Bild
Nästa artikel
I många fall överstiger reparationskostnaden självrisken.
I många fall överstiger reparationskostnaden självrisken.

Garanterat försäkrad med olika självrisk

Reportage

Det är stor skillnad på självrisken till vagnskadegarantin på nya bilar. Det visar Vi Bilägares undersökning. Renault Clio och VW Golf har lika hög självrisk som Toyota Land Cruiser.

Vagnskadegarantin gäller i upp till tre år från bilen har registrerats första gången. Fast egentligen är garanti ett felaktigt begrepp, det handlar om en försäkring som bilföretagen har inkluderat i nybilspriset.

Det var Volvo som började med vagnskadegaranti, redan 1954. Då kallades det PV-garanti, en försäkring som innebar att köparen fick sin nya bil helförsäkrad de första åren till kostnaden av en halvförsäkring. PV-garantin var ett smart marknadsföringstrick som hjälpte Volvo till toppen på bilförsäljningslistan.

Andra bilföretag följde efter och snart var vagnskadegarantin ett måste för att kunna konkurrera på den svenska bilmarknaden. Under 90-talet slopades vagnskadegarantin på vissa bilmärken, av ekonomiska skäl. Men det dröjde inte många år förrän fenomenet kom tillbaka.

Den treåriga vagnskadegarantin har blivit något som svenska bilköpare vant sig vid. Det är fortfarande ett försäljningsargument att bilen kan helförsäkras till priset av en halvförsäkring de första tre åren. Numera erbjuder nästan alla biltillverkare en vagnskadegaranti i nypriset. Undantaget är vissa dyra sport- eller lyxbilar, exempelvis Cadillac, Nissan GT-R eller Porsche 911. Inte heller pickuper som Mitsubishi L200 och Nissan Navara har vagnskadegaranti.

 

När du försäkrar din bil kan du ofta välja vilken självrisk du vill ha. En låg självrisk brukar betyda en högre premie och vice versa. Men i vagnskadegarantin kan du inte välja själv, där har tillverkaren tillsammans med ett försäkringsbolag redan bestämt vilken självrisk du får. Och den självrisken är väldigt olika beroende på bilmärke och bilmodell.


Lägsta självrisken – 5 000 kronor – finns till småbilar som Seat Ibiza, Hyundai i10, Smart, Mitsubishi Space Star och Kia Picanto.

Högst är självrisken till BMW:s M-serie och i8 – hela 12 500 kr. Dyrt är det också för Audi R8 – 11 250 kr och till BMW X5 och X6 – 10 625 kr. Självrisken är hög också till Porsche Panamera, Nissan 370 Z, Mercedes AMG samt vissa Jaguar och Range Rover – 10 000 kr. Det är dubbla beloppet jämfört med vissa småbilar.

Det kanske inte är så förvånande att dyra bilar också är dyra att försäkra. De representerar ju en hög summa för försäkringsbolagen att ersätta om bilarna totalförstörs.

Det innebär att vid en skada för 9 900 kr får bilägaren stå för reparationen själv. Upp till den kostnaden är vagnskadegarantin inte värd någonting alls.

Mer förvånande är skillnaderna mellan mer vanliga bilmärken. Honda CR-V, Citroën C4 Picasso, Skoda Superb och VW Passat har lika hög självrisk – 7 500 kr – som de dyraste Lexusmodellerna. Renault Clio och VW Golf har samma självrisk som stora suven Toyota Land cruiser.

Trots att Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo är samma bil är självriskerna lite olika. Självrisken till Toyota Aygo är nästan 600 kr lägre än till de franska bilsyskonen.

Självriskerna i artikeln och tabellen gäller för privatägda fordon. Företagsbilar eller taxi har nästan alltid betydligt högre självrisk på vagnskadan.

– Skadestatistiken talar sitt tydliga språk, en juridiskt ägd bil har betydligt fler skador än en ett fysiskt ägt fordon, säger Erik Lindham, PR-chef på Hyundai Sweden.

För Peugeot hyrbilar är självrisken 3 000 kr högre och för taxi är den dubbelt så hög som för en privatperson.

– Dessa fordon används i yrkestrafik och har därmed högre skaderisk jämfört med en konsument, säger Maria Lantz, PR-chef på Peugeot Sverige.

 

Som nybilsköpare räcker det med att teckna en halvförsäkring – om bilen du köper har vagnskadegaranti. Bilföretagen betalar mellanskillnaden i premie mellan hel- och halvförsäkring under de första tre åren. Att det just är tre år beror på att många nybilsköpare byter bil med tre års intervall.

Eftersom bilföretagen teck-nar ett stort antal försäkringar – alla nya bilar som säljs – får de också en rejäl rabatt på premierna.

Vagnskadegarantin är inte gratis för kunden, även om bilbranschen ibland kan hävda att så är fallet. Försäkringspremierna som bilföretagen betalar läggs ovanpå nybilspriset.

 

Vagnskadegarantin skiljer sig på en punkt från en vanlig försäkring. Den gör ingen skillnad på ålder, bostadsadress eller hur länge bilägaren haft körkort eller varit skadefri. Detta gynnar unga storstadsbor som annars skulle få skyhöga försäkringspremier. Om de äger en bil med vagnskadegaranti behöver de inte betala mer än de som bor på landet och har många skadefria år bakom sig.

Notera att samtliga prisuppgifter i tabellen är inklusive moms, alltså vad självrisken kostar bilägare som är privatperson.

Hur skadan ersätts är också olika hos bilföretagen, precis som villkoren är olika hos olika försäkringsbolag.

Om du behöver utnyttja vagnskadegarantin kan du inte räkna med att eventuell värdeminskning på grund av skadan ska täckas.

Likaså kan du inte heller räkna med att få någon ersättning för eventuell förlust för att bilen stått på plåtverkstad i några månader.

Om oturen är framme och du kraschar din nya bil redan under de första veckorna, då är vagnskadegarantin något att dra nytta av. Du kan ha tur i oturen och få hämta ut en helt ny bil…


Så stor är självrisken

Alfa Romeo

Samtliga modeller 7 500 kr

Audi

A1, A3/S3, Q3, TT 6 250 kr
A4/S4, A5/S5, A6/S6,
RS6, Q5
7 500 kr
A7, A8/S8, Q7 8 750 kr
R8 11 250 kr

BMW

1-serie, 2-serie, i3 7 500 kr
X1, 3-serie, 4-serie 8 125 kr
5-serie, 6-serie, 7-serie
X3, X4
9 375 kr
X5, X6 10 625 kr
M-serie, i8 12 500 kr

Citroën

C1, C3, DS3, C3, Picasso
C4, C4 Cactus, C4 Aircrosser,
DS4, Berlingo
6 250 kr
DS5, C5, C4 Picasso,
C4 Grand Picasso
7 500 kr

Dacia

Samtliga modeller 6 250 kr

Fiat

Samtliga modeller 6 250 kr

Ford

B-Maxm Fiesta, Ka 5 625 kr
C-Max, Focus, Kuga 6 250 kr
Mondeo, S-Max, Galaxy
Mustang
6 875 kr

Honda

Jazz 6 000 kr
Civic 6 400 kr
HR-V 7 200 kr
CR-V 7 500 kr
Civic Type-R 7 800 kr

Hyundai

i10, i20, ix20 5 000 kr
i30, i40, Veloster 6 250 kr
Tuscon, Santa Fe,
Genesis Coupé
7 500 kr

Jaguar

XE 8 750 kr
Övriga modeller 6 250 kr

Jeep

Grand Cherokee 7 500 kr
Övriga modeller 6 250 kr

Kia

Picanto 5 000 kr
Rio, Soul, Venga 5 625 kr
Cee´d, Optima 6 250 kr
Carens, Sorento, Sportage,
Optima Hybrid
7 500 kr

Lancia

Voyager 7 500 kr

Land Rover:

Defender 6 250 kr
Discovery,
Discovery Sport
7 500 kr
Range Rover Evoque,
Range Rover Sport
8 750 kr
Range Rover 10 000 kr

Lexus

CT 6 250 kr
NX, IS 6 875 kr
GS, RX, LS, RC-F 7 500 kr

Mazda

2, 3, 6, CX-3 6 000 kr
CX-5, MX-5 6 500 kr

Mercedes

A-klass, B-klass
CLA, GLA
6 250 kr
C-klass 6 875 kr
GLC, V-klass 7 500 kr
E-klass 8 125 kr
S, SL, SLC, GLE,
GLS, G-klass
8 750 kr
AMG GT 10 000 kr

Mini

One, Cab, Coupé,
Roadster, Clubman
6 250 kr
Paceman, Countryman,
John Cooper Works
6 875 kr

Mitsubishi

Space Star 5 000 kr
Övriga modeller 7 500 kr
(L200 saknar vagnskadegaranti)  

Nissan

Micra, Note 5 750 kr
Pulsae 6 000 kr
Juke, Qashqai,
X-trail, Leaf
6 750 kr
370 Z 10 000 kr
NV200/NV400 8 750 kr

Opel

Karl, Adam, Corsa,
Meriva
5 625 kr
Astra, Cascada 6 250 kr
Insignia, Zafira, Mokka 6 875 kr

Peugeot

107, 108, 207 CC,
208, 2008
6 250 kr
308, 3008, 508,
5008, ion, RC-Z
7 500 kr

Porsche

Macan 8 125 kr
Cayenne 8 750 kr
Panamera 10 000 kr

Renault

Clio, Capture, Kangoo,
Zoe, Megane, Scenic
6 875 kr
Escape, Kadjar 7 500 kr

Seat

Mii, Ibiza 5 000 kr
Exeo, Leon, Altea,
Toledo
6 250 kr
Alhambra 7 500 kr

Skoda

Citygo 5 625 kr
Fabia 6 250 kr
Octavia, Rapid, Yeti 6 875 kr
Superb 7 500 kr

Smart

Fortwo, Forfour 5 000 kr

Subaru

Samtliga modeller 7 500 kr

Suzuki

Samtliga modeller 6 250 kr

Toyota

Aygo, Yaris, Auris 5 625 kr
Avensis, GT86, Prius 6 250 kr
Prius+, RAV4, Verso -
Land Cruiser 6 875 kr

Volkswagen

Up 5 625 kr
Polo, Jetta 6 250 kr
Golf, Beetle, Touran 6 875 kr
Passat, Tiguan, Eos,
Sharan, Scirocco
7 500 kr
Touareg, Phaeton 9 375 kr

Volvo

V70, V40, V40 CC,
S60, V60, V60/S60 CC
6 875 kr
XC90, XC70, V60 Hybrid,
XC60, S80
7 500 kr
Taggar: Reportage

Vagnskadegarantin gäller i upp till tre år från bilen har registrerats första gången. Fast egentligen är garanti ett felaktigt begrepp, det handlar om en försäkring som bilföretagen har inkluderat i nybilspriset.

Det var Volvo som började med vagnskadegaranti, redan 1954. Då kallades det PV-garanti, en försäkring som innebar att köparen fick sin nya bil helförsäkrad de första åren till kostnaden av en halvförsäkring. PV-garantin var ett smart marknadsföringstrick som hjälpte Volvo till toppen på bilförsäljningslistan.

Andra bilföretag följde efter och snart var vagnskadegarantin ett måste för att kunna konkurrera på den svenska bilmarknaden. Under 90-talet slopades vagnskadegarantin på vissa bilmärken, av ekonomiska skäl. Men det dröjde inte många år förrän fenomenet kom tillbaka.

Den treåriga vagnskadegarantin har blivit något som svenska bilköpare vant sig vid. Det är fortfarande ett försäljningsargument att bilen kan helförsäkras till priset av en halvförsäkring de första tre åren. Numera erbjuder nästan alla biltillverkare en vagnskadegaranti i nypriset. Undantaget är vissa dyra sport- eller lyxbilar, exempelvis Cadillac, Nissan

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.