Bild
Nästa artikel

Infiniti - japansk lyx till Sverige

Reportage

Finanskris till trots, äntligen är Nissans lyxbilsmärke, Infiniti, på väg till Sverige. Fyra nya modeller, en sedan, en coupé och två suvar planeras att säljas via utvalda återförsäljare under nästa år

Infiniti har sålts i snart 20 år i USA, men endast enstaka privatimporterade bilar har hittat till Sverige. Märket dök upp samtidigt som Toyotas lyxbilsmärke Lexus och Hondas lyxbilsmärke, Acura och har bidragit till en växande japansk bilförsäljning i USA. I Europa har Infiniti just börjat säljas på allvar.

I Sverige har privatimportörer som Exklusive cars i Stockholm sålt en del Infiniti, främst suven FX. Nästa år planerar Nissan att göra en satsning på lyxbilsmärket även här. Det är ännu inte klart var Infiniti kommer att säljas, men troligen sker det hos speciellt utvalda Nissanåterförsäljare främst i storstäderna. Ansvarig för importen till Sverige blir dock inte Nissan själva, utan istället troligen en återförsäljare. Huvudkontoret för Infiniti i Europa finns i Rolle, Schweiz.

En rad förbättringar skiljer de Europaspecificerade Infiniti från de versioner som sålts i USA. När bilarna kommer hit ska de ha kraftigare bromsar, bättre stolsvärme, grövre krängningshämmare och bättre kvalitetskänsla än tidigare. Det gäller att vara premium ut i minsta detalj om man vill sikta på att nå lyxbilsköpare.

Unga, köpstarka kunder
Infiniti siktar in sig på relativt unga, men ändå köpstarka kunder som tidigare kört eller funderat på BMW och Lexus, de märken som är mest givna som konkurrenter till Infiniti. Det märks också på vilka modeller av Infiniti som kommer att tas in till Sverige.

Infiniti G35 motsvarar BMW 3-serie i storlek och finns både som sedan och som coupé. En kompakt sedanmodell som ska ge både lyxkänsla och sportighet är det tänkt. Bottenplattan är densamma som i Nissans sportbil 350 Z och det innebär bakhjulsdrift. En fyrhjulsdriven version finns i USA, osäkert om den hittar till Sverige. G35 har en V6:a på 3,5-liter och 306 hk.


G35 finns också som elegant coupé, då med en V6 på 330 hk. Några priser för Sverige är inte bestämda ännu, men billig lär Infiniti inte bli. Räkna med att priserna kommer att ligga i närheten av vad BMW 3-serie och Lexus IS kostar. En öppen variant av Infiniti G35 med plåtcabriolet är också på gång, men det är osäkert om den kommer till Sverige. Om den gör det så blir det en direkt konkurrent till Lexus kommande IS-cabriolet.

Infiniti M35 och M45 är stora sedaner i klass med Lexus GS och BMW 5-serie. I likhet med dessa är Infinitin bakhjulsdriven, men en fyrhjulsdriven version finns i USA. Det är dock tveksamt om den kommer till Sverige. Två motoralternativ finns, en V6-motor på 275 hk och en V8:a på 325 hk.

Infiniti EX37 kommer att slåss mot kompakt-suvar som Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Volvo XC60 och Saab 9-4X. Motorn är en V6:a på 3,7-liter som ska ge 310 hk och 350 Nm som är kopplad med en sjuväxlad automatlåda. Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift finns att välja mellan.

Några dieselmotorer finns dock ännu inte, men det lär inte dröja särskilt länge. Dieselmotorer är nästan ett krav för att kunna sälja bilar i de här segmenten i Europa. Troligen kommer dieselmotorer till Infiniti under 2010, kanske redan 2009.

Inga miljöbilar
FX är den Infiniti som är mest känd för svenska bilköpare. En lyxig och sportig suv i klass med BMW X5, Lexus RX och Porsche Cayenne. Utseendemässigt påminner FX mycket om Nissan Murano, även om det i grunden är två helt olika bilar.

Infiniti FX finns med V6-motor på 303 hk eller med en femliters V8:a på 390 hk vid 6 500 v/min och ett vridmoment på 500 Nm vid 4 400 v/min. Liksom i EX37 finns en sjustegad automatlåda. Några uppgifter på bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp har vi inte. Men räkna inte med att någon av Infinitibilarna kommer att klassas som miljöbil.

FX är baserad på samma plattform som används i Nissan 350 Z. Drivsystemet med fyrhjulsdrift är hämtad från Nissan Skyline GT-R och bilen driver normalt sett endast på bakhjulen. En elektroniskt styrd hydraulkoppling fördelar kraften till hjulaxlarna. Vid acceleration eller hjulspinn är kraften 50/50-procent mellan hjulaxlarna.

Storsuven QX56, som motsvarar en Nissan Pathfinder, är dock inte planerad att säljas i Europa. Den är istället mest tänkt för USA-marknaden, där den redan säljs. Där har Infiniti gjort sig kända för att vara tillförlitliga bilar med hög kvalitet, körglädje och status. Infiniti har placerat sig högt i amerikanska undersökningar om vilka bilar som ägarna är mest nöjda med. Det återstår att se om så också blir fallet i Sverige.

Kommentarer

#1
Saabnisse
2008-12-29 17:12

Ja för att vara en japansk bil ser den ju faktiskt riktigt hyfsad ut.
Annars har ju japsen gjort sig kända för att vara i total avsaknad av känsla för formgivning.
Men det finns ju undantag.

#1
Hans Karlsson
2008-12-30 02:53

Nej, jag tycker Saab och Volvo är snyggare. Saab 9-5 vilken snygg och modern design denna bil har säljer ju som smör i solsken än efter 10år.
Det kallar jag framgångsrika biltillverkare på alla plan.....bara det att ingen vill byta in den vid byte till Toyota, jo till 30000-35000 under list pris
bra andrahandsvärde !?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.