Bild
Nästa artikel
Nya teknik gör det möjligt att kontrollera fler förare på ett effektivare sätt. Illustration: Niklas Carle
Nya teknik gör det möjligt att kontrollera fler förare på ett effektivare sätt. Illustration: Niklas Carle

Efter alkolås – här är nyheten som ska stoppa rattfulla förare

Reportage

Alkolåset har varit etablerat i Sverige sedan tidigt 2000-tal. Men få fordon är utrustade med alkolås och tekniken har sina brister. Nu satsar flera företag på en ny teknik som ska stoppa berusade förare. Experterna vill främst säkra upp hamnarna.

Den 19 oktober 2004 körde en lastbil på motorvägen i Svedala i fel färdriktning. Bakom ratten satt en ungersk lastbilschaufför med 1,82 promille i blodet. Han hade tidigare under kvällen kört av från en färja i Trelleborg och var på väg mot Jönköping.

Flera mötande fordon hann väja undan innan lastbilen till slut krockade med två bilar. Fem personer omkom. Två av dessa var barn, det yngsta 17 dagar gammal.

I Sverige är många godstransporter, taxibilar och bussar utrustade med alkolås. Enligt Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på Motorförarnas helnykterhetsförbund, handlar det inte bara om att förhindra olyckor. Det är också ett sätt för företag att kunna identifiera och hjälpa anställda med alkoholproblem.

– Så det fungerar också som ett friskvårsinstrument, berättar Lars Olov Sjöström.

Alkolåset har funnits på den amerikanska marknaden ända sedan 70-talet men det var inte förrän 2003 som MHF gjorde en riktig kraftansamling för att propagera för alkolåset i Sverige. Med stöd från Trafikverket tog sig frivilliga medlemmar ut till alla Sveriges kommuner för att berätta om dess fördelar.

Idag kan den som fått sitt körkort indraget på grund av rattfylleri få möjlighet att fortsätta köra med ett alkolås installerat i sin bil. Under villkorstiden som gäller mellan ett till två år (beroende på olika omständigheter) följer Transportstyrelsen upp om man som förare haft några misslyckade uppstartsförsök.

– En del tycker att man bör dra in körkortet helt, men det är inte ovanligt att personer utan körkort sätter sig bakom ratten ändå. Många som går in i programmet lägger om sin livsstil radikalt och de allra flesta drar ner kraftigt på drickandet, berättar Lars Olov Sjöström och fortsätter:

– Sen har vi också sett att personer som väljer att inte delta i programmet börjar dricka ännu mer.

Men den typ av alkolås som vanligtvis används i Sverige har sina problem och begräsningar. Dels räcker det ofta med att man blåser första gången man startar bilen om man inte tar pauser längre än 30 minuter. Då kan man dricka samtidigt som man kör eller till och med stanna bilen en kort stund för att förtära alkohol.

»Många av de som går in i programmet lägger om sin livsstil radikalt.«

Ett annat problem är att alkolåset kan reagera negativt trots att föraren inte druckit. Inom färdtjänsten är det till exempel vanligt att man spritar händerna i bilen och sedan andas in en liten del av spriten som hamnat i luften. Även munskölj och spolarvätska kan ge negativt utslag på alkolåset, men Lars Olov Sjöström har även varit med om mer unika saker:

– Vi hade en situation där en kvinna som var med i alkolåsprogrammet blåste rött. Men hon hävdade att hon bara hade ätit en vaniljbulle innan hon skulle köra. En kollega till mig tog tag i att utreda det, säger Lars Olov Sjöström och fortsätter:

– Han gick till cafét som kvinnan hade varit på och köpte deras vaniljbulle och den gav faktiskt utslag. Så det fanns väl något alkoholhaltigt i vaniljkrämen.

»Hon hävdade att hon bara hade ätit en vaniljbulle innan hon skulle köra.«

Ytterligare ett bekymmer med alkolåset är att det är kopplat till en specifik bil. En berusad person skulle enkelt kunna använda sig av en annan bil för att ta sig ut på vägarna. En nykter person kan även låsa upp bilen för den berusade föraren som senare kan köra iväg med bilen.

Men på senare tid har man hittat en teknik som är både mer effektiv och mer precis än alkolåset. Instrumentet som kallas Exhalytics togs till en början fram av en uppfinnare från Malmö i syfte att mäta lung- och andningskapacitet inom vården, men detta instrument blev aldrig klart. Istället såg man potentialen i att använda det för att mäta en persons alkoholpåverkan.

– Det är ett instrument som använder sig av infraröd teknik. Den mäter hela utandningen istället för en utpunkt som det mer traditionella alkolåset gör. Det är samma teknik som polisen har i sitt blåsinstrument på stationen, berättar Lars Olov Sjöström.

Genom att blåsa med samma kraft som du blåser ut ett ljus kan instrumentet på bara några sekunder avläsa alkoholhalten. Inga munstycken behövs och resultatet kommer upp direkt på en skärm. Instrumentet är dyrare än ett vanligt alkolås men istället för att sätta ett lås i varje bil kan man koppla det till nyckelskåp och inpassager för gående och fordon. På så sätt kan man genomföra fler kontroller med färre instrument.

Efter alkolås – här är nyheten som ska stoppa rattfulla förare
Krav på alkolås

Sedan körkort med krav på alkolås infördes 2012 har över 12 000 personer fått det beviljat som alternativ till indraget körkort.

2013 testade man att använda Exhalytics vid en alkobom vid Tysklandsterminalen i Göteborgs hamn. I vanliga fall brukar polis, kustbevakning eller tull göra slumpmässiga utandningsprov på de som kör av båten, men nu kunde alltså samtliga förare testas utan att det stoppade upp trafiken särskilt mycket.

– Hade man testat alla förare på det gamla sättet hade det krävts att 25 poliser var på plats. Nu räckte det med att polis eller tull var stand by, berättar Lars Olov Sjöström.

2014 testade man också tekniken vid Frihamnen i Stockholm, och efter detta påbörjade regeringen en utredning för att eventuellt besluta om det skulle finnas automatiserade nykterhetskontroller vid alla större hamnar i Sverige.

När upphovsmannen till Exhalytics senare avled gick företaget bakom tekniken i konkurs. I rädsla för att tekniken skulle försvinna köpte MHF upp konkursboet och lät det förvaltas av företaget Autosober som ägs av MHF.

– På sikt vill inte vi som trafikorganisation äga den här tekniken. Ju mer frikopplade vi är från kommersiella intressen desto bättre är det.

2017 bestämde regeringen att man skulle införa automatiserade nykterhetskontroller vid alla större hamnar i Sverige. Trafikverket fick då 78 miljoner kronor för att kunna genomföra detta mellan 2018 och 2020.

Men projektet har dröjt och idag är det enbart en hamn som utrustats med alkobom.

– Det har varit en väldigt krokig resa, men vi har kommit så pass långt att vi har alkobommar i Göteborgs energihamn. Vi är också på gång med att säkra platser för nykterhetskontroller i Kapellskär och Trelleborg, men där har projektet pausat på grund av corona, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket. 

Han menar att Trafikverket redan från början insåg att det skulle bli tufft att få alla automatiserade nykterhetskontroller på plats under så kort tid. 

– Vi har inte mandat att sätta upp dessa på hamnarnas områden utan deras tillstånd. De flesta bolag som äger hamnarna är väldigt positiva till nykterhetskontroller men det finns en oro för att det ska störa logistiken, berättar Lennart Kalander.

Ännu ett problem som Trafikverket stött på är att det måste finnas en kontrollmyndighet på plats även vid automatiserade kontroller. Om en förare är alkoholpåverkad måste någon ha behörighet att flytta fordonet. I nuläget är det polis, tull eller kustbevakningen som kan sköta detta, men i framtiden kan det komma att se annorlunda ut. 

– Vi har tillsammans med polismyndigheten förslagit att man bör införa en ny form av yrkeskategori som skulle kunna göra dessa kontroller. Det tror vi skulle vara en bra idé som kan underlätta för många.

Tycker du att hamnarna bör ta mer ansvar i denna fråga?

– Hamnarna gör nog vad de kan. Vi har en bra diskussion, sen förstår vi att de i sin roll har ett uppdrag att vara konkurrenskraftiga.

Trots komplikationerna och fördröjningen tror Lennart Kalander att fler hamnar kommer få någon form av automatiserad kontroll på plats i framtiden. 

Under tiden som Trafikverkets projekt gått lite på tomgång har Autosober lyckats sälja Exhalytics till andra intressenter. Bland annat använder företag som Ikea och Scania i Oskarshamn Exhalytics vid inpassering av godstransporter.

Autosobers vd Christer Folkesson är också övertygad om att Exhalytics kommer att användas i samtliga av Sveriges större hamnar inom en snar framtid. Men han tror också att det kan komma till användning inom många andra områden.

– Det skulle kunna användas vid industrier där man till exempel använder giftiga kemikalier. Det skulle kunna användas för personalen på sjukhus så att kirurgen som opererar dig inte är på lyset. På flygplan och idrottsarenor vill man inte ha för berusade passagerare eller besökare, då skulle man kunna blåsa vid gaten eller entrén, säger Christer Folkesson.

Men prioriteten bör enligt Lars Olov Sjöström ligga vid just hamnarna. 

– Där är det nästan tre gånger så vanligt att förarna är alkoholpåverkade än på vägarna, säger han.

Även om flera svenska transportföretag väljer att installera alkolås på sina fordon finns det fortfarande många utlandstransporter som cirkulerar på svensk mark. Med alkobommar hade den tragiska olyckan i Svedala kanske gått att förhindra. 

Taggar: Reportage

Den 19 oktober 2004 körde en lastbil på motorvägen i Svedala i fel färdriktning. Bakom ratten satt en ungersk lastbilschaufför med 1,82 promille i blodet. Han hade tidigare under kvällen kört av från en färja i Trelleborg och var på väg mot Jönköping.

Flera mötande fordon hann väja undan innan lastbilen till slut krockade med två bilar. Fem personer omkom. Två av dessa var barn, det yngsta 17 dagar gammal.

I Sverige är många godstransporter, taxibilar och bussar utrustade med alkolås. Enligt Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på Motorförarnas helnykterhetsförbund, handlar det inte bara om att förhindra olyckor. Det är

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-08-29 15:57

Drogproblem kommer alltid att finnas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.