Bild
Nästa artikel
Efter påtryckningar fick Mikael Hultquist drivaxlarna utbytta på sin Tesla Model X.
Efter påtryckningar fick Mikael Hultquist drivaxlarna utbytta på sin Tesla Model X.

Tesla Model X sliten redan efter 1 000 mil: ”Bedrövligt”

Reportage

Tesla Model X kan slita ut drivaxlar redan efter 1 000 mil och problem med drivaxlar kan ge kraftiga vibrationer i hela bilen. ”Det är för mycket fel på en bil för 1,2 miljoner kronor”, tycker ägaren.

Mikael Hultquist utanför Växjö har en Tesla Model X leasad på sitt företag. Bilen fick han levererad i december 2019, men det dröjde inte länge förrän kvalitetsproblem upptäcktes på miljonbilen. 

– Ibland var det karossvibrationer som kändes i hela bilen, ibland kändes det bara i ratten. Först trodde jag att det var obalans i däcken, men att byta till sommardäck hjälpte inte. Vibrationerna fanns kvar ändå och då kontaktade jag Teslas serviceverkstad i Malmö, säger Mikael Hultquist. 

Han fick beskedet av verkstaden att de inte tänkte byta ut drivaxlarna ”för de går ändå sönder igen efter tusen mil”.

Det var ett svar som Mikael Hultquist inte tänkte nöja sig med. Efter påtryckningar och tjat fick han drivaxlarna utbytta en månad efter att verkstaden haft bilen inne för kontroll. 

– Oavsett underlag var det rejäla skakningar, barnstolarna som jag har i bilen vibrerade något fruktansvärt. Tesla måste ha en rejäl tolerans på vibrationer, det här är inte premiumklass som Mercedes jag haft tidigare. Det är för mycket fel på en bil för 1,2 miljoner kronor, säger han. 

Läs också: Beställningen stoppad av Tesla – bilen var för billig

Hemliga prisuppgifter

Eftersom vridmomentet i Tesla X är så kraftigt bör föraren inte använda luftfjädringen i de högre inställningarna vid hård acceleration. Då kan framvagnen inte hantera krafterna och chassikomponenter riskerar att ta stryk. 


– Jag har visserligen kört grusväg en liten bit varje dag och på vissa platser höjs luftfjädringen automatiskt. Men då har jag inte accelererat kraftigt heller, det här är en familjebil och inget som man kör rally med, säger Mikael Hultquist. 

Exakt vad problemet bestod i vill inte Tesla berätta. Bilens främre drivaxel byttes ut samt motorfäste och bussningar. Åtgärderna verkar ha haft effekt, för vibrationerna har inte återkommit. Om det är en lösning på sikt får tiden och milen utvisa. Vad en sådan åtgärd skulle kosta när den fyraåriga garantin gått ut vill inte Tesla tala om, prisuppgifterna är hemliga. 

Vi har fått en obekräftad uppgift på att bara drivaxelbyte kostar över 20 000 kronor till Tesla Model X. Billigare drivaxlar för omkring 7 000–8 000 kronor ska dock finnas inom oberoende verkstadskedjor. 

Tesla beklagar

Vi Bilägare har inte fått komma i kontakt med verkstaden för att verifiera uppgifterna, utan får istället kontakt med Tesla Sveriges kommunikationschef Maria Lantz. 

– Vi beklagar att kunden upplevt vibrationer i sin bil. För att finna orsaken utförde Tesla Service en omfattande felsökning på hjulinställning, hjulupphängning, drivaxlar och däck. I ägarmanualen finns rekommendationer om bilens olika nivåinställningar som bör beaktas vid körning. 

Det finns andra Teslaägare som också rapporterar om problem med vibrationer och drivaxlar. Om det är relaterat till problem med luftfjädringen eller om det beror på glapp i drivknutarna råder det delade meningar om. I det här fallet hävdar Tesla att det inte beror på glapp eller att vibrationerna har med luftfjädringen att göra. 

Ska kunder räkna med att behöva byta drivaxel efter 1 000 mil körning? 

– Vår interna statistik bekräftar att så inte är fallet. Den grundar sig på erfarenhet av de tusentals kilometer som alla Model X runtom i världen har kört under modellens cirka sex år på marknaden, säger Maria Lantz. 

– Jag tycker att det är bedrövligt att verkstadschefen säger en sak och att Tesla centralt säger något helt annat. De försöker mörka det här, säger Mikael Hultquist.

Läs också: Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget

Mikael Hultquist utanför Växjö har en Tesla Model X leasad på sitt företag. Bilen fick han levererad i december 2019, men det dröjde inte länge förrän kvalitetsproblem upptäcktes på miljonbilen. 

– Ibland var det karossvibrationer som kändes i hela bilen, ibland kändes det bara i ratten. Först trodde jag att det var obalans i däcken, men att byta till sommardäck hjälpte inte. Vibrationerna fanns kvar ändå och då kontaktade jag Teslas serviceverkstad i Malmö, säger Mikael Hultquist. 

Han fick beskedet av verkstaden att de inte tänkte byta ut drivaxlarna ”för de går ändå sönder igen efter tusen mil”.

Det var ett svar som Mikael Hultquist inte tänkte nöja sig med. Efter påtryckningar och tjat fick han drivaxlarna utbytta en månad efter att verkstaden haft bilen inne för kontroll. 

– Oavsett underlag var det rejäla skakningar, barnstolarna som jag har i bilen vibrerade något fruktansvärt. Tesla måste ha en rejäl tolerans på vibrationer, det här är inte premiumklass som Mercedes jag haft tidigare. Det är för mycket fel på en bil för 1,2 miljoner kronor, säger han. 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-07 07:42

Vilken flopp!

#2
2020-09-07 07:52

Att köpa en bil som ligger på tredje plats från botten i tillförlitlighet enligt consumer rapport och sedan gå och gnälla när känsloköpet inte motsvarade förväntningarna? Byt in bilen mot en Lexus om lite verkstadstid är ett problem

#3
2020-09-07 07:53

Sämre kvalité får man leta efter på en bil på 1.2mille;)
En beg skoda är kassaskåp i jämförelse :)

#4
2020-09-07 08:03

Tur att han leasar. Komplicerade och dyra bilar ska man bara leasa, aldrig köpa. Kan han inte häva leasingavtalet?

#5
2020-09-07 07:57

Otroligt dåligt.

#6
2020-09-07 08:13

Sämre kvalité får man leta efter på en bil på 1.2mille;)
En beg skoda är kassaskåp i jämförelse :)

#7
2020-09-07 09:32

@ Styrbjörn, bilen är inte köpt, den är leasad och det innebär att reparationer utanför garanti ingår i avtalet.
Det som är besvärande är om man inte tecknat avtal för ersättningsbil under den tid leasingbilen är inne för reparation.
Den man kan tycka lite synd om är den person som köper bilen efter leasingavtalets utgång, men det sker förmodligen inte i Sverige!

#8
2020-09-07 09:48

Det är som jag alltid har sagt, man ska inte ha drivning på hjul som går att styra med.

#9
2020-09-07 10:11

Åhh...mycket mer problem, eller liknande problem kommer vi se på fler modeller och märken. Bilar som väger 2,5 ton... hallå?, någon hemma? Så klart kommer tyngden ge upphov till många problem framöver.

#10
2020-09-07 12:36

Otroligt

#11
2020-09-07 17:20

Här verkar det till del vara användarfel. Det säger sig lite själv att i förhöjt läge måste man köra mycket sakta. Så är det ju på mina Citroën oxå, de kan man höja mycket men inte köra fort med. Tesla borde ha som C5 att när hastigheten ökar så sänks bilen tillbaka till normalläge.

#12
2020-09-07 17:26

Har amerikanarna någonsin tillverkat kvalitetsbilar? Nope, US junk som vanligt!

#13
2020-09-07 18:34

Liebhaber, det står ju att ägaren kör lugnt. Det är ju en familjebil, inte en racer. Jänkar junk.

#14
2020-09-07 19:13

Börjar det spricka i Tesla-fasaden?

#15
2020-09-07 20:10

humor, det står att ägaren kör lugnt, men vad vet vi om det?
Men helt klart är det en miss av Tesla att inte ha en momentbegränsning vid upphöjt läge.

#16
2020-09-07 20:42

Amerikansk kvalité !

#17
2020-09-13 18:29

På min Renault Megane -09 fick jag byta vä drivaxel efter 70000 km pga fel i axeln, inte i drivknutarna. Vibrerade i framänden av karossen. Bilen blev som ny. Hoppas att den nya axeln är modifierad. Har kört bakhjulsdrivna Ford och Volvo 500000 km utan fel på drivningen. Sådana arbetshästar finns inte att köpa mera, tyvärr.

#18
2020-09-14 22:20

Tesla utvecklar allt kontinuerligt, inte endast vid modellskiften, allt i syfte att förenkla och därmed förbilliga produktionen utan att det går ut över tillförlitligheten. Förenklingarna märks ju också på den minst sagt sparsmakade inredningen De använder faktiskt många innovativa lösningar. Men vad hjälper det när sammansättningskvalitén är så urusel, till och med med amerikanska mått mätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.