Bild
Nästa artikel

-Vi blev inte övertygade

Dacia i familjetest 1 - sista rapporten

"Så lider då testveckan mot sitt slut och det är tid att sortera intrycken. Så här i sista rapporten ställer jag mig frågan om vilka känslor Dacian väcker hos svensken i gemen? Jag skulle nog inte använda ordet extas. Trots att bilen vi har fått att provköra varit helt unik i den svenska bilfloran och därtill flitigt påklistrad med testdekaler och tidningslogga för Vi Bilägare så har förvånansvärt få personer kommit fram för att kolla, än mindre börjat ställa frågor.



Jag inledde ett samtal om bilen med en förälder till en
flicka som spelar handboll i samma lag som min dotter Alma. Han äger en av
stans största bilfirmor och var så där måttligt intresserad av Dacian och dess eventuella
kvalitéer. Man får det man betalar för, kort och gott. Så sant, men att få så
mycket praktiska kvalitéer för en så pass liten peng väcker åtminstone mitt
intresse men inte svenskens i allmänhet. Här behövs en upplysningskampanj och
den har bl.a. ViBilägare redan startat.





När så idag körledaren för Almas kör fick syn på Dacian så
sjöng han bilens lovsång. Han kontrollerade antalet sittplatser, jublade över
den praktiska designen som tydligen tilltalade honom och försäkrade sig sedan
om att bilen hade en liten motor - mitt i prick. När jag sedan upplyste honom
om det pris som ViBilägare har betalat så höll han på att tappa hakan.



Jag vänder mig till Dacias ledning och alla
Renaultpotentater, den dag ni lanserar märket i Sverige så verkar ni ha en
fyrbarnsfamilj i Åhus som ni kan räkna in i kundkretsen.





När det gäller mig själv och min egen familj så är intresset
mera ljumt. Det kan bero på att vi redan har en bil som än bättre möter upp mot
våra krav på utrymme, komfort, säkerhet, ekonomi och miljötänkande - vår
Renault Grand Scenic 1,9 DCI. Till Dacians nackdel från vår synvinkel hör
också, förutom den pinsamt låga säkerhetsnivån, dess brister när det gäller komfort
vid långkörningar. Visst kan du bortse ifrån det höga motorljudet och
vindkänsligheten om du gör kortare turer i närområdet men om du, som vi ofta
gör, kör långa dagsetapper för att komma till släkt och vänner i Mellansverige
blir dessa brister alltför påfallande. Så, sorry Dacia. Ni fick inte med mig på
tåget.






Jag tycker ändå att det är friskt och alldeles rätt tänkt
att någon biltillverkare gör en bil under devisen: "praktisk, rejäl och
billig". Trenden i bilvärlden går åt motsatt håll, allt mer sofistikerad
elektronik, lyxfunktioner och ljuddesign av bildörrar och motorljud. Allt medan
priset rakar i höjden. Så lycka till Dacia och Renault. Om ni läser mina
krönikor och gör ett par förbättringar så har ni en given succé, även om jag
håller mig fortsatt nöjd med min Scenic. Men akta er för att göra en Skoda, att
göra budgetmärket så exklusivt att man knappt gör skillnad på detta och
modermärket vare sig när det gäller pris eller prylhets.





Imorgon är avskedets dag då reportern Tommy ska komma och
hämta Dacian för att låta nycklarna gå vidare till nästa testfamilj. Nu står
hon på uppfarten; nytankad, städad och tvättad och så skrudad till sitt farväl.





Fröken Logan, du har för alltid en plats i våra hjärtan men
kommer vi att sakna dig - nej faktiskt inte. Det har varit en rolig vecka för
oss alla men du vet, ibland växer man ifrån varandra. Lycka till hos nästa
gäng…"





Fredrik Sigurdsson



Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.