Bild
Nästa artikel
Ingen möjlighet att ångra uppdatering

Ingen möjlighet att ångra uppdatering

Reportage

Minskade utsläpp av NOx är en positiv följd av att låta VW utföra en uppdatering av din bil. Men det kan också finnas nackdelar. Det ges inget stöd i lagen för att ångra sig.

Utsläppsmätningarna är gjorda i samarbete med Transportstyrelsen. De har inget mandat att agera mot Volkswagen, det har bara tyska myndigheter, men följer frågan med stort intresse. Transportstyrelsen kan bara uttala sig om det regelverk som Volkswagen är bundna av, NEDC och utsläpp på vanlig väg, och de är nöjda med resultaten.

– Vi ser inga större avvikelser än vanliga test till testvariationer med samma bil, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.

–Att åtgärden kan ge lägre NOx-utsläpp vid verklig körning är bara positivt.

De minskade NOx-utsläppen uppnås genom ökad EGR-aktivitet, då mer avgaser återförs tillbaka in i cylindern. Volkswagen bekräftar det förändrade arbetssättet med mer återcirkulering av avgaser men också att bränsleinsprutningen förfinats.

–Vi har tagit lärdom av den senaste teknologin och använt oss av det i uppdateringen, förklarar Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

 

En ökad återcirkulering av avgaser kan ge vissa negativa effekter. Vi Bilägare har tidigare skrivit om att flera VW-ägare har fått problem med EGR-ventilen efter uppdateringen, något som kan kosta över 10 000 kr att åtgärda. Volkswagen anser inte att det finns ett samband.

– Uppdateringen har ingen påverkan på delarnas livslängd. Det är en av de saker vi testat mest, säger Thomasfolk.

– Vi har väldigt få klagomål från kunderna efter uppdateringen. Det ligger klart under en procent.


Bara i Sverige har över 100 000 bilar uppdaterats, vilket innebär att det är hundratals ägare som ska ha kontaktat Volkswagen med synpunkter på uppdateringen. Faktum är att Vi Bilägare aldrig har haft så många som kontaktat oss med ett och samma fel som med EGR-problem efter åtgärden.

Risken med uppdateringen låg länge på bilägarna, men precis innan pressläggningen lät Volkswagen meddela att de ändrat inställning – i alla fall delvis. Numera finns en garanti som omfattar elva komponenter kopplade till avgaser och bränsleinsprutning. Den gäller fel som uppstår inom två år efter åtgärden, om bilen har servats korrekt och rullat mindre än 25 000 mil. Men villkoren har en friskrivning om ”naturligt slitage”. Den formuleringen sätter ändå ägarna i en risksituation då EGR-ventilen är att betrakta som en slitdel.

 

Mer EGR-aktivitet kan också påverka motorns köregenskaper negativt.

–Det finns en konflikt mellan mer EGR-aktivitet och turbotrycket på låga varv. Dels påverkas hur snabbt turbon kan byggas upp laddtrycket, dels det maximala trycket på lägre varvtal, förklarar Andreas Cronhjort, docent i förbränningsmotorteknik på KTH.

För att vara säker på om detta är orsaken till tendensen med sämre kraft på låga varv måste man även mäta gasresponsen, enligt Andreas Cronhjort. Nu stannar det vid spekulationer.

Volkswagen intygar att motorkaraktären förblir oförändrad.

– Det är noga utprovat. Det finns alltid en inkörningsperiod med en ny mjukvara, som för en ny bil, vilket gör att man kan känna en förändring i början, förklarar Marcus Thomasfolk.

Är man missnöjd med sin bil efter uppdateringen finns det enligt Volkswagen ingen möjlighet att få tillbaka den gamla mjukvaran. Det finns inte heller något stöd i konsumentlagstiftningen att ångra sig efter utförd uppdatering.

–Det man kan göra är att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), men då krävs det att man kan påvisa ett sannolikt fel, säger Malin Johansson, jurist på Konsumentverket.

– Eftersom det är äldre bilar och utförande av en tjänst, inget nyköp, ligger bevisbördan på ägaren.

 

Det står varje bilägare fritt att ge Volkswagen tillåtelse att utföra uppdateringen, eller att avstå. Bilen är laglig och följer alla miljöregler i sitt ursprungliga utförande.

Uppdateringen av Golf ger lägre NOx-utsläpp vilket är värdefullt. Tyvärr ser vi också en risk att det på sikt skulle kunna innebära en dyr verkstadsnota.

När det gäller Volkswagen Passat gör den europeiska uppdateringen ingen påtaglig miljönytta. Att tvätta Volkswagens nedsmutsade miljösamvete är ett arbete som inte bör läggas på bilägarna.


Testresultat Passat 2,0 TDI DSG 4Motion

Vi ser inga tydliga förändringar för Passat 2,0 TDI, utan skillnaderna är inom mätningarnas felmarginal. Dock noteras ett litet högre vridmoment efter uppdateringen.

  Före Efter Skillnad
Motoreffekt Hk vid v/min 159 vid 4280 159 vid 4300 0,0%
Nm vid v/min 316 vid 2350 324 vid 2360 +2,7%
Förbrukning,
l/100 km NEDC
6,0 6,0 0,0%
WLTP 6,3 6,3 0,0%
ERMES 5,4 5,5 +1,9%
I trafik 6,1 6,2 +1,6%
NOx-utsläpp,
mg/km NEDC
152 143 -6,0%
WLTP 707 518 -26,8%
ERMES 498 542 +8,8%
I trafik 878 864 -1,6%

Testresultat Golf 1,6 TDI 105

Uppdateringen ger större skillnader för Golf 1,6 TDI. Ingen förbrukningsökning i EU-körcykeln NEDC eller i vanlig trafik, men väl i icke officiella körcykler. Uppdateringen ger också rejäl sänkning av NOx-utsläppet utan EU-cykeln!

  Före Efter Skillnad
Motoreffekt Hk,
vid v/min
99 vid 4010 105 vid 3810 +5,9%
Hm vid v/min 238 vid 2130 246 vid 2790 +3,4%
Förbrukning,
l/100 km NEDC
4,3 4,4 +2,3%
WLTP 4,5 4,8 +6,7%
ERMES 4,1 4,4 +7,3%
I trafik 5,0 5,0 0,0%
NOw-utsläpp,
mg/km NEDC
135 123 -0,9%
WLTP 733 247 -66,3%
ERMES 647 259 -60,0%
I trafik 905 527 -41,8%

 

Taggar: Reportage

Utsläppsmätningarna är gjorda i samarbete med Transportstyrelsen. De har inget mandat att agera mot Volkswagen, det har bara tyska myndigheter, men följer frågan med stort intresse. Transportstyrelsen kan bara uttala sig om det regelverk som Volkswagen är bundna av, NEDC och utsläpp på vanlig väg, och de är nöjda med resultaten.

– Vi ser inga större avvikelser än vanliga test till testvariationer med samma bil, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.

–Att åtgärden kan ge lägre NOx-utsläpp vid verklig körning är bara positivt.

De minskade NOx-utsläppen uppnås genom ökad EGR-aktivitet, då mer avgaser återförs tillbaka in i cylindern. Volkswagen bekräftar det förändrade arbetssättet med mer återcirkulering av avgaser men också att bränsleinsprutningen förfinats.

–Vi har tagit lärdom av den senaste teknologin och använt oss av det i uppdateringen, förklarar Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

 

En ökad återcirkulering av avgaser kan ge vissa negativa effekter. Vi Bilägare har tidigare skrivit om att flera VW-ägare har fått problem med E

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.