Bild
Nästa artikel
En kritiskt granskande delegation från Ford, Jörg Sassmannshausen omgiven av svenska Fords informationschef Erik Lindham och serviceingenjören Niklas Johansson.
En kritiskt granskande delegation från Ford, Jörg Sassmannshausen omgiven av svenska Fords informationschef Erik Lindham och serviceingenjören Niklas Johansson.

Kritik mot rostskyddsbetyg

Reportage

Vi Bilägares rostskyddsgranskningar väcker internationell uppmärksamhet. Bilfabrikanterna ute i världen kommer på besök för att ta del av vår testverksamhet. Eller som i Fords fall för att fullständigt såga den.

Vi Bilägare har sedan 1997 lagt ned stora resurser på att granska nya bilars rostskydd. Det har resulterat i ett rostregister som innehåller närmare tusen bilar. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström har under dessa drygt 20 år granskat tiotusentals bilar, merparten är naturligtvis de som hanteras på eftermarknaden.

– Det är viktigt att poängtera att vi gör prognoser när bilarna är nya, det verkliga resultatet har vi först flera år senare, säger han. I några fall har vi ändrat betygen, men det har inte hänt speciellt ofta.

Bedömningarna får vissa biltillverkare att se rött. En av dessa biltillverkare är Ford som anser att ViB:s betygssättning på nya Ford Fiesta – en tvåa på en femgradig skala – är på tok för låg.

– Det är inte rättvist, säger Fords högste chef för korrosionsskydd, doktor Jörg Sassmannshausen. Ni gav vår Focus en trea för tio år sedan, och den här bilen är rostskyddad enligt samma standard och har en långt mer utvecklad design.

Det märks tidigt att doktor Sassmannshausen är upprörd och personligen tar åt sig av ViB:s kritik, inte så konstigt kanske med tanke på hans position.

– Vi bedömer att förutsättningarna för att motstå rost på lite längre sikt inte är optimala, svarar Thomas Widström.

 

Den bakomliggande historien är att Ford redan 2008 i fabrik genomförde en extra rostskyddsbehandling för den svenska marknaden som inkluderade förstärkt slitskydd på bottenplattan, vaxbesprutning i motorhuv och baklucka samt montering av stänklappar fram. Vid årsskiftet 2016/2017 upphörde ”Sverige-linan”.


– Den var inte nödvändig då och är inte heller nödvändig nu, fastslår Jörg Sassmannshausen. Den enda anledningen till att Ford genomförde detta var på grund av att vi ville ha bättre betyg av Vi Bilägare.

Vi Bilägare har också gett Ford högre betyg sedan 2008, i huvudsak treor och fyror. Det stämmer också överens med den senaste Swerea Kimab-rapporten där både Ford Focus och Ford Mondeo klassas bland de bättre bilmodellerna. Här är metoden att såga ut och analysera förut-bestämda delar av karossen efter en brukartid på fyra till sju år. Vi Bilägare går ett steg längre genom att också granska underredet och bedöma korrosionshärdigheten för infästningar till hjulsystemet, framvagn, bakvagn, länkarmar och fjäderben samt inne i balkar.

I Vi Bilägares motivering från granskningen av nya Ford Fiesta noterar vi att det finns otätade skarvar i bottenplattan, bristfälligt slitskydd på de ytor som inte täcks av plastsköldarna, otillräcklig tätning på nedåtgående skarvar i tröskellådorna och i hörnen av framdörrar, baklucka och huv samt att vaxbehandlingen i hålrummen långt ifrån är heltäckande.

Thomas Widström visar också på den upphissade Fiestan att det går att pressa ut decilitervis med vätska som sugits upp av isoleringskuddarna vid A-stolparna.

Jörg Sassmannshausen avvisar alla Vi Bilägares farhågor.

– Se här, vi har ventilerade plåtskarvar som vi kallar för ”Joggle design”, vi sprutar in mycket vax, men enbart där det behövs och det vatten som sugs upp av kuddarna torkar bort och kommer inte att orsaka korrosion på sikt.

Doktor Sassmannshausen återkommer gång på gång till de accelererade rostskyddstesterna som görs på testbanan i belgiska Lommel. Här utsätts bilarna för tuffast möjliga påfrestningar, de sprayas med salt, de körs in i klimatkammare med olika luftfuktighet och framförs på grusiga och gropiga vägar för att mäta effekter av grussprut på lackade ytor. På tolv veckor görs prov som motsvarar en livslängd på sex år.

 

Självfallet ger testerna mycket bra indikationer, men inte hela sanningen som Peter Szakálos, doktor i korrosionsvetenskap på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm tidigare påvisat i Vi Bilägare. Tiden kan ge helt andra besked.

I de kriterier som Vi Bilägare har för bedömningen av rostskyddet finns givetvis design med som en viktig värdemätare, men också förekomsten av annat material än stål, exempelvis aluminium och plast.

– Aluminium och plast används enbart för att spara vikt, det har inget med rostskyddet att göra, anser Jörg Sassmannshausen. Faror med galvanisk korrosion och vitrost ökar och risken med plast är att den kan röra sig vid stora temperaturskillnader.    

Sassmannshausen menar på att det i dag är fullt möjligt att tillverka korrosionshärdiga bilar av enbart stål och med nya ytbehandlingar, exempelvis med zink och magnesium. Men det är fortfarande en kostnadsfråga hur mycket som ska investeras i bilar som inte klassas som premium. Ford har konkurrenter som håller fast vid den ”gammalmodiga” behandlingen med rikliga vaxportioner. Vår referensbil i det här fallet, ViB:s långtestbil VW Polo, är exempelvis rikligt besprutad med hetvax.

– Effektivt, men kostsamt, säger Sassmannshausen. Personligen anser jag att det inte längre är nödvändigt med så mycket vax.

Varken Vi Bilägare eller Ford har i dag några exakta svar på korrosionshärdigheten hos Ford Fiesta. Med åren lär vi få besked.

Taggar: Reportage

Vi Bilägare har sedan 1997 lagt ned stora resurser på att granska nya bilars rostskydd. Det har resulterat i ett rostregister som innehåller närmare tusen bilar. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström har under dessa drygt 20 år granskat tiotusentals bilar, merparten är naturligtvis de som hanteras på eftermarknaden.

– Det är viktigt att poängtera att vi gör prognoser när bilarna är nya, det verkliga resultatet har vi först flera år senare, säger han. I några fall har vi ändrat betygen, men det har inte hänt speciellt ofta.

Bedömningarna får vissa biltillverkare att se rött. En av dessa biltillverkare är Ford som anser att ViB:s betygssättning på nya Ford Fiesta – en tvåa på en femgradig skala – är på tok för låg.

– Det är inte rättvist, säger Fords högste chef för korrosionsskydd, doktor Jörg Sassmannshausen. Ni gav vår Focus en trea för tio år sedan, och den här bilen är rostskyddad enligt samma standard och har en långt mer utvecklad design.

Det märks tidigt att doktor Sassmannshausen är upprörd och personligen tar åt sig av ViB:s kritik, inte så konstigt kanske med tanke

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

FORD MONDEO

Modell 2,0 - TDCi/150 hk

Årsmodell - 2015

Inköpspris - 276 900 kr

Aktuell körsträcka - 11 639 mil

Förbrukning (dek) - 4,5 l/100 km

Förbrukning (ViB:s) - 5,5 l/100 km

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.