Bild
Nästa artikel
Mot skroten! Vissa bogseringsobjekt har bara en destination.
Mot skroten! Vissa bogseringsobjekt har bara en destination.

Test av bogserlinor

Reportage

Förr eller senare händer det, biluslingen stannar och det förmodligen vid det sämsta tänkbara tillfället. Har man då inte assistans i försäkringen, helst runt hörnet, är en bogserlina guld värd.

En skapligt kvalificerad gissning är att lejonparten av de bogserlinor som säljs i Sverige köps av någon som antingen mer eller mindre akut har problem själv eller ska hjälpa någon som har det. I dessa fall får man vackert göra som Cajsa Warg faktiskt aldrig sade och ta vad man har (eller snarare första tillgängliga).

En bogserlina tillhör dock en av de saker som en ansvarsfull bilist ska ha med sig i bilen. Oavsett om man är kopplad till någon slags assistanstjänt eller inte, kan man snabbt, enkelt och resurseffektivt hjälpa andra eller sig själv utan att behöva vänta på bärgningsbilen. Exempel på detta kan vara bränslestopp, att ha fastnat i en snödriva eller av andra orsaker blivit stående på en plats där man utgör en säkerhetsrisk för både sig själv och andra trafikanter.

 

Att bogsera på rätt sätt är inte svårt, det finns dock ett par saker du bör tänka på.

Till att börja med bör du läsa i bilens handbok. Det gäller i synnerhet den bilen som blir bogserad då utrustning som automatlåda med mera faktiskt kan ta skada av att bogseras på fel sätt.

Nästa steg är att koppla linan och det gör du bäst i bilens bogseröglor (se handboken!). Tändningsnyckeln ska vara i och påslagen så att inte rattlåset spärrar styrningen, tänk också på att bromsarna
kommer att kräva betydligt mer kraft från ditt högerben nu än när motorn är igång (detta eftersom du inte har något bromsservo).

Om du är den som bogserar ska du börja med att rulla iväg mjukt så att linan sakta spänns för att undvika ryck. Därefter är det den som bogseras som sköter linspänningen genom att bromsa mer än bilen framför – här gäller det alltså att dragbilen bromsar så mjukt, tidigt och förutsägbart som möjligt samt gärna kommunicerar med bromsljusen (det vill säga att man tänder dem innan man börjar bromsa så att den bogserade hinner reagera).

 

Vi har testat åtta olika bogserlinor som alla gör sitt jobb. Testvinnaren sticker dock ut ganska markant, framför allt i jämförelse med sin klenare märkesbroder som hos en annan leverantör kostar nästan 25 procent mer.

Autoexperten

Från Autoexperten kommer en flätad bogserlina som likt alla andra i testet drar ihop sig för att undvika att man kör över den. För sin styrka är den relativt grov och tack vare den grovmaskiga flätningen blir ryckutjämningen om inte effektiv så i alla fall märkbar. Krokarna är kraftiga och hakarna som håller dem på plats är stabila.

Artikelnummer: 63-938081
Längd: 4 m
Dragkraft, begränsning: 2 500 kg
Pris: 88 kr

Betyg: 3
 

Biltemas​​​​​​

Biltemas flätade lina är grovmaskig och har måttligt god stretch. Det grova mönstret gör dock att det formligen suger åt sig grus och smuts. Krokarna är kraftiga och hakarna ordentligt fjädrade vilket gör att krokarna sitter säkert på plats. Den gulvita färgen syns bra i allt annat än kraftigt solsken.

Artikelnummer: 37-760
Längd: 4 m
Dragkraft, begränsning: 2 000 kg
Pris: 74,90 kr

Betyg: 3
 

Granngården

Från Granngården kommer testets kraftigaste lina, tillverkad av Jumbo. Den är också en av två om att inte vara flätad utan uppbyggd som ett ihåligt spännband. Kraftiga krokar samt öglor som medger att man kan använda schackel. Dock i det närmaste obefintlig stretch. Klar röd färg som syns mycket bra.

Artikelnummer: 474532T
Längd: 4 m
Dragkraft, begränsning: 4 000 kg
Pris: 149 kr

Betyg: 5 (bäst i test)
 

Jula och Hamron

Från Jula och Hamron kommer en lina som i allt väsentligt påminner  om den från Autoexperten men i klenare utförande. Trots detta uppger Jula 2 950 kg mot 2 500. Krokarna ger ett skapligt intryck men hakarna är veka och framför allt sladdriga. Risken att krokarna lossnar går ej att bortse ifrån.

Artikelnummer: 388618
Längd: 4 m
Dragkraft, begränsning: 2 950 kg
Pris: 99,90 kr

Betyg: 2
 

Mekonomen

Från Mekonomen kommer en av testets tre linor från Jumbo. Den är flätad men ganska tunn och inger på det hela taget inget större förtroende trots gränsen på 2 500 kilo. Likt övriga Jumbo-linor ligger det en skylt i paketet med ”On Tow” man kan lägga i bakrutan. Måttlig stretch.

Artikelnummer: 40-6164032
Längd: 4 m
Dragkraft, begränsning: 2 500 kg
Pris: 99 kr

Betyg: 2
 

OKQ8

Även OKQ8 förlitar sig på Jumbo som här levererar en lina av spännbandsmodell likt den från Granngården. Egenskaperna är lika Granngårdens dito men den är klenare och den mörkblå färgen gör den svårare att upptäcka. Den täta ytstrukturen gör den smutsavvisande.

Artikelnummer: 473532T
Längd: 4 m
Dragkraft, begränsning: 3 000 kg
Pris: 185 kr

Betyg: 4
 

Preem

Från Preem kommer en flätad lina tillverkad av Belwac som med ett styrka på 2 100 kilo är testets näst vekaste. Den blir väldigt tunn under belastning, likt Mekonomens, men har inga problem att släpa vår 740. Den är ensam i testet om att använda schackel vilket är betydligt säkrare än krokar.

Artikelnummer: 10111
Längd: 4 m
Dragkraft, begränsning: 2 100 kg
Pris: 100 kr

Betyg: 3
 

Shell

Shells flätade lina är tillverkad av Hall Miba. Sjävla linan är så förvillande lik Preems att vi misstänker att de har samma leverantör. Även påsarna de levereras i är i det när-maste identiska frånsett trycket. Krokarna är till sin utforming tes-
tets klenaste men så är gränsen också blott 1 800 kilo, lägst i testet.

Artikelnummer: 2511142
Längd: 4 m
Dragkraft, begränsning: 1 800 kg
Pris: 149 kr

Betyg: 2

Taggar: Reportage

En skapligt kvalificerad gissning är att lejonparten av de bogserlinor som säljs i Sverige köps av någon som antingen mer eller mindre akut har problem själv eller ska hjälpa någon som har det. I dessa fall får man vackert göra som Cajsa Warg faktiskt aldrig sade och ta vad man har (eller snarare första tillgängliga).

En bogserlina tillhör dock en av de saker som en ansvarsfull bilist ska ha med sig i bilen. Oavsett om man är kopplad till någon slags assistanstjänt eller inte, kan man snabbt, enkelt och resurseffektivt hjälpa andra eller sig själv utan att behöva vänta på bärgningsbilen. Exempel på detta kan vara bränslestopp, att ha fastnat i en

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

SÅ GJORDES TESTET

Vi har bogserat med åtta linor och testhaveristen utgjordes av en Volvo 740 som med halvplatta hjul och rostiga bromsar var en tuff utmaning. Vi har varit elaka mot linorna genom ryck och slit – imiterat riktigt dålig bogsering alltså – men faktum är att alla höll.

Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel.
2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

VAD SÄGER LAGEN?

Det finns ett par krav som du som bogserar/bogseras måste följa. Till att börja med är max hastighet 30 km/tim. Det fordon som bogseras ska vara påställt och försäkrat samt ha en behörig förare bakom ratten. Bogsering ska ske i vägrenen när sådan finns. När tid och väder kräver ska lamporna vara påslagna, om det inte går ska alternativ belysning ordnas. Och naturligtvis måste de för säkerhet viktiga systemen som bromsar och styrning med mera vara fullt funktionella. En vanlig fråga är om man får bogsera på motorväg. Svaret är ja, men bara till närmaste avfart. När det gäller om varningsblinkers ska vara på eller av är det inte reglerat i detalj utan situationen får avgöra. Tänk dock på att den omgivande trafiken har stor nytta av att du använder dina körriktningsvisare även när du blir bogserad och att de inte fungerar med varningsblinker på. Om bogserlinan i utsträckt tillstånd är längre än två meter ska den märkas ut med en flagga eller liknande.

LEVERANTÖRER

Autoexperten, www.autoexperten.se,
08-923334.

Biltema, www.biltema.se, 077-520 00 00.

Granngården, www.granngarden.se,
0771-222 444.

Jula, www.jula.se, 0511-342 000.

Mekonomen, www.mekonomen.se,
0771-720 000.

OKQ8, www.okq8.se, 020-65 65 65.

Preem, www.preem.se, 010-450 1000.

Shell, www.shell.se, 040-40 35 28 00.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.