Bild
Nästa artikel
Torbjörn Lindbloms VW Polo drabbades av rostangrepp i bakkanten på vänster tröskellåda.
Torbjörn Lindbloms VW Polo drabbades av rostangrepp i bakkanten på vänster tröskellåda.

”Rostskyddsgarantin är rena bluffen”

Reportage

– Rostskyddsgarantin är värdelös och rena bluffen.
Det menar Torbjörn Lindblom, doktor i kemi och ägare till en rostig VW Polo.

Torbjörn Lindblom i Nora är ägare till en Volkswagen Polo från 2007. Förra året upptäckte han ett mindre rostangrepp i bakkanten på vänster tröskellåda på sin bil. När han försökte slipa rent för att själv åtgärda skadan upptäckte han att det fanns ett hål rakt in i tröskellådan, som var fylld med fuktig sand. Det ansågs helt normalt, enligt verkstadens analys som gjordes senare.  

Eftersom han hade gällande rostskyddsgaranti kvar på bilen tog han den till en auktoriserad VW-verkstad, Möller Bil i Örebro. Besiktningen där var mycket kort, bilen hissades inte upp och plastsköldarna lossades inte. 

Sand och fukt har trängt in i tröskellådan. Foto: Privat.
Sand och fukt har trängt in i tröskellådan. Foto: Privat.

Utlåtandet från fabriken via verkstaden var att ”detta är en skada som kommer utifrån”. Samtidigt har rosten skadat tröskellådans vägg på insidan, men utan att det just där är hål rakt igenom.  
– Grundorsaken till rosten är den plast som läggs på undertill. Fukt och salt tar sig in mellan plåt och plast. När jag petade i skadan fann jag att det som höll ihop nedre delen av tröskellådan var just plasten, säger Torbjörn Lindblom. 

– I mina ögon är det helt tokigt att man accepterar att sand och fukt tränger in i tröskellådor. Detta borgar verkligen för att det kommer att korrodera inifrån.  

"Att garantin nästan inte täcker något alls talar de tyst om."

Torbjörn Lindblom borde veta vad som orsakar rost. Han är doktor i kemi och har tidigare arbetat på Bofors, bland annat med korrosionsproblem.  

– En tolvårig rostskyddsgaranti mot genomrostning inifrån låter tjusigt på papperet men är i praktiken värdelös. Bilägarna blir lurade av garantin och tror nog att den är mer värdefull än vad den egentligen är. Bilförsäljarna marknadsför ju att det finns en garanti så att bilen inte ska rosta. Att garantin nästan inte täcker något alls talar de tyst om, säger Torbjörn Lindblom.  

– Verkstaden berättade för mig att man måste beställa en utökad service för att garantin ska gälla. Då synas karossen för att upptäcka eventuella rostskador. Att man måste beställa en sådan service är inget som de har talat om för mig som kund och det står inte i servicehandboken heller.  

ostangreppen på tröskellådan kommer utifrån, hävdar Volkswagen. Därmed faller rostskyddsgarantin. Foto: Privat.
ostangreppen på tröskellådan kommer utifrån, hävdar Volkswagen. Därmed faller rostskyddsgarantin. Foto: Privat.

Detta tillbakavisas av Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group Sverige:

– Detta är inte korrekt när det gäller garantin mot genomrostning. Det finns inte något sådant krav i garantin. Det finns en möjlighet att en tröskel har rostangrepp på både ut- och insida. Rost på utsidan beror dock på yttre åverkan. Kriteriet för att garantin mot genomrostning ska gälla är att den perforerar materialet inifrån. Vi ser inget hinder i att ägaren själv försöker förhindra fortsatt korrosion förutsatt att det görs fackmannamässigt, säger han.

Mellan plastsköldar och plåt har fukt, salt och smuts tagit sig in. Vad har Volkswagen för kommentar till det?
– Det vi kan säga här är att plastsköldarna skyddar mot blästring av ytan. I övrigt är karossen skyddad med rostskyddsfärg, vax och kitt på utsatta ställen, säger Marcus Thomasfolk.

Varför det kommer in rost mellan plastsköldar och plåt vill Volkswagen inte svara på. Hur många fall per år som Volkswagen åtgärdar för rost inom garantin vill tillverkaren hålla hemligt.

Att åtgärda rosten på Torbjörn Lindbloms Polo skulle enligt Möller Bil kosta omkring 31 000 kronor för byte av tröskellådan. Detta på en bil som är värd omkring 19 000 kr enligt värderingsföretaget Autovista.

Torbjörn Lindblom lät istället en liten oberoende verkstad laga rostskadan för mindre än 4 000 kr. 

Taggar: Reportage

Torbjörn Lindblom i Nora är ägare till en Volkswagen Polo från 2007. Förra året upptäckte han ett mindre rostangrepp i bakkanten på vänster tröskellåda på sin bil. När han försökte slipa rent för att själv åtgärda skadan upptäckte han att det fanns ett hål rakt in i tröskellådan, som var fylld med fuktig sand. Det ansågs helt normalt, enligt verkstadens analys som gjordes senare.  

Eftersom han hade gällande rostskyddsgaranti kvar på bilen tog han den till en auktoriserad VW-verkstad, Möller Bil i Örebro. Besiktningen där var mycket kort, bilen hissades inte upp och plastsköldarna lossades inte. 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.