Bild
Nästa artikel
Hästen Donna-Winja var för tung för att lastas i bilen som Frida Fransson köpt.
Hästen Donna-Winja var för tung för att lastas i bilen som Frida Fransson köpt.

Dyrbara missen: Begagnade hästtransporter säljs av skojare

Reportage

Missvisande lastvikt, felaktiga mätarställningar och bälten som inte testats. På marknaden för begagnade hästlastbilar är det lätt att bli lurad. För köparen kan det bli en riktigt dyr historia
om man handlar av fel säljare.

Det är ingen hemlighet att ridsport är en dyr aktivitet. En begagnad ombyggd b-körkortlastbil med hästinredning kan tillexempel kosta tio gånger mer än en likande vanlig lastbil.

Efterfrågan på b-kortslastbilar med hästinredning är just nu mycket stor i Sverige. Men alla försäljare har inte helt rent mjöl i påsen. Köpare som tror sig ha hittat ett fynd kan få sig en dyr läxa.

Frida Fransson som bor utanför Bollnäs är en av minst tre köpare som lurats av samma säljare. Efter att ha sett en annons för en bil som fanns i Frankrike och efter att ha tagit del av dess registreringhandlingar bestämde hon sig för att köpa bilen för 389 000 kronor. Men när bilen till slut levererades till henne var första intrycket inte det bästa.

– Däcken som satt på bilen var inte godkända för bilens vikt. Det skulle finnas en kamera i bilen men den fanns inte. Det var hål i chassit och vi hittade en spritflaska i hytten. Bilen var inrökt och allt var i sämre skick än vad som hade utlovats, säger Frida Fransson.

Problemet visade sig vara ännu större när lastvikten inte heller stämde överens med uppgifterna. Enligt dokumenten som Frida Fransson tagit del av skulle fordonet ha 900 kilo i lastvikt, men när bilen senare besiktades i Sverige blev lastvikten satt till 450 kilo. Detta gjorde att fordonet blev obrukbart för att transportera Fridas hästar.

En stor häst kräver en hög lastvikt.
En stor häst kräver en hög lastvikt.

Betalade 390 000 – fick ingen bil

Än värre drabbades en bekant till Frida Fransson som hade beställt en bil från samma importör.

– Hon hade beställt en väldigt speciell bil med specifik utrustning som importören skulle leta upp och senare leverera till henne. Hon hade gett honom 390 000 kronor i förskott, men någon bil dök aldrig upp.

Frida Fransson valde senare att stämma säljaren. Men förhandlingarna som pågått i cirka två år har inte nått huvudförhandling. I den slutliga domen står det att stämningen är tillbakadragen på grund av att säljaren inte kommer kunna betala tillbaka några pengar vid en förlust. Detta då han redan har stora skulder hos Kronofogden.

– Det hade kostat mig ytterligare 50 000 kronor att gå till huvudförhandling. Totalt har det kostat mig 100 000 kronor bara för stämningen. Vi kommer ändå inte få ut en enda krona av honom.

”Gör vad som helst”

Niclas Kristensen på XtremeCargo är en av många återförsäljare av hästlastbilar i Sverige. Han har länge sett ett problem i att det finns många oseriösa konkurrenter ute på marknaden. 

– Så länge det finns pengar att tjäna så är folk villiga att göra vad som helst, säger Niclas Kristensen.

Han berättar att många av de begagnade bilar som säljs i Sverige importeras från andra europeiska länder. I vissa fall bär bilarna på flera problem som mörkas.

– Ofta är det skåpbilar med små motorer som körs till Polen där de byggs om. Vissa av dessa bilar har även varit krockskadade. I Polen fixar de till bilarna så de ser jättefina ut. Som köpare tror man att man gjort en bra affär. 

Ett stort problem som många köpare stöter på är att bilarna har en missvisande lastvikt. Detta då bilens totala vikt inte stämmer överens med vad som står i registreringsbeviset. De nya bilarna registreras med ett så kallat CoC-dokument där det anges vad bilarna får lasta, vilket inte alltid är överensstämmande med vad dom faktiskt får lasta med all utrustning som bilen senare har när den säljs.

Importören skickar endast in ett CoC-dokument till Transportstyrelsen där det skrivs av utan att bilarna vägs och kontrolleras individuellt. Vikterna är ofta allmänna för en lätt lastbil av den modellen men inte specifika för just den bilen.

»I Polen fixar de till bilarna så de ser jättefina ut. Som köpare tror man att man gjort en bra affär.«
Dyrbara missen: Begagnade hästtransporter säljs av skojare

Känt problem

Detta är ett allmänt känt problem i Europa, enligt Göran Palesjö som är besiktningsingenjör på Besikta Bilprovning.

– Grundfordonet har en viss vikt, sen kan man lägga på tillexempel AC-utrustning i efterhand och då blir lastförmågan mindre. Det kan skilja flera hundra kilo från vad som är angivet i registreringsbeviset, säger Göran Palesjö.

För att undvika olyckor eller indragna körkort bör man därför som köpare skriva in en garanterad lastvikt i kontraktet eller åka och väga bilen själv innan man köper. 

Men det är inte bara lastvikten som kan vara missvisande. Niclas Kristensen visar upp skärmdumpar från en annons där en importör har sålt en Renault Master 2,3 från 2011. Om man söker på bilens registreringsnummer på sajten Car.info kan man se att bilen importerades från Polen till Sverige 2017. Ett år tidigare visade bilens mätarställning 24 000 mil när den besiktades i Polen, men när bilen besiktades i Sverige låg mätarställningen plötsligt på endast på 8 924 mil.

– Ofta är det svårt att få fram historiken kring en bil som gått mycket utomlands. Det lockar ju betydligt fler köpare om det ser ut som att bilen gått få mil, säger Niclas Kristensen.

När samma fordon registreringsbesiktades i Sverige hade bilen en soffa i framsätet och en brits i baksätet. Besiktningorganet som stod för registreringsbesiktningen fastställde att man får ha max två passagerare i bilen, och de ska färdas på soffan fram.

Men på bilderna i annonsen kan man se att det nu finns en brits/soffa bak i fordonet med bältesinfästningar, samt två enkelsäten fram. Niclas Kristensen menar att vissa importörer eftermonterar säten så att det ska se ut som att fler får plats i bilen. I det här fallet är det inte tillåtet att åka i baksätet. Men trots detta har importören alltså monterat in en soffa där. En sådan modifiering måste enligt Göran Palesjö kontrolleras innan man får köra bilen.

– Om man monterar säten i efterhand ska fordonet registreringsbesiktas igen. Det krävs att man gör robusta infästningar för att det ska vara säkert, vilket innebär att den som bygger om bilen ska utföra tester på infästningarna samt intyga att bilen uppfyller Transportstyrelsens regler, säger Göran Palesjö.

Tänk på detta vid köp av begagnad hästlastbil

• Skriv in en garanterad lastvikt i köpekontraktet eller åk och väg bilen själv innan köpet.

• Sök på bilens registreringsnummer på Transportstyrelsen för att kontrollera hur många som faktiskt får åka i bilen.

• Sök på bilens registreringsnummer på sajten car.info för att se om bilens mätarställning eventuellt justerats.

Oklart med försäkring

Men trots att sätesmodifieringen gjorts utan att bilen registreringsbesiktats på nytt så har bilen inte fått några nedslag när den genomgått den vanliga kontrollbesiktningen. 

Enligt besiktningsorganet som senast besiktade bilen har man bara kontrollerat bältena och sätena fram då dessa är de enda som får användas. Att soffan fram bytts ut mot enkelsäten verkar inte vara ett problem. Soffan och bältesinsättningarna bak får alltså sitta kvar, men inte användas.

– Det är alldeles för slappt kontrollerat, tycker Niclas Kristensen. 

Han har flera exempel där importörer eftermonterat in extra säten och menar att de allra flesta slinker igenom kontrollbesiktningarna utan några nedslag. Han har också varit i kontakt med Transportstyrelsen angående problemet och de hävdar att det i så fall skulle röra sig om ett ärende för polisen.

När Vi Bilägare kontaktar Transportstyrelsen får vi till svar att fallen är så specifika för varje bil att det inte går att ge ett generellt svar för vad som gäller. 

Istället verkar ansvaret hamna på köparen där det gäller att ha koll på hur många personer som faktiskt får färdas i fordonet.

– Men det krävs några extra knapptryck för att få fram det här i registret. Folk är ofta godtrogna och tycker allt ser bra ut, men bältena bak är inte testade, säger Niclas Kristensen och fortsätter: 

– Det rullar många av dessa bilar ute på vägarna och myndigheterna har lagt allt ansvar på föraren. Så vid en olycka vette sjutton om ens försäkringsbolaget skulle ta i problemet, de skulle nog kunna hävda att det är olagligt att köra så.

Dyrköpt läxa

Trots att fällorna verkar vara många när det kommer till hästlastbilar tycks Niclas Kristensen ändå se ett mönster där köpare blir mer uppmärksamma.

– Det har tagit många år men folk börjar diskutera detta mer. Köpare är mer pålästa och ställer fler frågor.

För Frida Fransson blev bilköpet en dyrköpt läxa. Men hon är inte förvånad över lurendrejeriet.

– Det är sån otrolig statusgrej att ha en bra hästlastbil. Det är också därför marknaden blomstrar så mycket. Kan man spara in 100 000 på en bra hästlastbil så gör man det. Där det finns en marknad finns det även dom som försöker lura dig.

Taggar: Reportage

Det är ingen hemlighet att ridsport är en dyr aktivitet. En begagnad ombyggd b-körkortlastbil med hästinredning kan tillexempel kosta tio gånger mer än en likande vanlig lastbil.

Efterfrågan på b-kortslastbilar med hästinredning är just nu mycket stor i Sverige. Men alla försäljare har inte helt rent mjöl i påsen. Köpare som tror sig ha hittat ett fynd kan få sig en dyr läxa.

Frida Fransson som bor utanför Bollnäs är en av minst tre köpare som lurats av samma säljare. Efter att ha sett en annons för en bil som fanns i Frankrike och efter att ha tagit del av dess registreringhandlingar bestämde hon sig för att köpa bilen för

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-22 14:35

Är detta ett stort problem? Dagligen ser jag folk som kör i 120 km/h på motorvägen med släp eller att man ser SUV med släp för hästar, hur mycket väger den kombinationen? Har de rätt körkort för ekipaget? En gång tänkte jag köpa en V70 och det visade sig att den bara fick dra ca 750 kg (den var för tung) på vanligt B körkort, så det blev en Skoda Octavia istället som fick dra 1500 kg. Så vad jag vet, ju tyngre dragbil.... mindre lass får man dra på vanliga B körkortet. Så då frågar man sig när man dagligen ser dessa hästtransporter med SUV som dragbil, har föraren rätt körkort för detta?

Ibland har jag använt släpvagns kalkylatorn för att kolla upp saker:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapva...

Jag kollade bara för skojs skull 2 hästsläp på hygglo, de kunde min Octavia köra med vanligt B körkort.. bytte min bil mot reg nr på en XC60 D4 och då får man upp:
"Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen."

Sedan när man pratar med folk, så måste de ha en SUV för att dra släpet... varför? Nu vet jag inte vad en häst väger...men Max lastvikt: 585 kg fick jag på släpet när jag valde min egen bil, och den vikten var oförändrad med en XC60. Så en SUV funkar oftast inte på vanliga B körkort.. eller tyngre bilar.

#2
2020-09-22 14:39

Hade jag varit trafikpolis hade jag stoppat alla hästtransporter där en SUV är dragbil och kollat körkortet, och dragit in massor med stålar till staten i form av böter. Om någon vet mer, säg mig om min bild är sned av läget eller om mina teorier är rätt!? För i min värld tror jag inte så många som har BE eller B utökat körkort och därmed bryter lagen med sin SUV.

#3
2020-09-22 17:20

Det har väl gått amerikanska troll i detta, alla pratar om fyrhjulsdriftens fantastiska egenskaper som dragbil dock talas det inte så mycket om drivaxlar och däck. En större och starkare bil blir per automatik bättre i tankevärlden och blir något helt annat på papperet.

Dragit häst-, hus- och släpvagn sedan 90-talet med tvåhjulsdrift utan bekymmer.

Dom färdigbyggda bilarna för hästtransport ger väl lite bättre vägkänsla kan jag tro och är väl lika krocksäkra som en husbil.

#4
2020-09-22 18:41

Fast jag hade valt en dieselbil om man skall hålla på med att köra runt med släp hela veckorna. Bensinförbrukningen drar iväg med släp påkopplat.

#5
2020-09-24 18:25

Apropå inlägg #2 ovan; Jag skjutsar själv runt min dotter och hennes häst på hopptävlingar och träffar mycket hästfolk. Vågar påstå att B96 eller BE är mer regel än undantag i hästsvängen.

Angående inlägg #3; Har du provat att skjutsa häst till akut veterinärbesök i 20cm snö oplogat? För det mesta går det alldeles utmärkt att dra tungt med tvåhjulsdrift. De där sällsynta fallen när man faktiskt behöver fyrhjulsdriften - då är den ovärderlig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.