Bild
Nästa artikel

Stora förluster ”normalt slitage”

Vi Bilägare granskar

Batterigarantin som kommer med elbilar och laddhybrider tillåter att batteriet tappar 30–45 procent av sin kapacitet. Och att kontrollera om batteriet lever upp till garantin kan kosta tusentals kronor.

Den dyraste komponenten i en elbil är högspänningsbatteriet. Att byta till ett nytt kan kosta tiotusentals kronor.

Batteriet har dock en särskild garanti som ger skydd mot kostsamma reparationer. Alla elbilar och laddhybrider säljs i dag med en sådan.

I annonser och på biltillverkarnas hemsidor brukar man kunna läsa att bilen har en batterigaranti som gäller i ett visst antal år och en viss körsträcka.

Exakt vad garantin omfattar är inte lika lätt att läsa sig till.

Vi Bilägare har granskat de olika märkenas garantier – och det finns stora skillnader.

Förenklat kan man säga att batterigarantin är tvådelad.

Den ena delen täcker drivbatteriets funktion. Skulle det bli något fel ska detta åtgärdas kostnadsfritt för bilägaren.

Den andra delen handlar om batteriets lagringskapacitet. Batteriet tappar nämligen kapacitet över tid, vilket leder till kortare räckvidd för bilen. Garantin säger dock att batteriet ska ha en viss kapacitet kvar vid garantins utgång.

Mer om detta strax.

 

En stor skillnad mellan olika märken – och även mellan olika modeller från samma tillverkare – är hur många år och mil som batterigarantin gäller.

På nästa uppslag finns en sammanställning över batterigarantierna för alla laddbara bilar som säljs i Sverige. Där kan man utläsa att den vanligaste giltighetstiden är 8 år eller 16 000 mil, beroende på vad som inträffar först.

Vissa märken sträcker ut garantin längre än så, till exempel Hyundai som tillåter 20 000 mil och Tesla som har obegränsad körsträcka för Model S och Model X.


Andra är inte alls lika generösa, exempelvis nöjer sig BMW och Mercedes med 6 år/10 000 mil för sina laddhybrider. Garantin för lilla elbilen Renault Twizy löper ut redan efter tre år/5 000 mil.

Några märken har förbättrat villkoren över tid. 2016 fick Nissan Leaf och Renault Zoe garantin förlängd, från fem till åtta år och från 10 000 till 16 000 mil. Mitsubishi gick i motsatt riktning 2015 när I-Miev fick garantin kapad från tio till fem år.

Garantitiden kan ha stor betydelse när det gäller andrahandsvärdet. Utan garanti får bilägaren själv betala för eventuella reparationer, vilket kan skjuta värdet i sank med tanke på vad batteriet kostar (se separat artikel).

 

En förutsättning för att batterigarantin ska gälla är dock att bilägaren följer tillverkarens anvisningar, bland annat när det gäller service.

De flesta märkena kräver att bilen ska servas enligt tillverkarens serviceprogram. Missar man en service eller överskrider körsträckan kan garantin gå förlorad.

Samtidigt uppger flera märken att batteriet inte behöver någon service – ändå finns krav på detta (se separat artikel).

Vad gäller batteriets kapacitet säger de flesta garantierna att minst 70 procent av den ursprungliga kapaciteten ska finnas kvar vid garantins utgång.

Med andra ord: batteriet kan tappa 30 procent av sin kapacitet utan att bilägaren kan åberopa garantin. Det anses vara normalt slitage.

Hur mycket batteriet försämras vid normal användning är svårt att säga generellt. Det finns exempel på elbilar som rullat över 20 000 mil utan större kapacitetsförluster. Det finns också exempel på bilar som gått några tusen mil och redan tappat över 20 procent.

Några märken har inget skydd mot förlorad kapacitet. Till exempel finns ingen lägstanivå för hur mycket batterierna i Toyotas och Mercedes laddhybrider kan tappa.

Även Volvo sticker ut genom att endast garantera 55 procent kapacitet efter åtta år eller 16 000 mil.

 

För att kontrollera om batteriet lever upp till garantin måste det dock finnas metoder för att mäta batteriets kvarvarande kapacitet.

– Lämnas en garanti på en vara ansvarar företaget för att den fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är därför rimligt att man tillhandahåller en möjlighet för konsumenten att få batteriet undersökt vid misstanke om fel, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Volvo sticker ut även här genom att inte kunna göra en undersökning av batteriets kapacitet (se separat artikel).

Flera märken säger att de enkelt kan kontrollera kapaciteten med hjälp av diagnosverktyg, medan andra märken hänvisar till mer tidskrävande metoder.

– Vi har inga enkla tester för att mäta kapacitet utan den metod som finns nu är att ladda batteriet fullt, köra bilen och dra ut batteriet helt för att sedan ladda till fullt igen, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen, och fortsätter:

– Genom denna rutin så kan vi sedan med hjälp av diagnosinstrument läsa ut hur mycket kapacitet som finns kvar. Det betyder att tidsåtgången skiljer mellan bilar med olika storlek på batteriet och att det handlar om ganska mycket arbetstid. Kanske upp emot åtta timmar. Priset för det är beroende av verkstadens timdebitering.

Undersökningar av den sorten kan kosta tusentals kronor. Visar det sig att kapaciteten ligger under garantinivån står tillverkaren för kostnaden men om batteriet skulle vara över nivån får bilägaren själv betala.

Att kontrollera kapaciteten kan alltså vara något av en chansning om batteriet skulle ligga ”på gränsen”.

– Anger garantivillkoren att konsumenten ska stå för undersökningskostnaden bör detta tydligt anges i samband med informationen om garantin, säger Charlotte Söderlund på Konsumentverket och konstaterar:

– I annat fall kan konsumenten lockas att tro att batteriets kapacitet till fullo garanteras under en viss period, men så fort kapacitet ifrågasätts så måste konsumenten betala för undersökningen.

 

Om kapaciteten sjunkit under garantinivån kan flera åtgärder bli aktuella. I vissa fall kan det räcka med att byta delar av batteriet, i andra fall behöver hela batteriet bytas. Ersättningsbatteriet kan dock vara ett begagnat.

Hyundais batterigaranti säger att 70 procent av kapaciteten ska finnas kvar efter åtta år eller 20 000 mil.

– I första hand repareras batteriet, trasiga eller dåliga moduler byts ut. Vi har inga siffror på hur mycket kapacitet som ska finnas kvar efter reparation men det ska i alla fall hamna över 70 procent, säger Tobias Joelsson, informationschef på Hyundai.


Volvo kan inte mäta batteriet

¨Bland de märken som säljer elbilar och laddhybrider är Volvo det enda som inte kan kontrollera batteriets kapacitet.

– I nuläget finns inte denna möjlighet, säger Annika Bjerstaf, presschef på Volvo.

Det betyder att bilägarna inte kan ta reda på om batteriet lever upp till garantin, som i Volvos fall säger att kapaciteten ska vara minst 55 procent efter 8 år/16 000 mil.

– Det pågår i dag diskussioner om det ska bli möjligt för en verkstad att kunna göra en mätning av batterikapacitet, men de diskussionerna har inte landat ännu, säger Annika Bjerstaf.

Speciella felkoder ska dock visas i bilen när kapaciteten sjunker under 60 procent och igen vid 50 procent.

– Det betyder ju full kontroll över när batteriet är på väg att underskrida den kapacitet det behöver ha, säger Annika Bjerstaf.

Om felkoderna dyker upp hänvisar Volvo till verkstad.

Den som är intresserad av en begagnad laddhybrid-Volvo kan dock inte vända sig till Volvo för att kolla hur batteriet mår.


Service behövs inte – krävs ändå

Elbilsbatterier behöver ingen eller nästan ingen service. Ändå kräver de flesta märken att bilen ska servas enligt tillverkarens serviceschema för att batterigarantin ska gälla. Servar man för sent eller överskrider den angivna körsträckan ryker garantin.

Mitsubishi har krav på service, trots att batteriet inte behöver någon.

– Batteriet har inget servicebehov, säger Lotta Thulin, marknadschef på Mitsubishi.

Varför krävs då service?

– För att batteriet är ihopkopplat med en bil som kräver service, säger Lotta Thulin.

Även Renault kräver service.

– Om följdskador uppstår på batteriet på grund av bristande underhåll och service kan garantin inte åberopas. Men det är riktigt att batteriet inte har något servicebehov, säger Karin Lyrborn, informationschef på Renault.

Hyundai har samma slags krav.

– Bilen ska servas enligt fabrikens rekommendationer för att garantin ska gälla. Precis som för alla garantier. Batteriet i sig har inga egna servicebehov annat än att statusen kontrolleras, säger Tobias Joelsson, informationschef Hyundai.

Vissa märken har dock särskilda servicepunkter för batteriet. Till exempel ska kylsystemets vätska i Kia e-Niro bytas efter tio år. Vid varje service av Mercedes B-klass Electric ska batteriet få nya torkpatroner, kylvätskan ska bytas vid service 13.

Tesla, Toyota och Porsche går mot strömmen i det här fallet, deras batterigarantier gäller oavsett servicehistorik.

I elbilslandet Norge har många märken slopat kravet på service sedan motsvarigheten till Konsumentverket, Forbrukerrådet, börjat rangordna batterigarantier och ge extrapoäng till märken utan servicekrav.


Batterigarantin varierar beroende på märke

Så här ser batterigarantierna ut för alla elbilar och laddhybrider som i dag säljs i Sverige (personbilar). I tabellen finns också några utgångna och kommande modeller.

Garantierna skyddar både mot batterifel och (för de flesta märken) onormal kapacitetsförlust. ”Garanterad kapacitet” betyder att minst så mycket av den ursprungliga kapaciteten ska finnas kvar vid garantins utgång.

Vissa märken har ändrat villkoren över åren, därför anges tidsintervall inom parentes för vissa modeller.

  ELBILAR LADDHYBRIDER Gäller i så många år Gäller i så många mil Garanterad kapacitet Servicekrav
Audi E-tron
(kommande)
A3 e-tron, Q7,
e-tron
8 år 16 000 mil 70% Ja
BMW/Mini i3 225xe, 330e,
530e, 740e,
X5 xDrive40e,
i8, Mini Countryman
Plug-in Hybrid
i3 och i8: 8 år
övriga år: 6 år
10 000 mil 70% Ja
Citroën C-Zero (utgått) - 8 år (2015-), 5 år (tidigare) 10 000 mil (2015-),
5 000 mil (tidigare)
Nej Ja
Hyundai Ioniq Electric,
Kona Electric
Ioniq Plug-in 8 år 20 000 mil 70% Ja
Jaguar/
LandRover
Jaguar I-Pace Range Rover
Plug-in Hybrid
8 år 16 000 mil 70% Ja
Kia E-Niro, Soul EV (utgått) Optima PLug-in Hybrid, Niro Plug-in Hybrid 7 år 15 000 mil 70% Ja
Mercedes/
Smart
EQC (kommande),
B-klass Electric (utgått), Smart EQ
C 350e, E 300de/250e, s 500e/560e GLC 350e, GLE 350e 8 år (elbilar), 6 år (laddhybrider) 16 000 mil (EQC)
10 000 mil (laddhybrider och övriga elbilar)
EQC: 162 av
210 Ah* (77%).
B-klass Electric:
19,6 av 28 kWh (70%).
SMart EQ:
36 av 52 Ah (69%). Laddhybrider:
Nej
Ja
Mitsubishi I-Miev (utgått) Outlander Plug-in Hybrid I-Miev: 10 år (2013-2014), 5 år (senare). Outlander: 8 år (2016-), 5 år (tidigare)** I-Miev: 10 000 mil.
Outlander:
16 000 mikl (2016-),
10 000 mil (tidigare)**
70% (tillkom 2016 och
gäller retroaktivt)
Ja
Nissan Leaf, E-NV200 Evalia - 8 år (2016-), 5 år (tidigare) 16 000 mil (2016-)
10 000 mil (tidigare)
9 av 12 staplar på kapacitetsmätaren (cirka 80%) Ja
Opel - Ampera 8 år 16 000 mil Nej Ja
Peugeot Ion - 8 år (2015-), 5 år (tidigare) 10 000 mil (2015-),
5 000 mil (tidigare)
70% Ja
Porsche - Cayenne E-Hybrid, Panamera E-Hybrid 6 år 12 000 mil Nej Nej
Renault*** Zoe,
Kangoo ZE, Twizy
- Zoe: 8 år (efter 1 oktober 2016), 5 år (tidigare). Kangoo ZE: 5 år. Twizy: 3 år. ZOE: 16 000 mil
(från oktober 2016).
Kangoo ZE:
10 000 mil.
Twizy: 5 000 mil.
Zoe/Kangoo
ZE: 66%.
Twizy: 60%
Ja
Tesla Model S, Model X, Model 3 - 8 år Model S/X: Obegränsat****,
Model3:
16000-19 200 mil*****
Model s/X: Nej. Model 3: 70%. Nej
Toyota - Prius Plug-In Hybrid 5 år (förlängs ett år vid årlig service upp till 10 år) 10 000 mil (förlängs
15 000 mil vid årlig service)
Nej Nej (upp till 5 år)
Volkswagen E-Golf, E-Up Golf GTE, Passat GTE 8 år 16 000 mil 70% Ja
Volvo - V60 T6/T8, XC60 T8, S/V90 T8, XC T8 8 år 16 000 mil 55% Ja

*Mercedes anger batterikapacitet i amperetimmar (Ah) istället för det vanliga kilowattimmar (kWh) för vissa modeller.

**Mitsubishi skiljer på funktions- och kapacitetsgaranti. Den senare gäller i 8 år/16 000 mil för alla modeller.

***Uppgifterna om Renault gäller kundägda batterier. Märket erbjuder även leasade batterier, då gäller garantin under hela hyresavtalet med 75 procent garanterad kapacitet.

****Med undantag för Tesla Model S med minsta batteristorleken, 60 kWh, vars garanti gäller i 8 år/20 000 mil.

*****16 000 mil gäller för batteristorlek Standard och Mid Range. Long Range ger 20 000 mil.

DÄRFÖR SLITS BATTERIET

Du har kanske märkt av fenomenet med din mobiltelefon, att batteriet blir sämre över tid och inte räcker lika länge som när det var nytt.

På samma sätt åldras de litiumjonbatterier som sitter i elbilar och laddhybrider, med kortare räckvidd som följd.

– Varje gång man laddar upp och ur batteriet förändras strukturen litegrann, säger Aleksandar Matic, professor i fysik på Chalmers, och fortsätter:

– Helst ska processen vara reversibel, litiumjonerna ska gå tillbaka till väldefinierade lägen, men det är inte säkert att det funkar så bra. Det blir små reaktioner och över tid kan elektrolyten brytas ned och det kan skapa en film på elektroderna som gör att processen blir mindre effektiv och att det blir mer motstånd.

Värme, kyla och snabbladdning kan också öka slitaget.

– Om man snabbt flyttar jonerna från ena sidan till den andra får man inte optimal fördelning på atomnivå. Om man gör det många gånger kan det slita på batteriet, säger Aleksandar Matic.

Tillverkarna har dock byggt in säkerhetsmarginaler som skyddar batteriet från att bli helt urladdat eller fulladdat, de lägen när slitaget är som störst.

– Det kan vara så att man använder 80–90 procent av batteriets egentliga kapacitet. Man hade kunnat använda mer men då hade livslängden blivit kortare, säger Aleksandar Matic.

Den dyraste komponenten i en elbil är högspänningsbatteriet. Att byta till ett nytt kan kosta tiotusentals kronor.

Batteriet har dock en särskild garanti som ger skydd mot kostsamma reparationer. Alla elbilar och laddhybrider säljs i dag med en sådan.

I annonser och på biltillverkarnas hemsidor brukar man kunna läsa att bilen har en batterigaranti som gäller i ett visst antal år och en viss körsträcka.

Exakt vad garantin omfattar är inte lika lätt att läsa sig till.

Vi Bilägare har granskat de olika märkenas garantier – och det finns stora skillnader.

Förenklat kan man säga att batterigarantin är tvådelad.

Den ena delen täcker drivbatteriets funktion. Skulle det bli något fel ska detta åtgärdas kostnadsfritt för bilägaren.

Den andra delen handlar om batteriets lagringskapacitet. Batteriet tappar nämligen kapacitet över tid, vilket leder till kortare räckvidd för bilen. Garantin säger dock att batteriet ska ha en viss kapacitet kvar vid garantins utgång.

Mer om detta strax.

 

En stor skillnad mellan olika märken – och även mel

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SVINDYRT ATT BYTA BATTERI

Biltillverkarna menar att batterierna ska hålla under hela bilens livslängd. De olika delarna är också utbytbara, vilket gör att batteriet i många fall kan repareras.

Men vad kostar det att byta hela batteriet om garantin gått ut? Flera märken – bland annat Volvo, Tesla, BMW, Jaguar, Hyundai och Kia – vill inte svara på den frågan.

Bland de som svarar varierar priserna kraftigt.

Volkswagen tar runt 100 000 kr för att byta batteri i laddhybrider och hela 250 000 kr i elbilar.

– Det är mycket ovanligt att man behöver byta ut ett helt batteri. Istället handlar det om att byta enstaka celler, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.

Hos Mitsubishi kostar batteri-byte i laddhybriden Outlander 64 700 kr och i elbilen I-Miev 125 000 kr. Toyotas cirkapris är 76 000 kr.

Nissans batterier kostar cirka 75 000 kr men då ingår inte installation. Priset för batteribyte hos Renault är 150 000 kr.

SÅ MINSKAR DU SLITAGET

Vissa märken ger rekommendationer om hur man ska hantera batteriet för att minska kapacitetsförluster.

”Rekommendationen är att inte enbart snabbladda batteriet”, säger Mitsubishi.

”Vår rekommendation är att man laddar till 80 procent vid daglig an-vändning. Det ger den mest energi-
effektiva laddningen och längst hållbarhet på batteriet”, skriver Audi i en kommentar.

”Undvik att ha ett helt urladdat batteri för länge. Det kan leda till ett helt dött batteri”, säger Renault.

Volvo rekommenderar att laddningsgraden ska vara 25 procent om bilen ska stå stilla under längre tid: ”Välj också en så sval placering som möjligt för att minimera åldring av batteriet vid långtidsförvaring. Sommartid bör fordonet helst stå inomhus alternativt utomhus i skugga, beroende på var temperaturen är lägst.”

Mercedes ger liknande råd: ”Låt inte bilen stå längre än 14 dagar med laddningsnivå under 20 procent. Ska bilen stå parkerad längre tid ska den vara ansluten till laddbox. Undvik att parkera under längre perioder om temperaturen är över 40 grader eller lägre än minus 25.”

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.