Nästa artikel
Lyssna på hjullagrens varningssignal
Reportage

Lyssna på hjullagrens varningssignal

Publicerad 13 december 2018 (uppdaterad 9 september 2019)
Byt hjullager i tid annars kan hjulet lossna. Vi har undersökt pris på hjullager byte på 30 bilmodeller och jämfört märkesverkstaden mot Mekonomen.

Slitna hjullager kan vara livsfarligt att köra med och något som besiktningen anmärker på. Som förare bör du uppmärksamma varningssignalerna i tid.

Vi har undersökt vad hjullagerbyte kostar på 30 bilmodeller från 2009 och 2010. Vi har jämfört märkesverkstaden mot en oberoende verkstadskedja, i det här fallet Mekonomen. Priserna vi fått kommer från verkstäder i Stockholmsregionen, där ofta kostnaden för service och reparationer är högre än i övriga landet.

Du kan spara tusenlappar i några fall på hjullagerbyte om man jämför märkesverkstaden mot Mekonomen. För Audi A4 är bytet drygt 2 500 kr billigare och för Saab 9-3 är prisskillnaden drygt 2 800 kr. För Skoda Fabia och Mercedes C-klass är prisskillnaden över 3 100 kr, om man jämför Mekonomen mot märkesverkstäderna.

Dyrast i undersökningen är Mercedes E250 på märkesverkstaden. Att byta hjullager kostar där över 10 000 kr, mot drygt 3 500 kr på Mekonomen. Här resulterar konkurrensen mellan de fristående kedjorna och den märkesbundna verkstadsorganisationen i en tydlig prispress.

 

Att märkesverkstäderna är dyra och alternativa verkstäder billiga stämmer dock inte alltid. På Subaru Legacy är det 339 kr billigare att byta hjullager på märkesverkstad än på Mekonomen. Även för Nissan Qashqai och Toyota Avensis är det billigare att anlita märkesverkstaden än Mekonomen när det gäller hjullagerbyte.

Varför är då Mekonomen ofta billigare än märkesverkstäderna?

Gabriella Granholm är kommunikationsansvarig för Mekonomen:

– Vi har ett effektivt inköp- och grossistsystem och är helt fokuserade på eftermarknaden, medan märkesverkstäderna har större anläggningar och andra tjänster också, som nybilsförsäljning. Sedan jobbar vi också på att ha en prisposition som är lägre än märkesverkstäderna på reservdelar och har i de flesta fall också en lägre timdebitering, säger hon.

 

Hur viktigt är det att byta hjullager? Vi låter frågan gå till Morgan Isacsson, Bilprovningens expert på fordonsfrågor:

– Oftast är det tätningen i navet som är orsaken till varför man behöver byta hjullager. Om det inte är helt tätt överallt kommer det in fukt i kullagret och då börjar det senare rosta därinne. Så länge naven är smorda, vilket man bör göra vid servicetillfälle, och tätningen håller så är det ingen fara. Men om tätningen är bristfällig då går hjullagren fort sönder, säger han.

Bilprovningen kontrollerar hjullagren på tre punkter på besiktningen. Det handlar
om synliga skador, om missljud eller om glapp.

– Hjullager ska hålla minst fem år och 20 000 mil, annars är det inte bra. Om de underhålls rätt och är av bra kvalitet kan de hålla uppåt 30 000 mil. Vissa bilmodeller har bättre kvalitet och vissa har sämre kvalitet på hjullager, säger Morgan Isacsson.

Att hjullager inte ingår i nybilsgarantin hos en del tillverkare, utan anses som slitagedel, betyder att tillverkaren inte har särskilt hög kvalitet på just dessa delar.
Om man hade haft det så hade garantin troligen gällt även för hjullager. Tidigare har exempelvis Hyundai och Peugeot undantagit hjullager från nybilsgarantin.

Hjullagerhaveri kan vara ett livsfarligt fel, men olyckor på grund av detta är sällsynt.

– Förr fanns det risk för att lagren skar ihop, numera finns det plasthållare som håller fast kulorna i lagret. Till slut blir det ändå haveri, men de flesta stannar bilen eller åker till verkstaden innan ett haveri är ett faktum, säger Morgan Isacsson.

– Om man kör för länge med ett dåligt hjullager hörs ett sjungande ljud som låter allt högre ju mer slitet lagret blir. På bilar äldre än 90-talet kan det bli haveri. Då blir det tvärstopp, lagret kan vrida av hjulet som kan lossna helt och då förlorar man styrförmågan.


Bilmodell Märkesverkstad i Stockholm, kr Mekonomen i Stockholm, kr
Audi A4 6 600 4 073
Audi A6 6 600 4 305
BMW 320 4 538 3268
BMW 520 5 117 3 200
Ford Fiesta 2 612 2 408
Ford Focus 2 741 2 925
Ford Mondeo 4 362 3 785
Hyundai i30 2 808 2 370
Kia Ceed 4 207 2 370
Mercedes C180 9 274 3 104
Mercedes E250 10  012 3 540
Nissan Qashqai 3 785 4 620
Opel Astra 5 163 3 073
Peugeot 308 4 320 3 778
Renault Clio 3 790 2 491
Renault Megane 4 602 3 554
Saab 9-3 6 100 3 554
Skoda Fabia 7 023 3 859
Skoda Octavia 4 578 3 273
Subaru Legacy 3 365 3 704
Toyota Yaris 5 234 4 140
Toyota Auris  5 737 5 280
Toyota Avensis 5 179 5 280
VW Polo 6 601 3 859
VW Golf 5 846 3 730
VW Passat 5 810 5 810 3 730
Volvo V50 4 060 3 268
Volvo V70 5 057 3 413
Volvo XC70 4 845 3 280
Volvo XC60 4 845 3 280

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.