Bild
Nästa artikel
En tragisk start på semestern? Assistansgarantin kan hjälpa dig och se till att resan kan fortsätta.
En tragisk start på semestern? Assistansgarantin kan hjälpa dig och se till att resan kan fortsätta.

Stor jämförelse: Så bra är assistansgarantin för ditt märke

Reportage

Assistansgarantierna ska ge dig hjälp vid nödsituationer när bilen krånglar. Men du måste ha servat på auktoriserad verkstad – annars gäller inte garantin. Vi har jämfört innehållet i bilarnas trygghetspaket.

När du får punktering, bränslestopp, motorn vägrar starta eller du tappat bort bilnycklarna. Det är i sådana situationer som assistansgarantierna ska hjälpa dig.

I vissa fall får du hjälp även om bilen blivit stulen, utsatts för skadegörelse eller om du har råkat krocka.

Nästan alla bilimportörer har numera ett assistanspaket inkluderat när du köper en ny bil. Men vad som ingår är olika för olika märken. Det kan du se i tabellen på nästa uppslag.

Själva skryter importörerna gärna om hur bra deras assistans är. Toyota påstår självsäkert att deras Eurocare vägassistans är ”ett svåröverträffat skydd”. Nissan kontrar med: ”Vår omsorg slutar inte där… utan sträcker sig lite längre”.

Fiat-gruppen hävdar en ”komplett vägassistans som är anpassad efter dina behov”. Land Rover vill inte vara sämre utan talar om ”Fullständig trygghet” och lovar dessutom att en tekniker ska kunna hitta dig oavsett om du kör på ett bergspass eller är på väg till skolan för att lämna ungarna.

För övrigt gäller inte assistansgarantierna för terrängkörning, tävling eller liknande. Inte heller gäller de för bilar som används som taxi, i trafikskolor eller inom militär och polis.

Om föraren kör vårdslöst eller berusad, om bilen är avställd och har körförbud gäller inte heller assistansgarantierna. Assistansgarantin gäller vanligen lika länge som vagnskadegarantin, ofta tre år.

Ibland kan den förlängas vid service eller om man köper till en förlängning. Villkoret är i regel att bilen servas enligt tillverkarens rekommendationer.

Men bli inte bländad av hur förmånliga assistansgarantierna verkar. Mycket av innehållet täcks faktiskt i Konsumentköplagen. Bilköparna har rätt till ersättning vid de fel som uppstått inom sex månader efter köpet.

Då antas felen ha funnits där från början, om inte bilhandlaren kan bevisa något annat. Efter de sex månaderna måste köparen bevisa att felet funnits där vid köpet.

»Mercedes assistans gäller upp till 30 år, vilket låter generöst.«

– Alla kostnader som beror på ett ursprungligt fel har man rätt till ersättning för. Vägassistansförsäkringen ersätter inte Konsumentköplagen utan ska innehålla något mer.

Ordet garanti är ett positivt laddat begrepp som antyder att de går ett steg längre än vad lagstiftningen gör. Garantier har den fördelen att konsumenten inte behöver bevisa under garantitiden att det handlar om ett ursprungligt fel.

Vägassistansen täcker vissa fel, men är också en tjänst där de ofta bokar hyrbil, bärgning och liknande som inte bilägaren behöver tänka på, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

En annan fördel är att assistanshjälpen ofta täcker sådant som är självförvållat, som tappade nycklar, bränslestopp eller för att du råkat tanka fel bränsle. Det är fel som knappast kan räknas som ursprungliga, men som kan göra att du hamnar i en nödsituation ändå.

För vissa märken räknas även skadegörelse. För Ford, Mazda, Mitsubishi, Suzuki och Porsche gäller assistansförsäkringen också vid stöld.

Porsche har till exempel också inkluderat kostnader för sjuktransport (om det finns medicinska grunder), tolkhjälp, läkare och advokat. För Mercedes ingår assistans även om delar till bilen skulle bli stulna, som exempelvis krockkuddar och hjul.

Mercedes assistans gäller upp till 30 år, vilket låter generöst. Rent teoretiskt skulle du i framtiden kunna ta din Mercedes 2020 års modell på långturer genom Europa och förvänta dig hyrbil, hotell eller flygresa om bilen packar ihop.

Men det finns givetvis en hake – bilen måste ha genomgått service på auktoriserad verkstad för att assistansgarantin ska gälla.

Det gäller för övrigt generellt för assistansgarantierna, bilen måste vara servad enligt tillverkarens rekommendationer på auktoriserad verkstad. Det kanske inte är så konstigt, det är ju ändå importören som betalar för garantin.

Om du vill serva på en annan verkstad finns ofta en assistansservice knuten till en viss kedja, även om den vanligen inte är lika omfattande.

Även Mazda och Honda har förhållandevis lång assistanstid, med 10 respektive 15 år. Det sistnämnda gäller också för Peugeot och Seat. Ännu längre går Hyundai, Suzuki och Ford som har vägassistans under hela bilens livslängd.

Vad som ingår i assistansförsäkringen varierar och befriar dig inte alltid från kostnader.
Vad som ingår i assistansförsäkringen varierar och befriar dig inte alltid från kostnader.

Volkswagen och Audi har två olika assistansgarantier. Dels en mobilitetsgaranti som gäller vid nybilsköp och originalservice samt en vägassistans som gäller efter utförd basservice. Vägassistansen gäller enbart bärgnings/starthjälp.

I mobilitetsgarantin ingår också möjlighet till hotell eller hyrbil. Överlag är VW-koncernens assistansgarantier inte särskilt omfattande.

Minst innehåll finns i Teslas vägassistans, som har många förbehåll. Bärgning kan man få betala själv om det visar sig i efterhand att felet inte omfattas av garanti. Hotell, vidareresa eller hyrbil ingår inte och vägassistansen gäller inte om mobilappen inte är aktiv.

En tveksam hjälp sett ur konsumentperspektiv.

Assistansgarantin betalar inte för själva däcket om du får punktering, bränslet om du får bränslestopp, reparationen av felet eller omkodning av nycklar. Du får oftast också själv stå för kostnader för parkering, broavgifter, färjebiljetter och liknande.

Vägassistans gäller inte om bilen kan köras till verkstad för egen maskin.

För elbilar gäller assistansförsäkringen om du råkat köra slut på el och behöver bärgning till laddstation.

»Oftast försöker assistanshjälpen att ordna en hyrbil i motsvarande storlek som den bil du har.«

Om du har tankat fel bränsle täcker assistansgarantierna hos vissa bilmärken själva bärgningen till en verkstad. Det är ju själva bärgningshjälpen som är grunden i assistansen.

Kostnaden för tömning och rengöring av bränslesystem ingår inte i assistansgarantin. Det är också viktigt att tänka på att det vanligen är assistansservicen som reglerar vilken hyrbil/lånebil eller hotell du kan använda.

Räkna inte med att få betalt för att checka in på lyxhotell eller boka hyrbilsfirmans flottaste vagn för din vidare färd…

Oftast försöker assistanshjälpen att ordna en hyrbil i motsvarande storlek som den bil du har, men ibland får du nöja dig med en mindre ersättningsbil.

Tänk också på att assistansen inte gäller för hyrbilar, då ska du istället kontakta hyrbilsföretaget för att få hjälp. Kostnad för självriskförsäkring på hyr/lånebil får du som regel stå för själv.

Hur många nätter man kan få hotell eller hur många dagar lånebil eller hyrbil varierar – se tabellen. Om bilen blir lagad och resan kan fortsätta får man givetvis inte längre hotell eller hyrbil.

För Peugeot gäller en maxgräns på 70 euro per person och övernattning – i snålaste laget kan man tycka.

Ibland kan man få både hotellövernattning och hyrbil, även om det inte tillhör vanligheterna. Oftast får man antingen vidareresa/hemresa med tåg/flyg, hyrbil eller hotell.

Mazda har bara en hotellnatt inkluderad i sin assistans, men inkluderar också hyrbil efter det. Om det blir punka på din Audi ingår inte hyrbil eller hotell.

Assistansgarantierna gäller normalt i alla europeiska länder som ingår i Gröna kortet-samarbetet.

Stor jämförelse: Så bra är assistansgarantin för ditt märke
Taggar: Reportage

När du får punktering, bränslestopp, motorn vägrar starta eller du tappat bort bilnycklarna. Det är i sådana situationer som assistansgarantierna ska hjälpa dig.

I vissa fall får du hjälp även om bilen blivit stulen, utsatts för skadegörelse eller om du har råkat krocka.

Nästan alla bilimportörer har numera ett assistanspaket inkluderat när du köper en ny bil. Men vad som ingår är olika för olika märken. Det kan du se i tabellen på nästa uppslag.

Själva skryter importörerna gärna om hur bra deras assistans är. Toyota påstår självsäkert att deras Eurocare vägassistans är ”ett svåröverträffat skydd”. Nissan kontrar med

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-13 10:06

VW måste väl skoja, fullt av undantag och gäller till första service, sen får kunden klara sig själv?

#2
2020-05-13 12:03

För de nyköpta VW-bilar jag ägt så har assistans-garantin förnyats vid varje service hos auktoriserad verkstad vilket förmodligen är ett krav som alla märken har. Så Nej - man överlåter inte ansvaret till ägaren att teckna denna typ av försäkring om man låter märkesverkstan sköta servicen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.