Bild
Nästa artikel
När det här meddelandet dyker upp betyder det att plånboken är på väg att bli tunnare. (Simon Hamelius).
När det här meddelandet dyker upp betyder det att plånboken är på väg att bli tunnare. (Simon Hamelius).

Smärtasamma kostnader vid filterbyten

Reportage

Att byta partikelfiltret i en dieselbil kan bli en ekonomisk chock. Bytet kostar ofta uppåt 20 000 kronor. Men det finns en billigare lösning.

Dieselbilar har varit populära under de senaste tio åren och har under vissa år sålt klart bättre än bensinbilar. Men det finns flera nackdelar med diesel jämfört med bensin. En är att partikelfiltret, som en modern dieselbil är utrustad med, kan behöva bytas – och det till en hög kostnad, ofta uppåt 20 000 kronor. Det kan bli en chock för den som trodde att diesel var ett sätt att köra snålt och billigt. I Sverige finns det närmare 1,6 miljoner dieselbilar, varav merparten är utrustade med partikelfilter.

För bilägaren kan det bli en otrevlig överraskning med en lysande varningslampa som indikerar att partikelfiltret är igensatt. Vi har kollat vad partikelfilterbyte kostar till närmare 50 bilar. Priserna kommer från respektive general-agent och gäller för byte på en verkstad i Stockholmsregionen. Samtliga bilar i undersökningen är av årsmodell 2008 och 2009, alltså bilar som är nio–tio år gamla.

 

Bilindustrin var inte särskilt öppen mot sina kunder för tio år sedan att filtret i många fall faktiskt behöver bytas eller renoveras. I en del fall hävdar importörerna att deras bilar inte behöver byta partikelfiltret, som istället ska rengöra sig självt. Ett självgenererade partikelfilter ska bränna bort sotpartiklar och hålla bilens livslängd ut. Flera verkstäder – speciellt märkesoberoende – som vi varit i kontakt med, menar att det är nonsens. Enligt dessa verkstäder behöver filtret bytas ändå, vanligen när bilarna körts 12 000–20 000 mil. Andra generalagenter har infört intervaller där partikelfiltret bör bytas i samband med service.


Speciellt kortare körsträckor gör att partikelfiltret kan sättas igen. Då hinner filtret inte rengöras automatiskt, som det är tänkt. För att så ska ske krävs att motortemperaturen är normal och körtiden är minst 15–20 minuter. Kör du ofta kortare tid än så lär partikelfiltret sota igen på sikt. Om partikelfiltret blir helt igensatt går bilen kanske inte alls att köra. Eller så blir motorns prestanda märkbart försämrad och förbrukningen avsevärt högre.

 

Dyrast i vår undersökning var partikelfiltret till Hyundai Santa Fe – drygt 29 000 kr. Bytet är också dyrt till Mercedes E250 – nästan 29 000 kr. Även till Honda Civic och Honda CR-V är filterbyte en mycket kostsam åtgärd. Till BMW X3 fick vi först ett pris på 27 211 kr. När vi bad om en kommentar till det höga priset fick vi istället ett sänkt pris. Nu kostade filter-bytet istället 18 904 kr på verkstad i Stockholm.

Billigast i undersökningen var filterbytet till Citroën C4 – 8 501 kr. Överlag var priserna för filterbyte till Citroën lägre än till andra märken. Och genom utbytesdel eller ett annat varumärke än originaldel, kallad Eurorepair, kan priset sänkas ytterligare. Då kostar filterbytet 4 838 kr på Citroën C4.

Det finns också exempel på att tillverkarna sänker kostnaden för byte av partikelfilter. När vi gjorde en priskoll av detta 2011 kostade filterbyte till Hyundai i30 hela 32 000 kr. Nu är priserna sänkta, på motsvarande bil kostar det i dag 17 598 kr. Mycket pengar ändå kan man tycka.

Dyraste filtret var det till Hyundai Santa Fe.

En förklaring till varför partikelfiltren är dyra är att de i vissa fall är sammanbyggda med katalysatorn som en gemensam reservdel. Att köpa delarna för sig är då inte möjligt. Så är det exempelvis på Honda Civic, katalysator och partikelfilter är en gemensam reservdel. Priset är 25 893 kr – dyrt till en tio år gammal bil.

Bilimportörerna är sparsamma med kommentarer när vi frågar om anledningen till de höga priserna.

– Priset är svårt att kommentera, men filtret innehåller ädelmetaller, vilket lägger på produktionskostnaden, säger Carola Larsson, pr-ansvarig för Honda i Sverige.

– Anledningen att partikelfilter är dyrare till Santa Fe än till i30 är att filtret är större, säger Tobias Joelsson, pr-ansvarig för Hyundai i Sverige.

– Generellt ligger vi på samma prisnivå på partikelfilter som våra konkurrenter. Det kan hända att vi i något enskilt fall har högre eller lägre pris. I det enskilda fallet
där vårt pris är högre kan faktorer som mängden ädelmetall och filtrens konstruktion spelar in, säger Fredrik Warholén, pr-chef på Mercedes-Benz Sverige.

– Försäljningen av partikelfilter är relativt låg. Det är alltså inte särskilt vanligt att våra kunder tvingas till byte. Den vanligaste anledningen till byte är att motoroljan inte uppfyller våra specifikationer.

I många fall är bytet dyrare utanför Stockholm.

På två bilar – Volvo V70 och BMW X3 – kollade vi också om filterbyte är billigare än på andra orter än i Stockholm. Men i flera fall är det faktiskt dyrare på andra orter. Det är ovanligt, normalt sett brukar verkstadskostnader vara högre i Stockholm än i övriga delar av landet. På Volvo V70 kan man dock spara mer än tusenlappen på filterbyte i exempelvis Linköping eller Helsingborg jämfört med Stockholm (se tabeller ovan).

 

Men det finns sätt att slippa de många gånger skyhöga kostnaderna för partikelfilterbyte. Det är nämligen inte alls säkert att du behöver byta filtret, det kan många gånger räddas genom en renovering till ett lägre pris – då sparar du ofta flera tusenlappar. På BMW-verkstaden i Sundsvall, Molin Bil, blev vi tipsade om att en filterrengörning skulle kosta 2 500 kr. Att jämföra med priset för filterbyte på 19 680 kr.

Det finns också företag som arbetar med filterrengöring. Företaget Gesab (Greener Engine Service Europé AB) i Järfälla utanför Stockholm har tagit fram konceptet Filter Refresh. De arbetar inte mot konsumenter utan som underleverantör till verkstäder, där bilägare kan lämna in bilen för filterrengöring.

Torbjörn Folkesson är en av grundarna bakom Filter Refresh:

– Många bilar körs med partikelfilter som inte fungerar fullt ut. Det sänker prestanda, ökar bränsleförbrukningen och påverkar luftkvaliteten till det sämre. På tyngre fordon har många åkerier rutiner för att rengöra filtren årligen, men det har inte funnits system till det för personbilar förrän på senare tid. Många bil-ägare vill vara miljömedvetna och kanske också har köpt en dieselbil i tron att den var miljövänlig. Sedan kommer det här bytet som en chock. Vi har ofta kontakt med förtvivlade bilägare som fått höra av sin verkstad att de måste byta filter och hur dyrt det blir. Det är bland annat priserna på ädelmetaller till delarna som driver upp kostnaden. Dieseldebatten har också gjort att frågan aktualiserats, säger han.

 

Idén bakom Filter Refresh är att rengöra partikelfiltren istället för att byta ut dem. Processen sker i ett slutet system för att hindra partiklarna från att ta sig ut i luften. Genom en maskin som sprutar vätska med ett balanserat tryck binds partiklarna. Vätskan sköljer genom filtret i båda riktningarna och partiklarna samlas sedan upp i en tank som är inbyggd i maskinen. Där samlas restprodukter från partikelfiltret, som aska, sot och olja. Tanken med partiklarna tas vidare till ett företag som sysslar med miljöcertifierad återvinning.

Det är alltså inte som att skaka en askkopp eller själv spola av filtret med en trädgårdsslang. Att själv försöka skaka ut partiklarna gör att de kommer ut i luften och då är vitsen med partikelfilter helt borta.

Att ta bort filtret är inte tillåtet, men det upptäcks sällan.

Torbjörn Folkesson:

– Vi återställer filtret till dess ursprungliga skick, det är mer att likna vid en renovering än en tvätt. Det är effektivt, men skadar inte partikelfiltret och man behöver inte ta bort sensorerna som sitter på filtret, som ofta är mycket svårt. Vi mäter noga mottrycket och luftflödet före och efter rengöring för att verifiera att funktionen är helt återställd. Kunden får ett protokoll med mätvärden och i de allra flesta fall kan vi skicka tillbaka filtret till en verkstad så kunden får sin bil redan samma dag.

Filter Refresh lämnar ett års garanti eller 6 000 mil, vilket som inträffar först. Men om verkstaden har en längre garanti på filterrengöring följer normalt sett Filter Refresh detta.

Torbjörn Folkesson:

– Det är viktigt att som kund försäkra sig om vad som gäller vid problem med partikelfilter. Många nya filter säljs med tre års garanti. Det innebär tre års garanti på själva filtret, inte att det inte kommer uppstå problem med igensatt partikelfilter under tre år, vilket är en stor skillnad.

Att renovera filtret på det här sättet gör att bilägarna kan spara mycket pengar jämfört med ett byte. På Hyundai Santa Fe kan man spara över 25 000 kr på detta. För Honda Civic-ägaren blir besparingen över 23 000 kr genom att renovera filtret istället för att byta.

 

Mekonomen och Mecaverkstäderna runt om i landet arbetar med Filter Refresh för rening av partikelfilter.

Daniel Thudén är kundmottagare på Mekonomen Bilverkstad i Skälby:

– Det är en enorm skillnad i arbetstid för att byta partikelfiltret på olika bilar. För Hyundai Santa Fe är det tänkt att ta 25 minuter att ta bort och sätta dit filtret. För Toyota Avensis är den beräknade arbetstiden över sju timmar. Det är nästan som att göra ett motorbyte. Om en verkstad ska arbeta i 25 minuter eller drygt sju timmar har det stor betydelse för vad det kommer att kosta kunden i slutändan.

– Filtren sitter olika till på olika bilar. På vissa bilar sitter filtret öppet under bilen med några skruvar. Då är det lättåtkomligt. På andra bilar sitter det vid grenröret och kräver mycket demonteringsarbete, säger Daniel Thudén.

Det visar sig också på exemplen Hyundai Santa Fe och Toyota Avensis. För Hyundai kostar en filterrengöring 3 837 kr, till Toyota Avensis 12 783 kr. Det är ändå rejält mycket billigare än vad det skulle kosta att byta filtren mot nya.

 

Det finns exempel där partikelfiltren verkar hålla bra och där byte generellt sett inte behöver göras. Ett sådant exempel är Subaru Outback.

– Våra filter är självgenererade och behöver inte bytas om systemet inte har skadats – i samband med krock eller dylikt. En kul notering är att vi inte har sålt några filter. Det finns en alternativ artikel som även innefattar värmesköldarna. Den har vi sålt ett exemplar av, säger Thomas Possling, pr-ansvarig för Subaru i Sverige.

För några år sedan fanns det verkstäder i andra länder som plockade bort partikelfiltret och programmerade om motorelektroniken istället för att byta filter. Kunderna tyckte helt enkelt att filterbyte var för dyrt. Resultatet blev högre utsläppsnivåer av CO2 och Nox-partiklar.

Att ta bort filtret är inte tillåtet, men det upptäcks sällan och nästan alltid bara om felkoder visas i bilens motorelektronik.

Morgan Isacsson är teknisk expert på Bilprovningen:

– De bilägare som har plockat bort filtret får anmärkning. Men det är väldigt låg procent underkända bilar för att filtret är borttaget. Gränsvärdena är generösa för vilka avgasvärden som tillåts. Om vi inte får någon felkod från motorelektroniken och avgasvärdena inte är felaktiga kan vi inte underkänna en bil, säger han.

För bilar som är yngre än fem år eller har körts mindre än 8 000 mil gäller avgaslagen. Det innebär att biltillverkaren måste kunna leva upp till att bilens avgasrening ska fungera
så länge, annars får de själva bekosta reparationen. Partikelfilter är en del av bilens totala avgasrening.

Om inte en filterrengörning görs kan kostnaderna för partikelfilter mycket väl vara det som avgör när bilen är skrotfärdig.

Än så länge finns partikelfilter endast till dieselbilar. Men filter kan komma att införas även på bensinbilar i framtiden. Då kan bilägarna räkna med dyra filterbyten eller rengöringar även där.


Exempelbilar

FAKTA
Partikelfilterbyte BMW X3. Märkesverkstäder i Stockholm mot exempel från övriga landet.

BMW-verkstäder (genomsnitt) Stockholm 18 904 kr
Moling Bil, Sundsvall 19 680 kr
M bilar, Västerås 19 000 kr
AutoWåx, Karlstad 18 100 kr
Proauto, Linköping 20 211 kr
Förenade Bil, Helsingborg 18 467 kr

FAKTA
Partikelfilterbyte Volvo V70. Märkesverkstäder i Stockholm mot exempel från övriga landet.

Upplands Motor, Stockholm 13 256 kr
Bilbolaget, Sundsvall 13 093 kr
Bilia, Västerås 15 749 kr
Helmla Bil, Karlstad 12 963 kr
Rejmes, Linköping 11 587 kr
Bildeve, Helsingborg 11 894 kr
SÅ FUNGERAR ETT PARTIKELFILTER

Avgaserna förs in i partikelfiltret vid 1 och når sedan filtersektionen 2. I filtret 3 samlas partiklarna upp medan resterande avgaser trycks vidare. En trycksensor 4 slår larm när partikelfiltret börjar bli igensatt (A) och ger då signal till motorstyrningen att ge en fetare bränsleblandning vilket i sin tur höjer avgastemperaturen vilken övervakas med temperatursensor 5. När temperaturen i filtret stiger, startar en regenereringsprocess (B) som beskrivs i figuren 6. De uppsamlade partiklarna förbränns under upp till fem minuter innan processen är klar, avgastemperaturen sänks och filtret börjar åter samla upp partiklar. Avgaserna lämnar filtret och fortsätter mot ljuddämparna vid 7.


(Det finns också en teknik där tillsatser av kemikalier, så kallad additiv, sänker temperaturen där sotpartiklarna förbränns. Additivet förbränns dock inte utan skapar en restprodukt som samlas i filtret.)

Taggar: Reportage

Dieselbilar har varit populära under de senaste tio åren och har under vissa år sålt klart bättre än bensinbilar. Men det finns flera nackdelar med diesel jämfört med bensin. En är att partikelfiltret, som en modern dieselbil är utrustad med, kan behöva bytas – och det till en hög kostnad, ofta uppåt 20 000 kronor. Det kan bli en chock för den som trodde att diesel var ett sätt att köra snålt och billigt. I Sverige finns det närmare 1,6 miljoner dieselbilar, varav merparten är utrustade med partikelfilter.

För bilägaren kan det bli en otrevlig överraskning med en lysande varningslampa som indikerar att partikelfiltret är igensatt. Vi har kollat vad partikelfilterbyte kostar till närmare 50 bilar. Priserna kommer från respektive general-agent och gäller för byte på en verkstad i Stockholmsregionen. Samtliga bilar i undersökningen är av årsmodell 2008 och 2009, alltså bilar som är nio–tio år gamla.

 

Bilindustrin var inte särskilt öppen mot sina kunder för tio år sedan att filtret i många fall faktiskt behöver bytas eller renoveras. I en del fall hävdar importörerna att deras bilar inte behöver byta partikelfiltr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.