Bild
Nästa artikel
Konsumentens ställning gentemot hybilsföretagen har stärkts genom en dom i Patent- och marknadsdomstolen.
Konsumentens ställning gentemot hybilsföretagen har stärkts genom en dom i Patent- och marknadsdomstolen.

Nya regler för hyrbilsskador

Reportage

Enligt en dom i Patent- och marknadsdomstolen kommer biluthyrare tvingas att ta ett större ansvar om en hyrbil skadas eller stjäls under hyrestiden.

Vem har inte varit med om att semesterstressad plocka ut hyrbilen, hämta familjen och som sista ekipage ombord på färjan mot kontinenten börjat fundera på om det där stenskottet fanns när bilen hämtades ut? För att ha ryggen fri mot eventuella krav från hyrbilsfirman bör man nagelfara kaross och inredning i minsta detalj, något man som hyrestagare kanske inte alltid har tid att göra.

Även om du som hyrestagare har varit rädd om bilen och själv inte orsakat några skador bär du hela skadeansvaret under din hyresperiod. Exempelvis har bilen stått parkerad och blivit påkörd säger hyresavtalet att du ska stå för reparationen (självrisken för reparationen). Det samma har gällt om exempelvis hjulen eller hela bilen har blivit stulen. Konsumentombudsmannen, KO, menar att detta har varit till stor nackdel för konsumenterna och tog branschorganisationen Biluthyrarna Sverige till Patent- och marknadsdomstolen. Domstolen har nu kommit fram till att det är oskäligt att den som hyr fordonet har ansvaret för skador som uppstått även om hyrestagaren har varit aktsam.

– KO tycker att det är bra att domstolen sett obalansen mellan uthyraren och konsumenten som vi har uppmärksammat. Det kan handla om stora pengar för den enskilda konsumenten när något händer, säger Pär Magnusson processråd hos Konsumentombudsmannen.

Vad har ni sett för scenarion där de här reglerna kommer att hjälpa konsumenten?

– Det kan vara om bilen står parkerad och en ligist passerar och repar bilen, eller om bilen blir påkörd och den som vållat skadan smiter från platsen. Även viltolyckor skulle kunna vara en situation där konsumenten är hjälpt av förändringen, konstaterar Pär Magnusson.


Biluthyrningsbolaget Hertz vice vd Frans Hällestrand menar att domen kan påverka hur man formulerar hyresavtal och tilläggsförsäkringar i framtiden.

– Vi kommer att analysera situationen och se hur det kan påverka våra hyres- och försäkringsavtal. Det finns förstås fortfarande ett ansvar för kunden att visa att han har varit aktsam med bilen under hyresperioden.

– Då det saknas någon tydlig definition av vad som är aktsam innebär det att man kommer att behöva bedöma det från fall till fall. Det är inte orimligt att tänka sig att det kommer att variera beroende på var bilen har körts och även beroende på årstid. Exempelvis vintertid med grusade vägar kan det vara svårt att undvika stenskott.

 

Finns det någon risk med att det saknas en tydlig definition för vad som kan anses ”aktsam”? Pär Magnusson på KO:

– Man måste komma ihåg att kunden fortfarande har ett ansvar för att göra det sannolikt att han eller hon inte har varit oaktsam med bilen under hyresperioden. I kraft av sin storlek har biluthyraren tyvärr ett visst övertag på kunden.

– Är man i en stressad situation på hyrbilsstationen kan det vara lätt att falla till föga för biluthyrarens argumentation om att en viss skada har uppstått på grund av oaktsamhet. Biluthyraren får inte ställa för höga krav på aktsamhet.

– Vi kan nog räkna med att det kommer att bli en del typfall i den här frågan.

Fyra tips när du hämtar ut din hyrbil

1
Tänk efter över vilka försäkringar du behöver. Generellt klarar man sig bra utan de tilläggsförsäkringar hyrbilsföretagen erbjuder. Hyr man över längre perioder kan merkostnaden för extraförsäkringar vida överstiga kostnaden för hyrbilen. Hyr du över kort tid blir kostnaden för självriskeliminering (”superförsäkring”) relativt liten. Kör du i en ovan trafikmiljö kan det vara värt den extra utgiften för sinnesfridens skull.

2
Inspektera bilen noggrant. Du ska få ett protokoll med bilnyckeln där bilens alla skador ska finnas noterade. Står inte skadan rapporterad på protokollet be någon från hyrbilsfirman att göra en notering innan du kör iväg med bilen. Om det inte finns någon möjlighet att tillkalla personal fotografera bilen och skadan på ett sådant sätt att det inte råder några tvivel om var bilen står parkerad. Glöm inte att det här även gäller insidan av bilen.

3
Kolla däcken. Mindre nogräknade hyrbilsfirmor kan hyra ut bilar med slitna eller dåligt luftade däck. Tycker du att de är för slitna för att bilen ska kunna framföras säkert, be om att få byta bil. Även om däcken är i bra skick bör däckstrycket kontrolleras så fort som möjligt.

4
Ta bort nyckelbrickan. I regel står biltyp, färg och registreringsnummer på nyckelbrickan. Om du skulle tappa eller bli bestulen på nyckeln underlättar uppgifterna för tjuven att lokalisera bilen. Sätt tillbaka nyckelbrickan när bilen återlämnas.

Taggar: Reportage

Vem har inte varit med om att semesterstressad plocka ut hyrbilen, hämta familjen och som sista ekipage ombord på färjan mot kontinenten börjat fundera på om det där stenskottet fanns när bilen hämtades ut? För att ha ryggen fri mot eventuella krav från hyrbilsfirman bör man nagelfara kaross och inredning i minsta detalj, något man som hyrestagare kanske inte alltid har tid att göra.

Även om du som hyrestagare har varit rädd om bilen och själv inte orsakat några skador bär du hela skadeansvaret under din hyresperiod. Exempelvis har bilen stått parkerad och blivit påkörd säger hyresavtalet att du ska stå för reparationen (självrisken för reparationen). Det samma har gällt om exempelvis hjulen eller hela bilen har blivit stulen. Konsumentombudsmannen, KO, menar att detta har varit till stor nackdel för konsumenterna och tog branschorganisationen Biluthyrarna Sverige till Patent- och marknadsdomstolen. Domstolen har nu kommit fram till att det är oskäligt att den som hyr fordonet har ansvaret för skador som uppstått även om hyrestagaren har varit aktsam.

– KO tycker att det är bra att domstolen sett obalansen mellan uthyraren och konsum

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FRÅGOR OCH SVAR

Kommer domen att påverka när jag bokar bilen genom en svensk hemsida men hyr den i ett annat land?

Nej. Den som hyr bilen tecknar ett hyresavtal med den som äger bilen i det land där bilen hyrs och det är lokala lagar och regler som gäller.

Påverkar förändringen privatleasingbilar?

Nej. För privatleasing gäller andra regler. Om du däremot långtidshyr en bil över ett antal månader (understigande ett år) betraktas det som en hyra och då gäller vanliga hyrbilsregler.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.