Bild
Nästa artikel
I vindrutan på många moderna bilar finns både kameror och sensorer för olika förarhjälp och säkerhetsfunktioner. Att kalibrera systemen efter ett rutbyte ställer stora krav, både på kunnande och utrustning.
I vindrutan på många moderna bilar finns både kameror och sensorer för olika förarhjälp och säkerhetsfunktioner. Att kalibrera systemen efter ett rutbyte ställer stora krav, både på kunnande och utrustning.

Komplicerade rutbyten fördyrar processen

Reportage

Stenskotten formligen haglar över Sveriges bilister. Uppemot 200 000 vindrutor måste bytas eller lagas varje år – och reparationerna blir allt mer komplexa. Numera räcker det inte för bilglasfirmorna att bara kunna byta ruta. De måste dessutom klara att hantera all den avancerade säkerhetsutrustning som sitter i vindrutan, något som gör att kostnaderna ökar.

Plötsligt säger det bara pang i vindrutan och stenskottet är ett faktum. Har du tur blir resultatet av projektilen bara en liten stjärna, men oftast uppstår en spricka som på grund av spänningar i glaset snabbt växer till sig och på rekordtid förstör hela rutan.

Du svär förstås till och förbannar ditt öde. Men om det nu kan vara till någon tröst ska du veta att du långtifrån är ensam om att drabbas, speciellt inte den här tiden på året. Feb-ruari–april är högsäsong för de förhatliga stenskotten och allra värst är det i mars. Då repareras, eller byts, 50 procent fler vindrutor än under en normal månad.

 

När en ruta spruckit finns bara en sak att göra och det är att byta den, oavsett om skadan sitter i förarens synfält eller inte. Dagens vindrutor är på ett helt annat sätt än tidigare en viktig del av bilens säkerhetssystem och det i sin tur gör ett rutbyte till en betydligt mer komplicerad operation än det var förr.

Byts inte rutan på rätt sätt kan säkerheten äventyras. Dels är vindrutan, som numera limmas direkt i karossen, en integrerad del av bilens skyddsstruktur. Det innebär att en felaktig montering, eller en spricka, kan minska hållfastheten och därmed påverka krocksäkerheten negativt.

På många bilmodeller av senare snitt sitter dessutom både kameror och olika sensorer till viktiga säkerhets- och förarhjälpfunktioner i rutan – typ autobroms, körfältsassistans och trötthetsvarnare. Oftast är de placerade bakom backspegeln.

För att garantera att säkerhetssystemen fungerar klanderfritt efter ett vindrutebyte måste de kalibreras på ett korrekt sätt, ett faktum som tvingat alla bilglasfirmor som vill hänga med i utvecklingen att skaffa ny kompetens. Utöver en allmän produktkunskap krävs såväl kontinuerlig vidareutbildning som inköp av diverse specialutrustning för att kunna göra kalibreringarna.

 

Hos Folksam, som förra året hanterade 86 000 stenskottsskador, anser man dock att vindrutebyten på bilar med modern säkerhetsteknik alltid bör göras på märkesverkstäder när så är möjligt. I linje med den åsikten har Folksam dessutom jobbat för att fler märkesverkstäder ska skaffa sig kompetens för att klara bilglasarbeten, något som många i dag saknar.

– Orsaken är att vi värnar om säkerheten. Det är märkesverkstäderna som har störst förutsättningar att klara en korrekt kalibrering av de många gånger mycket avancerade systemen. De är ju specialister på det egna märket och får dessutom snabbt tillgång till alla tekniska förändringar och uppdateringar som görs, säger Lars Carlsson, biltekniskt ansvarig hos Folksam.

– Detta till skillnad mot de fristående bilglasfirmorna som har mängder av olika märken, bilmodeller och säkerhetstekniska lösningar att hålla reda på. Något som enligt vår bedömning innebär en större risk för misstag. Och det får bara inte hända, det är ju av yttersta vikt att säkerhetssystemen verkligen fungerar om man hamnar i en olyckssituation.

»Anledningen till försäkringsbolagens generositet är inte att vara snälla mot sina kunder, utan att spara pengar.«

På den punkten får Lars Carlsson dock mothugg av Richard Gavaller. Han är bilglasansvarig hos Glasbranschföreningen, som organiserar nära 300 auktoriserade bilglasmästerier runt om i landet. Däribland välkända företag som Ryds Bilglas.

– I dagens läge behöver majoriteten av de bilar våra företag får in för rutbyten inte kalibreras. Men andelen ökar snabbt och snart har alla bilar någon form av kameror och/eller sensorer i vindrutan. Så självklart måste vi hänga med i utvecklingen och det gör vi. Det är en överlevnadsfråga, säger Richard Gavaller.

– Vi har kontinuerliga utbildningar och för att bli ett auktoriserat bilglasmästeri hos oss krävs att man har både utrustning och kunskap för att kunna kalibrera säkerhetssystemen på
i princip alla bilar. Så när det gäller säkerheten gör vi inga avkall.

 

Normalt tar kalibreringen av säkerhetssystemen en knapp timme. Men det kan också dröja betydligt längre, oavsett om bilen lämnas in på en märkesverkstad eller hos en fristående firma. Förklaringen är att en del system kräver en så kallad dynamisk kalibrering, vilket innebär att bilen måste köras på vanlig väg med god sikt och synliga markeringar. Är det då busväder eller om vägen är snötäckt går säkerhetsfunktionerna helt enkelt inte att kalibrera.

– I det läget ska bilägaren alltid informeras innan något rutbyte görs. Då kan han/hon välja att byta ruta direkt eller avvakta till väderförutsättningarna är bättre. Om valet blir att byta ruta utan kalibrering måste ett papper skrivas under, där kunden bekräftar att han/hon känner till att systemet inte är kalibrerat. Samtidigt ges en uppmaning att komma tillbaka så snart en kalibrering kan göras, säger Richard Gavaller.

 

Men det är inte alltid som hela rutan behöver bytas efter ett stenskott. I 30 procent av fallen kan skadan, enligt branschens egen statistik, lagas med betydligt enklare medel. Och det är något som ivrigt uppmuntras av försäkringsbolagen. Flera av dem erbjuder gratis reparation av mindre stenskott, medan andra tar en symbolisk självrisk på 100 eller 200 kronor.

Anledningen till försäkringsbolagens generositet är inte att vara snälla mot sina kunder, utan att spara pengar. Ett byte av en vindruta på en modern bil kostar, beroende på modell, mellan 6 000 och 10 000 kronor och i det perspektivet är det snarast en vinst att bjuda på en gratis lagning av ett mindre stenskott.

Men gratiserbjudandet är givetvis även en fördel för bilägaren, som slipper den självrisk på mellan 1 500 och 1 800 kronor som tas ut vid ett rutbyte. Det handlar med andra ord om en klassisk win-win-situation.

 

En annan kundfördel är att lagningen av stenskott går snabbt. Jobbet tar ungefär en halvtimme, jämfört med en halv dag för ett rutbyte, och görs medan du väntar. Dessutom påverkas inte de säkerhetssystem och andra sensorer som sitter i vindrutan, vilket eliminerar risken för störningar.

Taggar: Reportage

Plötsligt säger det bara pang i vindrutan och stenskottet är ett faktum. Har du tur blir resultatet av projektilen bara en liten stjärna, men oftast uppstår en spricka som på grund av spänningar i glaset snabbt växer till sig och på rekordtid förstör hela rutan.

Du svär förstås till och förbannar ditt öde. Men om det nu kan vara till någon tröst ska du veta att du långtifrån är ensam om att drabbas, speciellt inte den här tiden på året. Feb-ruari–april är högsäsong för de förhatliga stenskotten och allra värst är det i mars. Då repareras, eller byts, 50 procent fler vindrutor än under en normal månad.

 

När en ru

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

SJÄLVRISK

Varning för höjda kostnader!

Självrisken för byte av vindruta ligger hos de flesta försäkringsbolag på mellan 1 500 och 1 800 kronor. Men risken att den summan kommer att höjas är överhängande, eftersom såväl själva rutorna som arbetet med dem hela tiden blir dyrare. När det gäller lagning av stenskott pendlar kundkostnaden mellan 0 och 200 kronor, beroende på bolag. I tabellen har vi listat dagens självrisker för tio av landets större försäkringsbolag.      

Bolag: (Byte av vindruta, Lagning av stenskott)

Aktsam (1 800 kr, 100 kr)

Folksam (1 500 kr/750 kr*, 0 kr)

Gjensidige (1 500 kr, 0 kr)

ICA Bilförsäkring (1 500 kr, 200 kr)

If (1 500 kr, 200 kr)

Länsförsäkringar (1 500 kr, 200 kr)

Moderna Försäkringar (35 procent, 0 kr
av kostnaden)

Svedea (35 procent, 0 kr
av kostnaden**)

Trygg-Hansa (1 500 kr, 100 kr)

Volvia (1 600 kr, 100 kr/200 kr***)

*Om man väljer Bilförsäkring Stor.
**Dock minst 1 500 kronor.
***Volvoverkstad/annan verkstad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.