Bild
Nästa artikel
Skippa Volvo V90 – köp en tidlös klassiker som familjebil

Skippa Volvo V90 – köp en tidlös klassiker som familjebil

Redaktionen väljer

Våga vägra Volvo! Här gäller det att välja ett betydligt roligare alternativ till en gråtråkig V90.

I den här utmaningen ska redaktionen välja en praktisk familjebil med gott om plats, men som är roligare och mer udda än en Volvo V90.

Den får inte vara nyare än årsmodell 1995 och den ska kosta mindre än 300 000 kr. Vad skulle du själv valt?

Skippa Volvo V90 – köp en tidlös klassiker som familjebil

Gungig jänkardröm

Kom igen, en gång i livet ska du ha en amerikanare med V8! Varför inte en Buick Roadmaster Estate Wagon? Från 1994 års modell har den en 260 hk stark LT1-V8 hämtad från Corvette under huven. Mums! Välj en bil som är utrustad med sidopaneler i fuskträ och glastaket ”Vista Roof” över baksätet. Gärna också i en riktigt smaklös kulör! 

Hur du ska ha råd med soppan? Var du ska ha plats att parkera den? Ingen aning! Men ännu har inte pandemier och bilhatare dränerat världen på allt skoj! För 200 000 kr kan du hitta ett fint exemplar! 

Tommy Wahlström

Skippa Volvo V90 – köp en tidlös klassiker som familjebil

Svensk industrihistoria

Varför inte passa på att lägga väntarna på en modern Volvoikon – 855 T-5R. Plötsligt skulle alla spoilerförsedda åk runt om i landet lackeras T-Gul. 

Hela 850-projektet är hyperintressant industrihistoria. Skiftet till framhjulsdrift, modet att skicka ut en kombikaross i den tuffa BTCC-klassen  och så en prestandaversion i gräll kulör. 

Det är bara att köpa till stryktålig överdragsklädsel, skaffa mjuka inneskor till de bakåtvända barnen i baksätet samt klä in bagaget i plast för att sedan skjutsa barnen till förskolan i ett föremål som lika gärna kunde stå på moderna museet.

Nils Svärd

Skippa Volvo V90 – köp en tidlös klassiker som familjebil

Nyttig och fräck

En Land Rover Defender 110 kommer att ta familjen och alla vi möter med storm.

Eftersom min bostad är omgiven av åkrar, stall och grusvägar av varierande kvalitet kommer min engelska kompis inte bara vara fräck utan också göra rejäl nytta. På taket lägger jag längdskidor, cyklar, tält och annat som kan behövas för att hela familjen skall må bra och eftersom modellen bara blir fränare av lite lerstänk frigör jag massor av tid som tidigare ägnats åt bilvård.

Den tämligen enkla konstruktionen tillåter dessutom egenfix och utbildning av familjens yngre skara.

Niklas Carle

Skippa Volvo V90 – köp en tidlös klassiker som familjebil

Tom tank på två röda

Du vet hur det brukar se ut vid skollämningen på morgonen eller vid hockeyhallen kvällstid. Drösvis av smutsgrå Volvo V90 D3 med en sorgsen förälder sittande i förarstolen, blängandes i mobiltelefonen.

Så behöver det inte vara. Jag är inget fan av suvar, men som alternativ till en ny V90 vill jag lyfta två riktig urfäder till dagens klumpiga höghus: Range Rover Classic och Jeep Wagoneer.

Jag vet att kvaliteten i många fall håller usel nivå och att förbrukningen är åt fanders för hög. Men känslan av att åka två trappor upp i de här bjässarna är oslagbar. Och på helgen tar jag en tur ut på landet med picknickkorgen och tittar på utsikten sittande på den nedfällbara ”bänken” baktill. Genialiskt!

Jag väljer helt enkelt den som först dyker upp i ett hyfsat exemplar. Hugget som stucket!

Erik Söderholm

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
2021-01-09 14:38

Två trappor upp? Åk buss istället, det finns de med två våningar. Tex pendel buss mellan Malmö - Kristianstad. Själv vågar jag inte ens åka den bussen av rädslan av att de välter lätt om en olycka inträffar.

#2
2021-01-09 19:14

Samtlig alternativ är ju betydligt roligare än tråk-90. Har aldrig förstått tjusningen med Volvo-containrarna...

#3
2021-01-09 19:41

"Volvo-containrarna", hahaha..håller med.

#4
2021-01-09 21:16

Desmoholic: Har du kört de nyare Volvo-kombisarna? De är inte tråkigare än nåt annat där ute i samma klass direkt.
Tycker däremot helt klart Tommy är på rätt spår där, Roadmastern är riktigt härlig och en av de sista riktiga jänkekombisarna efter den gamla skolan.
Mitt egna val med samma förutsättningar, praktisk familjebil innan -95 och max 300 kkr hade nog däremot varit antingen en fullsmetad Suburban från -94 eller en Mercedes 300 te-24 W124.

#5
2021-01-09 21:34

Vi har avtal med sunfleet (numera M) på jobbet. De har nästan bara Volvobilar i närheten av oss. Jag har haft både V60 och V90 som hyrbil ganska frekvent. Även V40, XC60 och XC90. Åkte nog Volvo 2 dagar i veckan under ett år.

Bekväma och sobra. Bra säten och fjädringskomfort. Tunga, vilket känns när man kör tycker jag. Halvknöligt infotainment, där man måste gå in i massa undermenyer för att hitta saker. Går ju att skapa genvägar men i en hyrbil så har någon varit där och pillat nästa gång. V90 är förvånansvärt liten invändigt för en så stor bil om man är fler.

Sammanfattningsvis blir helheten bara mellanmjölk för mig.

#6
2021-01-09 21:59

"Volvo-containrarna" ... Jag vet inte hur gamla Desmoholic och Styggavargen är, men på 1980-talet och ett tag framåt gick 740-serien under namnet "Sosse-container".

#7
2021-01-09 23:35

Desmoholic: Tror vi kan enas om att vara oeniga där, hur du kan få V90 till att kännas liten vet jag inte, jag körde min i 12.000 mil och hade den som familjebil med både stor kombibarnvagn och bakåtvändbarnstol till en familj på 2 vuxna och 2 barn.
Inte vill jag påstå att de känns direkt tunga heller kontra motsvarande A6 eller E-klass. Och halvknöligt infotainment? Med massa undermenyer? Du har en startsida där allt finns du behöver under färd, annars ligger allt antingen ett swipe åt vänster eller ett åt höger typ. Skulle säga att de har marknadens näst smidigaste infotainment om du frågar mig av de bilar med liknande innehåll i systemen. När vi hade BMW:n däremot höll jag på att bli tokig....

#8
2021-01-10 01:17

Ja, nog tycker vi olika alltid Henrik M. Jag tycker BMWs infotainment är ett av de bästa jag använt. För det första så gillar jag inte meckigheten i att ha funktioner som tempjustering ”gömt” i ett skärm-os. Ratt tack. och sedan finns ju inget taktilt fysiskt alternativ till att fingra på skärmen. Jag är 1,94 lång och har stolen långt bak så jag gillar det som t.ex. BMW har med en ratt i mitten så jag slipper sträcka mig.

Sedan så förstår jag inte hur man kan missa vilken klumpeduns bilen är. Den väger ju ändå typ 2t. Visst styr den in stadigt men allt känns ”tungt” och sövligt. Jag har aldrig kommit överens med styrningen i någon Volvo. Känns helt död, ingen koppling till hjulen.

Ang. utrymmen så upplevde jag den som trängre än vad den borde vara med tanke på storleken. Främst baksötet. Vi åkte fem vuxna i ca. 15mil och fick stanna halvvägs då en o baksätet fick ont i ett knä pga knävinkel och en annan kramp i ett ben.
Vi bokade XC90 vid nästa resa och det gick bättre.

#9
2021-01-10 02:21

Där kan ju såklart finnas en förklaring till att du upplever bilen trängre än mig och att iaf en i baksätet fick det jobbigare. Jag är ju då inte överdimensionerat byggd som dig utan mer normalstorlek och då är bilen riktigt rymlig.
Men du har ju inte tempjusteringen gömd? Den är ju där på "förstasidan" hela tiden. Och du kan använda röstkommande om du vill med. Om du anser BMW:s är ett av de bästa du använt undrar jag vilka bilar du jämför med....
Jag anser att BMW förutom de senaste modellerna nu låg lååååångt efter sina konkurenter med inte bara infotainmentet men även hela inredningen vad gäller layout av knappar, småskärmar här och där m.m.....kändes som en bil från -05 långt fram till -18-19 beroende på modell. Och ja, jag hade en i 2 år så jag vet, inte bara som jag säger för det är en bil jag själv inte haft.
Ok, vilken annan bil av samma storlek anser du är smidigare? Som jag sa anser jag nog A6 och E-klass kännas precis lika "tunga" som du beskriver det. Sen är det kanske fel på mig men jag tycker ju om känslan av tyngd, det känns rejält, ombonat, tryggt.....

#10
2021-01-10 07:16

Ptja, jag jämför med t.ex. MB, Audi och VW som jag haft som hyrbil. Dock var detta kanske 2-3 år sedan då vi hade avtal med sixt istället.
Jag är ju inte direkt ensam om att ranka BMWs infotainmentsystem högt heller. Bara att kolla recensioner, de flest tycker det är ”the best in the buisness”.

Ang. Hur bilen känns så är jag extra känslig för tunga bilar ( notera ej stora bilar). Tycker all ”lekfullhet” och bilkänsla försvinner. Blir mer buss/lastbilskänsla över det. Detta var extra tydligt i XC90. Nej max 16-1700kg ska det vara om det är en lite större bil.

#11
2021-01-10 09:15

I relation till yttermåtten är ju inte V90 nåt transportmonster. En kompis hade en sån som tjänstebil och före det flera V70 och hans omdöme var att V90 var betydligt sämre som "lastbil" än vad V70 var. Han hade inte behov av att lasta tungt men däremot lite omfångsrikt. Men har som sagt inga egna erfarenheter annat än att den på förarplatsen är lite småstrulig att sätta sig i och ta sig ur - i alla fall när man som jag inte är så lång och därför har sätet relativt långt fram.

#12
2021-01-10 11:53

Desmoholic: Du skriver max 16-1700 kg om det ska vara en större bil......säg mig vilken storbil i V90-klass som väger så lite och har samma komfort och säkerhet?
Sen är det självklart en smaksak, jag föredrar komfort framför "lekfullhet" som du skriver. Jag kör 500 mil i månaden, då är komfort och säkerhet betydligt högre upp än att bilen ska vara lätt, tunn och pappig i känslan vilket de lättare bilarna oftast blir.
Smaksak igen, men anser man plottriga förarmiljöer och svårmanövrerade infotainment vara bättre så får det stå för den personen. Jag vill ha det stilrent, snyggt och lättskött med mycket teknik paketerat på ett smidigt sätt. Körde ny Audi härom veckan....3 olika skärmar där sen nedersta slutar ända nere vid växelväljaren och är svår att se bitvis pga solblänk pga glansytan de valt med svart bakgrund. Den har massa teknik men inte speciellt smidigt och genomtänkt upplagt.

#13
2021-01-10 12:06

Pi: Tror det handlar om vad man lastar, jag gick själv från 2 st. 70-bilar efter varann, V70 -13 och XC70 -15 till V90 -17, och min upplevelse var tvärtom. V90 har ganska mycket större golvyta att lasta på än 70-serien. I V90 gick lillkillens kombibarnvagn av vanliga märket Emmaljunga in på längden, i 70-serien måste den vara på tväre och äter på det sättet upp mycket mer värdefull lastyta samt att det är bökigare sätta in. Enbart om du lastar över insynsskyddet dör luckan börjar slutta som V90 är sämre, och hur ofta gör man det i praktiken? Alla de gånger man köper hem vitvaror? Eller om man har hundbur kan jag tänka mig V90 med är sämre men då är det ju kanske inte bilen man ska gnälla på utan att man valt fel bil för sitt ändamål.....
Men ja, lastar man mycket stora fyrkantiga saker som går upp över insynsskyddet är V90 sämre än 70-serien. Men som familjebil i praktiken är den större och mer lättlastad än 70-serien i tillgänglig lastyta. Går man sen till baksätet är det milsvidd skillnad mellan dem, där tror jag ingen säger emot att V90 är överlägsen 70-serien på allt utom att mittplatsen är bekvämare i 70-serien pga. en planera bänk med inte lika markerade ytterplatser. Nu vet jag inte hur kort du är Pi så det ska jag inte uttala mig om, upplevde du det svårt så var det såklart det för din längd och ev. ålderspåverkan. Jag är 171 cm och 44 år gammal, jag har inte direkt svårt att komma in i några bilar förutom en Lotus Europa jag var nära att köpa för några år sen, den ankom man inte graciöst i när man ålade sig ut med händerna i asfalten. :) Men jag märker mer och mer att smidigheten försvinner med åren, iaf för mig som tränar lite för lite....

#14
2021-01-10 12:24

@HenrikM; Mazda 6 har en tjänstevikt på mellan 1400-1500kg, VW Aerteon ( som för övrigt får bättre betyg i Euro ncap än V90) runt 1700kg, Alfa Romeo Stelvio runt 1650-1750kg, VW Touran ca. 1550-1650 i tjänstevikt, Jaguar XF 1550-1850kg, Skoda superb 1450-1750kg, VW Passat 1470-1760kg m.fl.

V90:n börjar på 1800kg i tjänstevikt. Ungefär där många andra bilar slutar...

Bara för att en bil är lätt behöver den inte vara tunn och pappig. Man kan t.ex. använda lättmetall i större utrstäckning, som många konkurrenter gör, än "gjutjärn" som Volvo valt. Det senare har ju dessutom inte visat sig vara direkt lysande i rostsynpunkt. Och varför skulle en lättare bil ha sämre komfort?

Ang. Infotainment så anser jag att funktioner som man använder frekvent ska ha fysiska knappar/rattar. Då kan man öva in dem i muskelminnet och får fysisk återkoppling vi manövrering och behöver inte ta ögonen från vägen. Röststyrning är för segt än så länge tycker jag. För mer obskyra funktioner eller funktioner som är lätta att spegla med knappar på ratten så kan en skärm vara en bra lösning.

#15
2021-01-10 13:17

Mercedes E, Audi A6, BMW 5 och V90 väger ju i princip lika mycket.

Men om bränsleförbrukning inte är något problem hade jag också tagit något med v8.

#16
2021-01-10 13:46

Desmoholic: Volvos SPA-plattform bygger till delar på höghållfast borstål, vilket är extremt starkt (starkare än något annat). På så vis har man kunnat bygga en stor säker bil och samtidigt kunna göra den lättare (materialtjockleken kan minskas). Viktbesparingen ligger någonstans kring 40-50 kg (kontra om man använt ett svagare material - exempelvis sådant som sitter i en Mazda 6). Sedan finns det en hel del elektronik, säkerhetsutrustning och framförallt ljudisolering i en Volvo som gör att den blir lite tjockare totalt sett. Men i jämförelse med tyskarna i motsvarande storleksklass (Mazda 6 är ingen konkurrent) är den inte påtagligt tjockare.

En lätt bil behöver inte ha sämre komfort så länge viktbesparingen inte går ut på mindre hjulupphängningar, ljudabsorberande material eller på stolarna. Det finns mig veterligen inte särskilt många producenter som bygger en bil med motsvarande komfort- och säkerhetsprestanda lättare och till ett rimligt kundpris, men jag kan ju ha missat någon.

Vad gäller säkerheten kan man kort och gott säga att Volvo uppnått sin nollvision med SPA (V60/V90 och XC). Hade alla människor kört i dessa bilar skulle vi kunna mer än halvera antalet döda och skadade i trafiken. Jag kan inte se motsvarande starka samband hos någon annan producent, även om det finns sådana som kommer hyfsat nära (dock inte Mazda eller Volkswagen)

MVH AL

#17
2021-01-10 16:48

I en lättare bil är det tvärtom lättare att få till en bra komfort utan att kompromissa med andra köregenskaper. Har den även en låg tyngdpunkt så blir det ännu lättare.

Låg vikt och låg tyngdpunkt möjliggör bla mjukare fjädrar och bussningar utan att bilen vill välta i en kurva. Men att göra en bil lätt och säker kostar tyvärr ofta väldigt mycket pengar.

Jag tycker också att BMW:s infotainment är bland de bästa på marknaden. Både idrive och interiörerna får genomgående toppbetyg i biltester.

#18
2021-01-10 14:05

Smaken är väl som baken. Jag kör hellre Mazda 6 än V90. Både roligare och snyggare/trevligare invändigt och utvändigt. Det sista är naturligtvis subjektivt.

Jaguar XF är väl ändå en direkt konkurrent? Ingen bil jag provkört dock, men får bra betyg på komfortsidan i tester.
Likaså tror jag många som kikar på V90 även kikar på Passat.

#19
2021-01-10 14:18

Apex, om du nu har rätt så kanske det är därför min Octavia upplevs som bra komfort. Den är lätt och rolig att köra. Enda nackdelen med Octavia tycker jag är sätena fram, de skulle kunna vara lite bättre men jag klagar aldrig mer än de gånger jag kört mer än 30 mil eftersom det är först då man märker av det. Jag har åkt Jaguar XF, den var hyfsat tyst men en väldigt tung modell. Jag kände inget direkt ha-begär att äga en Jaguar XF som drar 1 liter/mil mot tex en Octavia som jag har just nu.

#20
2021-01-10 14:19

Förresten. Om jag skulle välja en gammal familjebil före -96 så skulle det nog bli en Jaguar XJ. Både billig i inköp, komfortabel och lite kul. Kvalitétsmässig så får man säkert lägga undan pengarna man sparade på inköpet i en reparationsfond ;)

#21
2021-01-10 14:47

Gjorde just så. Köpte en Pontiac Trans Sport -95:a med drygt 5000 mil på mätaren. 3,8liter V6:a o autmat. 7 sitplatser o karros i stora delar av plast. Fulare bil är svårt att tänka sig men ack så mycket bruksvärde kvar. Om 2 år skattebefriad o redan billig försäkrning o billiga reservdelar som till alla äldre USA bilar.

#22
2021-01-10 14:48

Ifråga om bildens tippningsbenägenhet är det inte massan som är kritisk utan förhållandet mellan spårvidden /2 och sträckan från tyngdpunkt ner till vägbanan. Ja, och så friktionen givetvis. Men väldigt få standarddäck kan bygga upp mer än 1,3 g (eller upp till 1,5) som är vad som krävs för att tippa runt en bil eller SUV idag. Ett ordinärt däck når ungefär 1g om all friktion går till sidoförflyttningen (och inte till att driva bilen framåt).

MVH AL

MVH AL

#23
2021-01-10 15:11

Fast det går ju inte att göra spårvidden hur bred som helst. Vi har ju en begränsning i hur breda fordon vi får ha på vägarna. Och så blir ju bilen till slut även otymplig att hantera.

#24
2021-01-10 15:30

Tippningsbenägenhet är uppenbarligen ett problem bland SUV:ar då flera tillverkare ger SUV:arna elektroniska system för att de inte ska välta. T.ex. sådana system som låser yttre framhjul för att få bilen att "kana" istället för att fästa och potentiellt välta.

#25
2021-01-10 15:44

Desmoholic: Min poäng gällde relationen mellan fordonets massa och tippningsbenägenhet. Det är inte massan som avgör, utan friktionen (hos vägbana och däck) i kombination med spårvidd och avståndet vägbana till tyngdpunkt. Även en vanlig framhjulsdriven bil har f.ö numera system som skall motverka tippning (integrerat i ESP).

En bra SUV - ta en Audi Q5 som ett exempel, välter senare än exempelvis Vargens Skoda - trots att plåtburken ifråga både är relativt lätt som låg.

Men det kanske inte spelar så stor roll.

Edit: Generellt sett ligger dock tippningsrisken högre hos en SUV än hos en personbil. Men det har inte någon koppling till att SUV;en är tung utan att den är hög och inte heller ett däck hos en SUV kan bygga upp ett sådant motstånd att bilen rullar runt. Huvuddelen av rullningsolyckorna har andra orsaker(ofta ojämnheter i vägbanan, trottoarkanter eller något annat)

MVH AL

#26
2021-01-10 16:01

Sedan har alla ESP en motverkande effekt på bilens förmåga att tippa över. Skälet till att det blir så handlar om däckens utnyttjade friktion. När man bromsar däcken (i det här fallet ytterhjulen i kurvan) ”konsumerar” man en del av den friktion som krävs för att bilen skall tippa över.

Man kan jämföra det med att försöka få en bil att tippa runt på isigt underlag. Det kan man rent intuitivt inse är mycket svårt (då man inte kan bygga upp tillräcklig sidofriktion). Med ett aktivt ESP gäller ungefär samma sak. Istället för att använda friktionen till att svänga använder vi den till att bromsa och bilen slår på så vis inte runt.

Omvänt råder att en fyrhjulsdriven bil blir mer stabil vid körning i haltväglag eftersom en mindre del av däckens friktion går åt till att driva bilen framåt. Då ökar också sidofriktionen =stabilare gång)

MVH AL

#27
2021-01-10 15:57

AL

Fast skulle man kunna trolla bort 300kg på en suv så skulle tippningsbenägenheten väl minska? Med då bibehållen höjd på tyngdpunkten och med samma spårvidd. Eller tänker jag fel?

#28
2021-01-10 16:03

Apex; om du trollar bort 300 kg så att tyngdpunkten sänks så kommer också tippningsbenägenheten att minska. Självklart är det så.

MVH AL

#29
2021-01-10 16:33

AL

Men den minskar väl även om tyngdpunkten är kvar på samma höjd?

#30
2021-01-10 16:33

A.L.

Självklart finns det exempel på där man lyckats tämja även en SUV (XC60 ser t.ex. ut att vara väldigt stabil i undanmanövertester). Liksom det finns bra exempel hur man misslyckats tämja en "vanlig" bil.

Det som bär mig emot är att man utgår från en ett ej optimalt utförande och sedan försöker fixa till det istället för att utgår från något som har bättre egenskaper från början. Men nu är vi lite från ämnet...

#31
2021-01-10 16:34

Desmoholic: Att du börjar med att nämna Mazda 6 när jag efterfrågar konkurrenter i V90-klass vad gäller komfort och säkerhet får mig att inse att denna diskussion är lika bra att lämna.
Jo men verkligen, de är ju likvärdiga.....

#32
2021-01-10 16:43

@Henrik M; Ja man fokuserar väl på vad man vill. Jag nämnde även Jaguar XF, VW Passat, VW Aerteon m.fl, men det kanske blev oläsligt.
Själv så låser jag inte upp mig på "klasser" utan ser mer till att bilarna funkar för det de är tänkta för oavsett vilken "klass" de tillhör.

#33
2021-01-10 16:57

Desmoholic: Jag skrev att du började nämna Mazda 6, inte att det var den enda.......Ja men då pratar vi att de är alternativ, inte konkurrenter i samma klass. Sen frågade jag efter bilar i samma komfort och säkerhet och då faller många med. Varken Mazda 6 eller Passat är ju i närheten komfortmässigt samt att de tillhör klassen under. Jaguar XF däremot tillhör samma klass som V90, A6, E-klass m.fl. Däremot faller den på att den är inte riktigt lika modern med de senaste säkerhetssystem etc. Men trevlig bil helt klart, och snygg enligt mig.
Sen det sista du skriver att du inte ser till klasser utan att bilarna funkar för det de är tänkt till oavsett klass, ja då kan vi ju kasta med Dacia Logan och säga att alla andra är kassa för den är mest prisvärd om man ska köra runt en familj. Men seriöst? nej......
Har man bilen som arbetsplats samt familjebil och snurrar runt 6000 mil om året, då faller väldigt mycket bort som kanske fungerar för den som kör till sitt jobb nån mil bort och till ungarnas fotbollsträning. Då fungerar det inte att åka Japanare med stolar som inte fungerar i längden för en, det går inte åka bullrig mellanklassare med ljudfrekvenser som skapar trötthet och stenhårda säten som t.ex. Skoda ofta har, man vill åka säkert då man exponerar sig mer i trafiken med, man vill ha de senaste systemen. Ja då är det ett fåtal bilmärken som är kvar.......

#34
2021-01-10 17:14

Apex. Varför skulle den göra det?

MVH AL

#35
2021-01-10 17:24

OK, jag köper delvis det du skriver Henrik.
Men visst kan man slänga in Dacia Logan i bedömningen. Men den lär ju sorteras bort ganska fort av flera anledningar. Kanske skulle man även kunna slänga med Citroen i jämförelsen om man är ute efter komfort? En C5:a med progressive hydralic cushions?
Man ska också komma ihåg att sittkomfort är väldigt individuellt. Jag satt t.ex. utmärkt i min gamla Mazda 6 från 2008 ( men den var inte så tyst). Åkte utan problem från Jylland till Linköping med väldigt få stop utan att få minsta krämpor. Däremot hade jag svårt för BMW's standardsäten ( har inte provat "komfortstolarna") i t.ex. 5-serien i vad jag tror var förra generationen.

Volvos stolar funkar också generellt ok för mig, även om de flesta känts alldeles för mjuka i början.

#36
2021-01-10 17:44

AL

Jag menar alltså att tippningsbenägenheten minskar ju lättare bilen är även om tyngdpunkten är på samma höjd. Mindre massa = mindre moment. 100kg x 1m < 150 kg x 1m

#37
2021-01-10 19:47

Apex: Om det skall gå ihop måste masspåslaget öka däckens friktion i högre grad än om bilen är lättare (annars slår den ju inte runt) och det gör det inte.

MVH AL

#38
2021-01-10 21:21

Om jag fattat det rätt, A.L, så menar du att givet samma förutsättningar beträffande däckens friktion så innebär det att bilen med högre vikt tappar greppet istället för att välta?

#39
2021-01-10 22:14

Desmoholic. Bilen med den högre massan tappar inte greppet tidigare eller senare än den lättare bilen.

Det är friktionen (och däckets egenskaper) som avgör greppet och tippningen, inte fordonets massa.

MVH AL

#40
2021-01-11 10:49

A.L, tyvärr gör du felet att du försöker isolera en parameter och då blir det nästan alltid fel. I nästan alla formler när det gäller energi, friktion mm så ingår massan som en parameter. Ökar du massan så ändras också förutsättningarna och slutresultatet. Eller omvänt kan man säga, ökar massan måste andra krafter som motverkar den ökade massan också öka för att bibehålla "jämvikt". Därför blir det oftast alltid sämre med ökad massa, precis som problemet med SUV/MPV som drar mycket mer energi för att krafterna ökar kvadratiskt med ökad hastighet. Såg en intressant video ifrån USA, en ökenväg där det först kom sedan bilar körandes, på den "halv grusiga" asfaltsvägen.. plötsligt kommer en kort och hög SUV med relativt breda däck (typ som en Willey jeep), den för sladd direkt när den börjar komma in på området på vägen där det ligger lite sand. Den hamnade bredvid vägen men välte turligt nog inte. Men det är mer än massa som spelar in, själv tror jag att bilen hade kort hjulbas som spelade in i detta fallet, men så klart svårt att dra att detta var enda orsaken till varför den bilen sladdade och inte de andra bilarna som kom på vägen innan denna SUV. De kanske hade bättre däck? Såg en video där de körde 2 vs 4 hjulsdrivet, och slutsatsen är det är riktiga vinterdäck du skall ha på bilen, ingen fyrhjulsdrift i världen fixar problemet om inte däcken har bra friktion.

#41
2021-01-11 11:28

Vargen:

Du är som vanligt dåligt påläst. Om man studerar de effektsamband som finns - exempelvis från Trafikverket eller Väg- och trafikforskningsinstitutet (VTI) så kan man se att det som är avgörande är friktionen hos vägbana och däck. Med tillgång till friktion kan därefter stoppsträcka, maximal kurvhastighet (givet dess radie) som acceleration bestämmas.

Massan - i den mån den påverkar - ligger med explicit som en faktor utifrån antagandet att bilar ibland lastas tungt och därigenom påverkar funktionen hos bromssystemen eller utvecklar värme (som också den påverkar). Men det är en helt annan sak. Samma sak gäller hur fordonet optimerats utifrån givna krav med avsikt på däck, hjulupphängningar (där din Octavia f.ö kommer till korta), bussningar osv).

I fallet ESP och varför det hindrar en bil från att volta runt kan man som intresserad studera det man inom fordonsdynamiken kallar för friktionscirkeln.

MVH AL

MVH AL

#42
2021-01-11 11:45

AL

Däckets friktion är kanske den mest avgörande faktorn. Men att påstå att den ensamt avgör och att massan inte skulle kunna vara den avgörande faktorn är fel.

#43
2021-01-11 12:47

Apex: Jag har aldrig påstått att massan inte påverkar. Den ger en herrans massa effekter på allt från deformation av däck till krav på fjädrar, bussningar osv. Så långt tror jag vi är helt översens.

Men förändrad massa (+/- 300 kg) enskilt ökar inte risken för att slå runt (hur man sedan skall ändra massan utan att rubba tyngdpunktens placering låter jag vara osagt). Skall man få bilen att vända behöver man skapa ett tillräckligt högt "motverkande" moment och komma över den kritiska punkten och det kan inga standarddäck göra idag (särskilt inte när det dessutom finns antisladdsystem på de flesta bilar idag). Masspåslaget påverkar inte friktionen.

Dock kan tilläggas att dagens rundslagningsolyckor i princip alltid inträffar till följd av extern påverkan. Trottoarer, kanter i vägbanan osv "tippar över bilen". Och där kan masspåslag ha en viss effekt - jag får väl posta några rader om det senare i eftermiddag.

En annan sak som man ofta brukar diskutera är var rollcentrum sitter (och det är nog detta jag tror du är inne på). Tyngdpunkten och rollcentrum är inte synonymt på nya bilar utan eftersträvansvärt är att roll ligger en bit över tyngdp. På så vis skapas en momentaxel (mellan tyngdp och rollc.) som fungerar som en "säkerhetsventil mot rundslagning. Bilen kränger alltså vilket motverkar att man når de där kritiska 1,3-1,4 g som behövs (som inga standarddäck klarar). Jmfrt kölen i en segelbåt som hindrar båten från att slå runt trots att den kränger som aldrig förr;-).

En bil som utrustas med bredare däck, kraftigare krängningshämmare ökar på sätt sin tippningsrisk kontra alternativet med smala däck och obefintliga krängningstag.

MVH AL

#44
2021-01-13 12:07

Å ja, nått positivt finns väl att säga om de gamla ”sossecontainrarna”!
Har haft ett antal 745:or och 945:or som tjänstebilar och aldrig haft problem med dem! Aldrig haft problem med mycket last! T.o.m. köp av ett stort torkskåp fick plats. Man satt skönt i stolarna och gott om benutrymme bak. Funktionabel och utan en massa bling-bling. Kort sagt en laståsna! Vacker? Ligger i betraktarens öga!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.