Bild
Nästa artikel
Hög kostnad för att byta bromsar

Hög kostnad för att byta bromsar

Reportage

Genom att ta in offerter från flera olika aktörer kan du som bilägare spara tusenlappar på bromsbytet. På Sveriges vanligaste bil kan du spara drygt 5 000 kronor.

Det kan vara verkstaden som rekommenderar dig att byta bromsar när de går igenom din bil vid servicen. Eller det kan vara besiktningen som ger underkänt för bromsarnas kondition. Förr eller senare kommer dagen då det är dags att byta bromsar. 

Vanligast är att beläggen, som också kallas bromsklossar, slits ut före bromsskivorna. Däremot är bromsskivorna dyrare att byta. Därför har vi tagit med båda delarna i den här prisjämförelsen.

Slitna bromsar är den tredje vanligaste anmärkningen på besiktningen, efter fel på positionsljus och strålkastare. Av de 20 vanligaste anmärkningarna förra året var sju relaterade till just bromsarna. Besiktningsföretagen ska kontrollera funktionen på elva bromsrelaterade funktioner. 

Morgan Isacsson är teknisk expert på Bilprovningen: 

– Ett av de vanligaste bromsfelen är ojämn bromsverkan. Om det skiljer mer än 30 procent i bromsverkan på samma axel mellan höger och vänster hjul får man underkänt. Där är det vanligt med en anliggande broms, att bromsbeläggen fastnat. Då alstras värme, ett tydligt tecken på att en broms blir varmare än de andra. Det kan man känna på bilens fälgar. 

– Ett tips för att upptäcka om bromsen ligger an på något hjul är just att känna på fälgarna runt om, till exempel när du ska tanka bilen. Om en fälg är varmare än de andra är det mycket troligt att bromsen ligger an på det hjulet. Men känn inte på bromsen för då bränner du dig. Förutom att bilen bromsar sämre går det också åt mer bränsle med en anliggande broms.

Hög kostnad för att byta bromsar

Om det skiljer mycket i bromsverkan mellan olika hjul kan det leda till att bilen blir instabil och kan börja sladda vid hård inbromsning. 

– Den vanligaste anmärkningen när det gäller bromsar är parkeringsbromsens bromsverkan. Många som har automatlådor i sina bilar använder inte parkeringsbromsen utan lägger läger i p-läget på växellådan istället när de ska stanna. Då används inte bromsen och med tiden kommer den att börja kärva ihop. Därför bör man ta som vana att använda parkeringsbromsen då och då när man parkerar bilen, om den inte används regelbundet får den inte rätt smörjning och då kommer problemen, säger Morgan Isacsson. 

Att så många bilar får underkänt på bromsarna vid besiktningen är inget som förvånar honom. 

– Så har det varit i många år. Vi borde inte hitta så mycket fel på bilarna. Besiktningen är planerad och det finns många saker man själv kan titta på som bilägare innan besiktningen för att slippa få underkänt på någon punkt. Många underhåller inte bromsarna på bästa sätt, lite mer koll på bromsarna skadar inte. Man bör följa tillverkarnas anvisningar på service och gärna också smörja upp bromsarna, säger Morgan Isacsson. 

– Bromsvätska är något man inte bör slarva med att byta. Med tiden kommer det in vatten i bromsvätskan och om bromsarna då får arbeta hårt kan bromsvätskan börja koka. Då kan man bli bromslös. 

Hur bör man köra för att bromsarna ska hållas i trim?

– Bromsarna är överdimensionerade för vanlig körning, vilket gör att kapaciteten inte används fullt ut av de flesta. Ta för vana att bromsa hårt en gång i veckan, kanske från motorvägsfart ner till under
50 km/tim så att bakbromsarna börjar jobba. Man kan använda en motorvägsavfart för att göra en sådan manöver säkert, om det inte är bilar bakom, säger Morgan Isacsson. 

– I framtiden kan risken för anliggande bromsar bli ännu större om vi kör elbilar. Med en elbil eller hybrid använder vi bromsarna ännu mindre och då ökar risken för att bromsarna bak inte får tillräcklig motion ofta för att verka bra.

Hur mycket kostar det då att byta bromsarna? Vi har tittat på priset på 25 bilar och jämfört märkesverkstäderna mot två fristående verkstadskedjor, AD Bildelar och Autoexperten. Bilarna i prisundersökningen är cirka tio år gamla, en ålder där bromsbyte blir högaktuellt. Precis som på många andra verkstadsjobb går det att spara tusenlappar genom att välja rätt verkstad. Bromsbyte är en relativt enkel uppgift för en verkstad och inget man som bilägare måste anlita en märkesverkstad för. 

På Sveriges vanligaste bil, Volvo V70, kan man spara 5 139 kronor genom att välja rätt verkstad. Det motsvarar 41 procent i skillnad mellan dyraste och billigaste verkstad. Exemplen är fler. På Mercedes C-klass är prisskillnaden 4 857 kr – eller 39 procent. På Skoda Octavia är skiljer det 41 procent mellan dyraste och billigaste verkstaden, på Ford Focus 44 procent och på Renault Megane är skillnaden 49 procent. 

Men skillnaden kan bli ännu större. På Opel Corsa, som inte har skivbromsar bak, har vi istället räknat kostnaderna för bromsbackar bak och skivbromsar fram samt bromsbelägg runt om. Då blir skillnaden mellan dyraste och billigaste verkstad svindlande 132 procent – mer än dubbelt så dyrt. Om trumbromsen också behövs bytas på Opeln blir det ännu dyrare, drygt 18 000 kr. Det är mycket pengar för nödvändigt underhåll på en tio år gammal bil.

»Begär skriftlig offert från flera konkurrerande verkstäder.«
Hög kostnad för att byta bromsar

Priserna i vår undersökning gäller på verkstäder i Stockholmsregionen, som oftast är dyrare än på andra platser runt om i landet. Två av de större aktörerna inom verkstadsbranschen, Mekonomen och Meca, vill dock inte uppge vad bromsbyte kostar på deras verkstäder. 

– Vi vet att vi ligger i ett prisvärt segment. Vi ser heller inte att den frågan är omdiskuterad från kunder eller andra intressenter och att det därför inte är något som behöver belysas, säger Gabriella Granholm, informationsansvarig för Mekonomen Group, där Meca också ingår.  

Som konsument är det svårt att förhålla sig till företag som hävdar att de är prisvärda, men som inte vill backa upp sitt påstående med konkreta exempel. Vårt tips är att innan du bestämmer dig för vilken firma du anlitar att byta bromsarna på din bil, ta reda på priset från flera verkstäder. Begär skriftlig offert från flera konkurrerande verkstäder, det är något som alla seriösa verkstäder kan erbjuda. Muntliga avtal ska visserligen gälla, men är i praktiken ett upplägg som både näringsidkare och konsumenter riskerar att förlora på. En skriftlig offert är ett tydligare bevis på vad parterna kommit överens om.

Det finns en hel del saker man själv kan titta på som bilägare innan besiktningen för att slippa få underkänt på någon punkt.
Det finns en hel del saker man själv kan titta på som bilägare innan besiktningen för att slippa få underkänt på någon punkt.

Det kan vara verkstaden som rekommenderar dig att byta bromsar när de går igenom din bil vid servicen. Eller det kan vara besiktningen som ger underkänt för bromsarnas kondition. Förr eller senare kommer dagen då det är dags att byta bromsar. 

Vanligast är att beläggen, som också kallas bromsklossar, slits ut före bromsskivorna. Däremot är bromsskivorna dyrare att byta. Därför har vi tagit med båda delarna i den här prisjämförelsen.

Slitna bromsar är den tredje vanligaste anmärkningen på besiktningen, efter fel på positionsljus och strålkastare. Av de 20 vanligaste anmärkningarna förra året var sju relaterade till just bromsarna. Besiktningsföret

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-28 20:17

Undvik Bilia och Hedin Bil är väl det viktigaste man ska tänka på...........................

#2
2019-11-30 13:03

Vi bytte bromsklossar fram på vår V90 som vi köpte beg med 57000 km på mätaren, konstigt nog var de helt slut enl bilprovningen vid den extrabes jag gjorde omedelbart jag fick hem den. Bra göra en sådan vid begbilsköp!

Det var ca 1500 kr billigare att Mekonomen monterade Volvo Original (obs inte Mekonomens egna ”original”!) än att lokala Volvohandlaren gjorde det. Det fann jag orimligt dyrt av Volvohandlaren.

Förra ägaren måste ha missat hela ecodrivingkursen, för övrigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.