Bild
Nästa artikel
Dryg kostnad går att kapa

Dryg kostnad går att kapa

Reportage

Vilka bilmodeller har höga eller låga servicekostnader i det långa loppet? Vi har jämfört servicekostnaderna för 50 nya bilar. Resultatet är klart överraskande – och du kan spara tusenlappar genom att teckna serviceavtal!

Servicekostnaden är kanske inte det du främst tänker på när du ska byta bil. Men underhållskostnaderna är viktiga för bilekonomin. Tecknar du ett serviceavtal med återförsäljaren i samband med bilköpet kan du spara ett par tusenlappar på servicen de första åren.

En del märken, som BMW, lockar med ”gratis” service under de första åren. Där är underhållsservicen inbakad i nybilspriset.

Hur stor blir servicekostnaden i det långa loppet för bilägaren, under 20 000 mil?

Vi har tittat på 50 bilmodeller av modellår 2017, varav flertalet är storsäljare inom respektive märke. Trots att servicen är en riktig kassako för verkstäderna är bilbranschen rätt motvillig att lämna ut vad en service egentligen kostar. Det krävs många telefonsamtal och mail innan vi får besked om vilket pris som gäller.

Det är på servicen som bilföretagen verkligen gör vinst. Att sälja en ny bil är inte alls lika lönsamt som att sälja in servicearbeten, något som verkar vara känsligt att tala om öppet. Bilföretagen vill inte berätta att kunderna bör serva sin bil för ett antal tusenlappar varje år, trots att verkligheten ser ut just så.

På vissa bilmärken finns en indikator som avgör när bilen behöver service. Även om bilen marknadsförts som att den går upp till 3 000 mil mellan varje servicetillfälle kan den, beroende på körsätt, behöva service långt tidigare än så. Vi har frågat efter ett servicepris vid normalkörning. Om du kör hårt med bilen eller har många kallstarter kan du exempelvis behöva byta olja oftare än vid servicetillfällena i tabellen.

Priserna kommer från respektive märkes generalagent och avser en auktoriserad verkstad i Stockholmsregionen.

»Här går det att spara tusenlappar!«

När vi 2009 undersökte servicekostnader på liknande vis visade det sig att Ford Focus var dyrare än Mercedes E-klass att serva. Det berodde då på att Forden hade etanolmotor som krävde service var 1 000:e mil.

Nu är Ford Focus istället en av de billigaste bilarna att serva. Etanolmotorn har Ford slutat sälja och serviceintervallet är längre. Bilägaren behöver inte åka till verkstad lika ofta för att serva och totalt sett blir servicekostnaderna därför lägre i det långa loppet. Detta trots att verkstäderna knappast har lägre timtaxa 2017 jämfört med 2009.

Microbilen Kia Picanto är oväntat dyr att serva – mer än dubbelt så dyr som Opel Corsa, som totalt sett är billigast i undersökningen. Faktum är att suvar som Toyota RAV4 och Mitsubishi Outlander, båda i hybridutförande, är billigare att serva än Kia Picanto.

Kia Cee’d är drygt 2 000 kronor dyrare att serva än koncernsyskonet Hyundai i30, som bygger på samma teknik. Hyundai i30 är också flera tusenlappar billigare att serva än den mindre i20. Det beror på att i20 har kortare serviceintervall.

 

Bland bilarna i den så kallade Golfklassen märks också tydliga skillnader. VW Golf är nästan dubbelt så dyr att serva som Opel Astra i det långa loppet. Skillnaden mellan Opel Astra och BMW 118 är nästan 29 000 kr – till Opels fördel. Detta trots att Opel i detta fall har en effektstarkare motor. Här är skillnaden mellan ”premiumbil” och ”icke premium” klart mätbar.

Bland fyrhjulsdrivna kombibilar är Su-baru Outback klart dyrare att serva än Skoda Superb 4X4, Audi A6 Quattro eller BMW 520 X-drive.

Dyrast totalt i undersökningen är dock Mercedes CLA 220d – faktiskt dyrare att serva än sina större märkessyskon C-klass och E-klass med samma motor. Mercedes och Subaru är mer än tre gånger dyrare att serva än Opel Corsa under 20 000 mil.

 

Serviceavtal med privatpersoner är något som kommit inom bilbranschen de senaste åren. Tidigare var serviceavtal förbehållna företagskunder, men i många fall kan nu också privatpersoner teckna dessa. Fördelen för bilföretagen är att ett avtal gör att du blir trogen kund under den tid som avtalet gäller. Därför erbjuder bilföretagen en rabatt så att du ska serva bilen hos den auktoriserade verkstaden hos märkesåterförsäljaren istället för att snegla åt bildelskedjornas lockerbjudanden på underhållsservice.

Serviceavtalen kan vara förmånliga, men också aningen förvirrande. Ingår två servicetillfällen eller tre? Det kan bero på hur långt du kör – om avtalet gäller antal mil eller månader.

 

För Nissan Qashqai kostar serviceavtalet 9 900 kr för 36 månader eller tre servicetillfällen. Kostnaden för varje enskild service varierar beroende på hur långt bilägaren har kört. Om du kör 3 000 mil per år blir kostnaden 12 219 kr för de tre första servicetillfällena – om du väljer att köpa dessa styckvis. Rabatten blir då 2 319 kr – här går det att spara tusenlappar!

Om du istället har en kortare körsträcka, 2 000 mil per år, kostar de tre första servicetillfällena 11 678 kr totalt. Rabatten blir då 1 778 kr om du tecknar ett avtal.

Serviceavtalen gäller i många fall från återförsäljarna och här bör det gå att förhandla sig till lika bra rabatt som i ovanstående exempel.

För Mercedesägaren finns en rejäl rabatt om man tecknar ett serviceavtal. Plötsligt blir den dyraste bilen i undersökningen nästan 23 000 kr billigare att serva. Med avtalet kostar servicen totalt 45 894 kr, jämfört med 68 810 kr annars.

Även på C-klass och E-klass kan Mercedesägaren spara tusenlappar på serviceavtal – mer än 17 500 kr under åtta år. Slitdelar som exempelvis bromsar ingår dock inte i varken service eller serviceavtal för Mercedesägaren. Bromsbyte är helt enkelt ett tillvalsarbete som går utanför serviceavtalet.

 

Men det är inte alltid som serviceavtalet är särskilt gynnsamt för bilägaren. För Ford Mondeo sparar bilägaren 172 kr på avtalet för de tre första åren, jämfört med att köpa servicen styckvis. På Ford Focus är rabatten futtiga 39 kr i avtalet jämfört med att köpa varje service för sig.

En fördel finns dock, servicepriset per gång kan ju höjas, medan avtalspriset ligger fast. Det finns all anledning för konsumenten att noga granska både servicepriset och serviceavtalet innan man bestämmer sig för bilköp.

Så mycket kostar service under 20  000 mil. Tabellen visar servicekostnaden på märkesverkstad för 50 bilmodeller av modellår 2017. Summan i tabellen avser den sammanlagda kostnaden för alla servicetillfällen – vars antal och intervall varierar mellan modeller och märken – för respektive bil under 20 000 mil.
Så mycket kostar service under 20  000 mil. Tabellen visar servicekostnaden på märkesverkstad för 50 bilmodeller av modellår 2017. Summan i tabellen avser den sammanlagda kostnaden för alla servicetillfällen – vars antal och intervall varierar mellan modeller och märken – för respektive bil under 20 000 mil.
Taggar: Reportage

Servicekostnaden är kanske inte det du främst tänker på när du ska byta bil. Men underhållskostnaderna är viktiga för bilekonomin. Tecknar du ett serviceavtal med återförsäljaren i samband med bilköpet kan du spara ett par tusenlappar på servicen de första åren.

En del märken, som BMW, lockar med ”gratis” service under de första åren. Där är underhållsservicen inbakad i nybilspriset.

Hur stor blir servicekostnaden i det långa loppet för bilägaren, under 20 000 mil?

Vi har tittat på 50 bilmodeller av modellår 2017, varav flertalet är storsäljare inom respektive märke. Trots att servicen är en riktig kassako för verkstäderna är

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.