Bild
Nästa artikel
Marianne och Sture Sterner provar på husbilslivet.
Marianne och Sture Sterner provar på husbilslivet.

Husbilssemester i mindre format

Reportage

Det finns nog många poänger med att semestra i husbil, men att vagga omkring på vägarna i en slö, klunsig container är inte så tilltalande för en vän av pigga prestanda. Fast det går att hitta husbilar som är smidigare än stora, vita bussar. Vi har tittat närmare på en.

Den ser nästan nätt ut bland alla vita husbussar på parkeringen. Med svart lack och tuffa detaljer har Malibu 640 LE en mer sportig karaktär än de flesta konkurrenter på husbilsmarknaden.

Modellen kallas i husbilskretsar för ”plåtis” och det betyder att den har kompakt format. Malibu 640 LE, som byggs av den tyska firman Carthago, är en inredd Fiat Ducato. Entrén till bodelen sker via en bred skjutdörr på högersidan. Aktern består av två stora dörrar, som ger fritt tillträde till det rejäla lastutrymmet  under sängarna.

Karossen finns i tre längder; cirka 540, 600 och 640 centimeter. Exemplaret som vi provkört är den längsta, egentligen 636 centimeter, och den har plats för två 196 centimeter långa enkelsängar. (Den kortaste versionen har en dubbelsäng på tvären.)

 

Malibu Van marknadsförs som en plåtis med det lilla extra. Planlösningen skiljer sig dock i princip inte från de flesta andra husbilar. Bakom förarstolen finns en soffa med bilbälten för två personer och ett bord. Sängarna är placerade längst bak och i mitten smalnar golvytan av med toalett, garderob och kylskåp.

Känslan i luckor och lådor är ovanligt gedigen och skåpdörrarnas gångjärn är av riktig metall – en liten detalj som ger ett extra kvalitetsintryck.

Vad som inte syns, men känns – och hörs – är hur inredningen är byggd. Möblerna av plywood har fogats samman med både skruvar och tappar, som riktiga möbler. Det är välgörande fritt från knirk och gnissel i bilen.

 

Att hålla ordning i bilen är inte svårt. Ett tiotal skåp med dörrar och många öppna fack rymmer det mesta ett resande par kan tänkas ha med sig. Om det ska färdas passagerare även i dubbelsoffan går bordet att haka av och stuva in i ett skåp ovanför förarhytten. Då blir det luftigt och gott om plats för benen.

Passagerarna har en fin utsikt genom ett stort sidofönster vid soffan, vilket kanske kan kompensera lite för den obekvämt vinkelräta sittställningen.

Skjutdörren på sidan är så bred att öppningen når till köket och den tvålågiga spisen. Förhoppningsvis kan en del matos därmed vädras ut, för någon spisfläkt finns inte. Köksdelen är dock praktisk för att vara så kompakt. Det går att fälla upp en extra arbetsskiva vid sidan och täckplattan för diskhon kan fästas upp som en hylla på väggen vilket ger lite extra avställningsyta. Under spisen finns tre stora lådor för bestick, kokkärl och torrvaror. De har mjukstängning – ännu en detalj som ger kvalitetskänsla. Mitt emot spisen, under soffan, gömmer sig ännu en rymlig låda för lättåtkomliga köksattiraljer eller skor för den delen.

Att komma åt varorna i kylskåpet är däremot mer obekvämt. Det 65 liter stora skåpet sitter nere vid golvet, under garderoben, där gången är som smalast och man får huka djupt för att titta in i skåpet. Det finns en lösning där garderob och kylskåp byter plats, i ett utrustningspaket för 15 000 kr. Då byts också 65-literskåpet ut mot ett 80 liters absorptionskylskåp.

Under soffan finns en låda med gott om plats för nödvändigheter.
Under soffan finns en låda med gott om plats för nödvändigheter.
Toalettstolen kan skjutas in i en öppning i väggen.
Toalettstolen kan skjutas in i en öppning i väggen.
Med toalettstolen ur vägen blir det svängrum i duschen.
Med toalettstolen ur vägen blir det svängrum i duschen.
Litet men funktionellt kök. Täckplattan över diskhon blir hylla till höger.
Litet men funktionellt kök. Täckplattan över diskhon blir hylla till höger.

Till toaletten leder en skjutdörr som har den fördelen att den inte blockerar gången mellan bo- och sovdel. Toalettutrymmet är inte stort, men en klurig lösning gör det ovanligt rymligt ändå. Själva toastolen går att skjuta in i ett utrymme under fotänden på ena sängen.

Då blir det svängrum för alla hygienövningar. För att inte den som duschar ska stänka ned hela inredningen, går utrymmet att klä in med plastpaneler som står hopskjutna och hopfästa med tryckknappar när de inte behövs. Lite pyssligt är det, men det spar torkningsjobb.

Provbilen, Malibu 640 LE, är inredd med två långa sängar längst bak. För att man ska komma åt att lägga sig och bädda bekvämt har sängarna gjorts smalare i fotänden, vilket öppnar en liten gång mellan dem.

Hur det går att få passform på underlakanen i de oregelbundet formade sängarna ska vi kanske lämna därhän. I provbilen låg ett par extra, vanliga bäddmadrasser, vilket kanske kan vara en lösning.

Sängarna är höga och under dem finns ett rejält lastutrymme där prylarna är lätta att hantera tack vare de stora bakdörrarna. Det går till och med att få med sig riktigt höga grejor, exempelvis cyklar, genom att sängarna kan fällas upp mot väggen.

Trots bilens kompakta mått är den bekväm och enkel att bo i. Storleken gör den också smidig att köra, även på trånga stads­gator. Fiat Ducato är ju en populär stadstransportbil och den här är inte större. Säkerheten är acceptabel för biltypen.

I standardutrustningen ingår låsningsfria bromsar och antisladdsystem, men bara krockkudde på förarsidan. Ska även passageraren skyddas av en kudde får man köpa till ett paket för 22 700 kronor, men då ingår även bland annat 120 liters bränsletank, farthållare, klimatanläggning i förarhytten och parkeringssensorer baktill.

 

Standardmotorn i Malibu är en Fiatdiesel på 2,3 liter och 130 hk. Provbilen var betydligt vassare utrustad med en 3,0-litersdiesel på 180 hk, en uppgradering som kostar 47 400 kronor. Testbilen är en 2016-modell och det var det sista året som Ducato levererades med 3,0-litersmotorer.

Från och med 2017 är det 180-hästarsversionen med en modifierad 2,3 litersmotor som ger ungefär samma effekt fast den är betydligt lättare. Den som kört personbilar med 180-hästarsmotorer kunde nog förvänta sig att husbilen skulle ha ett eldigt temperament, men någon sporthusbil är trots det inte Malibu.

Med en tretonskaross att släpa på får även den starka motorn anstränga sig. Att hålla jämn fart med trafiken på motorvägen är dock inga problem och för den som tänker köra mycket i berglandskap kan det vara bra med några extra hästar, men för vanlig semesterlunk räcker nog standardmotorn.

I provbilen var dieselmotorn ihopkopplad med en automatväxlad, sexstegad låda – som kostar 23 300 kr extra – och den hjälper knappast upp accelerationen. Växelbytena sker så långsamt att bilen nästan bromsar upp.

 

Grundpriset för en Malibu Van – den kortaste versionen – är 556 625 kronor men den långa modell som vi provkört börjar på ungefär 600 000 kronor med 130 hk dieselmotor.

Det finns dock utrustning och inredningar i nästan all oändlighet att köpa till och karossen går att få i tio olika färger. Provbilen var mycket välutrustad med diverse paket och trots att den gått 650 mil ligger priset på 669 000 kronor.

Med uppfällda sängar går det att ta med cyklar på resan.
Med uppfällda sängar går det att ta med cyklar på resan.
De 196 cm långa sängarna är smalare i fotänden, vilket gör det lättare att kliva upp – men svårare att hitta passande lakan.
De 196 cm långa sängarna är smalare i fotänden, vilket gör det lättare att kliva upp – men svårare att hitta passande lakan.
Ett fotsteg glider ut elektriskt och gör insteget bekvämt.
Ett fotsteg glider ut elektriskt och gör insteget bekvämt.
Taggar: Reportage

Den ser nästan nätt ut bland alla vita husbussar på parkeringen. Med svart lack och tuffa detaljer har Malibu 640 LE en mer sportig karaktär än de flesta konkurrenter på husbilsmarknaden.

Modellen kallas i husbilskretsar för ”plåtis” och det betyder att den har kompakt format. Malibu 640 LE, som byggs av den tyska firman Carthago, är en inredd Fiat Ducato. Entrén till bodelen sker via en bred skjutdörr på högersidan. Aktern består av två stora dörrar, som ger fritt tillträde till det rejäla lastutrymmet  under sängarna.

Karossen finns i tre längder; cirka 540, 600 och 640 centimeter. Exemplaret som vi provkört är den längsta, ege

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.