Bild
Nästa artikel
Kunglig behandling hos Volvo i Kina

Kunglig behandling hos Volvo i Kina

Reportage

Att sälja Volvo i Kina är ett jobb med guldkant. Hos Top Young Automobile i Shanghai räknar chefen med att dubbla försäljningen varje år, förutsatt att Volvo kan leverera tillräckligt stora bilar och inte glömmer takluckan.

Den stora Volvoskylten höjer sig blåvit och stolt över Jiangyang Road och syns på långt håll. De senaste kilometrarna har taxin rusat fram längs den spikraka leden medan omgivningarna har blivit allt snyggare.

Vi har lämnat bakom oss hemska bostadskvarter, tätt bebyggda med fula 30-våningskolosser. Ju längre vi kommer från Shanghais centrala delar, desto nyare och lägre blir husen och desto mer grönska lättar upp bebyggelsen.

Baoshan-distriktet är ett av Shanghais finare och en lämplig plats för bilhandel. Taxin passerar den ena efter den andra: Honda, Mercedes, Roewe, Volkswagen... Nybyggda flotta anläggningar där det inte har sparats på kostnaderna.

Kinesiska bilhandlare är inte rädda för att investera. De väntar sig en lysande framtid. I år kommer det troligen att säljas runt 19 miljoner bilar och om tio år väntas uppåt 30 miljoner kineser köpa bil varje år.

För att kyla ned den överhettade bilmarknaden har myndigheterna infört restriktioner i de större städerna. I Shanghai har nybilsregistreringarna begränsats till 90 000 per år.

Registreringsskyltarna auktioneras ut. Det har inte dämpat rusningen hos bilhandlarna. Köparna betalar glatt jättesummor för en nummerskylt. Rekordet är 46 300 yuan, vilket är ungefär lika mycket i svenska kronor.

Vakter i uniform
Top Young Automobiles nybyggda glaspalats blänker i förmiddagssolen. Gården är spärrad av en bom, bevakad av vakter i uniform. Med en stram honnör hälsas jag välkommen. Det känns som jag fått tillträde till ett exklusivt område. Proceduren vid vaktkuren imponerar säkerligen på blivande Volvoköpare.


Michael Wong väntar på trappan. Top Youngs vd är en man med effektiv utstrålning och som talar en korthuggen, men oklanderlig engelska. Med en otålig gest skickar han iväg taxin och visar in mig i den svala, luftkonditionerade bilhallen där Volvomodellerna står glest utplacerade på marmorgolvet.

Från Top Young i Shanghai rullade i fjol ut 980 nya bilar. I år räknar Michael Wong med att sälja nästan dubbelt så många och sen dubbla igen. I Kina vill Volvo gärna betraktas som ett lyxmärke i nivå med Audi, BMW och Mercedes.

Volvo ligger dock långt efter sina tyska konkurrenter. I fjol såldes bara 30 522 Volvobilar i Kina och i år landar förhoppningarna på 45  000. Audi säljer över fem gånger fler bilar.

Kunglig behandling
Men Volvos prognoser är inte blygsamma. Målet är att sälja runt 200 000 bilar i Kina år 2015, varav hälften ska tillverkas i en ny fabrik i Chengdu. Top Youngs vd räknar med att få sin beskärda del av kakan:

– Försäljningen går allt bättre, säger Michael Wong. Bäst säljer den förlängda modellen av S80, men även S60 har kommit igång bra. År 2015 tror jag att vi säljer runt 7 000 bilar.

Michael Wong vet hur man får kinesiska bilköpare på kroken. När bommen vid infarten väl har öppnats behandlas kunderna som kungligheter. Innanför entrén till glashallen står en förbindlig värd i givakt bakom en pulpet. Hans uppgift är att slussa besökarna rätt i anläggningen. Blivande kunder förs uppför en bred, svängd trappa till ett elegant sällskapsrum, möblerat med bekväma sittgrupper.

Ett biljardbord och ett par massagefåtöljer kompletterar inredningen. Bakom en bardisk väntar en ung kvinna vid kaffemaskinen.

– Våra kunder är huvudsakligen privata affärsmän och rika familjer, berättar Michael Wong. De är vana vid det bästa.

På ett bord ligger en kinesisk tidskrift med en helsidesannons för Volvo XC90. Den kinesiska texten förklarar att den som kör en sådan bil kan känna sig stolt. Men XC90 är ganska svårsåld, erkänner Michael Wong:

– Den betraktas som en gammal bil. XC60 säljer bättre.

Volvos och Top Youngs absoluta bästsäljare är dock Volvo S80 som har förlängts med 14 centimeter. Sedanmodeller, helst extra långa, är väldigt populära i Kina.

– Det finns så många nyrika som vill visa upp sin rikedom, förklarar Michael Wong. Det är finast att åka stora, lyxutrustade europeiska bilar. Sollucka, till exempel, är ett måste. Vi kan inte sälja en bil utan. Folk öppnar den sällan, men en sollucka tillhör en lyxbil.

Trots framgångarna och framtidsplanerna tycker han inte att det är särskilt lätt att sälja Volvo. Det märks i statistiken. Lyxbilsmarknaden ökade i fjol med cirka 70 procent, Mercedes och BMW ökade försäljningen med betydligt mer medan Volvos ökning stannade på 36 procent. Volvo tappade alltså marknadsandelar.

Jämfört med konkurrenterna erbjuder Volvo förhållandevis få modeller: S40 och S80L, XC60 och XC90 samt C30 och C70. Audi har dubbelt så många modeller, BMW och Mercedes ändå fler. En förlängd S60 står på önskelistan men det behövs också en större bil än S80, menar Michael Wong:

– Volvo Universe som visades på bilsalongen i Shanghai verkar lovande. Jag skulle vilja ha en S100. Då skulle vi vara i verklig lyxklass!

Säljer med hus
Vilka argument använder Top Young för att sälja Volvo? Michael Wong kan läxan som ett rinnande vatten:

– Vi har många argument som körglädje, lyx och miljöhänsyn, men säkerheten är Volvos kärnvärde. Andra har väl också säkra bilar, men inte som Volvo! Vår slogan är ”Volvo for life” och det är något som köparna lyssnar till. Kinesiska bilköpare blir allt bättre utbildade och mer rädda om sina liv.

För att hitta köpare driver Top Young kampanjer tillsammans med husmäklare. De som tittar på nya bostäder får inbjudan att komma och provköra Volvo. Ibland arrangeras demonstrationer av Volvos säkerhetssystem City Safety och Pedestrian Detection som bromsar för stillastående bilar och fotgängare.

– Demonstrationerna gör kunderna väldigt imponerade, även om vi bara använder dockor och inte levande människor, säger Michael Wong.

Att Volvo nu ägs av kinesiska Geely är inget som Top Youngs vd tänker skylta med. Geely har inte särskilt högt anseende i Kina och Michael Wong blir nästan besvärad när Geely kommer på tal:

– Volvo är en svensk bil och det är väldigt viktigt för imagen. Även om bilarna byggs i Kina kommer de alltid att marknadsföras som europeiska.

Top Young säljer bara Volvo. Skulle inte modeller från Geely kunna komplettera det svenska bilutbudet? Men tanken på att ta in Geely i sin bilhall får Michael Wong att slå ifrån sig med båda händerna:

– Geely är en helt annan sak! Jag vet knappt något om Geely och jag bryr mig inte! Jag fokuserar bara på Volvo.

Fakta:

Volvos försäljning i Kina 2010:

S40: 5 630
S80L: 11 782
XC60: 7 373
XC90: 3 367
C30: 2 205
C70: 165

Volvo har sålt bilar i Kina sedan 1984. Nu finns 106 återförsäljare i 83 städer. Nätet ska byggas ut till 220 handlare. 2013 ska fabriken i Chengdu stå färdig med kapacitet för 100 000 bilar.

En förlängd Volvo S80 kostar från 398 000 yuan (401 700 kr).

Taggar: Reportage, , Volvo

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-09-09 08:48

I Sverige känns det oftast när man skall köpa bil att man skall vara oerhört tacksam för att man får gå in i en bilhall och beträda deras golv och har man tur så kommer en bilförsäljare fram till en efter en timme kanske.

#2
2011-09-09 08:57

eller så kommer det någon liten sprätt i rutig kavaj och hojtar "det där är bilen för dig" när man råkar strosa förbi en gammal golf... Hur fan kan han veta det? dessutom var det absolut INTE bilen för mig så vi vände på klacken och gick...

#3
2011-09-10 13:58

Blev faktiskt väldigt chockad vid mitt senaste Volvo-handlar besök.
Först inte en säljare så nära ögat kunde nå,när jag sakta(hade semester) närmar en V70 dyker det upp vad jag misstänker är en säljare,som frågar om mitt ärende.
Eftersom jag bara skulle kolla på årsmodell 12 behövde jag ingen assistans.
Då sa han att han skulle hämta ut en nyckel till en demobil så att jag kunde ta mig en sväng om andan föll på. Sedan pekar han mitt en dörr långt bort i hallen och säger "släng in nyckel på mitt rum innan du åker hem".

När mitt 30min besök som nu blivit 2tim besök till frugans ilska pga av en rejäl provkörning stegar jag bort mot dörren som tidigare pekats ut för att sedan läsa på skylten "namn efternamn-försäljningschef".
Gissa vilken Volvo-handlare jag kommer vända mig till i fortsättningen.

#4
Uno Lööv
2011-09-10 17:59

Oavsett vilken stad blir man väl mottagen av Kjell Askling, Toyota. Även om man inte är direkt intresserad av en bil och har på sig urtvättade kläder. Och man blir inte påtvingad utan får fin hjälp och information.
Så är det även med verkstadspersonalen.

Hos volvo måste man ha kostym på sig för att få ens gå nära en bil känns det som.

Frågar man om bilproblemråd hos ford och har en äldre modell blir man utskrattad. toyota behandlar alla lika.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.