Bild
Nästa artikel

Renault backar: "Mycket att jobba med"

Reportage

Renault backar och gör det också på andra nordiska marknader. I Sverige, Norge och Finland är Renault näst sist i AutoIndex och i Danmark fyra från slutet. Resultaten kommer inte som någon större överraskning för de ansvariga inom den nya Renault-organisationen.

- Det visar bara att vi har djäkligt mycket att jobba med, säger Lennart Ström, informationschef för Renault Nordic.

I augusti 2006 kom beskedet om att Renault och Volvo skulle gå skilda vägar. Efter 25 års samarbete med Volvo löpte avtalet ut den 31 december 2007. Från och med årsskiftet står Renault på egna ben genom nybildade dotterbolaget Renault Nordic AB, med lokalkontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

- Det är klart att beskedet kom att skapa oro, både inom organisationen och ut till kunder, säger Karin Karlsson, informationsansvarig för svenska Renault. Och det avspeglas ju tydligt i AutoIndex-undersökningen på alla nordiska marknader. 

Vi träffas inne i Renaults nya flotta anläggning i Akalla strax norr om Stockholm, ett supermodernt och snyggt designat bilpalats som får symbolisera den nya tiden, där Renault centralt utstakat ett mål om att nå en marknadsandel i Norden på drygt sju procent inom fem år. I Sverige har Renault i dag en marknadsandel för personbilar på lite drygt tre procent.
Renault har totalt investerat 24 miljoner euro för att bygga upp den nya verksamheten i Norden. I denna satsning ingår ett sprillans nytt centrallager för reservdelar som byggts i Borås, en lageryta som motsvarar två fotbollsplaner och som innehåller 15 000 olika reservdelar.

Låg ranking för Renault
I Vi Bilägares stora ägareenkät AutoIndex bland svenska kunder som kör privata bilar från årsmodellerna 2001-2007 blir rankingen låg vid bedömningarna av kvalitet, egenskaper och ekonomi. Det är absolut inte så att kunderna i genomsnitt är missnöjda, men de är ändå tydligt mindre nöjda i jämförelse med merparten av kunder som kör andra märken.
Renaults ägare är hyfsat nöjda med säkerhet/utrustning, rostskydd, ljudkomfort och bränsleförbrukning, men rankingen blir riktigt låg (placeringar 20-22) när bedömningar görs om kvaliteten som helhet, exempelvis pålitligheten med elektroniken. Mindre nöjda är också Renaultägarna med bilarnas andrahandssvärden samt med service- och reservdelskostnader.


- Vi förstår att Bilprovningens rapporter om ombesiktningar för glapp i kul- och styrleder på flera av våra modeller påverkat betygsättningen, säger Lennart Ström. Tidigare hade vi också vissa problem med nyckelkorten, men det bör vara historia nu.

"Åtgärder ska ge önskad effekt"
Renault har haft möten med Bilprovningen för att få tillgång till djupare information, och när all fakta insamlats ska ett åtgärdsprogram genomföras.

- Vi måste vara helt säkra på att de åtgärder som vi planerar för ska ge önskad effekt, säger Karin Karlsson. Det viktiga är också att vi kan säkerställa att vi har tillgång till alla aktuella reservdelar, och det kan ta lite tid att bygga upp.

Nya kvalitetssystem på gång
Det har i skrivande stund ännu inte tagits något beslut om förlängd garanti eller goodwill, men enligt vad Vi Bilägare erfar förs sådana diskussioner med Renault centralt.

- En av fördelarna med att vi nu står på egna ben är att vi har direktkontakt med Paris för snabbare och effektivare processer, säger Karin Karlsson.

En av de problempunkter som framkommit i AutoIndex har redan Renault tagit itu med, exempelvis en utredning för att marknadsanpassa reservdelspriserna. Nya system för kvalitetskontroller hos såväl verkstäder som återförsäljare är på gång, liksom ny uppskyltning hos alla 160 återförsäljare i Norden som i stort sett är desamma som under Volvo-tiden.
Renault Nordic AB har tagit till sig av alla oberoende undersökningar och tester som gjorts, inte minst AutoIndex, för att på sikt få rätsida på problemen.

- Det här är en stor utmaning för oss alla, men vi måste ha tålamod för det kommer att ta tid innan våra ansträngningar ger riktiga utslag i konsumentundersökningar av det här slaget, säger Lennart Ström.

Fram till år 2010 ska Renault ha introducerat 22 nya modeller och med miljötänket i fokus. Med nyligen introducerade Renault Laguna följde också en förlängd garanti på upp till tre år och förlängd Renault-assistens. Målsättningen är att de utökade garantierna ska finnas med på alla nya produkter som kommer framöver.
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Björn egeröd
2008-09-05 08:37

Hej.
Vi har en Scenic II från mars 2004. Den har gått ca 5500 mil. Vi tycker den är fantastisk att köra i stan o bra ljudkomfort. Men kvaliten! Följande problem har vi haft. Bytt elektronikbox två ggr. Andra gången gratis. Följdfel batteribyte. Sidorutan på bakfönstret ramlade ner. Bytt fönsterhiss. Ngn vecka senare ingen AC. ACns "kylare" eller vad det heter. Fullständigt sönderärjad. Nu i går ramlade framdörrens fönster ner. Troligen ny fönsterhiss igen för 5500Kr? Vad göra. Skratta eller gråta. Ställer Renault upp o fixar gratis?
Björn

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.