Bild
Nästa artikel
Läckage är bilprovningens vanligaste anmärkning mot avgassystemet.
Läckage är bilprovningens vanligaste anmärkning mot avgassystemet.

Jämför priser på avgassystem

Reportage

Dags att byta avgassystem? Det lönar sig att jämföra priser. Det har vi gjort och ställt originaldel mot bildelskedjornas reservdel.

Kvaliteten på avgassystem har blivit mycket bättre de senaste 20 åren. Det är verkstäder och bilbesiktning överens om. Fel på avgassystemet är långt ifrån den vanligaste anmärkningen. Förr fick bilägare byta avgassystem betydligt oftare än vad som görs nu. Men ett avgassystem som inte är rostfritt kommer förr eller senare att behöva bytas. Och ofta är det en dyr kostnad för bilägaren.

Vi har priskollat avgassystem till 25 storsäljande bilar från 2005, alltså 13 år gamla bilar. Det visar sig att det går att spara tusenlappar. Prisskillnaden mellan originaldel och de reservdelar som bildelskedjorna använder är avsevärd.

På Sveriges vanligaste bil – Volvo V70 – skiljer det drygt 3 500 kronor mellan originaldel och reservdel från Skruvat.se.

Ännu större är skillnaden på BMW. För 320i skiljer det över 6 600 kr mellan originaldel och delar från Meca. På 520i skiljer det nästan 11 000 kr i pris mellan originaldel och reservdelar från Skruvat.se.

Även när man jämför märkesverkstäderna mot bildelskedjan Mekonomen är skillnaden stor. Avgassystem till Volvo V70 kostar drygt 6 200 hos Mekonomen, jämfört med drygt 8 200 kr hos märkesverkstaden – en prisskillnad på 2 000 kr för samma del. För Volvo V50 är prisskillnaden ännu större – nästan 3 500 kr till Mekonomens fördel.

Det skiljer även rejält i pris mellan timdebiteringen på verkstäderna. På Opel Astra skiljer det drygt 2 700 kr bara för reservdelarna mellan Mekonomen och märkesverkstaden. Arbetskostnaden är mer än dubbelt så hög på Opelverkstaden jämfört med Mekonomen.


För BMW är faktiskt arbetskostnaden högre på Mekonomen än hos en auktoriserad verkstad. Men priset på reservdel är rejält mycket billigare hos bildelskedjan. För BMW 520 är avgassystem mer än dubbelt så dyrt hos märkesverkstaden jämfört med Mekonomen. För BMW 320 skiljer det 6 323 kr i reservdelspris mellan originaldel och Mekonomendel. Totalt för material och arbetskostnad blir Mekonomen nästan 6 000 kr billigare för BMW 320 och nästan 9 700 kr billigare för BMW 520 jämfört med kostnaden på en märkesverkstad.

 

Den dyraste delen i avgassystemet brukar vara katalysatorn, men eftersom det är ovanligt att den behöver bytas har vi inte räknat med katalysatorn i undersökningen. Då skulle priset på helt komplett avgassystem bli väsentligt högre än vad som anges i tabellerna. Undantaget här är Peugeot 407 hos märkesverkstad. Där går det inte att köpa avgassystemet för sig utan katalysator ingår oavsett om den behöver bytas eller inte. Därför blir just den delen mycket dyrare till Peugeot 407.

För att jämförelsen ska bli korrekt har vi inte kollat pris på rostfria avgassystem eller sportavgassystem. Ett rostfritt avgassystem håller betydligt längre, men kostar också mer i inköp. De flesta bilägare till en 13 år gammal bruksbil tycker kanske att rostfritt avgassystem är för dyrt i förhållande till bilens totala värde. Ett sportavgassystem ger ofta högre effekt och bättre prestanda, men kostar också mer än vad en reservdel av standardsnitt gör.

 

Vi har kollat efter reservdelar hos flera bildelskedjor, ibland utan resultat. Hos Biltema och Autoexperten hittade vi inget som gick att jämföra med originaldelar från auktoriserad verkstad. De hade inte rätt delar totalt sett för ett avgassystem, i vissa fall saknades alla avgaskomponenter helt.

I vissa fall gick det att köpa några reservdelar till avgassystemet, dock utan att det blev komplett. För den som vill spendera tid framför datorn genom att leta reservdelar till lågt pris kan det vara ett alternativ att handla olika komponenter från olika bildelskedjor för att till sist få fram ett komplett system. Nackdelen med detta är, förutom tiden det tar, att man inte kan vara säker på att allt går att montera tillsammans. Då kan det bli svårt att reklamera, eftersom ingen av bildelskedjorna eller märkesverkstäderna vill garantera att deras delar fungerar tillsammans med delar från en annan leverantör.

Hos bildelskedjor som AD Bildelar och Skruvat.se var det möjligt att få pris på avgassystem på vissa modeller. Där redovisar vi de priser som är jämförbara med originaldelarna. Det är inte alltid som bildelskedjorna är billigare än originaldelar från märkesverkstäder.

 

Håller delarna från bildelskedjorna samma kvalitet och livslängd som originaldelarna? Ja, det hävdar i alla fall bildels-kedjorna själva. I många fall köps delarna dessutom av samma underleverantörer. I vissa kartonger skickas reservdelen till bilfabrikanten, i andra kartonger skickar de till det som kallas eftermarknad, till bildelskedjornas leverantörsled. Det rör sig i många fall om exakt samma komponent, fast med olika prissättning. Just avgassystem är sällan föremål för reklamationer. De som köps på en 12–13 år gammal bil håller troligen bilen ut.

Anmärkningsvärt är dock att priserna i vissa fall ändras på exakt samma reservdel till exakt samma bil hos bildelskedjorna. Ibland kan det vara skillnad från en dag till en annan. Priserna i tabellerna togs fram under februari–mars.

Varför är ni så billiga jämfört med original?

– Det är vår prisstrategi att ha lägre priser än andra leverantörer för konsumenter, säger Peter Jakobsson, grundare till Skruvat.se.

– Marknaden för just avgassystem har minskat de senare åren. Men själva ökar vi i det segmentet. Vi kommer in några år senare i systemet jämfört med original-leverantörerna. De som har en ny bil vänder sig inte till oss, utan till märkesrepresentanten. Men när bilen blir äldre finns det en marknad för oss.

Priserna på reservdelar hade kanske kunnat vara lägre, om kunderna haft mer tålamod att vänta på frakt med reservdelar.

– Det finns ett marknadsbeteende, som e-handeln driver på, med snabba leveranser. Då gäller det för oss att kunna hitta leverantörer som både klarar det och som samtidigt kan erbjuda låga priser. Om marknaden hade lugnat ner sig så hade det per automatik också inneburit sänkta kostnader och då skulle priset gå ner även för våra kunder. Den här servicenivån som vi har driver upp priset på reservdelar, säger Peter Jakobsson.

Gabriella Granholm är pressansvarig på Mekonomen:

– Vi har så få distributionsled som möjligt, det ger möjlighet att ha marginaler för att ha låga priser. Sedan gör vi också stora inköpsmängder och vi har därmed också bra förhandlingsmöjligheter med våra leverantörer.

– Det är svårt att svara på varför prisskillnaden är så stor på just avgassystem. Det byts inte särskilt ofta på bilar numera. Jag tror att det är mindre prisskillnad på andra artiklar än just avgassystem. Vi vill vara ett prisvärt alternativ, men vi tummar inte på kvaliteten för det. Våra delar ska hålla minst samma kvalitet som originaldelen och kommer oftast från samma leverantörer som också levererar till biltillverkarna, säger hon.

 

Ofta byter man avgassystemet när besiktningen ger underkänt – av olika anledningar – eller när det hörs missljud från avgassystemet. Många korta körningar gör att det bildas kondens i avgassystemet. Fukten som bildas kan i ett senare skede ge rostskador. Gummiupphängningarna som avgassystemet sitter i åldras, blir spröda och kan släppa med resultatet att avgassystemet släpar i marken.

Bilprovningen kontrollerar avgassystem på fyra punkter: grenröret, avgasröret, ljuddämpare och bullernivå.

Morgan Isacsson är Bilprovningens expert:

– När det gäller fel på avgassystemet så är det läckage som är vanligaste anmärkningen. Det får inte finnas risk att avgaser kan komma in i kupén, då kan förare och passagerare bli förgiftade.

– Avgassystemets fastsättning kontrolleras, det får inte fladdra eller riskera att släpas i backen. I tveksamma fall om bilens bullernivå är för hög får två bilprovare lyssna om de tycker att bilen har en rimlig bullernivå i förhållande till andra bilar av samma slag. En del bilägare plockar bort delar av avgassystemet och då låter bilen för mycket för att bli godkänd.

– När det gäller avgasvärdet som är för höga kan det bero på flera olika saker, bland annat kan katalysatorn vara överhettad. Då fungerar inte avgasreningen som den ska och avgasvärdena blir för höga.

Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.