Bild
Nästa artikel
Kia Niro är svenska privatköpares nya favoritbil.
Kia Niro är svenska privatköpares nya favoritbil.

Här är privatköparnas favoritbilar – Kia i topp

Reportage

Svenska privatköpare har fått en ny favoritbil. Under årets sju första månader är det den sydkoreanska modellen Kia Niro som är mest populär. Bäst går det för Niros laddhybrid.

När man pratar om Sveriges mest populära nya bilar är det nästan alltid modeller från Volvo och Volkswagen som ligger i topp. Under de sju första månaderna 2020 har Volvo dominerat marknaden, där fyra av Sveriges mest sålda modeller tillhör den svenska biltillverkaren – S/V60, S/V90, XC60 och XC40.

Men vilka bilar som är populärast i Sverige styrs till väldigt stor del av företagsköpare. Cirka 63 procent av de drygt 148 000 bilar som sålts i år är registrerade på en så kallad ”juridisk person”. Det handlar framför allt om tjänstebilister som kan plocka ut en förmånsbil. Om man istället väljer att kolla på vilka bilar som är populärast bland privatköpare blir listan en helt annan.
 

Silver till XC40 somhar en bit upp till Niros försäljningssiffror.
Silver till XC40 somhar en bit upp till Niros försäljningssiffror.

Under flera år har privatköparnas favoritmodell varit VW Golf med undantag för 2017 då XC60 tog sig högst upp på listan. Men i år hittar vi crossovern Kia Niro på första plats. Trots den hårda coronavåren har Niro sålts i 2 665 exemplar under årets sju första månader. På andra plats ligger Volvo XC40 som med 2 257 sålda bilar har en bit upp till Niro. Även på tredje plats hittar vi en Kiamodell, nämligen Kia Ceed.

Läs också: Provkörning: Kia Niro Plug-in Hybrid

Niro är främst populär bland de äldre målgrupperna. När målgruppen 18-25-åringar får välja ligger bilen inte ens med på topp 10-listan. Där är det istället Audi A3 som är mest populär, tätt följt av Kia Ceed och Volkswagen T-Cross. T-Crossen är också den mest populära bilen bland kvinnliga köpare. Trots att männen utgör över 60 procent av köparna så är mer än hälften av alla nya T-cross köpta av kvinnor.

Hur kommer det sig då att privatköpare och företagsköpare väljer så olika när det kommer till bilar?

– Generellt så har företagen en väldigt viktig roll när det handlar om teknikskiften och det skifte vi ser nu handlar om att man går mot elektrifiering. Att som företag köpa bilar med låga utsläpp ger också ett gott rykte till deras varumärke, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

När det kommer till privatköp menar han att priset spelar större roll, men samtidigt börjar fler privatköpare snegla åt hybrider och mer miljövänliga bilar.

– Ny teknik är ofta dyrare inledningsvis. En laddbar bil idag är ju billigare än vad en laddbar bil var för tre år sedan. Priset är ju självklart en viktig faktor för privatköpare, men många som har råd köper gärna en hybrid eller elbil.
 

Även Kias kompaktbil Ceed säljer bra till privatköpare.
Även Kias kompaktbil Ceed säljer bra till privatköpare.

Kia Niro som toppar listan kommer idag med tre drivlinor: Hybrid, Plug-In Hybrid och som ren elbil (elbilen går under namnet e-Niro). När Niro Plug-In Hybrid lanserades 2017 var det den billigaste laddhybriden på marknaden. Det skäliga priset tycks än idag locka köpare då ungefär hälften av alla Niro som sålts i år är laddhybrider. Enligt Kia Swedens vd Peter Himmer beror Niros framgång på flera faktorer.

– Jag tror privatpersoner som vill skifta från diesel- eller bensindrivna bilar till en mer miljövänlig bil känner sig lite säkrare med en laddhybrid innan man tar steget till helt eldrivet. Sen tror jag givetvis att prislappen och laddmöjligheter spelar stor roll, säger han.

Peter Himmer menar också att crossoversegmentet fortfarande är trendigt vilket lockat köpare till Niro. Han tror också att fler rena elbilar hade sålts om det inte varit för den långa väntetiden som det ofta tar att få elbilar levererade.

– Alla vill kanske inte vänta. Men efter sommaren kommer det att vara ungefär samma väntetid på e-Niro som Niro Plug-In Hybrid.

Under första halvåret 2020 är Kia också det bilmärke som sålt bäst till privatpersoner. Totalt rör det sig om 7 731 bilar vilket är 484 fler bilar än vad man sålde till privatpersoner under samma period 2019. VW och Volvo som ligger tvåa respektive trea på listan, har båda tappat i försäljning till privatpersoner jämfört med samma period förra året. Vilken bil som kommer toppa privatköparnas lista i slutet av 2020 återstår att se. Men det ser ut som Niro kan bryta Volvo och Volkswagens tidigare dominans.

Här är privatköparnas favoritbilar – Kia i topp
Taggar: Reportage

När man pratar om Sveriges mest populära nya bilar är det nästan alltid modeller från Volvo och Volkswagen som ligger i topp. Under de sju första månaderna 2020 har Volvo dominerat marknaden, där fyra av Sveriges mest sålda modeller tillhör den svenska biltillverkaren – S/V60, S/V90, XC60 och XC40.

Men vilka bilar som är populärast i Sverige styrs till väldigt stor del av företagsköpare. Cirka 63 procent av de drygt 148 000 bilar som sålts i år är registrerade på en så kallad ”juridisk person”. Det handlar framför allt om tjänstebilister som kan plocka ut en förmånsbil. Om man istället väljer att kolla på vilka bilar som är populärast bland privat

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Här är privatköparnas favoritbilar – Kia i topp
Här är privatköparnas favoritbilar – Kia i topp

Kommentarer

#1
2020-08-17 08:15

Undrar hur många gånger jag har hört att "vanligt folk kommer aldrig köpa laddhybrid" och tänkt att det bara är trams. Jag tror inte heller det enbart är milöpartister som köper dem utan vanligt folk har insett att det finns fördelar.

#2
2020-08-17 10:24

Fast den stora merparten privatpersoner är smarta och köper en "nästan ny" begagnad bil, och då blir det trots allt väldigt ofta en begagnad tjänstebil, en Volvo V60 eller Passat. I princip alla begagnade tjänstebilar köps av privatpersoner.
Så listan är bara relevant för den lilla gruppen privatpersoner som köper nytt. Det går inte att generellt säga att Kia är den bil privatpersoner helst vill ha.

#3
2020-08-17 10:27

Ja det finns uppenbara fördelar för dom flesta med laddhybrid om dom som har en lämplig och bra körprofil.
Men Kia Niro är väl maken till riktigt gubbtråkig bil som bullrar.

#4
2020-08-17 11:05

Om en bil som gått typ 10.000 mil kan kallas "nästan ny" så visst... Dock inte i mina ögon, Uffeeh.

#5
2020-08-17 14:34

Därför blir det nästan ingen omställning till mindre utsläpp, de flesta nya bilar är en SUV modell större som ett köps via företag där miljötänket är nästan noll. Och alla dessa löjliga Pick-ups som många börjat köpa, vem skall ha dem om 3-5 år... skall de stå hos bilhandlaren och skrota? Väldigt många bilar köps in med känslor istället med förnuft... och vi kommer ingenstans på miljöområdet. Nu har SUV trenden kickat in 100%...det är all-in nu på allt och alla känns det som. Ladd-hybrider hoppas jag blir billigare, för om jag fick bestämma skulle alla bilar idag vara en ladd-hybrid (inga vanliga fossilt drivna bilar skulle få säljas), det är enda sättet att stoppa utsläppen om folk skall köra runt i 2 tons bilar med SUV kaross.

#6
2020-08-17 22:19

Sju års garanti, gör sitt till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.