Bild
Nästa artikel
Ingen likriktning av elbilspriserna

Ingen likriktning av elbilspriserna

Reportage

Få modeller, högt pris, kraftiga subventioner. Elbilsmarknaden liknar ingen annan. Vi jämför vad elbilen kostar i Sverige jämfört med fem andra länder.

Att köpa en Tesla är dyrt. Speciellt i Sverige. När vi tittar på prislappen till en Model 3 på sex olika marknader betalar svenskarna det högsta priset. Även innan moms och bidrag är Sverige dyrast.

–Vår lågt värderade krona spelar en stor roll, förklarar Maria Lantz, informationsansvarig på Tesla Sverige.

Billigast är Model 3 i hemlandet USA. Frånvaron av valutakurser och EU-tull (10  %) bidrar, men när Tesla nyligen passerade 200 000 sålda bilar i USA, och därmed fick halverad laddbilspremie (från 7 500 till 3 750 dollar), svarade Tesla med att sänka priset med 2 000 dollar.

Kan statliga miljöbilspremier motverka konkurrensen och hålla upp elbilspriserna?

–Subventionerna är helt avgörande för att kunna sälja elbilar men de förstör inte konkurrensen, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.

–Elbilen är för dyr, både för konsumenter och tillverkare. Höga kostnader och små volymer gör att de ofta är en förlustprodukt. Tesla är lite annorlunda. De vänder sig till köpstarka kunder och har bättre marginaler än andra elbilar.

 

Hos etablerade volymtillverkare ligger de svenska elbilspriserna lågt jämfört med andra marknader. Nettopriset i Sverige och Norge är lägre än på kontinenten. Än så länge. Växelkurser bestäms i förhand och ger en eftersläpande effekt. De traditionella generalagenterna har varit mer framgångsrika i prisförhandlingarna jämfört med Teslas system där alla beställningar görs online, direkt till Teslafabriken, utan mellanhänder.


Utrustning påverkar också. Svenska bilar har stolsvärme och ibland bättre värmepaket som standard. Färdigförhandlad fabriksutrustning ger bättre slutpris än lösa tillval.

–Generellt är priserna lägre i Sverige än många andra europeiska länder, inte bara på elbilarna, säger Karin Lyrborn, informationschef på Renault Nordic.

Hampus Engellau ser ytterligare en mekanism som kan ha påverkan i vissa fall.

–En klar majoritet av elbilarna i Sverige är förmånsbilar och det är viktigt att hamna på rätt sida om prisbasbeloppen.

Som elbilsspekulant har Svensson det ganska bra jämfört med Müller, Smith eller Dupont. Faktum är att slutpriserna inte är så långt ifrån vad Ole Norrman betalar i elbilarnas förlovande land på andra sidan Kölen.

De stora elbilsfördelarna i Norge – samt i Nederländerna – handlar inte om utbetalda miljöbonusar utan främst om att de subventioneras indirekt med frånvaro av straffskatter. Dessa innebär ofta över 100 000 kr extra i Norge för en fossilbil.


Elbilspriser i olika länder

Alla priser är omvandlade till svenska kronor. Växelkurser den 15 februari 2019: NOK 1:07, EUR 10:44, USD: 9,27.  Bilarnas utrustning är anpassade till de svenska utrustningspaketen, vilket i vissa fall betyder stolsvärme och extra värmepaket som extra tillval. *I Norge och Nederländerna utgår ingen bonus i samband med köpet. Istället subventioneras de genom undantag från höga registreringsavgifter och miljöskatter. I Norge är elbilar inte heller momspliktiga. **I Tyskland är Model 3 för dyr för att få full miljöbonus. ***I USA halveras laddbilssubventioner när en tillverkare sålt fler än 200 000 subventionerade bilar. ****I USA varierar momsen beroende på delstat. Florida används som exempel i uträkningarna med 6 % försäljningsskatt.

    Sverige Norge Tyskland Nederländerna Frankrike USA
TESLA MODEL 3
Long Range
Dual Motor
(USA)
Pris, kr:
Subventioner, kr:
Moms, %:
Nettopris, kr:
Pris, inkl. subv.:
659 380
60 000
25
527 504
599 380
497 151
varierande*
0*
497 151
497 151
609 487
20 880**
19
494 626
588 507
624 500
varierande*
21
516 112
624 500
621 180
62 640
20
517 650
558 540
491 527
43 763***
6****
462 573
456 765
KIA E-NIRO
64 kWh Advanced
Plus
(Sydkorea)
Pris, kr:
Subventioner, kr:
Moms, %:
Nettopris, kr:
Pris, inkl. subv.:
474 700
60 000
25
379 760
414 700
404 346
varierande*
0*
404 346
44 346
483 163
41 760
19
391 362
391 362
475 124
varierande*
21
383 733
475 124
485 460
62 640
20
404 550
422 820
Säljs ej
NISSAN LEAF
40kWh Tekna
(Japan/
Storbrittanien)
Pris, kr:
Subventioner, kr:
Moms, %:
Nettopris, kr:
Pris, inkl. subv.:
414 700
60 000
25
331 760
354 700
333 098
varierande*
0*
333 098
333 098
420 732
41 760
19
356 557
378 972
420 628
varierande*
21
347 631
420 628

414 468
62 640
20
351 243
351 828

349 714
69 525
6****
329 919
280 189
RENAULT ZOE
R110 41kWh Intens
(Frankrike)
Pris, kr:
Subventioner, kr:
Moms, %:
Nettopris, kr:
Pris, inkl. subv.:
351 990
60 000
25
281 592
291 990
299 885
varierande*
0*
299 885
299 885
380 956
41 760
19
3118 216
339 196
368 375
varierande*
21
305 695
368 375
372 274
62 640
20
317 167
311 634
Säljs ej
BMW i3
120Ah Charge Plus
(Tyskland)
Pris, kr:
Subventioner, kr:
Moms, %:
Nettopris, kr:
Pris, inkl. subv.:
448 900
60 000
25
359 120
388 900
375 847
varierande*
0*
375 847
375 847
457 898
41 760
19
385 340
416 138

496 599
varierande*
21
412 578
496 599

467 816
62 640
20
380 850
405 176
473 082
69 525
6****
446 304
403 557
ELBILSSUBVENTIONER

Sverige

Sedan 1 juli 2018 finns ett bonus/malus-system vid inköpet. Elbilar får 60 000 kr i supermiljöbilspremie, sedan minskar bonusen med 833 kr för varje g/km upp till 60 g/km för laddhybrider. Alla laddbilar är undantagen fordonsskatt de första fem åren. Sedan 2019 finns inte längre något bidrag för att installera laddbox hemma.

 

Tyskland

Statlig miljöpremie à 4 000 euro för bilar som har ett nettopris under 60 000 euro. För dyrare bilar trappas stödet ned. Laddhybrider får maximalt 3 000 euro i miljöbonus. Elbilar behöver inte betala årlig fordonsskatt de första tio åren.

Därutöver finns flera olika lokala och regionala subventioner från tyska städer och delstater Oftast bidrag till installation av laddbox hemma eller billigare laddbilsparkering i städerna.

 

Norge

Elbilsköpare i Norge får inte ut någon monetär bonus vid köpet utan subventionerna handlar om att de slipper både moms och skyhöga registreringsavgifter. Engångsavgifterna vid köp av en bensin- eller dieselbil överstiger ofta 100 000 norska kronor och kan gå ända upp till 400 000 kronor. De baserar sig på tjänstevikt och CO2-utsläpp. All vikt över 500 kg beskattas och över 1 500 kg är avgiften cirka 230 kr/kg.

CO2-utsläpp över 70 g/km kostar cirka 1 000 kr/g som ökar till cirka 2 800 kr/g över 126 gram samt 3 500 kr/g över 195 g/km. Vanliga bilar betalar också en mindre avgift baserat på NOx-utsläppet.

Laddhybrider har rabatterad viktavgift samt åtnjuter avdrag på cirka 1 000 kronor per CO2-gram under 70 g/km. Elbilar har även undantag från vägavgifter, halverad parkeringstaxa samt möjlighet att köra i kollektivkörfält.

 

Nederländerna

Elbilar är exkluderade från registreringsskatt och slipper också den årliga fordonsskatten. Registreringsskatten beror på bilens pris och CO2-utsläpp. En bensinbil med förbrukningen 6,2 l/100 km – 144 g/km – har en extra koldioxidskatt på 8 781 euro (över 91 000 kr). En dieselbil som drar 4,5 l/100 km – 119 g/km betalar 5 129 euro (knappt 54 000 kr). Utöver statliga skattelättnader finns det flera lokala subventioner från kommunerna. Det varierar från gratis parkering, bidrag till hemmaladdare till skotningspremie av gamla bilar vid köp av laddbil.

 

Frankrike

I det franska bonus/malus-systemet får bilar med utsläpp under 20 g/km CO2 en bonus på 6 000 euro. I tillägg finns en skotningspremie. Man kan få 4 000 euro extra (2 500 euro för laddhybrid) om man skrotar en minst elva år gammal dieselbil i samband med elbilsköpet. I vissa regioner är elbilar undantagna från registringssavgift.

 

USA

Köpare av laddbilar får ett statligt grundstöd på 2 500 dollar, cirka 23 000 kr om bilens batteri är större än 4 kWh. Därtill 417 dollar per kWh batterikapacitet över 5 kWh upp till 5 000 dollar – totalt 7 500 dollar. Om en tillverkare säljer fler än 200 000 subventionerade bilar halveras stödet. Teslaköpare får numera bara tillbaka 3 750 dollar.

Utöver det statliga inköpstödet finns fler incitament på delstats- och stadsnivå till elbilsköpare.

Taggar: Reportage

Att köpa en Tesla är dyrt. Speciellt i Sverige. När vi tittar på prislappen till en Model 3 på sex olika marknader betalar svenskarna det högsta priset. Även innan moms och bidrag är Sverige dyrast.

–Vår lågt värderade krona spelar en stor roll, förklarar Maria Lantz, informationsansvarig på Tesla Sverige.

Billigast är Model 3 i hemlandet USA. Frånvaron av valutakurser och EU-tull (10  %) bidrar, men när Tesla nyligen passerade 200 000 sålda bilar i USA, och därmed fick halverad laddbilspremie (från 7 500 till 3 750 dollar), svarade Tesla med att sänka priset med 2 000 dollar.

Kan statliga miljöbilspremier motverka konkurrensen och hålla upp elbilspriserna?

–Subventionerna är helt avgörande för att kunna sälja elbilar men de förstör inte konkurrensen, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.

–Elbilen är för dyr, både för konsumenter och tillverkare. Höga kostnader och små volymer gör att de ofta är en förlustprodukt. Tesla är lite annorlunda. De vänder sig till köpstarka kunder och har bättre marginaler än andra elbilar.

 

Hos etablerade volymtillverkare ligger

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.