Bild
Nästa artikel
Håll koll på värdetappet

Håll koll på värdetappet

Reportage

Värdeminskningen är den tyngsta posten i bilbudgeten, långt mer avgörande än skatt, försäkring eller bränsleförbrukning. Vilken håller värdet bäst, en kombi, suv/crossover eller sedan? Vår undersökning visar att det är svårt att veta på förhand!

Ibland är saker och ting inte riktigt som man tror. Förr hade kombibilar ett högre andrahandsvärde jämfört med sedaner, medan GTI-versioner och liknande föll kraftigt i värde. Så är det inte alltid längre. Sport- och suv/crossovermodeller verkar visserligen hålla värdet bättre än motsvarande ”vanliga” bilar, men kombitillägget är inte alltid inte lika lönsamt för nybilsköparen längre. Du får ibland  inte igen de extra tusenlapparna när du ska byta in bilen. Orsaken är att kombin i många fall är 12 000–15 000 kronor dyrare som ny, medan den som begagnad bara värderas till  cirka 10 000 kr mer än sedanen. 

 

Det finns två sätt att räkna på andrahandsvärde; i procent och i kronor. Vi har räknat på båda i den här jämförelsen. Procent tittar vi på för att kunna jämföra olika modellers attraktionskraft på marknaden, medan beloppet i kronor visar hur mycket du egentligen betalar för bilägandet i form av värdeminskning. Det är mycket. Värdeminskningen är vanligen den största kostnaden för dig som bilägare, långt mer avgörande för din bilekonomi än skatt, försäkring eller bränsleförbrukning. 

Vi har undersökt hur stort värdefallet är för ett 40-tal bilmodeller och funnit ett varierande resultat för de modeller vi valt att titta på.  

Småbilar har ett lägre värdefall i kronor räknat, men i procent blir värdetappet ganska stort. För en suv eller crossover är det lite tvärtom – eftersom bilen är ganska dyr blir värdefallet i kronor stort. Men procentuellt klarar sig suv/crossover-bilarna bra, något som visar att det finns ett sug efter begagnade suv/crossover på marknaden. Det gäller också för prestandamodeller av vanliga bilar, som Audi S5 och BMW M3. Dessa behåller värdet procentuellt bättre än sina standardmodeller, även om värdetappet i kronor blir stort. Viktigt att notera är också att alla crossover/suv inte är lika efterfrågade som begagnade. Peugeot 508 i crossover-modell, RXH, har faktiskt det sämsta andrahandsvärdet i procent av de undersökta modellerna. 

 

Miljövänligare alternativ är ofta sämre ur ett värdeminskningsperspektiv. Det beror på att ny teknik är dyr, vilket nybilsköparna får betala för. Den som köper begagnat är inte alltid villig att betala så mycket mer för miljövänligare teknik. Det visar exemplen på Audi A3 och VW Golf. Bensinmodellerna står sig bättre värdemässigt än diesel-, gas- och eldrift. 

Generationsväxlingar påverkar andrahandsvärdet negativt. När en bilmodell ändrar skepnad, blir den tidigare modellen plötsligt ”gammal”. Speciellt tydligt är detta på statusinriktade märken som Audi, BMW, Mercedes och Volvo. Det är en förklaring till varför BMW 320 får ett relativt lågt andrahandsvärde i vår undersökning. Modellen brukar normalt sett hålla värdet bra, men generationsskiftet har påverkat negativt. Mercedesmodellerna i undersökningen har däremot högt andrahandsvärde då de har inte hunnit ersättas av en ny generation. Jaguar, som inte är kända för högt andrahandsvärde, håller också värdet bättre än väntat med modellen XE. 

Det som minskar värdet mest är när en bilmodell upphör helt. En sådan blir ofta ”stendöd” på begagnatmarknaden, med lätträknade spekulanter, låga priser och lång säljtid. I sådana fall ger handlarna ett riktigt skambud för inbytesbilen. 

 

Skillnaden i värdefall kan också vara stor för bilmodeller som kostar ungefär lika mycket. Då visar det sig att Mazda har bättre andrahandsvärde än Volkswagen och Skoda håller värdet bättre än Volvo. 

Just Volvo har vi tittat närmare på när det gäller värdeminskning över tid. Sveriges vanligaste bil, V70 och efterföljaren V90, har haft liknande prisnivå när de såldes som nya. Hur mycket sjunker värdet om man kör 1 500 mil/år? Det kan du se i vår tabell på sidan 52. 

Noteras bör att priserna på nya bilar är baserade på prislistan för nya bilar 2016 och eventuella rabatter är därför inte inräknade. Om en bilmodell ofta säljs med rabatter påverkar det andrahandsvärdet negativt. Begpriserna är baserade på prognoser från bilvärderingsföretaget Autovista. Utgångspunkten är tre år gamla bilar med 4 500 mil på mätaren. 

Priserna är vad handlare beräknas vilja betala i inbyte, inte vad du kan köpa motsvarande begagnade bil för hos en auktoriserad bilhandlare.

Fakta: Värdeminskning

Priserna gäller i kronor för en tre år gammal bil som rullat cirka 4 500 mil,
nypriserna är från 2016. 

Kombi mot sedan/halvkombi
  Audi A4 Avant TDI 190 Quattro Aut Audi A4 Avant TDI 190 Quattro Aut
Nypris, kr 392 300 379 000
Inbyte, kr 218 000 216 600
Värdetapp, kr 174 300 162 400
Värdetapp, % 45 43
  BMW 320 D 163 Aut. Tour BMW 320 D 163
Nypris, kr 383 500 366 100
Inbyte, kr  179 200 170 500
Värdetapp, kr 200 300 195 600
Värdetapp, % 53 53
  Kia Ceed SW 1,6 CRDi komf. Kia Ceed 1,6 CRDi komfort
Nypris, kr 212 900 203 900
Inbyte, kr 106 000 96 900
Värdetapp, kr 106 900 107 300
Värdetapp, % 50 53
  Skoda Fabia 110 hk Amb. Skoda Fabia 110 Ambition.
Nypris, kr 151 400 147 500
Inbyte, kr 82 600 78 600
Värdetapp, kr  68 800 68 900
Värdetapp, % 45 47
  Volvo V60 D4 190 AWD Summum Aut. Volvo S60 D4 190 AWD Summum Aut.
Nypris, kr 369 800 359 800
Inbyte, kr 188 000 183 000
Värdetapp, kr  181 800 176 800
Värdetapp, % 49 49

 

Suv/crossover mot vanlig bil
  Fiat 500 X Cross AWD Auto. 170 hk Fiat 500 Riva Aut. 69 hk.
Nypris, kr 249 900 205 900
Inbyte, kr 122 400 87 400
Värdetapp, kr 127 500 118 500
Värdetapp, % 51 58
  Peugeot 2008 1,2 Puretech 110 Allure Peugeot 2008 1,2 Puretech 110 Allure
Nypris, kr 194 900 199 900
Inbyte, kr 93 700 87 600
Värdetapp, kr 101 200 112 300
Värdetapp, % 52 56
  Renault Captur 90 hk Express. Renault Clio 90 hk Express.
Nypris, kr  165 900 149 900
Inbyte, kr 87 200 70 000
Värdetapp, kr 78 700 79 900
Värdetapp, % 47 53
  VW Golf Alltrack TDI 184 DSG VW Golf SC TDI 150 GT DSG
Nypris, kr 239 900 269 900
Inbyte, kr 166 700 147 300
Värdetapp, kr 127 200 122 600
Värdetapp, % 43 46
  VW Passat Alltrack TDI 190 DSG VW Passat SC GT-line DSG
Nypris, kr  336 000 336 000
Inbyte, kr 198 400 189 000
Värdetapp, kr 137 600 147 000
Värdetapp, % 41 44
  Volvo V60 CC D4 190 AWD Summum Aut VW Passat SC GT-line DSG
Nypris, kr  336 000 336 000
Inbyte, kr 198 400 189 000
Värdetapp, kr 137 600 147 000
Värdetapp, % 41 44
  Volvo V60 CC D4 190 AWD Summum Aut.Volvo V60 D4 190 AWD Summum Aut. 
Nypris, kr 374 600 369 800 
Inbyte, kr 197 400 188 000
Värdetapp, kr 177 200 181 800
Värdetapp, % 47 49
  Volvo XC60 D4 190 AWD Summum Aut. Volvo V60 D4 190 AWD Summum Aut.
Nypris, kr 412 900 369 800
Inbyte, kr 225 900 188 000
Värdetapp, kr 187 000 181 800
Värdetapp, % 45 49

 

Prestandamodell mot vanlig
  Audi S5 Sportback 3,0 TFSI 354 hk Quattro Aut Audi A5 Sportback TDI 190 Quattro Aut.
Nypris, kr 636 800 398 000
Inbyte, kr 447 700 214 300
Värdetapp, kr 189 100 183 700
Värdetapp, % 30 46
  BMW M3 Aut. BMW 320 S Aut. 163 hk
Nypris, kr 765 400 366 100
Inbyte, kr 495 900 170 500
Värdetapp, kr 269 500 195 600
Värdetapp, % 35 53
  Peugeot 208 GTI 208 hk Peugeot 208 1,2 Act.82 hk
Nypris, kr 229 900 150 900
Inbyte, kr 108 700 66200
Värdtapp, kr 121 200 84 700
Värdetapp, % 53 56
  Skoda Octavia Combi RS TSI 220 hk DSG Skoda Octavia Combi 1,0 TSI 115 DSG Style
Nypris, kr  292 200 229 600
Inbyte, kr  180 700 127 200
Värdtapp, kr  111 500 102 400
Värdetapp, % 38 45
  VW Golf GTI 230 hk VW Golf 1,2 TSI 110
Nypris, kr 423 800 294 900
Inbyte, kr 247 100 147 500
Värdetapp, kr 176 700 147 400
Värdetapp, % 42 50

 

Mazda 3 har tappat 39 procent.
Mazda 3 har tappat 39 procent.
Värdeminskning, bil för 200 000 kr
  Ford Focus 1,0 Ecoboost 100 hk 5d Titanium
Nypris, kr 198 000
Inbyte, kr 96 300
Värdetapp, kr 101 700
Värdetapp, % 51
  Mazda 3 2,0 120 hk 5d Vision
Nypris, kr 199 100
Inbyte, kr 121 500
Värdetapp, kr 77 600
Värdetapp, % 39
  Nissan Pulsar 1,2 115 hk Xtronic Acenta
Nypris, kr 197 900 
Inbyte, kr 98 400
Värdetapp, kr 99 500
Värdetapp, % 50
  Peugeot 208 1,2 Puretech 110 Allure
Nypris, kr 199 900
Inbyte, kr 87 600
Värdetapp, kr 112 300
Värdetapp, % 56
  VW Polo 1,4 TDI 90
Nypris, kr 195 900
Inbyte, kr 83 000
Värdetapp, kr 112 900
Värdetapp, % 58

 

Toyota Avensis har tappat 50 procent.
Toyota Avensis har tappat 50 procent.
Värdeminskning, bil för 300 000 kr
  Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 5d Titanium
Nypris, kr 298 000
Inbyte, kr 142 900
Värdetapp, kr 155 100
Värdetapp, % 52
  Mercedes CLA 200 Coupé 
Nypris, kr 297 900
Inbyte, kr 189 700
Värdetapp, kr  108 200
Värdetapp, % 36
  Skoda Octavia RS Combi 4X4 DSG 2,0 TDI 184hk
Nypris, kr 298 900
Inbyte, kr 179 700
Värdetapp, kr  119 100
Värdetapp, % 40
  Toyota Avensis Touring Sports 2,0 152 hk Aut. Active Plus
Nypris, kr 299 900
Inbyte, kr 148 500
Värdetapp, kr  151 400
Värdetapp, % 50
  Volvo V60 D2 120 Aut. Business 
Nypris, kr 299 800
Inbyte, kr 148 400
Värdetapp, kr  151 400
Värdetapp, % 50

 

Jaguar XE har tappat 46 procent.
Jaguar XE har tappat 46 procent.
Värdeminskning, bil för 400 000
  Audi A6 sedan 2,0 TDI 190 Quattro Aut. 
Nypris, kr 398 300
Inbyte, kr 221 200
Värdetapp, kr  177 100
Värdetapp, % 44
  BMW X1 XDrive 18d M Sport
Nypris, kr 398 900
Inbyte, kr 194 700
Värdetapp, kr 204 200
Värdetapp, % 51
  Jaguar XE 2,0t 200 hk Aut. R-Sport
Nypris, kr 397 900 
Inbyte, kr 216 400
Värdetapp, kr 181 500
Värdetapp, % 46
  Mercedes C250d Auto. 4d
Nypris, kr 396 900
Inbyte, kr 236 100
Värdetapp, kr  160 800
Värdetapp, % 41
  Peugeot 508 RXH 2,0 HDI Hybrid 200
Nypris, kr 399 900
Inbyte, kr 155 600
Värdetapp, kr 244 000
Värdetapp, % 61

 

VW e-Golf har tappat 53 procent.
VW e-Golf har tappat 53 procent.
Värdeminskning, olika bränsle
Bilmodell, modellår 2016, 4 500 mil Nypris, kr Inbyte, kr Värdetapp, kr Värdetapp, %
Audi A3 Sportback 1,4 TFSI G-tron 110 (gas) 329 400 156 700 172 700 52
Audi A3 Sportback 1,6 TDI 116 (diesel) 257 700 128 000 129 700 50
Audi A3 Sportback 1,0 TFSI 116 bensin) 239 500 126 200 113 300 47
Audi A3 Sportback 1,4 TFSIe-tron 204 (laddhybrid) 395 900 202 800 193 100 49
VW e-Golf 115 5d (el) 387 900 182 600 207 300 53
VW Golf 1,6 TDI 110 Bluemotion 5d (diesel) 233 000 108 200 124 800 54
VW Golf 1,4 TSI 125 Multifuel (etanol) 214 500 107 000 107 500 50
VW Golf 1,2 TSI 110 (bensin) 197 500 100 500 97 000 49

 

Volvo V70 2008 har tappat 84 procent.
Volvo V70 2008 har tappat 84 procent.
Värdeminskning, Volvo v70/v90
Bilmodell, nypris, 1 500 mil/år Nypris, kr Inbyte, kr Värdetapp, kr Värdetapp, %
Volvo V90 D3 150 Kinetic, 2018, 1 500 mil 324 000 285 600 38 400 12
Volvo V90 D3 150 Kinetic, 2017, 3 000 mil 324 000 215 000 109 000 34
Volvo V90 D3 150 Kinetic, 2016, 4 500 mil 324 000 196 700 127 300 39
Volvo V70 D3 136 Kinetic 2014, 7 500 mil 320 000 122 000 198 000 62
Volvo V70 D3 136 Kinetic 2012, 10 500 mil 320 000 93 400 226 600 71
Volvo V70 2,0 D 136 Kinetic, 2009, 15 000 mil 305 000 56 500 248 500 81
Volvo V70 2,0 D 136 Kinetic, 2008, 16 500 mil 287 500 46 000 241 500 84

 

Ibland är saker och ting inte riktigt som man tror. Förr hade kombibilar ett högre andrahandsvärde jämfört med sedaner, medan GTI-versioner och liknande föll kraftigt i värde. Så är det inte alltid längre. Sport- och suv/crossovermodeller verkar visserligen hålla värdet bättre än motsvarande ”vanliga” bilar, men kombitillägget är inte alltid inte lika lönsamt för nybilsköparen längre. Du får ibland  inte igen de extra tusenlapparna när du ska byta in bilen. Orsaken är att kombin i många fall är 12 000–15 000 kronor dyrare som ny, medan den som begagnad bara värderas till  cirka 10 000 kr mer än sedanen. 

 

Det finns två sätt att rä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta: Bäst/sämst

De här bilarna håller värdet bäst och sämst i undersökningen. Procentsiffran anger hur stort värdefallet är i procent. Ju lägre siffra desto mer är kvar av nybilsvärdet. 

  • Audi S5, 30 %
  •  BMW M3, 35 %
  •  Mercedes CLA 200 Coupé, 36 %
  •  Skoda Octavia RS Combi, 38 %
  • Peugeot 208 Allure/Active, 56 %
  •  Fiat 500 Riva, 58 %
  •  VW Polo 1,4 TDI, 58 %
  •  Peugeot 508 RXH, 61 %

Kommentarer

#1
2019-11-15 10:00

Det är dyrt att köpa ny bil verkar det som.

#2
2019-11-15 19:36

Bekanta som köper ny bil brukar alltid prata om låg förbrukning, billig försäkring o låg skatt.
Ingen vill prata värdeminskning

#3
2019-11-15 19:56

Man skall dock inte glömma att även en begagnad bil tappar i värde.

#4
2019-11-16 09:32

Nytt är nytt och det är lite extra kul.
Och med nytt blir det lite billigare försäkring.

Och när man räknar i tidningsvärlden räknar man alltid på fullt pris.

Man glömmer att många nya bilar köps oftast med 5-10% rabatterat.
Och vid nästa byte om tre år kan det skilja 20-30 tusen på vad du får i inbyte beroende på var och vilken firma man vänder sig till.

Den som bemödar sig att ringa runt kan spara stora pengar och komma ner ordentligt i milkostnad på nya bilar jämfört med det tidningarna skriver om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.