Bild
Nästa artikel
Dyra skador utan försäkring

Dyra skador utan försäkring

Reportage

Maskinskadeförsäkringen kan rädda dig från ekonomisk krasch när bilen havererar. Vi har jämfört försäkringarna och tittat på vilka bilar som oftast drabbas av maskinskador.

Vågar du äga en bil som körts över 12 000 mil? Om något går sönder –motor, växellåda eller drivlina – får du själv stå för den ekonomiska smällen med reparation. Någon garanti eller goodwill från tillverkare eller generalagent finns sällan.

Försäkringsbolagen tycker att det blir för dyrt att ersätta skador på bilar som rullat över 12 000 mil. Då skulle försäkringspremien också behöva höjas. Därför har de flesta försäkringsbolag en gräns på åtta år eller 12 000 mil för maskinskadeförsäkringen, i något fall är gränsen 10 000 mil. Hos Gjensidige är gränsen tio år eller 12 000 mil. Hos samtliga försäkringsbolag är det vad som inträffar först, oavsett ålder och miltal som gäller.

Trygg Hansa har en försäkring som täcker upp till 15 000 mil, men just den försäkringen är en lockvara och kan endast tecknas i samband med bilköp eller som märkesförsäkring.

Se upp för försäkringar där du betalar en procentuell självrisk – det kan bli mycket dyrt. Om ett motorbyte skulle kosta 100 000 kr får du kanske betala uppåt 40 000 kr i självrisk. I vår jämförelse är det bara Aktsam som har sådana villkor.

 

Länsförsäkringar gör regelbundet en maskinskaderapport där de redovisar hur många maskinskador de vanligaste bilmärkena har.

Maskinskador som inträffar när bilen har garantier tar inte försäkringsbolagen i regel. Försäkringen träder inte in om tillverkare, generalagent eller återförsäljare väljer att ta maskinskador som goodwill. Det är alltså inte säkert att en bil som hamnar bra till i den här undersökningen har färre skador totalt sett, utan den visar vad som anmäls till försäkringsbolaget.

Underlaget i Länsförsäkringars senaste rapport är bilar 2007–2013. Skadefrekvensen är i genomsnitt 1,4 skador per 100 bilar och år. Rapporten berör omkring 4 000 maskinskador som anmäldes under 2015 till bolaget. Enligt Länsförsäkringar inträffar den genomsnittliga maskinskadan vid 7 800 mil och kostar i genomsnitt 17 000 kr att åtgärda. Bara under 2015 betalade Länsförsäkringar ut cirka 120 miljoner kronor i ersättningar för maskinskador.

Dyrast är motorskador som i snitt kostar 27 400 kr för byte eller reparation. Motorskador är vanligare på bensinbilar än på dieselbilar. De senare drabbas istället av fler fel på avgasreningen. Totalt sett är bensin- och dieselbilar lika skadedrabbade enligt Länsförsäkringars statistik.

Om bilen inte är korrekt servad blir det i regel nobben från försäkringsbolagen gällande maskinskador. Villkoret för att försäkringen ska gälla är att servicen är gjord enligt tillverkarens instruktioner, även om det inte måste vara hos en auktoriserad verkstad.

En missad service kan stå ägaren dyrt i långa loppet. För dig som ska köpa begagnad bil är det viktigt att kontrollera hur servicen är utförd. Dubbelkolla med verkstaden som ska ha servat bilen vad som är gjort.

Land Rover/Range Rover är det märke som har flest maskinskador enligt Länsförsäkringars senaste maskinskaderapport. Även i tidigare jämförelser hamnar märket högt vad det gäller antal maskinskador.

Enligt rapporten är Land Rover och Range Rover sämst när det gäller avgasrening och bromssystem, näst sämst när det gäller el/elektronik, tredje sämst när det gäller styrning och fjärde sämst när det gäller motorskador.

Sören Hyltoft är PR-ansvarig för Land Rover/Range Rover i Sverige och Danmark.

–När det gäller motorer har vi haft svårigheter med intercoolern när det är fruset. Det har orsakat problem med oljeutsläpp och med turbon. Detta löstes genom två åtgärder; den första åtgärden kom i december 2014. Då löstes problemet på 90 procent av motorerna, säger han.

Enligt importören gäller många av maskinskadorna motorer på bilar som inte längre är i produktion, främst Discovery 3 och 4. Tillverkaren erkänner också fel på oljepumpen, som i sin tur orsakat fel på kamremmen i Range Rover och Land Rover Discovery 3 och 4. Krångel med generatorer är ett annat känt gissel på Discovery 3 och 4, något som enligt importören ska vara åtgärdat.

– Så gäller det fel på EGR-ventiler som slaggar igen, det är ett känt problem som vi har upplevt på Land Rover Defender och Discovery. Problem med parkeringsbromsen beror på de bilar som inte servas på våra auktoriserade verkstäder. Vid service bör handbromsen justeras. Om man inte gör det kommer handbromsmodulen att förstöras, säger Sören Hyltoft.

 

Trots sitt kvalitetsrykte ligger Porsche näst sämst till gällande motorskador enligt Länsförsäkringar.

När det gäller växellåda och drivning hamnar Porsche sämst till, med växellådsbyte, fel på styrenhet till växellådan och fel på fördelningslåda/4WD. Även när det gäller el/elektronik hamnar Porsche sämst till, med fel på styrdon och övrig elektronik.

Andreas Lundberg är PR-ansvarig för Porsche i Sverige:

– Det är förvånande, min spontana reaktion var att det här måste vi kolla upp. Nu har jag sett rapporten och haft kontakt med våra huvudmän i Tyskland. Vi har tittat på hela vår vagnpark 2007–2013 och kontrollerat vad vi haft för försäkringsklagomål. Vi kan inte vidimera påståendena i den här rapporten. Enligt våra interna uppgifter ligger maskinskadorna betydligt lägre och avviker inte från andra märken. Vi vet att det finns Porscheägare som kör hårt på bana och våra bilar ska självklart tåla det. Men då är det bromsar och andra slitdelar det handlar om i dessa fall, inte maskinskador.

Porsches interna rapport är dock hemlig och får inte lämnas ut. I brist på denna får vi alltså hålla till godo med uppgifterna från Länsförsäkringar. Inget annat försäkringsbolag i Sverige redovisar något liknande för närvarande.

 

Mini och BMW hamnar totalt som tredje respektive femte sämsta märke i maskinskaderapporten. BMW har högsta skadefrekvensen på bränslesystem. Detta gäller speciellt bränslespridarna på 2-liters och 3-liters bensinmotor samt en större andel fel än genomsnittet på bränslepumparna. Även fel på ABS-bromsar och ESP-system är vanligare på BMW än genomsnittet.

För Mini handlar det främst om motorskador, där märket är näst sämst och har den högsta uppmätta andelen fel på kamkedjorna. Även fel på vattenpump och elektronik gör att Mini hamnar högt i skadefrekvensen.

Peter Maier är PR-ansvarig för BMW och Mini i Sverige:

– Vi tar information i denna typ av rapporter på allvar. Om felaktigheter identifieras, vidtar vi åtgärder för att avhjälpa dem. Om vi gör en återkallelse är det för att på lång sikt hålla högsta möjliga produktkvalitet. Ett exempel på det är den tekniska åtgärden 2016 att ersätta axiella lager för vevaxeln i motorer monterade i Mini och BMW-modeller, säger han.

Men varför Mini och BMW hamnar dåligt till i maskinskaderapporten kan importören inte svara på.

 

Seat hamnar totalt som fjärde sämsta märke i maskinskaderapporten. Den främsta anledningen till det är antalet motorskador, där Seat faktiskt hamnar allra sämst till. Det handlar vanligen om fel på turbo och kamrem/kedja. Även när det gäller kyl/värmesystem visar sig Seat ha svagheter. Här kommer märket på fjärde sämsta plats med fel på bland annat kondensor och AC-kompressor.

Henrik Looser är PR-ansvarig för Seat i Sverige:

– Vi har kännedom om att det härrör sig från kamkedjan. Det rör sig om ett modellrelaterat fel på gamla Ibiza. Utifrån resultatet analyserade vi situationen och insåg att vi inte hade samma generösa goodwill som våra konkurrenter på vissa komponenter, däribland turboaggregat. Seat har därför sedan dess dels införd generösare goodwill inom många områden.

– Många av de fall som påverkade rapporten negativt omfattas i dag av generösare goodwill. Dessutom har Seatfabriken gjort kvalitetsförbättringar på turboaggregaten, vilket resulterat i en betydligt lägre skadefrekvens jämfört med när rapporten genomfördes.

”Jag borde ha varit mer vaksam”

Ulf Rundin, Volkswagenägare i Bispgården, har erfarenhet av maskinskadeförsäkringen. I hushållet finns två VW, en Golf och en Tiguan.

– På Golfen började en motorvarningslampa lysa och jag tog bilen till en verkstad. De kopplade upp sig mot bilens dator och fick en felkod att det var fel på avgaskylaren. Motorn gick också ner i effekt och blev kraftlös. Det skulle ha kostat cirka 14 000 kr att laga, men gick på maskinskadeförsäkringen, berättar Ulf Rundin.

På hans andra bil, en VW Tiguan TDI 140, var det också problem med avgaskylaren. Men det ska Volkswagen stå för, eftersom bilen har varit återkallad för VW:s avgasfusk. Bilen är nu åtgärdad och har fått annan programvara. Eventuella följdfel har Volkswagen gått med på att stå för i det här fallet.

 

Istället är det krångel med Haldexsystemet som blivit ett problem, även fast bilen inte körts mer än 6 500 mil. Oljan till fyrhjulsdriften har inte varit bytt på bilen, trots stämplar i serviceboken. Servicen har inte varit korrekt utförd på den här bilen, som servats utanför VW:s auktoriserade verkstäder. Därför är det osäkert att maskinskadeförsäkringen täcker reparationskostnaden på 15 000 kr.

– När jag köpte bilen begagnad fick jag se att serviceboken hade stämplar. Jag litade på att det stämde. Men jag kontrollerade aldrig hur bilen varit servad, vad som hade gjorts med bilen. Det var en miss, jag borde varit mer vaksam på det. Om jag hade vetat vilka konsekvenser det kan få hade jag knappast köpt bilen. Så lite lurad är jag ju, säger Ulf Rundin.

MASKINSKADEFÖRSÄKRINGAR

1. Hur länge gäller maskinskadeförsäkringen? 2. Vilken självrisk gäller? 3. Finns det något högsta ersättningsbelopp?

Aktsam

1. 8 år/10 000 mil från första registreringsdatum.

2. 1 800 kr under 4 000 mil. 4 001–5 000 mil 20 procent av skadekostnaden, dock lägst 1 800 kr. 5 001–7 000 mil 30 procent av skadekostnaden, lägst 1 800 kr. 7 000–10 000 mil, 40 procent av skadekostnaden, lägst 1 800 kr.

3. Ersättningen kan inte vara högre än bilens totala marknadsvärde.

Dina försäkringar

1. 8 år/12 000 mil från första registreringsdatum.

2. Självrisken varierar beroende på hur långt bilen har körts: 0–2 999 mil = 2 000 kr, 3 000–5 999 mil = 3 000 kr, 6 000–12 000 mil = 4 000 kr.

3. Ja, försäkringen täcker som mest bilens marknadsvärde omedelbart före skadan.

Folksam

1. 8 år/12 000 mil från första registreringsdatum. För Stor bilförsäkring gäller 10 år/12 000 mil.

2. Självrisk 1 500 kr upp till 8 000 mil. Över det är självrisken 3 000 kr.

3. Nej, vi har ingen beloppsgräns i ersättningen.

Gjensidige

1. 10 år/12 000 mil från första registreringsdatumet.

2. Självrisk 2 000 kr upp till två år, sedan 4 000 kr.

3. Nej, inget tak i försäkringsersättningen.

IF

1. Upp till 8 år/10 000 mil. För stor bilförsäkring gäller 10 år/12 000 mil. Åldern räknas från första registreringsdag, undantaget om fordonet är av en årsmodell före första registreringsdatum. Då räknas istället årsmodellen.

2. För personbil under 5 år/8 000 mil – 1 500 kr, över 8 år/upp till 10 000 mil 3 000 kr. Om bilen är direktimporterad gäller 6 000 kr upp till
8 år/10 000 mil. För ”Stor bilförsäkring” gäller 10 000 kr i självrisk.

3. Bilens marknadsvärde.

Länsförsäkringar

1. 8 år/12 000 mil från första registreringsdatum.

2. Självrisken upp till 6 000 mil är 3 000 kr, 6 001–10 000 mil är självrisken 5 000 kr, 10 000–12 000 mil är självrisken 7 000 kr.

3. Det finns ingen begränsning av ersättningsbeloppet i sig, utan det är bilens marknadsvärde som styr detta (man reparerar inte en bil över dess marknadsvärde).

Moderna

1. 8 år/10 000 mil från första registreringsdatum.

2. 3 000 kr upp till 6 000 mil. 6 000–10 000 mil 6 000 kr.

3. Nej, det finns inget högsta ersättningsbelopp för maskinskador specifikt.

Redo

Samma försäkringsvillkor som för Gjensidige.

Svedea

1. Maskin- och elektronikdelen gäller för en serietillverkad bil som är högst 8 år gammal räknat från bilens första registreringsdag och som körts högst 12 000 mil.

2. 3 000 kr upp till 6 000 mil, 5 000 kr därefter.

3. Nej.

Svedland

Samma försäkring i princip som Trygg-Hansa, dock utan ”Trygga mil” med 8 år/15 000 mil.

Trygg-Hansa

1. 8 år från första registreringsdatumet eller 12 000 mil. Motor- och elektronikförsäkringen i bilförsäkringen ”Stor” gäller i 10 år eller 12 000 mil. Med försäkringen ”Trygga mil” vid bilköp eller märkesförsäkring gäller 8 år/15 000 mil.

2. Upp till 4 000 mil är självrisken 1 500 kr. 4 001–10 000 mil är självrisken 5 000 kr. 10 001–12 000 mil är självrisken 8 000 kr. Med bilförsäkringen ”Stor” minskas självrisken med 50 procent.

3. Nej, inte mer än att det totala ersättningsbeloppet inte kan överstiga bilens marknadsvärde.

Taggar: Reportage

Vågar du äga en bil som körts över 12 000 mil? Om något går sönder –motor, växellåda eller drivlina – får du själv stå för den ekonomiska smällen med reparation. Någon garanti eller goodwill från tillverkare eller generalagent finns sällan.

Försäkringsbolagen tycker att det blir för dyrt att ersätta skador på bilar som rullat över 12 000 mil. Då skulle försäkringspremien också behöva höjas. Därför har de flesta försäkringsbolag en gräns på åtta år eller 12 000 mil för maskinskadeförsäkringen, i något fall är gränsen 10 000 mil. Hos Gjensidige är gränsen tio år eller 12 000 mil. Hos samtliga försäkringsbolag är det vad som inträffar först, oavs

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

VANLIGASTE SKADORNA

De här maskinskadorna är vanligast på de fem märken som har flest fel:

Motor:

1. Seat. Fel på turbo, kamkedjor.

2. Mini. Fel på kamkedjor och en del fall av komplett motorbyte.

3. Peugeot. Fel på kamrem/kedja, främst på 1,6-liters bensinmotor samt en del topplockspackningar.

4. Land Rover/Range Rover. Fel på turbo samt oljeläckage.

5. Skoda. Fel på kamrem/kedja.

Kyl/värmesystem:

1. Skoda. Fel på kupéfläkt, AC-kompressor, kondensor och vattenpump.

2. Chevrolet. Fel på kondensor och AC-kompressor.

3. Volvo. Fel på kondensor, AC-kompressor och fabriksmonterad värmare.

4. Seat. Fel på kondensor, AC-kompressor och kupéfläkt.

5. Mini. Fel på vattenpump, styrdon klimatanläggning, kondensor.

Växellåda/drivning:

1. Porsche. Växellådsbyte, fel på styrenhet samt fördelningslåda/4WD.

2. Chrysler. Byte växellådor, fel på styrenhet.

3. Fiat. Fel på koppling, växellåda, drivaxel.

4. Land Rover/Range Rover. Fel på växellåda, fördelningslåda/4WD, svänghjul.

5. Volkswagen. Fel på svänghjul, koppling, växellådor.

Bränslesystem:

1. BMW. Fel på spridare, bränslepump, styrelektronik.

2. Dacia. Fel på spridare, bränslepump.

3. Volkswagen. Fel på spridare, insug.

4. Opel. Fel på spridare, bränslepump.

5. Audi. Diverse fel.

Elektronik/el:

1. Porsche. Fel på elektronik, styrdon.

2. Land Rover/Range Rover. Fel på elektronik, generator, startmotor.

3. Mini. Fel på elektronik, styrdon, säkerhetssystem.

4. BMW. Fel på elektronik, styrdon.

5. Audi. Fel på elektronik.

Avgasrening/EGR:

1. Land Rover/Range Rover. Mer än dubbelt så många fel som Skoda och VW på avgasrening/EGR-ventil.

2. Skoda

3. Volkswagen.

4. Audi.

5. Porsche.

Bromsar:

1. Land Rover/Range Rover. Fel på antisladd-system.

2. Dacia. Fel på ABS-enhet.

3. BMW. Fel på ABS-enhet, antisladdsystem, bromsservo.

4. Mazda. Fel på ABS-enhet.

5. Chevrolet. Fel på ABS-enhet.

Styrning:

1. Citroën. Fel på styrväxel.

2. Fiat. Fel på styrväxel och rattlås.

3. Land Rover/Range Rover. Fel på rattlås.

4. Chrysler. Fel på rattlås.

5. Mazda. Fel på styrväxel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.