Bild
Nästa artikel
– Att laga stenskott i lacken är inte så komplicerat som man kan tro, säger Mats Norberg på bilrekondfirman Wellkept.
– Att laga stenskott i lacken är inte så komplicerat som man kan tro, säger Mats Norberg på bilrekondfirman Wellkept.

Laga stenskott i lacken med tandpetare

Reportage

Med tandpetartricket ”försvinner” stenskotten i ett nafs. Att laga småskador i lacken är varken svårt eller dyrt men det finns några saker att tänka på. Så här gör du!

Att vara ute i trafiken är långt ifrån riskfritt. I synnerhet inte för bilen som när som helst kan träffas av stenar och dylikt som slår upp märken i lacken. För bilägare är stenskotten ett gissel som både svider i ögonen och kan utgöra en rostrisk.

Långteststallets röda Mazda MX-5 verkar vara särskilt utsatt, huven och resten av fronten är alldeles prickig av alla ”fullträffar”.

Som tur är går det att göra något åt skadorna. I stort sett finns två alternativ. Det ena är att lackera om karossdelarna, men det kostar ofta mer än det smakar. Det andra är att laga stenskotten på egen hand.
– Vem som helst kan göra det här, men det kan vara bra att ha koll på några detaljer, säger Mats Norberg, marknadschef på bilrekondföretaget Wellkept i Solna, som hjälpt Vi Bilägare att ta fram en manual.

"Man kan tycka att det bara är en tandpetare men den är så mångfacetterad. 99 gånger av 100 använder vi tandpetare."

Lagningen behöver inte ta särskilt lång tid och inte kosta mycket mer än en hundralapp. Ett stift med originallack till långtest-Mazdan gick på 82 kronor och utöver det köpte vi en burk tandpetare för 20 spänn.

Tandpetare är smidigare än penseln i färgburkens lock som oftast är alldeles för stor. Förutom att fungera som pensel kan tandpetaren användas för att suga upp överflödig färg eller brytas av för att få ett större målarverktyg.
– Man kan tycka att det bara är en tandpetare men den är så mångfacetterad, säger Mats Norberg. 99 gånger av 100 använder vi tandpetare.

Vår metod är enklast möjliga. Vissa menar att man ska polera, slipa och vaxa för att få bäst resultat och det är kanske sant, men svårighetsgraden ökar och det behövs mer utrustning. Allt går heller inte att laga med den här metoden, till exempel är repor för tunna för att fylla i med färg, de är bättre att polera.

Det går förstås att låta en bilvårdsfirma göra jobbet, i regel ingår stenskottslagning i samband med andra behandlingar om bilägaren har färg med sig.

När det gäller rostrisken menar Mats Norberg att moderna bilar har så pass bra lack och rostskydd att stenskottslagningen snarare handlar om att bli av med de vita (plåt) och svarta (plast) prickarna.
– Om man en gång om året, kanske under sommaren, går igenom bilen och duttar i färg får man aldrig problem med rost, säger han.

Slutresultatet beror naturligtvis på noggrannheten i arbetet men man ska vara förberedd på att det inte blir perfekt. Till exempel kan bilen, om den inte är lackskyddsbehandlad, vara blekt. Det kan bli färgskiftningar och helt jämnt blir det inte.

– Det blir aldrig 100 procent, om du tittar nära kommer du se att någonting har lagts i, men det blir ganska bra ändå, säger Mats Norberg.


Laga i 10 steg – så här gör du:

Steg 1:
Först gäller det att skaffa material. Ring bilhandlaren och beställ ett lackstift, rätt färgkod får du genom att uppge bilens registreringsnummer. En burk kostar omkring hundralappen. Tandpetare införskaffas i vilken livsmedelsbutik som helst.
Steg 1: Först gäller det att skaffa material. Ring bilhandlaren och beställ ett lackstift, rätt färgkod får du genom att uppge bilens registreringsnummer. En burk kostar omkring hundralappen. Tandpetare införskaffas i vilken livsmedelsbutik som helst.
Steg 2:
En förutsättning är att skadan ska vara fri från rost och lös lack, skrapa annars bort försiktigt med en knivspets.
Steg 2: En förutsättning är att skadan ska vara fri från rost och lös lack, skrapa annars bort försiktigt med en knivspets.
Steg 3:
Färgen levereras oftast med en burk klarlack, lägg den åt sidan. Effekten är marginell och innebär mer pill.
Steg 3: Färgen levereras oftast med en burk klarlack, lägg den åt sidan. Effekten är marginell och innebär mer pill.
Steg 4: 
Innan du börjar med själva lagningen gäller det att rengöra karossdelen. Använd avfettning för att lösa upp svår smuts, skölj av och avsluta med att torka.
Steg 4:  Innan du börjar med själva lagningen gäller det att rengöra karossdelen. Använd avfettning för att lösa upp svår smuts, skölj av och avsluta med att torka.
Steg 5:
Färgen kan ha legat på lager i mer än ett år och lagt sig i skikt, se därför till att skaka om burken ordentligt.
Steg 5: Färgen kan ha legat på lager i mer än ett år och lagt sig i skikt, se därför till att skaka om burken ordentligt.
Steg 6:
Stryk tandpetarspetsen mot penseln i färgburkens lock och ta hellre lite mindre än för mycket färg.
Steg 6: Stryk tandpetarspetsen mot penseln i färgburkens lock och ta hellre lite mindre än för mycket färg.
Steg 7: 
Se till att ha bra stöd för handen och snurra tandpetaren försiktigt i skadan. Färgen torkar nästan omedelbart och det kan behövas flera lager för att komma upp i samma nivå som originallacken. Håll färgburken på avstånd för att undvika spill.
Steg 7:  Se till att ha bra stöd för handen och snurra tandpetaren försiktigt i skadan. Färgen torkar nästan omedelbart och det kan behövas flera lager för att komma upp i samma nivå som originallacken. Håll färgburken på avstånd för att undvika spill.
Steg 8: 
Om skadan är lite större kan du bryta eller bita av tandpetaren för att få en större ”pensel”.
Steg 8:  Om skadan är lite större kan du bryta eller bita av tandpetaren för att få en större ”pensel”.
Steg 9: 
För mycket färg? Vänd tandpetaren och stick ner andra änden i färgbubblan för att suga upp överflödet. Använd inte trasa, det smetar bara ut färgen.
Steg 9: För mycket färg? Vänd tandpetaren och stick ner andra änden i färgbubblan för att suga upp överflödet. Använd inte trasa, det smetar bara ut färgen.
Steg 10: Jobba från vänster till höger eller uppifrån och ner, om det finns flera skador, för att inte lägga handen i lagningarna. Snart är prickarna borta.
Steg 10: Jobba från vänster till höger eller uppifrån och ner, om det finns flera skador, för att inte lägga handen i lagningarna. Snart är prickarna borta.
Taggar: Reportage

Att vara ute i trafiken är långt ifrån riskfritt. I synnerhet inte för bilen som när som helst kan träffas av stenar och dylikt som slår upp märken i lacken. För bilägare är stenskotten ett gissel som både svider i ögonen och kan utgöra en rostrisk.

Långteststallets röda Mazda MX-5 verkar vara särskilt utsatt, huven och resten av fronten är alldeles prickig av alla ”fullträffar”.

Som tur är går det att göra något åt skadorna. I stort sett finns två alternativ. Det ena är att lackera om karossdelarna, men det kostar ofta mer än det smakar. Det andra är att laga stenskotten på egen hand.
– Vem so

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.