Bild
Nästa artikel
Omkring 10 000 skador har granskats i rapporten.
Omkring 10 000 skador har granskats i rapporten.

Ny rapport: Här är bilmodellerna som strular mest – och minst

Reportage

Allt fler bilägare råkar ut för maskinskador – och det kan bli riktigt dyrt. Flera populära bilmärken ligger i farozonen medan andra klarar sig riktigt bra.

I många år har Länsförsäkringar avslöjat siffror för vilka märken som ägarna anmäler flest maskinskador för. Det kan till exempel handla om fel på motorer, drivsystem eller elektronik.

Bilarnas kvalitet i det långa loppet samt garantier och goodwill från generalagenter blir då avgörande för hur bra eller dåligt ett märke presterar i undersökningen. 

För 2020 års rapport tog bolaget till en kraftsamling och gjorde en större undersökning än tidigare. Nu redovisar de samtliga maskinskador som bolaget har ersatt kunder med under 2018. Bilarna de handlar om är från 2011–2016 som rullat upp till högst 12 000 mil. Det är så långt maskinskadeförsäkringen sträcker sig på Länsförsäkringar.

Olika regler gäller för olika försäkringsbolag, men det vanligaste är att försäkringen gäller upp till 10 000 eller 12 000 mil alternativt åtta år. Omkring 10 000 skador har granskats i rapporten, som också visar att skadorna ökat totalt. 

– Vår förhoppning är att tillverkarna förbättrar sig. Vi framhåller det som vi tycker att man bör känna till utifrån den kunskap vi har kring olika skador. Det finns ett intresse från branschen för vår undersökning, vi har gemensamma kunder, säger Maria Wedin, motorspecialist på Länsförsäkringar. 

Motorfel vanligast – och dyrast

Den vanligaste maskinskadan i undersökningen är motorskada och står för drygt en fjärdedel av det totala antalet maskinskador. Motorskador är också dyrast, i snitt kostar en skada 25 000 kr – men om motorbyte blir nödvändigt kostar det i genomsnitt 75 000 kr.

De vanligaste skadorna är fel på avgasreningen samt skador som beror på fel på kamdrivningen. Här utmärker sig Seat, Peugeot och Nissan med hög skadefrekvens på kamdrivningen. För Nissan är det övervägande bilar med 1,2-liters bensinmotor och för Peugeot 1,6-liters bensinmotor som är överrepresenterade för skador.

Fel orsakade av kamdrivning är ofta grundorsaken till att hela motorn måste bytas ut. Stora motorer, med cylindervolym på tre liter eller mer, går i regel oftare sönder än mindre motorer.

”Att byta växellåda blir dyrt – i genomsnitt 53 000 kr för en automatlåda”
Motorskador är vanligast, och dyrast att åtgärda.
Motorskador är vanligast, och dyrast att åtgärda.

Bensinbilar mer olycksdrabbade

Bensindrivna bilar drabbas något oftare av motorskador än dieselbilar, enligt undersökningen. Fel på kamdrivningen inträffar nästan bara på bensinbilar, men när det gäller avgasreningen står dieselmotorer för 95 procent av skadorna. Det kan handla om fel på EGR-ventilen som kan få bilen att börja brinna. BMW, Audi, Mercedes och Volkswagen har oftare skador på avgasreningen än medelbilen. 

En annan vanlig maskinskada gäller växellåda och drivning. Det är oftast komponenter kopplade till fyrhjulsdrift eller koppling som havererar. Jämfört med tidigare rapport är antalet skador på fyrhjulsdriften dubbelt så många, 24 procent. I snitt kostar skador på fyrhjulsdriften 22 000 kr att reparera. Porsche och Land Rover/Range Rover har många skador på fyrhjulsdriften, liksom BMW. 

Att byta växellåda blir dyrt – i genomsnitt 53 000 kr för en automatlåda och 36 000 kr för en manuell låda, enligt Länsförsäkringar. Opel har många skador för byte av manuella växellådor. Volvo har många skador på kopplingen till 1,6-liters motorer. 

– När det gäller skador på fördelningslåda/fyrhjulsdrift rör det sig troligtvis mer specifikt om fördelningslådorna på Macan och Cayenne. Porsche har nyligen förlängt garantin på fördelningslådor på just dessa modeller, Cayenne och Macan upp till sju alternativt tio år beroende på årsmodell. Denna garantiförlängning har skett under 2020 och effekten av detta finns således inte med i rapporten. Utöver detta erbjuder Porsche möjligheten att utöka nybilsgarantin upp till tolv år, säger Andreas Lundberg, PR-ansvarig för Porsche Sverige. 

Vattenpumpar svag punkt hos Volkswagen

Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige: 

– Det vi känner till här, relaterat till vattenpumpar, är att vi hade en del noterade fall kopplade till den 1,4-liters TSI-motor som fanns tidigare. Utöver detta har vi också fått in en del synpunkter på vattenpumpar på 1,6 och 2,0 TDI-motorer från 2016–2017. Hösten 2017 skedde en uppdatering av vattenpumpen. 

Maria Johansson, pr-ansvarig för Fiat och Jeep i Sverige: 

– Rapporten lyfte att Fiat har problem med generatorer. Detta är något vi inte känner igen, men som vi definitivt vill undersöka närmare. I rapporten finns verktyg som definitivt kan vara till nytta i vårt fortsatta utvecklings- och kvalitetsarbete.  

Varför Jeep har så många fel vill inte generalagenten förklara. Inte heller kan generalagenten för Land Rover/Range Rover svara på varför bilarna har många fel. I ett skriftligt svar från generalagenten hävdas att de ”tyvärr har vi inte möjlighet att gå in i premisserna för enskilda rapporter”.

Land Rover och Porsche låg dåligt till även i den förra maskinskaderapporten, där Jeep inte alls fanns representerat. BMW och Mini, som tidigare fick dåliga resultat, har höjt kvaliteten på nyare modeller. För Mini gäller det förbättrad kamdrivning, för BMW förbättrade bränslespridare. 

Kostnaderna som Länsförsäkringar fått gäller den faktiska reparationskostnaden i genomsnitt. Eftersom de gör upphandlingar med verkstäder kan de få rabatt på exempelvis timpriset. Kostnaderna för bilägare som måste betala ur egen plånbok, om bilen är äldre eller har körts längre, blir troligen ännu högre. Detta beror på att en vanlig konsument inte kan förhandla sig till samma mängdrabatt som ett försäkringsbolag kan.

Läs också: Vi jämför: Väghjälp till bilen – här är bästa valet

I Länsförsäkringars maskinskaderapport ligger Porsche sämst till, bäst klarar sig Lexus.
I Länsförsäkringars maskinskaderapport ligger Porsche sämst till, bäst klarar sig Lexus.

Hela listan: Vanligaste skadorna

Vanliga maskinskador och märkena som klarar sig bäst respektive sämst. 

Motorskador 

Genomsnittlig reparationskostnad: 25 000 kr. Genomsnittlig körsträcka vid skada: 8 100 mil. 

Bäst

1. Lexus
2. Toyota
3. Honda
4. Kia
5. Hyundai 

Sämst

1. Seat – fel på turbo och kamdrivning. 

2. Land Rover/Range Rover – fel på avgasrening, turbo, kompressor, topplock samt motorbyten.  

3. Jeep – fel på avgasrening, turbo samt motorbyten. 

4. Porsche – fel på turbo/kompressor, topplock samt motorbyten. 

5. Peugeot – främst fel på kamdrivning. 

Kyl/värme-system 

Genomsnittlig reparationskostnad: 9 600 kr. Genomsnittlig körsträcka vid skada: 7 500 mil. 

Bäst

1. Kia
2. Mazda
3. Lexus
4. Honda
5. Toyota 

Sämst

1. Volkswagen – fel på vattenpump, kondensor, AC-kompressor
2. Nissan – främst fel på kondensor.
3. Seat – främst fel på kondensor.
4. Chevrolet – fel på vattenpump, kondensor, kupéfläkt, AC-kompressor.
5. Peugeot – fel på kondensor, AC-kompressor. 

Växellåda/drivning

Genomsnittlig reparationskostnad: 24 600 kr. Genomsnittlig körsträcka vid skada: 8 300 mil. 

Bäst

1. Lexus
2. Honda
3. Toyota
4. Kia
5. Mitsubishi 

Sämst

1. Porsche – främst fel på fördelningslåda/fyrhjulsdrift, men även byte av automatlåda och fel på styrenhet.

2. Land Rover/Range Rover – främst fel på fördelningslåda/fyrhjulsdrift, men även drivaxel.

3. Jeep – främst fel på fördelningslåda/fyrhjulsdrift, men även drivaxel.

4. Chevrolet – jämn fördelning av olika skador på drivning/växellåda.

5. Opel – fel på manuell växellåda, fel på drev/lager/synkringar. 

Elektronik 

Genomsnittlig reparationskostnad: 11 900 kr. Genomsnittlig körsträcka vid skada: 7 400 mil. 

Bäst

1. Suzuki
2. Kia
3. Mazda
4. Mitsubishi
5. Toyota 

Sämst

1. Jeep – fel på styrenhet, elektroniska komfortsystem, generator, kommunikation/info-system.

2. Porsche – främst fel på elektroniska komfortsystem.

3. Fiat – främst fel på generator.

4. Land Rover/Range Rover – främst fel på elektroniska komfortsystem.

5. Chevrolet – blandade elektronikfel. 

Bränslesystem 

Genomsnittlig reparationskostnad: 13 100 kr. Genomsnittlig körsträcka vid skada: 8 200 mil. 

Bäst

1. Lexus
2. Mitsubishi
3. Kia
4. Hyundai
5. Nissan 

Sämst

1. Peugeot – fel på spridare, bränslepump.

2. Jeep – främst fel på bränslepump.

3. Citroën – främst fel på spridare.

4. Volvo – främst fel på spridare.

5. Opel – främst fel på bränslepump. 

Läs också: Vi granskar: Stora skillnader på assistansgarantin

Märkena med störst skaderisk

De här bilarna har högst andel skador per 100 fordon, där ersättning betalats ut under 2018. Årsmodellerna är 2011–2016. Andra kolumnens siffror gäller tidigare rapport, presenterad 2017.

Märke 2018 2017
Porsche 7,0 3,73
Jeep  5,5 i.u.
Land Rover/Range Rover 5,0 3,81
Fiat 3,1 1,31
Chevrolet 3,1  1,92
Seat 2,9  2,87
Peugeot 2,6  1,81
Volkswagen 2,5  2,13
Opel 2,4  1,95
BMW 2.3  2,55
Nissan 2,2  0,94
Citroën 2,1  1,38
Audi 2,0  1,79
Mini 1,9  3,0
Medelbil 1,8  1,41
Volvo  1,7  1,31
Skoda 1,7  2,34
Ford 1,6  1,19
Mercedes 1,5  1,24
Saab 1,3  0,86
Subaru 1,2  1,24
Dacia 1,1  1,31
Renault 1,1  0,82
Hyundai 0,8  0,31
Suzuki 0,8  0,52
Mitsubishi  0,5  0,56
Mazda 0,4  0,64
Honda 0,3  0,45
Toyota 0,3  0,49
Kia  0,2  0,25
Lexus 0,1  0,47
Taggar: Reportage

I många år har Länsförsäkringar avslöjat siffror för vilka märken som ägarna anmäler flest maskinskador för. Det kan till exempel handla om fel på motorer, drivsystem eller elektronik.

Bilarnas kvalitet i det långa loppet samt garantier och goodwill från generalagenter blir då avgörande för hur bra eller dåligt ett märke presterar i undersökningen. 

För 2020 års rapport tog bolaget till en kraftsamling och gjorde en större undersökning än tidigare. Nu redovisar de samtliga maskinskador som bolaget har ersatt kunder med under 2018. Bilarna de handlar om är från 2011–2016 som rullat upp till högst 12 000 mil. Det är så långt

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-01-05 07:57

Det hade förstås varit intressant att se körsträckan per modell, och inte genomsnittligt.
Det är självklart en enorm skillnad mellan en Kia Rio som körs till kyrkan en gång i veckan och en Passat som körs 5000 mil/år i tjänsten.

#2
2021-01-05 10:14

Listan verkar bekräfta allt man redan vet, gött att man valt rätt för plånboken

#3
2021-01-05 11:42

Varför är Kia så mycket bättre än Hyundai? Varför är Peugeot sämre än Citroen? Är verkligen siffrorna trovärdiga?

#4
2021-01-05 12:55

Glimma: ja, det är sunda frågor, när bilarna delar så mycket teknik. Samma sak med Skoda och Seat.
Man kan se vad 1,6-motorn som BMW/Mini/Peugeot/Citroen påverkar.
Den gamla motorn med kamrem hade väldigt få problem.

#5
2021-01-06 11:17

Bilarnas garantitid måste väl rimligen påverka detta? Kia tex har ju 7år, och då tar oftast garantin en ev skada. Sen lär ju märken med mera tekniskt avancerade bilar av naturliga orsaker ha en högre skadefrekvens.

#6
2021-01-06 11:22

4(!) inlägg för ett så laddat ämne. Detta måste ju vara en premiumartikel. Inga konspirationsteorier (nåja) kring vem som gagnas av undersökningen eller "jag har då kört min seat, vw, peugeot x mil utan några som helst problem.." Själv får jag hoppas på att växellådan håller.

#7
2021-01-06 13:59

Märkte ni att Kia var högt uppe som nästan bäst i alla grenarna, borde borga för en verklig kvalitetsbil.

#8
2021-01-06 14:17

Att Kia har 7 års garanti har nog viss påverkan för resultatet. Att andra fabrikat som hellre hänvisar till försäkringens maskinskadedel än tar det på garanti och goodwill har garanterat(!) också inverkan.

#9
2021-01-06 16:16

Lexus var alltså bäst.

#10
2021-01-06 21:56

Glimma 48 Kia är bättre än Hyundai för de har längre garanti. Bilarna är kanske inte bättre men skadorna syns ju inte i försäkringsskadorna. Svårt att få grepp om hur kvaliteten egentligen är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.