Bild
Nästa artikel
Nästa ljusgeneration får bättre upplösning. Föraren kan själv välja sin inställning på ljusbilden och optisk filhållningshjälp kan rita upp bilens – eller husvagnens – bredd när man passerar smala vägarbeten i mörkret.
Nästa ljusgeneration får bättre upplösning. Föraren kan själv välja sin inställning på ljusbilden och optisk filhållningshjälp kan rita upp bilens – eller husvagnens – bredd när man passerar smala vägarbeten i mörkret.

Framtiden blir ljusare

Reportage

Högupplösta LCD-skärmar, optisk parkeringshjälp och LED-strålkastare med 500 meters räckvidd. Vi har provkört framtidens billjus.

Nobelpriset i fysik gick 2014 till forskarna bakom LED-lampan. Med LED-tekniken öppnas en Pandoras ask av möjligheter.

– Just nu utvecklas ljustek-niken snabbare än något annat inom bilindustrin, säger Ricardo Plöger, utvecklingschef för ”ljus och vision” hos Volkswagen.

Vi är på plats i företagets ljuscentrum i Wolfsburg för att få ett smakprov på framtidens ljusteknik. På kvällen får vi också följa med ut på allmänna vägar med tidiga strålkastarprototyper.

Volkswagen ser tre huvudspår för framtidens strålkastare.

Närmast produktion är High Performance LED-strålkastare. Detta är ett enklare och billigare alternativ än laserljus. Tekniken är simpel – ökad strömstyrka ger starkare sken. Volkswagen har hittat en lösning som kan ge ett LED-helljus med 500–550 meter i räckvidd. Förmodligen kan HP-LED lanseras redan innan 2020.


Nästa steg är högupplösta LCD-skärmar med 30 000 pixlar. De bästa strålkastarna idag motsvarar cirka 80 pixlar. LCD-tekniken kan reglera ljusbilden in i minsta detalj – en vidareutveckling av det adaptiva helljuset som bara blockerar skenet på de punkter där det bländar andra trafikanter, istället för att blända av helt. Med LCD-lampor kan även föraren själv ställa in vilken typ av ljusbild man föredrar.

Ute i höstmörkret är skillnaden tydlig mot dagens adaptiva LED-strålkastare. Skenet från LCD-lyktorna är starkare och bredare. En betydligt större del av miljön framför bilen förblir upplyst medan tekniken bara punktvis bländar av vid möten. Detta utan att en enda bil blickade på oss under provturen.

Upplösningen är så hög att LCD-lamporna kan användas som filmprojektorer. För allmän väg kan tekniken nyttjas till en optisk filhållningsassistent som ritar upp linjer på vägbanan framför bilen som motsvarar bilens bredd. Det underlättar mörkerkörning i smala körfält förbi vägbyggen. Dessa hjälplinjer kan också visa ekipagets bredd när man kör stora släp eller husvagnar.

LCD-strålkastare lär inte lanseras förrän efter 2020. I dag tar hårdvaran hela bagaget på en Touareg. I prototypstadiet analyseras vägen och ändrar ljusbilden 25 gånger per sekund.

En nackdel är att LCD-tekniken är energikrävande, något som inte passar ihop med elektrifieringen. Ingen elbilsförare kommer acceptera att räckvidden minskar några kilometer när helljuset slås på.


Ett energisnålare alternativ är Mikro-LED. Istället för en LED-enhet på några centimeter använder Mikro-LED tre kretskort på blott 4 x 4 mm vardera där varje kretskort har flera små LED-källor med en upplösning på 1 024 pixlar – alltså totalt 3 072 pixlar per framlampa. Ljusbilden skalas upp på optisk väg för att ge tillräcklig räckvidd.

Tekniken är i ett tidigt utvecklingsstadium. På sikt tror ingenjörerna att även Mikro-LED kan ge en upplösning på 30 000 pixlar med samma möjligheter som LCD-ljuset att detaljstyra ljusbilden. En produktionsstart ligger dock långt borta, knappast innan 2025.


Enligt Volkswagen är framtiden ljus med ett starkt LED-sken över guld och gröna skogar. Finns det inga nackdelar?

Tja, inte någon gång nämndes några priser för tekniken. Räkna med att de första bilarna får ett rejält prispåslag.

Dessutom behöver lagstiftningen anpassas i takt med ny teknik, något som tar evigheter i USA, lång tid i EU men snabbt i teknikvänliga Kina.

Så det kan dröja innan alla lösningar finns tillgängliga för europeiska kunder.

Billjusets utveckling

1898: Columbia Electric Car lanserade den första elektriska billampan, som drevs av en dynamo på hjulet.

1912: Cadillac introducerade det första kompletta elsystemet som försåg både motorns tändning samt lampor med ström. Fem år senare blev Cadillac först med lykta som kunde blända av vid möte genom ett reglage i kupén.

1940: Sju tum runda ”Sealed Beam”-lampor blev lagkrav i USA.

1962: Första halogenlampan för personbilar, H1, togs fram av ett europeiskt konsortium. H1 blev inte godkända i USA förrän 1997. På 70-talet kom H4-lampan vars dubbla trådar gav både hel- och halvljus i samma lampsockel.

1992: BMW 7-serie blir först med xenonstrålkastare.

1999: Bi-xenon för både hel- och halvljus lanseras med Mercedes CL.

2006: Första bil att använda LED-halvljus blev Lexus LS.

2009: Audi R8 lanserar full-LED för alla bilens framlampor.

2013: Matrix-LED dyker upp i Audi A8 med 25 individuella LED-lampor som bildar en gemensam lyktenhet. Det är också första gången ljusbilden kan styras digitalt.

2014: BMW i8 är först med laserstrålkastare som förstärkning till LED-strålkastaren.

Taggar: Reportage

Nobelpriset i fysik gick 2014 till forskarna bakom LED-lampan. Med LED-tekniken öppnas en Pandoras ask av möjligheter.

– Just nu utvecklas ljustek-niken snabbare än något annat inom bilindustrin, säger Ricardo Plöger, utvecklingschef för ”ljus och vision” hos Volkswagen.

Vi är på plats i företagets ljuscentrum i Wolfsburg för att få ett smakprov på framtidens ljusteknik. På kvällen får vi också följa med ut på allmänna vägar med tidiga strålkastarprototyper.

Volkswagen ser tre huvudspår för framtidens strålkastare.

Närmast produktion är High Performance LED-strålkastare. Detta är ett enklare och billigare altern

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.