själva entréproceduren. Man får liksom backa in och kränga av sig smutsiga skor i luften utanför. Därefter gäller det att hitta en bra skoförvaring. Till exempel på golvet vid baksätet, men där har vi redan lagt campingmöblerna.
Tesla Model Y har dock djupa förvaringsfack på båda sidorna vid bakhjulen. Där ryms skorna och vill man undvika nedsmutsning funkar plastpåsar.
Totallängden för bäddområdet från baklucka till framsätesryggstöd är hela 2,02 meter. Då krävs dock en madrassförlängning att lägga i spalten bakom framstolarna. Det finns som tillbehör. Jag är 1,86 lång och skallen rullar därmed ner mot baksätesgolvet eftersom vi inte har denna madrassförlängning.
Jag lyckas dock sträcka på benen – ibland. Det görs genom att tigga markyta från frugan och sova med böjd överkropp och därmed utsträckta ben. Sömnen blir knappast ostörd för någon av oss. På morgonen tänker jag ”aldrig mer” – eller åtminstone inte utan den däringa madrassförlängningen.
Däremot kan vi inte klaga på bilens klimatanläggning. Innan vi skulle sova tänkte jag att fötterna skulle bli stelfrusna då värmen bara blåser ut längst fram i bilen. Men vi frös inte en sekund!
Det är något som både imponerar och förvånar med Tesla Model Y. Värmekomforten och luftkvalitén är exemplarisk. Jag gissar att den goda värmespridningen har med bilens äggform att göra. Varmluften följer kanske takets rundning ända till fötterna. Det är en ren gissning och kanske skulle vi frysa lite mer i sedanvarianterna Model 3 och Model S?
Hur som helst verkar bilen välisolerad och så även det enorma takfönstret. Dess konstruktion liknar faktiskt väggarna på husbilar och husvagnar då det byggts enligt sandwichprincipen med dubbla glas och ett lager PVB (Polyvinyl Butyral) i mitten. Glaset är så starkt att det klarar fem gånger bilens egen vikt.
På övriga fönster har vi insynsskydd med tunn isolering. Vi saknade dock sugproppar så den sluttande bakrutan och takfönstret förblev nakna natten igenom. Till alla övriga fönster kunde de formsydda skydden klämmas fast enkelt utan sugproppar.
Annars finns inte ett spår av imma på rutorna när vi vaknar.
Hur klarade sig batteriet efter en hel natt på ”tomgång”? Vi startade Camp mode klockan 19:42 och då stod batteriet på 88 procent och det var –1°C utomhus och +23°C i bilen. När vi vaknade klockan 05:33 hade batteriet sjunkit till 63 procent och det var aningen för varmt i bilen hela natten då jag ställt tempen på 23,5 grader. Det betyder dryga 20 mils kvarvarande räckvidd i Model Y med bakhjulsdrift i nollgradigt väder.
Trots fördelar med god värme och luftkvalitet känner vi oss inte särskilt utvilade efter natten i Teslan. Våra stela kroppar skriker högt att det här med att bo i personbil inte är något för 50-åringar – inte dessa två åtminstone. Och inte utan madrassförlängningen.
Madrassen må vara hård och kort, men luftkomfort och värme imponerar stort. Ingen imma alls på rutorna och inte alls kyligt. Torrt, varmt och friskt i luften när vi vaknar. Förvaringen i Model Y imponerar också liksom en del annat som inte har med sovkomforten att göra.
Tesla Model Y får därmed 4,5 i betyg om boendekomforten jämförs med personbilar. Att Model Y saknar 230-voltsuttag drar ned betyget ett snäpp.
Att jämföra Teslan mot en husbil eller husvagn är däremot lönlöst. Bristen på ståhöjd, ligglängd, sittgrupp, matbord, garderober, kök, badrum och entrédörr gör att Teslan blir ljusår efter. Då får den en etta i betyg för det ypperliga inomhusklimatet och skärmen med alla roliga funktioner.
Om herr Musk hade tänkt sig en campingbil med Model Y får han anstränga sig lite mer. När får vi se Model Y med kök, sängar och badrum?
Kommentarer till artikeln (22)