Bild
Nästa artikel
På besök i Volvos hemliga batterilabb

På besök i Volvos hemliga batterilabb

Reportage

Hundratals nya elbilsmodeller ska lanseras under de kommande åren. För att hänga med i utvecklingen har Volvo byggt ett särskilt batterilabb där framtidens elbilsbatterier testas.

Det är inte helt lätt att komma in i Volvos huvudkontor i Torslanda. Trots att besöket är planerat långt i förväg tar det minst en kvart innan vakterna äntligen öppnar bommen.

Under denna grådisiga tisdagsmorgon ska vi få besöka batterilabbet som Volvo investerat över en halv miljard kronor i. 

Planen är att Volvo över en femårsperiod ska släppa en ny elektrisk modell varje år. 2025 ska hälften av alla sålda Volvobilar vara helt elektriska och resten ska vara hybrider. Batterilabbet blir en viktig faktor för att nå målet.

Men innan vi tar oss till labbet träffar vi Caroline Kjellin som leder den elektriska drivlineutvecklingen på Volvo. Hon visar oss hur man byggt ihop batteripaketet till XC40 Recharge: Volvos första helt elektriska bil.

Både celler och moduler är inköpta från sydkoreanska LG Chem och kinesiska CATL men själva packet har Volvo designat själva. Totalt består det av 27 moduler och i varje modul finns tolv celler. Det ger en kapacitet på 78 kWh och bilen når en maximal räckvidd på 400 km.

– Fördelen när vi designar detta själva är att vi har en djupare kunskap om våra bilar än vad leverantörerna har. Batteriet är fördelat och viktcentrerat för att vi ska kunna optimera det ur ett säkerhetsperspektiv, berättar Caroline Kjellin.

Låga temperaturer är alltid en utmaning när det kommer till litiumjonbatterier då detta försämrar räckvidden. Men Caroline Kjellin menar att det går att påverka det till viss del.

– XC40 Recharge presterar fullt potent i kallt klimat. Räckvidden påverkas, det kan vi inte sticka under stol med, men med förklimatisering har du en fullt fungerande bil även i kyla.  

Att Volvo byggt sin första elbil utifrån en befintlig modell är inte helt överraskande. Sedan XC40:n lanserades har den varit en av Volvos mest sålda bilar. Men att göra den populära suven eldriven kommer med vissa utmaningar. Dels måste batterierna optimeras så att så mycket energi som möjligt får plats i den befintliga plattformen. Samtidigt är det diskuterbart om en suv verkligen är den bästa modellen att elektrifieras. Tunga bilar kräver stora batterier vilket är dyrt för både ekonomi och klimat.

– Det är en stor bil, men samtidigt är det vad många vill ha. Framåt i tiden kan vi diskutera om den alltid kommer se ut så här eller om den kommer ändra utseende.

Magnus Johansson framför en av åtta jättekammare som används för att testa batteripaketens förutsättningar.
Magnus Johansson framför en av åtta jättekammare som används för att testa batteripaketens förutsättningar.
"Räckvidden påverkas, det kan vi inte sticka under stolen med."

När Volvo nu har siktet på att bli en stor spelare på elbilsmarknaden krävs det hög kompetens inom området. Även om mycket av denna kompetens kommer utifrån håller också tusentals Volvoanställda på att utbildas inom området. Just nu får 1 200 ingenjörer som tidigare haft en bakgrund i bensin- och dieselmotorer chansen att vidareutbilda sig i elektrifiering. 

– En internutbildning är en ”win win” för alla. Det är bra för företaget för vi vet ju vilka individerna är, vi vet att de kan automotive. För medarbetarna är detta bra för framtiden. De gör sig själva anställningsbara här eller hos någon annan, säger Bert Viker, learning specialist på Volvo Car Academy. 

Men även montörer, tekniker, operatörer med flera behöver vidareutbildas. Totalt rör det sig om 20 000 utbildningsplatser på olika nivåer och Bert Vikers plan är att alla på företaget ska ha koll på Volvos steg in i elektrifieringen.

– Vi har en typ av ”awareness”-utbildning som är till för alla anställda. Man ska få en viss kunskap om vad som skiljer en elbil från anda bilar. Man ska kunna svara grannen på en kräftskiva vad vi gör i företaget.

Vi ger oss vidare mot en grå anonym byggnad som funnits på anläggningen ända sedan 70-talet. Då användes den främst till motorprovning och motorutveckling, men i dag sitter en skylt med orden ”Battery Laboratry” över ingången.

Väl inne i lokalen är det nästan tomt på personal men ett 30-tal kammare liknande stora ugnar jobbar för fullt. I dessa kammare utsätter man både celler, moduler och fullständiga pack för olika tester som uthållighet, säkerhet, temperatur, laddning och prestanda. Målet är att kunna simulera i princip allt som batteriet kan komma att utsättas för under verklig körning. Vissa testcykler kan ta över ett och ett halvt år att genomföra.

– Här testar vi hela skalan från tidig utveckling. Om vi vill prova en helt ny teknologi med en ny spelare så kan det vara så att vi gör det här. Flexibiliteten finns, berättar Magnus Johansson som är ansvarig för Volvos batteriutveckling.

»Man ska kunna svara grannen på en kräftskiva vad vi gör i företaget.«
I labbet testar man både celler, moduler och hela pack.
I labbet testar man både celler, moduler och hela pack.

Labbet startades för cirka två år sedan och sedan dess har Volvo investerat över 500 miljoner kronor. I dagsläget jobbar elva personer i labbet men inom kort ska kapaciteten och antalet anställda ökas.

Cellerna som Volvo i dag köper in är både prismatiska celler och så kallade påsceller. När de packats i modulerna ska prestandan vara densamma men de olika cellerna går inte att kombinera. I labbet kan Volvo också testa om cellerna lever upp till kraven.

– Specifikationerna man får av en leverantör är lite torra, de är lite formella. Vi undersöker hur cellerna dynamiskt fungerar i vår miljö och hur de arbetar i våra pack, säger Magnus Johansson.

Även om Volvo är öppna för nya tekniker och samarbetspartners när det kommer till battericeller finns det i nuläget inga planer på att tillverka egna.

– Den utvecklingen kräver enorma resurser och för att hänga med i det tempot behöver man vara specialist.

Även om cellerna utgör en viktig del för att ge ett starkt batteri så krävs det även att paketet i helhet är byggt på ett smart sätt. I labbet finns tolv kammare för att testa hela batteripaket.

– Mycket ligger i hur du bygger systemet. Har du en för dålig kylkapacitet funkar inte batteriet i alla sammanhang. Men det är lika viktigt att värma upp ett batteripack när det är kallt som det är att kyla ner det när det är varmt. Gör man fel där får man inte ut något av cellen. 

Målet är att Volvos batterier ska hålla hela bilens livslängd. Men vad man kommer göra med batteriet därefter har Magnus Johanson inget konkret svar på.

– Vi vill ta vårt ansvar för batteriets livscykel, men det primära är att batteriet håller i bilen. Har man ett problem med sitt batterisystem vill vi kunna reparera det. Second life ger också möjligheter, men problemet så här långt är att antalet batterier vi har att jobba med är väldigt få. Vi är fortfarande i en tidig fas.

XC40 Recharge batteri har en kapacitet på 78 kWh.
XC40 Recharge batteri har en kapacitet på 78 kWh.
Taggar: Reportage, Volvo

Det är inte helt lätt att komma in i Volvos huvudkontor i Torslanda. Trots att besöket är planerat långt i förväg tar det minst en kvart innan vakterna äntligen öppnar bommen.

Under denna grådisiga tisdagsmorgon ska vi få besöka batterilabbet som Volvo investerat över en halv miljard kronor i. 

Planen är att Volvo över en femårsperiod ska släppa en ny elektrisk modell varje år. 2025 ska hälften av alla sålda Volvobilar vara helt elektriska och resten ska vara hybrider. Batterilabbet blir en viktig faktor för att nå målet.

Men innan vi tar oss till labbet träffar vi Caroline Kjellin som leder den elektriska drivlineut

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Volvos första elbil: XC40 P8 Recharge

Drivlina: Två elmotorer.
Maximal effekt: 300 kW/408 hk.
Maximalt vridmoment: 660 Nm.
Acceleration 0-100 km/tim: 4,9 sekunder.
Topphastighet: 180 km/tim.
Batterikapacitet: 78 kWh.
Räckvidd: 400 km WLTP.
Pris: 699 000 kronor.

 
Volvos batterilabb

Plats: Torslanda.
Yta: 2 250 m2 för kamrarna och kontrollcenter samt ytterligare 2 250 m2 med teknik-, cyklings- samt kylutrustning.
Antal anställda: 11.
Antal kammare: 32 (varav 12 stycken är packkammare, 8 modulkammare och 12 cellkammare). Det går att testa flera enheter i samma kammare beroende på vad man undersöker.

Ett andra liv för batterierna

Ett elbilsbatteri kan ha cirka 80 procent kvar av sin kapacitet när det anses vara förbrukat i en elbil. Genom att ge batteriet ett ”second life” kan det utnyttjas i flera år till, bland annat i energilager. 

Kommentarer

#1
2020-04-07 17:17

Bra, billiga och bättre batterier behövs för att göra elbilen billigare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.