Bild
Nästa artikel
Mercedes dyrast på kopplingsbyte

Mercedes dyrast på kopplingsbyte

Reportage

Att byta koppling på din bil kan vara dyrt – i vissa fall en kostnad på över 20 000 kronor. Vi har priskollat kopplingsbyte på ett 40-tal bilmodeller. Allra dyrast är Mercedes.

När kopplingen slirar är det hög tid att byta. Du kan slita ut en koppling på kort tid med vårdslös eller klantig körstil, men kopplingen kan också hålla i många år och mil.

Vi har priskollat kopplingsbyte på 40-talet bilar, varav ett flertal storsäljande modeller. Prisuppgifterna kommer från generalagenterna själva och är baserade på vad en auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet tar för att byta koppling. I vissa fall har vi fått priserna direkt från en auktoriserad verkstad i Stockholmsregionen. Anledningen till varför vi valt just Stockholm är att verkstads/servicepriser vanligen är högre där jämfört med övriga landet.

På Sveriges vanligaste bil – Volvo V70 – har vi dessutom jämfört vad ett kopplingsbyte skulle kosta hos verkstäder som inte är märkesauktoriserade. Vi har också priskollat vad kopplingsbyte kostar på märkesverkstäder runt om i landet till Volvon.

 

Du kan spara tusenlappar genom att ringa runt och kolla priser innan du bestämmer dig för vilken verkstad du vill anlita. Genom att ringa några samtal kunde vi pressa priset på kopplingsbyte till mer än hälften – knappt 9 000 kronor jämfört med 18 000 kr. Billigast här var Solna Bilteknik, dyrast Upplands Motor.

Priset för kopplingsbyte på auktoriserad Volvoverkstad varierar också en hel del, som framgår av tabellerna på sidan 42. Då är det exakt samma delar och mekaniker som har samma utbildning av Volvo. Prisskillnaden handlar om konkurrens, om lönesättning och lokalhyror i större städer.

Men inte ens hos en märkeshandlare i Stockholm behöver kopplingsbyte bli så dyrt. Till en Hyundai i10 kostar bytet under 8 000 kr. Billiga delar, kort arbetstid och liten oljevolym för växellådan är generalagentens förklaring. Till VW Up är kopplingsbytet ännu billigare, 6 454 kr.

 

Livslängden för en koppling är mycket varierande och beror på såväl körstil som kvalitet på koppling. Kopplingen ingår nästan aldrig i bilens nybilsgaranti. Om du kör slut på kopplingen snabbt är det ditt eget fel, resonerar bilföretagen. Undantaget är om det går att bevisa att kopplingen hade ett tillverkningsfel som visade sig redan vid leverans. Detta förekommer praktiskt taget aldrig.

Däremot är det inte helt ovanligt att bilägare klagar på att kopplingen behöver bytas tidigare än de tänkt sig. Det finns en kategori bilförare som gärna använder kopplingen för att reglera hastigheten. En sådan körstil som innebär att slira på kopplingen gör givetvis att livslängden förkortas av-sevärt.

En annan kategori är de som drar tunga släp efter bilen, som husvagn, båtsläp eller hästsläp. Då är det lätt hänt att slira på kopplingen i vissa situationer, med ökat slitage som följd. Terrängkörning eller körning på dålig skogsväg kan också kräva att du slirar på kopplingen med ökat slitage som följd.

 

Till vissa bilar är kopplingsbytet riktigt dyrt – över 20 000 kr. Det gäller Volvo XC70 och XC60, Range Rover Evoque, Mercedes E250 CDI, Renault Mégane och Toyota Yaris.

Varför är det så dyrt? Vi frågar några av generalagenterna.

– Byte av koppling tar cirka tio timmar och det är en större åtgärd med demontering och montering av växellåda. I Stockholmsområdet ligger timpengen högre än för landsorten, vilket givetvis påverkar pris för verkstadsarbetet, som är den stora kostnaden här, säger Karin Karlsson, PR-ansvarig för Renault i Sverige.

Men svaret från Renault är långt ifrån fullständigt. Att byta koppling är en stor reparation på alla bilar men vissa har konstruktioner som ska underlätta kopplingsbyte. Det märks genom att den angivna verkstadstiden för reparationen är kortare. Själva kopplingssatsen inklusive urtrampningslager är en reservdel som inte alls är särskilt kostsam i förhållande till slutnotan. Det är de många timmarna på verkstadsgolvet som gör reparationen dyr.

I Golfklassen är Renault Mégane dyrast att byta koppling på, med en klart högre kostnad än för flera konkurrenter. Verkstadsnotan för Mégane blir nästan dubbelt så hög som för Ford Focus. Reparationskostnader är något som har klar betydelse för bilekonomin i långa loppet.

Mercedes E250 är nästan osannolik dyr att byta koppling på, nästan 28 000 kr på en märkesverkstad i Stockholm. Priset är i särklass högst, rejält mycket högre än för en Mercedes C200 CDI, där slutnotan landar under 17 000 kr.

Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz:

– Momentomvandlaren på E-klass är en dyrare reservdel än delarna till C-klass. Länge arbetstid för bytet är också en förklaring till det högre priset totalt sett.

Volvo har en likartad förklaring till skillnaden i kostnad mellan modellerna. Annika Bjerstaf är pressansvarig:

– Rent generellt kan man säga att det är mer omfattande att byta en koppling på en fyrhjulsdriven bil än det är på en framhjulsdriven bil. Därav prisskillnaden mellan modellerna. Vi har också sökt i vår statistik och kunnat se att kopplingsbyte är en väldigt ovanlig åtgärd för våra verkstäder att göra på våra bilar. Det behövs alltså väldigt sällan bytas koppling på en bil under dess livscykel.

»Att behöva byta koppling är en del av bilägandet om man har en manuellt växlad bil.«

Situationen är typisk. När vi ber om en kommentar om varför något är ovanligt dyrt svarar generalagenter eller verkstäder med sänkta priser. I tabellen redovisar vi därför de ordinarie priser vi fick från början.

Men som bilägare är det bra att känna till att Volvohandeln själva prutar rejält på priset för ett kopplingsbyte. Plötsligt sjönk priset med flera tusenlappar, på en V70 från drygt 18 000 kr till 14 645 kr och på en XC60 från 23 617 kr till 18 467 kr. På en XC70 blir kopplingsbytet 5 219 kr billigare, 18 703 kr istället för 23 922 kr.

Det innebär en rabatt på 22 procent för XC70 och XC60. På V70 är rabatten 18,6 procent. De här priserna gäller på bilar som är sex år eller äldre och där ägarna är knutna till ett Volvokort. På bilar nyare än sex år gäller ordinarie pris, alltså de som vi redovisar i tabellen. Orsaken till rabatterna är att märkeshandeln inte vill förlora kunder till bildelskedjornas fria verkstäder.

Till Range Rover Evoque kostar kopplingsbytet 23 864 kr. Att reparationskostnaderna på en Range Rover är höga förvånar knappast. Men att kopplingsbytet är ungefär lika dyrt – nästan 24 000 kr – på en småbil som Toyota Yaris är mer överraskande.

Bengt Dalström, PR-ansvarig för Toyota i Sverige:

– En modernare bil är mer anpassad för att ge bättre skydd för fotgängare vid en kollision. Därför flyttar man bak motorn och det ger mindre utrymme för kopplingen. När man ska byta koppling behöver man plocka bort fler detaljer, bland annat en ram under motorn som behöver lossas. Det tar mer tid och blir därmed också kostsammare för kunden. På hybridbilar har vi inte den här typen av problematik alls, eftersom de bilarna har automatlåda.

– Att behöva byta koppling är en del av bilägandet om man har en manuellt växlad bil. Kopplingen är en slitagedel och jag tror att alla bilägare vill att livslängden på komponenterna är så lång som möjligt.

Enligt Toyotaverkstaden i Stockholm får äldre bilar (tio år eller äldre) rabatt på en reparation med tio procent på reservdelarna och 20 procent på arbetstiden.

 

Automatlåda är ofta dyrt vid inköpet, men kan vara ett alternativ för den som ofta hamnar i situationer där man eventuellt slirar på kopplingen. Visst, en automatlåda kan också gå sönder (och då blir det klart dyrare än kopplingsbyte) men många automatlådor håller bilen ut. Eftersom priset på kopplingsbyte är högt kan merkostnaden för automatlåda vid bilköpet kanske motiveras.

På en äldre bil kan det ibland vara olönsamt att kosta på byte av koppling. Att låta reparera bilen för 20 000 kr när dess värde är ungefär detsamma är inte särskilt god bilekonomi. Se därför upp för en slirande koppling när bilen blir äldre. Risken är att reparationskostnaden överstiger bilens värde.

 

Även till samma bilmodell kan priset för kopplingsbyte vara helt olika. Till Kia Sportage med tvålitersmotor kostar kopplingsbyte nästan 12 000 kr. Till den mindre 1,7-liters motorn kostar bytet 8 884 kr – en skillnad på drygt 3 100 kr för samma bilmodell.

Orsaken är att Sportage med tvålitersmotor också har fyrhjulsdrift och då är det betydligt fler komponenter som måste demonteras för att få bort växellådan. Motorrummet är också trängre jämfört med den tvåhjulsdrivna modellen, vilket gör arbetet svårare
och mer tidskrävande.

Mercedes dyrast på kopplingsbyte
SLIRANDE KOPPLING

Om motorns varv ökar utan att hastigheten gör det beror det på att kopplingen slirar. Kör på hög växel i cirka 70 km/tim. Ge gas samtidigt som du hastigt trycker ner kopplingen – men bara under ett kort ögonblick så att motorn hinner gå upp i varvtal. Om kopplingen tvekar innan den får verkan beror det på slita lameller i kopplingen. Att kopplingspedalen tar allt högre upp är också ett tecken på sliten koppling. Lukten av brända lameller är ett annat tecken på att du nyss har slirat på kopplingen.

Slutligen ett tips för den som är spekulant på en begbil med manuell låda – fråga en verkstad vad kopplingsbyte kostar innan du skriver på ett köpekontrakt. Då slipper du bli obehagligt överraskad vid en eventuell reparation längre fram. Fråga också efter eventuella rabatter. Och givetvis kollar du också hur konditionen på kopplingen är före köpet.

Taggar: Reportage

När kopplingen slirar är det hög tid att byta. Du kan slita ut en koppling på kort tid med vårdslös eller klantig körstil, men kopplingen kan också hålla i många år och mil.

Vi har priskollat kopplingsbyte på 40-talet bilar, varav ett flertal storsäljande modeller. Prisuppgifterna kommer från generalagenterna själva och är baserade på vad en auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet tar för att byta koppling. I vissa fall har vi fått priserna direkt från en auktoriserad verkstad i Stockholmsregionen. Anledningen till varför vi valt just Stockholm är att verkstads/servicepriser vanligen är högre där jämfört med övriga landet.

På Sverig

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

KOSTNAD FÖR KOPPLINGSBYTE

Priserna anger totalkostnad av kopplingsbyte på auktoriserad verkstad i Stockholmsregionen. Bilarna det gäller är modellåren 2009–2013.


Audi A1 (10 666 kr)

Audi A4 (14 570 kr)

Audi A6 (15 450 kr)

BMW 120 D (7 599 kr)

BMW 320 D (9 439 kr)

BMW 520 D (12 384 kr)

Citroën C4 (13 948 kr)

Ford Focus (10 944 kr)

Ford C-Max (12 556 kr)

Ford Mondeo (15 067 kr)

Hyundai i10 (7 954 kr)

Hyundai i20 (10 084 kr)

Hyundai i30 (8 006 kr)

Hyundai i40 (11 403 kr)

Kia Picanto (8 244 kr)

Kia Cee´d (11 720 kr)

Kia Sportage (11 993 kr)

Mazda 6 (18 482 kr)

Mercedes C200 (16 862 kr)

Mercedes E250 (27 923 kr)

Nissan Qashqai (10 892 kr)

Opel Astra (14 836 kr)

Opel Insignia (17 138 kr)

Peugeot 308 (16 254 kr)

Peugeot 508 (13 744 kr)

Range Rover (23 864 kr)

Renault Clio (19 093 kr)

Renault Mégane (20 200 kr)

Skoda Fabia (10 213 kr)

Skoda Octavia (10 950 kr)

Skoda Yeti (10 100 kr)

Subaru XV (13 081 kr)

Toyota Yaris (23 825 kr)

Toyota Auris (18 998 kr)

Volkswagen Up (6 454 kr)

Volkswagen Golf (11 042 kr)

Volkswagen Passat (12 921 kr)

Volkswagen Tiguan (12 652 kr)

Volvo V70 (18 001 kr)

Volvo XC70 (23 922 kr)

Volvo XC60 (23 617 kr)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.