Bild
Nästa artikel
Opel är ett märke där kunden kan förvänta sig en lånebil likvärdig med den egna.
Opel är ett märke där kunden kan förvänta sig en lånebil likvärdig med den egna.

Likvärdig lånebil ingen självklarhet

Reportage

Om din nya bil står på verkstad och väntar på reservdelar är det inte säkert att du får en motsvarande lånebil. Det visar Vi Bilägares undersökning.

Tänk dig att din nya bil står på verkstad i väntan på reservdelar. Det dröjer mer än en månad innan bilen kan repareras. Tror du att du har rätt till en motsvarande lånebil från verkstad eller importör lär du i många fall bli besviken.

Den erfarenheten har Bertil Dolfén i Borås. I februari förra året köpte han en ny Renault Talisman. Valet stod mellan den och en Mercedes E-klass kombi.

– Jag hade hyrt Talisman utomlands och blev väldigt förtjust i bilen. Den är bekväm och rymlig till ett bra pris, säger Bertil Dolfén.

Ändå är han inte en nöjd Renaultägare. Skälet är bilens tveksamma kvalitet och framför allt Renault-organisationens oförmåga att tillhanda hålla en motsvarande lånebil.

– Dubbelkopplingslådan har haft en del ryck vid start, det märkte jag redan kort efter att jag hämtat ut bilen. Ibland kunde också lådan tjuta till vid växlingar. Efter cirka ett år började problemen förvärras och jag kontaktade Renaultverkstaden i Borås, säger Bertil Dolfén.

 

Verkstaden konstaterade att det var fel på kopplingsenheten i växellådan. Eftersom man hade mycket att göra fick Bertil Dolfén tid för reparation först i mitten av april. Arbetet skulle ta maximalt tre dagar. Så blev det inte.

– Renault har extrema leveranstider på reservdelar, enligt vad flera verkstäder har sagt till mig. Att vara utan bil i 40 dagar för att importören inte kan leverera reservdelar är väldigt lång tid. Jag förstår inte varför Renault inte kan erbjuda mig en motsvarande lånebil. Det är ju inte mitt fel att det är svårt att få fram reservdelar eller att man anser att man måste byta växellådan, säger Bertil Dolfén.


Han blev erbjuden att hyra en Renault Clio under tiden medan hans egen bil stod på verkstaden.

– Om jag hade klarat mig med en Clio så hade jag köpt en sådan. Jag vill ha en bil med komfort och utrymme och betalar också för det när jag köper min bil. Tidigare har jag haft både Mercedes och Peugeot, som har ordnat likvärdiga lånebilar om jag fått vänta länge på verkstaden för reparation, säger han.

Bertil Dolfén menar att kundomhändertagandet är så viktigt att det kan avgöra hans nästa bilköp.   

– Om jag hade vetat om detta innan jag köpte min Talisman så hade det nog inte blivit någon affär. Då hade jag nog köpt en bil av ett annat märke, som kanske visserligen är dyrare, men som erbjuder bättre kundvård när något oväntat inträffar. Som nybilsköpare förväntar man sig ett bekymmersfritt bilägande, men så är inte fallet hos Renault. För mitt nästa bilköp kommer jag att ställa krav på vad jag kan få för lånebil om något liknande inträffar. Det här är definitivt något som kan avgöra vilket bilmärke som jag kan sålla bort i urvalet av nya bilar, säger han.

Karin Lyrborn är PR-ansvarig för Renault Nordic.

– Det är upp till återförsäljaren själv att hantera vilken typ av modell som lånas ut. Från garantiavdelningen utgår det lånebil i tre dagar med möjlighet till förlängning. Vid reservdelsbrist och om bilen är obrukbar ska lånebil hanteras av reservdelslagret genom en hyrbilsprocess.

För många bilägare i den här situationen kan det kännas surt att göra avbetalningar på en större bil, men att ändå tvingas köra en liten bil till låns.

Vi Bilägare ställde frågor till ett 20-tal importörer hur dessa ser på lånebilar i ett tänkbart scenario som ovan. Vi fick mycket varierande svar.

Endast hos två generalagenter, för Kia och Opel, får vi klart besked att en bilägare kan förvänta sig en motsvarande lånebil hos verkstaden. Mercedes lovar att fixa en transport som motsvarar behov för passagerare och bagage. Bränslekostnad tillkommer alltid vid lånebil och i vissa fall även milkostnad eller försäkringskostnad.

Men hos flera generalagenter får vi andra besked. Sämsta och märkligaste villkoren hittar vi hos Citroën. Det franska märket ger dig som kund lånebil – men bara om du ringer importörens assistansservice. Så vill du ha lånebil kan det vara en smart idé att ringa dit även om du kan köra till verkstaden. Du kan inte räkna med att få en motsvarande Citroën som lånebil i detta fall.

Om du vill ha lånebil av motsvarande slag vid längre reparationer, se till att skriva in detta i köpekontraktet vid nybilsköp. Om försäljaren vägrar, res dig och gå. Det finns fler återförsäljare och fler bilmärken att välja mellan.

LÅNEBILDREGLER - MÄRKE FÖR MÄRKE

Kan man som bilägare räkna med att få en motsvarande lånebil om bilen blir stående länge på verkstaden? I detta
exempel en månads väntetid på verkstaden på grund av sen leverans av reservdelar för garantireparation.

Audi
Ersättningsbil upp till tre dagar får kunden själv stå för. Om inte reservdelarna har kommit inom tre dagar erbjuds ersättningsbil till dess att reservdelarna kommer till verkstaden. Audi kan inte garantera att ersättningsbilen är av motsvarande storlek.

BMW
Importören säger sig sträva efter att i möjligaste mån erbjuda kunden mobilitet utifrån dennes behov och önskemål. Men de kan inte garantera vilken modell som erbjuds som lånebil.

Citroën
Det skiljer mellan olika verkstäder vilken lånebil som erbjuds. Om bilen inte har kommit in via Citroën assistans har kunden per automatik inte rätt till lånebil förrän efter 21 dagar. Om bilen har kommit in via Citroën assistans har kunden rätt till lånebil så länge reservdelen är restnoterad. Det skiljer mellan olika verkstäder vilken lånebil som erbjuds, från verkstad till verkstad och från dag till dag. Så nej, Citroën garanterar inte vilken lånebil som erbjuds. Om bilen kommer till verkstaden via Citroën assistans är lånebil gratis, i annat fall kan verkstaden ta ut en kostnad för detta.

Ford
Kunden har rätt till lånebil i detta fall, men Ford garanterar inte motsvarande bil som lånebil. Verkstaden kan ta ut kilometerersättning.

Honda
Det går inte att garantera att kunden får en likvärdig bil. Det som erbjuds är bil som är tillgänglig för verkstaden.

Kia
Ja, alla verkstäder ska ha en bil för det ändamålet till förfogade.

Mazda
Policyn är att auktoriserade serviceverkstäder ska låna ut en jämförbar Mazdamodell. Men eftersom alla verkstäder inte är kopplade till en Mazdaåterförsäljare är det egentliga kravet från importören att lånebilen ska vara en Mazda.

Mercedes
Ja, målsättningen är att kunden så långt som möjligt ska få en motsvarade Mercedes-Benz som ersättningsbil. I annat fall ska ersättningsbilen passa kundens behov gällande antal passagerare och den mängd bagage som ska transporteras.

Mitsubishi
Det är upp till återförsäljaren att vid behov tillhandahålla lånebil. Det finns inga garantier för att man får en likvärdig lånebil.

Nissan
De flesta lånebilar på verkstäderna är Qash-qai. Oavsett vilken bil som kunden lämnar in får man som regel låna en Qashqai. Det som kan tillkomma är försäkringskostnad vid skada.

Opel
Ja, motsvarande bil erbjuds. Det som eventuellt kan tillkomma är en kilometerkostnad.

Peugeot
Det är upp till återförsäljaren om det finns en motsvarande bil eller inte, beroende på tillgång. Det ska inte finnas några kostnader i samband med lånebil i ett sådant här fall.

Seat
Om inte reservdelarna kan levereras inom tre dagar får kunden en lånebil. Enligt Seat ska de försöka lösa att lånebilen blir en motsvarande, men någon garanti för det ges inte. Det som kan tillkomma är självriskkostnad vid eventuell skada på lånebilen.

Skoda
Om inte reservdelarna kan levereras inom tre dagar får kunden lånebil. Skoda säger att de strävar efter att kunna erbjuda en motsvarande lånebil och att man ofta lyckas med det. De vågar dock inte lämna några garantier för det.

Subaru
Garantin ger ingen rätt till hyr- eller lånebil. Det är upp till varje verkstad att lösa det med kunden, vissa har lånebil, andra har hyrbil. I ett sådant här fall är vår policy att via verkstaden ordna kostnadsfri låne/hyrbil. Någon garanti för bilen motsvarar den som lämnats in till verkstaden ges inte.

Suzuki
Återförsäljaren avgör om en kund har rätt till lånebil. Vid längre utlåningstid kan säljaren kräva ersättning från kunden, vanligen 15 kr per mil. Suzuki kan inte garantera att lånebilen är en likvärdig modell.

Toyota/Lexus
Praxis är att kunden får lånebil, men ingen garanti ges för vilken slags lånebil. Det är upp till varje Toyota- och Lexusverkstad att besluta hur kunden ska kompenseras.

Volkswagen
Enligt VW strävar organisationen efter att se till att kunden får en motsvarande bil som den som är inlämnad. Enligt VW brukar verkstäderna oftast lyckas med det, men någon garanti ges inte.

Volvo
Så långt möjligt en motsvarande lånebil. En sådan måste finnas hos återförsäljarna. Det som kan tillkomma är, beroende på återförsäljare, kostnad för självriskeliminering.

Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.