Bild
Nästa artikel
En stor del av CEVT:s arbete görs i datormiljö och som här, med VR-teknik som hjälp.
En stor del av CEVT:s arbete görs i datormiljö och som här, med VR-teknik som hjälp.

CEVT – Ny genre Svensk bilindustri

Reportage

Vad har Volvo, Polestar och Lynk & Co gemensamt? Svaret stavas CEVT och kan beskrivas som resultatet av ett av bilvärldens lyckligaste äktenskap. Vi besöker CEVT i Göteborg och får en inblick i en ny gren av Sveriges bilindustri.

Sverige har fått en ny bilfabrik. Men det är inte många som känner till den. Den ser inte ut som fabriker vi är vana vid och den spottar inte ur sig några bilar. CEVT på Lindholmen i Göteborg är något annat, här växer en ny typ av bilindustri fram i en takt som Sverige inte har sett tidigare.

Namnet är en förkortning av China Euro Vehicle Technology och företaget kan kort beskrivas som spindeln i det nät som vävs av Geely-gruppen. Geely Auto Group äger inte bara Volvo utan även Geely Auto, Lotus, Proton, Polestar, Lynk & Co och LEVC (London-taxin). CEVT:s roll är att vara ett forsknings- och utvecklingsföretag åt dem alla. CEVT ska utveckla teknik åt Geelys alla märken och trots att verksamheten inte är äldre än sex år har man redan fått stort genomslag i branschen.

 

Volvos minsta modell XC40 byggs på den så kallade CMA-plattformen (Compact Modular Architecture) som har utvecklats av CEVT och var anledningen till att CEVT etablerades år 2013.

Volvo behövde en ersättare till gamla V40 som byggdes på en Ford-plattform och man ville komma bort från Ford så snabbt som möjligt. Mats Fägerhag, tidigare utvecklingschef på Saab, värvades för att hitta en samarbetspartner åt Volvo.

– Håkan Samuelsson var ny som vd och han sa åt mig att åka till Kina och säkra våra intressen i projektet. Jag lärde känna Mr An som är vd för Geely och arbetade med människorna kring honom. En kväll i november 2012 frågade han. ”Mats, vi ska köpa ett R&D-center i Europa, vad tror du om det?” Jag sa att jag kunde ge honom ett svenskt alternativ och erbjöd att vi skulle kunna hjälpa dem. Det är lite så här det fungerar i asiatisk kultur, det är på middagar de stora formella besluten tas, inte i konferensrum, säger Mats Fägerhag.

Förslaget visade sig falla i god jord och efter det gick allt snabbt.

– De är jättesnabba i Kina, det fattas otroligt snabba beslut och man är orädd att prova nya saker. Mr An ringde mig till frukost dagen efter att jag presenterat min idé och sa ”let’s do it”. Då åkte jag hem till Volvo och Håkan och frågade vad han tyckte. Jag hade kanske gått lite över mina befogenheter, det här var ju inte riktigt mitt uppdrag. Men han tyckte att det var en lysande idé eftersom vi skulle få kontroll och utveckla Volvos framtid här i Göteborg.

Så här ser en Volvo XC40 ut utan kaross. CMA-plattformen, som är förberedd för eldrift, är framtagen av CEVT. (Foto: CEVT).
Så här ser en Volvo XC40 ut utan kaross. CMA-plattformen, som är förberedd för eldrift, är framtagen av CEVT. (Foto: CEVT).

Verksamheten startade våren 2013 med sju anställda, inklusive Fägerhag själv. Nu arbetar drygt 2 000 anställda hos CEVT på det gamla varvsområdet Lindholmen i Göteborg. Moderföretaget Geely har köpt en 26 000 kvadratmeter stor tomt där deras svenska huvudkontor ska stå färdigt år 2021.

CEVT:s arbete har fram tills nu främst handlat om CMA-plattformen som var CEVT:s första uppdrag, men även de nya Lynk & Co-bilarna. Arbetet med Lynk-bilarna skiljer sig från Volvo-modellen. Med Lynk-bilarna har CEVT gjort allt, inte bara plattformen. Geely-ledningen gav CEVT i uppdrag att konstruera hela karossen och inredningen till Lynk & Co 01, 02 och 03.

– Vårt första uppdrag var att göra CMA-plattformen men vi har gjort så mycket mer sedan dess. Det är så det funkar i den kinesiska kulturen, levererar du så får du mer och mer att göra. Det har gått med en rasande fart. CMA utvecklades som en modulärt uppbyggd plattform för att möta både Volvos och Geelys kravnivåer och under arbetet kom Peter Horbury och jag på att man kunde lägga in ett extra varumärke mellan dem. Vi hade ju alla byggstenar tekniskt sett att göra så som till exempel Volkswagengruppen har gjort med Audi, Seat, Skoda och Volkswagen. Sedan vidareutvecklades det här och Alain Visser kom in och förädlade tanken kring vad varumärket skulle vara.

 

Volvos nystartade syskonföretag Lynk & Co skiljer sig alltså från de flesta andra på så sätt att det inte har någon egen utvecklingsavdelning. Den delen står CEVT för.

CEVT arbetar snabbt. Det talas om att de kan ta fram en ny bilmodell på ungefär halva tiden mot vad det tar för en traditionell biltillverkare. Nyckeln sägs vara att man går direkt från virtuellt arbete i dator till produktion. Istället för att forma lermodeller använder designavdelningen till exempel VR-teknik. På samma sätt kan ingenjörerna simulera många tester i datormiljö istället för att behöva bygga prototyper som kanske inte fungerar och då behöva börja om igen. Tekniken kallas CAE (Computer Aided Engineering). Men även företagskulturen beskrivs som avgörande för snabbheten.

– Här på CEVT är vi väldigt öppna för nya idéer och tankar. Om man har en idé man vill utforska och man kan lägga fram bra argument för det så är det troligt att man kommer att få göra det. Det skapar ett väldigt roligt och bra arbetsklimat. Det kan också vara befriande att inte ha jättemånga års företagstradition som ett hinder framför sig. Här är det fritt fram att hitta på nya idéer och det är nog alla ingenjörers dröm, säger Sofia Ore, tillförordnad avdelningschef Tekniska beräkningar på CEVT.

Den modulära plattformen CMA har några mått som är fasta för att till exempel växellådan ska få plats. Utöver det går det mesta att sträcka på.
Den modulära plattformen CMA har några mått som är fasta för att till exempel växellådan ska få plats. Utöver det går det mesta att sträcka på.
Geelys ägare Li Shufu bygger ett imperium. CMA-plattformen ska användas av Volvo, Lotus, Polestar, Lynk & Co med flera. (Foto: CEVT).
Geelys ägare Li Shufu bygger ett imperium. CMA-plattformen ska användas av Volvo, Lotus, Polestar, Lynk & Co med flera. (Foto: CEVT).

Allt handlar dock inte om ny teknik. CEVT:s arbete bygger till stor del på stora arbetsinsatser från de anställda. Ett måste om man ska hänga med i branschen, enligt vd Mats Fägerhag.

– Man arbetar betydligt mycket mer i Kina än i Sverige, det går inte riktigt att jämföra. På vissa positioner jobbar man i stort sett jämt. Vi har försökt följa efter så gott vi kan och jobbar man här får man räkna med ganska intensiva dagar. Det är heller inte så att man bara jobbar mellan åtta och fem, det krävs ibland betydligt mer. Jag brukar skoja och säga att det i alla fall finns några timmar på dygnet då vi hinner sova. De som gillar det höga tempot anpassar sig, de som inte gillar det slutar. Så krasst är det.

– Som svenskar måste vi hänga med, det är ju inte bara Geely som jobbar så här. Jag arbetade i Tyskland några år och kan säga att vi har det ganska bekvämt i Sverige. Ska vi hänga med i framtiden så måste vi bjuda upp lite mer än vi har gjort historiskt. Det är inte åtta till fem-jobb, snarare åtta till åtta vissa dagar, säger Mats Fägerhag.

CEVT:s arbetstempo, och Mats Fägerhags beskrivning av de krav som ställs från ägarna och i förlängningen kunderna, ger bilden av att bilindustrin är en bransch i förändring och att det kan vara en fördel att vara ett litet företag.

– Geely arbetar mer som ett typiskt mjukvaruföretag där man hela tiden är fokuserad på vad kunden vill ha. Man startar projektet och justerar under resans gång. Det här var svårt för oss att vänja oss vid och den första bilen gjorde vi nog om fyra gånger. Successivt höjdes ribban och vi körde in ett nytt infotainmentsystem sex månader innan produktionsstart. En normal biltillverkare skulle säga att det tar tre år.

– Jag har kontakt med en person som har god inblick i ett stort tyskt företag och han berättar att när han hade en ledande position var han glad om 50 procent av ingenjörerna gjorde det som var beställt. När man blir så stor bygger man in en tröghet i organisationen.

 

CEVT:s arbete framöver kommer inte enbart att handla om att ta fram nya bilmodeller. Utöver Geely, Volvo, Polestar och Lynk & Co arbetar CEVT även med områden som elektrifiering, autonom körning och olika mjukvaruprojekt.

– Antalet bilar på jorden kommer inte att öka, snarare stabiliserar eller minska och lösningen på alla problem är inte elektrifiering. Även om vi elektrifierar alla bilar kommer de inte att få plats i världens största megastäder. Vi satsar på att ligga i framkant på de två viktigaste trenderna just nu. Den ena är givetvis elektrifiering och i samband med det blir bilen mer komplex och därför gör vi en storsatsning på mjukvaruutveckling, säger Mats Fägerhag.

Taggar: Reportage

Sverige har fått en ny bilfabrik. Men det är inte många som känner till den. Den ser inte ut som fabriker vi är vana vid och den spottar inte ur sig några bilar. CEVT på Lindholmen i Göteborg är något annat, här växer en ny typ av bilindustri fram i en takt som Sverige inte har sett tidigare.

Namnet är en förkortning av China Euro Vehicle Technology och företaget kan kort beskrivas som spindeln i det nät som vävs av Geely-gruppen. Geely Auto Group äger inte bara Volvo utan även Geely Auto, Lotus, Proton, Polestar, Lynk & Co och LEVC (London-taxin). CEVT:s roll är att vara ett forsknings- och utvecklingsföretag åt dem alla. CEVT ska utveckl

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.