Bild
Nästa artikel
Åsa Erikssons är besviken på verkstädernas hantering av hennes Volkswagen Tiguan.
Åsa Erikssons är besviken på verkstädernas hantering av hennes Volkswagen Tiguan.

Slarvig bilreparation kostade 23 000 – och tog åtta veckor

Reportage

Den auktoriserade VW-verkstaden fusklagade en ny bil. Nu riktar en annan VW-verkstad kritik mot reparationen. ”Det är slarv, ett dåligt reparationsjobb”, säger en verkstadschef. 

Häromåret köpte Åsa Eriksson i Vallda en ny Volkswagen Tiguan för 369 900 kr. Hon behövde en fyrhjulsdriven bil som skulle fungera bra för att dra hästsläp.

Att det blev just en Tiguan berodde till stor del på att de hade en kampanj just då med lagerbilar och kort leveransdatum. 

Kort efter köpet – efter drygt 12 mil – märkte hon ett vinande och tjutande missljud från fläktsystemet. Hon åkte tillbaka till Din Bil i Kungsbacka, där hon köpt bilen, för att försöka få hjälp av verkstaden med problemet. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. 

Hon hade tänkt att åka på bilsemester till Italien med nya bilen, men riktigt så blev det inte. Verkstaden kunde inte hitta problemet med missljudet. Bilen blev istället stående på verkstaden i åtta veckor. 

– Jag ville häva köpet, men det lyssnade inte bilhandlaren på. De ville laga bilen istället, trots att det drog ut på tiden, säger Åsa Eriksson.

Verkstaden misslyckades med att laga fläktsystemet och dessutom märkte Åsa Eriksson att värmen var svag och rutorna immade igen. 

– Jag fick aldrig upp temperaturen till mer än 18 grader, säger Åsa Eriksson.

»Varför vi försökt laga detta med häftmassa, det vågar jag inte säga.«
I dag är Tiguanen utbytt mot en Volvo XC60.
I dag är Tiguanen utbytt mot en Volvo XC60.

”Såg förjävligt ut”

Hon återvände till Din Bil med klagomål och fick rådet att vända sig till en annan auktoriserad VW-verkstad, vilket hon också gjorde. Eftersom bilen hade nybilsgaranti borde en auktoriserad VW-verkstad kunna laga den.

Det var Mechanum i Mölndal som fick uppdraget att titta på Åsa Erikssons Tiguan. Där konstaterade mekanikerna att fläkthuset inte varit tätt mot torpedväggen utan hängt snett, mest sannolikt ett fel i tillverkningen.

Fläktens spjäll ska automatiskt stängas när man kör i högre hastigheter. Om så inte sker, blir det ett vinande ljud från fläkten. I detta fall var orsaken att en styrning till fläkten saknades från fabriken, de hade helt enkelt glömt att montera den. Mekanikerna upptäckte också att bilen var fusklagad med fogmassa, som normalt används för att täta lister. 

– Det såg förjävligt ut, tyckte en mekaniker. 

Lagningsförsöket hade gett följdskador med en spricka i ett fäste och att Mechanum fått ägna en del tid att rensa chassit från fogmassan. De fick också montera en styrning till fläkten och byta ut en del av fläkthuset. 

– De som har jobbat med en här bilen tidigare måste haft väldigt bråttom eller inte vetat vad de gjorde. Det är slarv, ett dåligt reparationsjobb, säger Andreas Pedersen, verkstadschef på Mechanum.

Kostnaderna för Mechanums reparation fick Din Bil stå för. Det handlar om en nota på 23 518 kr. När Vi Bilägare kontaktar Din Bil i Kungsbacka erkänner de utan omsvep att verkstaden har gjort fel. 

– Det har varit en skada på fläkthusspjället, det är beklagligt att det blivit galet. Exakt vad som har hänt vet jag inte, mekanikern kan ha tagit i för hårt som gjort att det blev en spricka i spjället, det är nog det som hänt. Varför vi försökt laga detta med häftmassa, det vågar jag inte säga. Jag har ingen förklaring till det, säger verkstadschefen Robert Hellman.

Läs också: Nya gastankar efter bara sex år – kostar 74 000 kronor

Dyrt misstag

Turerna kring felen på Åsa Erikssons Volkswagen Tiguan fick henne att bli djupt besviken både på bilens kvalitet och på verkstädernas hantering av hennes fall. Även om bilen stod länge på verkstad fick hon inte någon lånebil, utan tvingades hyra bil för egen kostnad.

Hon bestämde sig för att byta bilmärke, trots att hennes Tiguan bara rullat drygt 400 mil. Värdeminskningen blev en kraftig ekonomisk smäll och Åsa Eriksson förlorade hela 95 000 kr på bilaffären. Hon accepterade dock förlusten och köpte istället en Volvo XC60. 

– Det var ett dyrt misstag, men värt pengarna att slippa ha problem med just den bilen. Jag orkade inte med mer strul om det skulle bli fel igen. Garantierna visade sig inte vara så mycket värda heller, trots att jag köpte en helt ny bil, säger hon.

Häromåret köpte Åsa Eriksson i Vallda en ny Volkswagen Tiguan för 369 900 kr. Hon behövde en fyrhjulsdriven bil som skulle fungera bra för att dra hästsläp.

Att det blev just en Tiguan berodde till stor del på att de hade en kampanj just då med lagerbilar och kort leveransdatum. 

Kort efter köpet – efter drygt 12 mil – märkte hon ett vinande och tjutande missljud från fläktsystemet. Hon åkte tillbaka till Din Bil i Kungsbacka, där hon köpt bilen, för att försöka få hjälp av verkstaden med problemet. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. 

Hon hade tänkt att åka på bilsemester till Italien med nya bilen, men rikti

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-01-14 16:11

Volkswagen i ett nötskal, noll kund service och inga garantier som ger något. När jag hör allt säljsnack med "garantier hit och dit", vill jag bara skrika och springa ifrån platsen, det är bara en massa rappakalja.

#2
2021-01-14 16:16

Har hon rätt körkort för bilen? (den får bara dra 1 ton med vanligt B körkort).

#3
2021-01-14 17:20

Typiskt Volkswagen, slarv och fusk.

#4
2021-01-14 18:58

Som en av världens största biltillverkare blir den enskilda kunden uppenbarligen inte värd särskilt mycket.
Hon ska dock ha all heder för att hon övergav märket när det visade sig att de både slarvat och knappt kunde ordna till slarvet.

#5
2021-01-14 19:17

Otroligt korkat och enfaldigt inlägg av Styggavargen. Vad har hennes körkort med artikeln att göra?

#6
2021-01-15 09:37

Johnna, det är nog fler än vad man tror som inte ens vet om att de kör olagligt. De köper en SUV för att de tror de behöver en och tänker inte på lagarna. En Octavia tex utan fyrhjulsdrift får dra 1500 kg på vanligt B-körkort. Jag har sett för många olyckor på senare tid där släp varit inblandade, så jag tycker att hela landet måste skärpa till sig samt att Polisen gör mer kontroller hur folk kör med sina släp och att de uppfyller körkortskraven.

#7
2021-01-15 09:46

Som vanligt så är servicefrågor tämligen beroende av personen som hanterar dessa. Jag har t ex haft ett antal VW under många års tid och har hela tiden haft bra erfarenheter av den lokala verkstaden som verkligen gjort det de kunnat för att hjälpa mig även när bilen råkat ut för problem så man skall nog inte döma ut alla VW-verkstäder som värdelösa - även om det uppenbarligen finns sådana vilket säkert gäller alla bilmärken. Har alltid fått det jag själv upplevt som garantirelaterat på garantin och aldrig haft problem med t ex lånebil de gånger bilen varit inne för reparation - eller bara för vanlig service. Numera har jag ingen VW men kan alltså inte klaga på den service jag fått på tidigare VW-bilar.

#8
2021-01-15 11:25

"Otroligt korkat och enfaldigt inlägg av Styggavargen", lustigt att man säger detta, inte korkat alls. Om du tänker efter lite extra, tycker du vi skall skippa körkortskraven?, varför måste man ha körkort... min Tesla kör sig självt. Nä, borde ur synvinkeln att lagen skall följas så kommer det också till en punkt på att vi skall ha säkra vägar och du vill säkert själv vara säker på att alla runt sig tar sitt ansvar, eller hur? Jag har INTE sagt att personen i artikeln inte har rätt körkort, utan jag gissar mest för jag tror många idag inte kollar upp sådana saker. De går ut och köper en SUV och tror att den skall dra massor, men då dessa modeller väger mer minskar också i motsvarande grad hur mycket modellen får ha på kroken med vanligt B körkort. Jag bor i en by med MÅNGA hästar, och här finns även lastbilar som kräver C körkort för att köras med typ 3-4 hästar i, lika mycket som jag är mån av att dessa innehar rätt körkort som de som fördrar hästsläp efter bilen. God fortsättning!

#9
2021-01-15 18:17

Vargen - men denna artikel handlade ju inte om körkortsbehörighet utan om en ny bil som köparen blev väldigt missnöjd med. Så Johnna har nog trots allt en point med sitt inlägg.

#10
2021-01-17 13:21

Jag har haft ett antal nya VW och känner igen mig från artikeln. Fick åka runt och på olika VW-anläggningar och böna för att de skulle fixa funktioner som havererade på nya bilar. Det är dock 15-20 år sedan nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.