Bild
Nästa artikel
Ständig rabatt kan vara olaglig

Ständig rabatt kan vara olaglig

Reportage

Du kan få tiotusentals kronor i rabatt utan att ens behöva pruta! Det visar vår granskning av den svenska bilmarknaden. Den kryllar av kraftigt sänkta kampanjerbjudanden och hos många handlare säljs i stort sett varenda ny bil till extrapris. Men hur går det ihop? Var kommer pengarna från – och hur påverkas bilarnas andrahandsvärde?

De flesta varor som säljs i Sverige har ett fastställt pris. Eller har de det...?

Tittar man på vad som gäller i bilbranschen kan man, med visst fog, börja undra.

Vi har granskat prissättningen på mer än 1 000 nya bilmodeller/modellvarianter som var till salu hos 16 av landets större generalagenter under en vecka i början av maj.

Ytterst få av bilarna såldes till fullt pris. Nästan alla var mer eller mindre rabatterade, oftast i form av olika kampanj- eller introduktionspriser. Sänkningarna låg på allt från 10 000 till över 100 000 kronor och i snitt gavs drygt 25 000 kronor i rabatt på de över 730 modellversioner som såldes till extrapris.

Det var med andra ord rejäla summor som köparna erbjöds utan att ens behöva fundera på att pruta. Det hade ju säljaren redan gjort åt dem!

Extrapriserna gällde dessutom alla typer av bilar, inte bara modeller som var på väg att fasas ut eller av andra anledningar kunde betraktas som extra svårsålda. Stora rabatter , i många fall över 30 000 kronor, gavs även på viktiga volymbilar och på modeller som precis lanserats.

   

Som kund är det givetvis ingen nackdel att per automatik få priset sänkt med ett antal tusenlappar. Tvärtom, det är bara att gratulera!

Samtidigt kan man, när man detaljstuderar branschens brokiga och rika rabattflora, inte undgå att fundera om bilarna verkligen är rätt prissatta från början. Eller annorlunda uttryckt; hur kan en generalagent ha råd att sänka flera av sina bästsäljande modeller med tiotusentals kronor om de inte är överprissatta från start?


Tänker man riktigt elakt kan man till och med få för sig att det rekommenderade riktpriset i första hand är till för att fungera som språngbräda för allehanda rabatter – och inte som faktisk köpesumma i skarpt läge.   

– Om det sistnämnda skulvara fallet är det inte alls bra. Då befinner sig bilbranschen på direkt kollisionskurs med prisinformationslagen, säger Malin Johansson som är jurist på Konsumentverket. 

– I lagen slås det fast att en jämförelse mellan ett rabatterat pris och ett rekommenderat cirkapris bara är tillåten om cirkapriset faktiskt tillämpas på marknaden. Annars finns risk för att kunderna kan bli vilseledda och förledas tro att de gör en bättre affär än de faktiskt gör.

 

Malin Johansson menar också att det vore bra om en tydlig tidsgräns fanns för de många olika priskampanjer som förekommer inom bilhandeln:

– Det finns i dag ingen specifik rättspraxis för kampanjerbjudanden. Men klara paralleller kan dras till rea-priserna.

»Priserna är i grunden tänkta att vara anpassade till marknaden.«

– Där finns en tidsbegränsning som hindrar säljare från att ha rea på samma vara månad efter månad. Enligt min mening borde rimligen samma regler gälla för kampanjpriser, säger hon.

En som inte alls håller med om att det finns en överprissättning inom bilhandeln är Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

– Nej, den typen av prispolitik är inget jag känner igen. Bilhandelns rekommenderade cirkapriser tas i regel fram gemensamt av fabriken och importören och är i grunden tänkta att vara anpassade till marknaden, säger han

– Det som i första hand pressar generalagenterna till mer eller mindre generösa rabatter är istället Internet. I dag kan vem som helst via datorn skanna av hela bilmarknaden på några timmar och direkt jämföra priserna på likvärdiga modeller av olika fabrikat. Den som har bästa priserna får förstås flest kunder och den som inte hänger med i rabattracet tappar köpare. Så enkelt är det.

 

I tabellerna här intill redovisas ett litet urval av alla modeller som rabatterades av de 16 generalagenter som ingick i vår granskning.

Där framgår bland annat att BMW stod för den största enskilda prisnedsättningen genom sänka en begränsad upplaga av 3-serien med över 110 000 kronor. Audi kom inte långt efter med sin utgående A6-modell, som var nedsatt med upp till 96 500 kronor.

Peugeot, Citroën och Kia erbjöd inte lika stora enskilda rabatter som de tyska premiummärkena, men hade istället extrapriser på i stort sett alla sina modeller.

Det märke som erbjöd den allra bredaste rabattfloran var dock Ford, som hade sänkta priser på hela 171 modellversioner.          

Hur tänker ni när ni ger så många rabatter? Det måste ju betyda ett rejält vinstbortfall?

– Helt klart är att det vore bättre om vi slapp rabattkriget och kunde sälja våra bilar till någorlunda ordinarie priser. Men det går inte om vi ska ha en chans att hävda oss i konkurrensen, säger Mauritz Larsson som är produktchef hos Ford Sverige. 

– Marknaden vimlar av olika erbjudanden som blixtsnabbt sprids via nätet och vi måste åka med på den resan om vi vill få några bilar sålda. Så är det bara och det måste vi acceptera.

– Givetvis påverkar rabatterna vår avans negativt och de kostnader som prissänkningarna medför delas ofta mellan återförsäljarna och generalagenturen. Ibland går även fabriken in och stöttar ekonomiskt.

 

Men kampanjpriserna sänker inte bara priserna för nybilsköparna, de sänker också andrahandsvärdet på många bilmodeller.

Det bekräftas av bilvärderingsexperten Johan Trus på Auto Vista, som bland annat gör värdeminskningsprognoserna för alla bilar som testas i Vi Bilägare.

– Vi utgår alltid från listpriset när vi gör våra värderingar, något annat beständigt pris finns ju inte på en bil. Det innebär att kampanjpriser och andra storskaliga rabatter får en avgörande effekt på värdeminskningen, säger han och ger följande exempel:

– Om en bilmodell med ett ordinarie pris på 150 000 kronor istället säljs för 125 000 måste även andrahandsvärdet på den rabatterade bilen räknas ned. Annars uppstår ett skevt förhållande mellan nytt och begagnat.

Den största förloraren i det sammanhanget är, enligt Johan Trus, den som råkat missa alla kampanjerbjudanden och betalat fullt pris för sin bil.

– Då blir förstås värdeminskningen extra stor, säger han.

– Men även modellens generella andrahandsvärde blir sämre, vilket i hög grad påverkar ägandekostnaderna negativt. Värdeminskningen är ju den i särklass största utgiftsposten för en bil under många år.


AUDI

Hos Audi hittade vi sammanlagt 46 rabatterade modeller, såväl nya som utgående. I snitt låg prissänkningarna på 47 591 kronor per bil – eller
11,3 procent. Största rabatten i kronor räknat gavs på den utgående A6-modellen som kunde köpas nästan 100 000 kronor (!) billigare än ordinarie pris. Minsta sänkningen gällde nya A5 Coupé/Sportback som såldes 21 000–31 000 kronor billigare än listpriset. Några exempel på Audis rabatterade bilar är:

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris, kr
Skillnad,
kr
Skillnad
%
A4 Avant Proline Edt,
2.0 TDI/190hk, AUT/4WD
423 700 369 400 54 300 13
A4 Allroad Prolone Edt,
2.0 TDI/190hk, AUT/4WD
442 000 394 000 48 000 11
A5 Coupe Proline Edt;
2.0 TFSI/190hk, AUT
431 700 410 500 21 200 5
A5 Sportsback Proline Edt,
2.0 TDI/190hk, AUT/4WD
455 700 425 000 30 700 7
A6 Avant S-Line Edt Plus,
2.0 TDI/190hk, AUT/4WD
508 100 417 300 90 800 18
Allroad Sports Edt. Plus,
3.0 TDI/218hk, AUT/4WD
588 200 491 700 96 500 16
Q3 Proline Edt,
2.0 TDI/218hk, AUT/4WD
395 000 349 000 46 700 12
Q5 Proline Edt
2.0 TDI/190hm, AUT/4wD
474 300 422 000 52 300 11

BMW

BMW hade vid vår kontroll kampanjpriser på 26 modellversioner. I snitt var priserna nedsatta med 38 990 kronor, vilket är lika med 9,9 procent. Största sänkningarna hade gjorts på 3-serien, där sedanmodellen med fyrhjulsdrivning var rabatterad med upp till 115 500 kronor. Rejäla prisdumpningar fanns även på fyrhjulsdrivna versioner av 1-serien och X3, samt nya 520d kombi. I de fallen låg sänkningarna på mellan knappt 53 000 och drygt 66 000 kronor. Några exempel på BMW:s rabatterade bilar är:

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris, kr
Skillnad,
kr
Skillnad
%
1-serien Advantage Edt,
118i
246 00 214 900 31 100 13
1-serien Advatage Edt, 
(+modell M sport),
118d xDrive 120d xDrive
319 900
366 900
264 900
311 900
55 000
55 000
17
15
2-serien Advantage Edt,
2018i Grand Tourer
283 400 269 900 107 500 5
3-serien sedan Advantage Edt,
318d xDrive, AUT
330i xDrive, AUT
401 000
454 000
293 500
342 500
107 500
111 500
27
25
5-serien (nya) Touring Connecter Edt,
520d, AUT
461 300 408 700 52 600 11
X1 Model Sport Edt,
xDrive 18d
357 400 322 500 34 900 10
X3 Model Sport Edt,
xDrive 20d
451 400 385 000 66 400 15

FORD

Här hittade vi 171 modellversioner med nedsatta priser och det är nästan alla som säljs. Bästa rabatterna för privatköpare gavs på Mondeo ST-Line och S-Max Platinum, som var sänkta med upp till 50 800 kr. Även Focus och C-Max var rejält nedsatta; med 30 100 respektive 29 800 kr oavsett version. Största rabatten – 82 100 kr – gavs på lyxmodellerna i Vignale-serien, dock bara för företag. I snitt låg Fords prissänkningar på 31 110 kr – eller 10,9 procent. Några exempel på Fords rabatterade bilar är:

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris, kr
Skillnad,
kr
Skillnad
%
Fiesta Titanium, 5d
1.0T/100hk
149 800 129 900 19 900 13
Focus Kombi Titanium
1.0T/125hk
1.5 TDCi/120hk, AUT
212 00
249 000
181 900
218 900
30 100
30 100
14
12
Grand C-Max Titanium
1.5T/150hk
255 700 225 900 29 800 12
Mondeo Kombi ST-line Edt
1.5T/160hk, AUT
2.0 TDCi/150hk, AUT
314 700
328 700
268 900
283 400
45 800
45 300
15
14
S-Max Platinum Edt, 7-sits
2.0 TDCi/150hk, AUT
361 200 310 400 50 800 14
Galaxy Business, 7-sits
2.0 TDCi/150hk, AUT
376 900 354 900 22 000 6
Kuga Titanium, AWD
2.0 TDCi/150hk, AUT
301 000 276 900 24 100 8

KIA

56 av Kias modeller var kampanjsänkta när vi gjorde vår granskning och det är i stort sett alla som säljs. Största rabatten, 38 000 kr, gavs på 7-sitsiga suven Sorento. Men även volymmodellen Cee´d och den nya stora bilen Optima var rejält prisdumpade. De såldes för 29 000–30 000 kr under listpriset. Flexbilen Carens var också rejält sänkt, med drygt 26 000 kr.
I snitt låg Kias kampanjpriser 22 170 kr (9,2 procent) lägre än listpriserna.
I tabellen hittar du några exempel på Kias prissänkningar:

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris, kr
Skillnad,
kr
Skillnad
%
Picanto (nya)
1.0 Launch Edt
126 900 116 900 10 000 8
Rio 1.2 (nya)
1.2 Launch Edt
159 700 145 900 13 800 9
Venga Komfort
1.6 AUT
182 500 167 900 15 000 8
Cee'd SW Komfort
1,7 CRDi, 7-sits
202 900 173 900 29 000 13
Carens Komfort
1,7 CRDi, 7-sits
229 900 203 800 26 100 11
Sportage Komfort
1.7 CRDi 2WD, AUT
293 268 800 25 100 9
Optima SW Komfort
1.7 CRDi, AUT
312 900 282 900 30 000 10
Sorento Komfort, 7-sits
2,2 CRDi AWD, AUT
402 900 364 900 38 000 9

MERCEDES

Mercedes hade inga stora kampanjer igång när vi gjorde vår granskning. Däremot fanns hela 88 modellversioner med beteckningen SE Edition. Det är en specialkomponerad utrustningsnivå som innebär kraftiga prisreduceringar på en rad utvalda bilar. Rabatterna ligger på upp till 47 000 kronor kr och de största prissänkningarna fanns på C- och E-klassmodellerna.
I snitt var SE Edition-modellerna sänkta med 21 707 kr – eller 4,9 procent.  I tabellen visas några exempel på Mercedes speciella SE Edition-rabatter:

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris, kr
Skillnad
kr
Skillnad
%
A-klass Style 1,8 228 900 199 900 29 000 13
B-klass SE Edt
200d
290 900 278 900 12 000 4
C-klass Se Edt
sedan 220 d
372 900 342 900 30 000 8
C-klass Se Edt, kombi
220d
42 900 395 900 30 000 7
E-klass SE Edt
kombi 220d, 4WD
452 700 404 900 46 800 10
E-klass Se Edt
Kombi 220d, 4WD
485 700 438 900 46 800 9
GLA SE Edition
200d, 4WD
369 900 354 900 15 000 4
GLC SUV SE Edt
250d
469 900 443 900 35 000 7

OPEL

Opel hade sänkta priser på 53 olika modellversioner. I särklass bästa rabatten erbjöds på en maxutrustad variant av Astra som fått beteckningen Business. Den var nedsatt med hela 62 600 kr, medan övriga Astra-sortimentet generellt rabatterades med 15 000 kr. Även den utgående Insignia-modellen hade kraftigt sänkta priser, mellan 41 800 och 50 800 kr. I snitt var Opels kampanj-modeller nedsatta med 19 729 kr, vilket är lika med 7,9 procent. Nedan hittar du några exempel på prissänkta Opel-bilar.

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris, kr
Skillnad,
kr
Skillnad,
15%
Corsa Enjoy, 5d
1.4/90hk
144 400 129 900 14 500 10
Astra Enjoy, 5d
1.0T/105 hk
186 900 171 900 15 000 8
Astra Enjoy, kombi
1.6 CDTi/136hk
234 900 219 900 15 000 6
Astra Dynamic, 5d
1,4T/125hk
226 900 211 900 15 000 7
Astra Dynamic, kombi
1,6 CDTi/136 hk
264 900 240 900 15 6
Astra Business, kombi
1.6 CDTi, AUT
322 500 259 900 62 600 19
Insignia (gamla) Limited
kombi, 2.0T/170hk
270 000 227 900 42 100 16
Insignia (gamla) Business XL,
kombi 2.0 CDTi/170hk 4WD, AUT
354 700 312 900 41 800 12

PEUGEOT

Nästan alla Peugeots modellvarianter, 92 stycken, såldes med någon form av rabatt. Största sänkningen gällde lilla elbilen iOn, som var nedsatt med över 80 000 kr. Men rejäla rabatter, upp till 70 000 kr, gavs även på vissa versioner av 508 SW. Årets bil, 3008 SUV, rabatterades med 20 000 kronor oavsett modellversion och på 308-modellen var sänkningen mellan 15 000 och 35 000 kr. I snitt var Peugeots bilar nedsatta med 22 193 kr – eller 9,7 procent – i förhållande till gällande listpriser. Några exempel:

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris, kr
Skillnad,
kr
Skillnad,
%
108 Active, 5d
PureTech 68hk
114 900 104 900 10 000 10
208 Active Spring Edt
PureTech 82hk
139 900 119 900 20 000 14
2008 SUV Active
PureTech 82hk, AUT
174 900 149 900 25 000 14
308 SW Style,
PureTech 130hk, AUT
239 900 209 900 30 000 13
308 SW GT
Turbo/205hk
279 900 244 900 35 000 13
3008 SUV Allure
PureTech 130hk, AUT
272 400 252 400 20 000 7
508 SW GT
HDi 180hk, AUT
355 800 284 900 70 900 20
Partner Teepee Active
HDi 100 hk
184 900 169 900 15 000 8

RENAULT

Hos Renault såldes vid vår koll 31 modellvarianter med kampanjrabatter. Priserna låg mellan 5 000 och 23 000 kr lägre än i ordinarie listan och de största rabatterna gavs på Clio- och Megane-modellerna. De var sänkta med 23 000 respektive 20 000 kr. Minsta prisnedsättningen, 5 000 kr, hade gjorts på nya Grand Scenic. I snitt var priserna på Renaults kampanjbilar nedsatta med 17 000 kr – eller 8,6 procent. Här är några exempel på Renaults prissänkningar:

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris
Skillnad,
kr
Skillnad,
%
Capture Dunamique
TCe 90hk
177 900 159 900 18 000 10
Escape Zen
dCi 160hk, AUT
379 900 359 900 20 000 5
Kadjar Zen
dCi 110hk, AUT
246 900 231 900 15 000 6
Clio Zen, 5d
TCe 90hk
152 900 129 900 23 000 15
Clio Zen, kombi
TCe 130hk
159 900 136 900 23 000 14
Megane Zen, 5d
Tce 130hk
196 900 176 900 20 000 10
Megane Zen, kombi
Tce 130hk, AUT
221 900 201 900 20 000 9
Talisman Zen
DCi 130 AUT
280 900 263 900 17 000 6

TOYOTA

Hos Toyota hittade vi 37 modellvarianter som hade kampanjpriser av varierande storlek; från 10 000 till 47 000 kr. Största rabatten gavs på Avensis kombi i Intense Edition-utförande. Men även Verso- och Auris-
modellerna var kraftigt nedsatta, med upp till 29 000 kr. Minsta prisreduktionen hade gjorts på småbilen Aygo, som var sänkt med 10 000 kr. I snitt låg Toyotas kampanjrabatter 24 990 kr, eller 10,3 procent, under listpriserna. Några exempel på prissänkta Toyota-bilar är:

Modell List-
pris, kr
Kampanj-
pris, kr
Skillnad,
kr
Skillnad,
%
Aygo Selection 1.0 139 900 129 900 10 000 7
Yaris Selection 1.5 175 900 165 900 21 000 11
Auris Selection, 5d
1.2T
1.8 HSD AUT
224 900
249 900
195 900
222 900
29 000
27 000
13
11
Auris Slection, kombi
1.2T
1,8 HSD AUT
232 900
257 900
203 900
230 900
29 900
27 000
12
10
RAV4 ActivePlus,
2.0
310 900 289 900 21 000 7
Avensis Intense Edt
kombi, 2.0 AUT
321 900 274 900 47 000 15
Verso Intense Edt
1,8
241 900 209 900 32 000 13
         
Övrigt

CITROËN

Hos Citroën såldes i stort samtliga nya bilar med någon form av kampanjrabatt som i regel låg på mellan 10 000 och 20 000 kr. Totalt hittade vi 63 modellversioner med nedsatt prislapp, såväl nya och utgående. Största sänkningen, 30 000 kr, gällde C5 Kombi som är på väg att fasas ut. Men även C4 Picasso såldes med rejäla rabatter; 25 000 kr. I snitt var Citroëns priser sänkta med 14 140 kr – eller 7,4 procent.

HYUNDAI

30 modellvarianter hos Hyundai såldes till rabatterade priser som i de flesta fall låg 10 000 kr under listpriset. Största sänkningen, upp till 20 000 kr, noterades för nya i30 medan kampanjversionen i20 Move var rabatterad med 15 000 kr. I snitt var Hyundais priser nedsatta med 11 666 kronor, vilket är detsamma som 5,6 procent.

MINI

Mini hade vid vår granskning kampanjpriser på ett antal versioner av kombimodellen Cooper Clubman. På de flesta bilarna var sänkningen mellan 25 000 och 30 000 kr. Största rabatten, drygt 49 000 kr, gavs på prestandaversionen John Cooper Works. I snitt var Clubman-bilarna sänkta med 32 988 kr – eller 10,7 procent.   

NISSAN

Nissan hade vid vår granskning kampanjpriser på fyra modeller. Juke Connecta såldes med en rabatt på 14 700 kr (7,9 %), Qashqai Connecta var sänkt med 14 000 kr (6,5 %) och på X-Trail Tekna var priset nedsatt med 25 000 kr (8,5 %). En kampanjrabatt på 20 000 kr (10,5 %) gavs även på Pulsar Acenta Connect.     

SKODA

Skoda hade kampanjpriser på elva modeller. Största rabatterna gavs på tre specialversioner av Superb Combi, alla med fyrhjulsdrivning, automatlåda och 190 hk-diesel. I de fallen hade priserna sänkts med mellan 42 000 och 56 800 kr. Även utgående Yeti-modellen var kraftigt nedsatt, med drygt 43 000 kr, Fabia Style TSI/90 hk med 16 800 kr och Rapid Spaceback TSI/110 hk med 14 500 kr. I snitt var Skodas kampanjbilar sänkta med 27 718 kr – eller 10,6 procent.

VOLKSWAGEN

VW hade inga stora kampanjer i gång vid vår granskning. Men man gav kraftiga rabatter på några utvalda modeller, i flera fall sannolikt beroende på trög försäljning. Flexbilen Touran 1.2 TSI/110 hk var sänkt med 18 000 kr (7,3 %) och suven Tiguan med bensinare på 150 hk med 33 100 kr (10,7 %). Stora flexbilen Sharan med 2-literdiesel hade satts ned med mellan 36 400 och 91 000 kr (21 %). Största rabatten gavs på värstingversionen Sharan GT med 184 hk-motor i kombination med fyrhjulsdrift och automatlåda. Även på suven Touareg erbjöds rejäla rabatter, upp till 70 000 kr (15 %). Dessutom fanns VW Polo 1,2 TSI/90 hk i en speciell kampanjversion som var nedsatt med 25 100 kr (15 %); från 165 000 till 139 900 kr.      

VOLVO

Den svenska tillverkarens kampanjpriser, som var ganska många, var inte lätta att utreda. Orsaken är att inga ordinarie priser anges på Volvos hemsida, bara de rabatterade. Men vi lyckades till slut hitta två modeller där både listpris och rabatterat pris angavs. Den ena var V60 T3 Classic Edition som uppgavs vara sänkt med 22 000 kr (8,4 %); från 261 900 till 239 900 kr. Det andra var X60 Classic Kinetic Edition som var nedsatt med 48 000 kr (14 %); från 347 000 till 299 900 kr.

Taggar: Reportage

De flesta varor som säljs i Sverige har ett fastställt pris. Eller har de det...?

Tittar man på vad som gäller i bilbranschen kan man, med visst fog, börja undra.

Vi har granskat prissättningen på mer än 1 000 nya bilmodeller/modellvarianter som var till salu hos 16 av landets större generalagenter under en vecka i början av maj.

Ytterst få av bilarna såldes till fullt pris. Nästan alla var mer eller mindre rabatterade, oftast i form av olika kampanj- eller introduktionspriser. Sänkningarna låg på allt från 10 000 till över 100 000 kronor och i snitt gavs drygt 25 000 kronor i rabatt på de över 730 modellversioner som såldes till extrapris.

Det var med andra ord rejäla summor som köparna erbjöds utan att ens behöva fundera på att pruta. Det hade ju säljaren redan gjort åt dem!

Extrapriserna gällde dessutom alla typer av bilar, inte bara modeller som var på väg att fasas ut eller av andra anledningar kunde betraktas som extra svårsålda. Stora rabatter , i många fall över 30 000 kronor, gavs även på viktiga volymbilar och på modeller som precis lanserats.

   

Som kund är det

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.