Så här vid jul kanske det är svårt att börja tänka på semestern, men våren går fort och innehåller dessutom mängder av långhelger där det passar utmärkt att börja rasta entusiastbilen.
Men vad ska man välja?!
Här har redaktionens bilväljare fått lista en rolig entusiastbil oavsett ålder som de gärna spenderar många semestermil i. Plats för två personer och bagage är kravet, och den får högst kosta 150 000 kr.
Terrängklassikern nummer ett
En bil för MÅNGA semestermil förutsätter några saker:
- Hög kvalitet. Ingen orkar med bilar som krånglar under semestern!
- Goda utrymmen. Är det någon gång du vill ha plats för loppisfynd, badkamrater, storhandling, ett nytt trädäck, två cyklar och grannens ponny så är det under semestern.
- Hög komfort. Vad är det för mening att dra till Smögen över helgen om du är för trött för att njuta av räkorna när du kommer fram?
- Ostoppbar framkomlighet. ”Köra till stranden” innebär just det – man KÖR hela vägen ut till stranden.
Det finns bara en modell som uppfyller allt detta: Toyota Landcruiser! 150 000 räcker till en 2005:a som gått 12 000 mil = knappt inkörd!
Tommy Wahlström
Brittisk lågflygare
Som semesterbil för långresor på kontinenten väljer jag en Jaguar XJ från den lätta X350-generationen (2003–2009) byggd aluminium. Jag behöver inte sitta högt, hellre flyger jag lågt.
Siktet ställs in på en sen årsmodell, för att slippa elektriska barnsjukdomar, men innan det trubbiga ansiktslyftet som kom 2007. Varför inte kosta på sig en mysig V8-motor medan man väljer med hjärtat.
Lyxig men inte vräkig. Påkostad men inte vulgär.
Nils Svärd
Kul med krut
För 150 000 kronor kan jag få en välutrustad Mini Cooper S med runt 4 000 mil på mätaren. En bil med en rejäl portion körglädje men också med en komfort värdig större alternativ.
Värdeminskningen är låg, vilket även gäller förbrukningen, trots att man inte snålat på kraften. Det taklösa alternativet låter jag vara då jag gillar när det är tyst i kupén på långresan.
Tandborste, de nödvändigaste kläderna och små saker jag hittar under min framfart genom Europa ryms bakom framstolarna och i det lilla bagageutrymmet. En bonus är att jag inte behöver vara orolig för att inte hitta en parkeringsplats i de packade storstadsregionerna.
Niklas Carle
Bayerskt V8-muller
Långt att åka längs svepande landsvägar är nog mitt recept för den allra mest lyckade bilsemester. Nu var ju Nils snabb att lägga beslag på Jaguar XJ här ovan, men faktum är att jag drömmer om en lika bekväm landsvägsbil med lika delar komfort och agilitet – men från Tyskland.
Jag väljer en BMW 540i med automatlåda av generation E39 med sedankaross, lågt miltal, helst utan M Sport-paket och i någon blå färg. Ett specifikt recept, jag vet, men på tyska Mobile.de finns några exemplar som passar.
Det här är en sällsynt lyckad bil med stram design, skön komfort, utmärkta långfärdsegenskaper och mullrande V8-motor som jag gärna lägger mil på mil i. Eventuellt kan jag också acceptera en 7-serie av samma specifikation och årsmodell som alternativ.
Erik Söderholm
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.