Bild
Nästa artikel
Det är inte lätt att vara köpare på dagens nybilsmarknad. Utbudet av olika modeller är jättelikt, det finns många tusen att välja på.
Det är inte lätt att vara köpare på dagens nybilsmarknad. Utbudet av olika modeller är jättelikt, det finns många tusen att välja på.

Bilköparskolan - så blir köpet en succé

Reportage

Tänker du köpa ny bil i vår? Då har du en tuff uppgift framför dig. Utbudet av olika modeller är enormt och finansieringsalternativen många. Vår Bilköparskola hjälper dig att undvika de värsta fallgroparna!

Diesel, bensin eller kanske rent av en hybrid? Automatlåda eller manuell? Kombi eller crossover? Två- eller fyrhjulsdrivning?

Att köpa en ny bil är inte bara dyrt, det är svårt också. Inte bara för att det handlar om tekniskt avancerade produkter, utan också för att det finns nästan hur mycket som helst att välja på. Floran av olika märken, karosstyper och modellvarianter är närmast oändlig – och bara fortsätter att växa.     

Svenska bilköpare har i dag fler än 40 olika fabrikat att botanisera bland. Därut-över erbjuder varje tillverkare ett stort antal modeller av varierande storlek och snitt; sammantaget handlar det om flera hundra. Lägger man sedan till alla de motor- och utrustningsalternativ som finns så ökar urvalet ytterligare. Då har köparen plötsligt många tusentals objekt att ta ställning till. Puh!

Allra värst när det gäller att erbjuda många modellvarianter är, i nämnd ordning, de tre tyska prestigetillverkarna BMW, Mercedes och Audi. Vart och ett av märkena har uppåt tusen (!) olika versioner på paletten. Men även bilarna från mer vardagliga märken som Volkswagen och Ford finns i förvånansvärt många utföranden.    

Ytterligare förvirring skapas av att tillverkarna numera satsar hårt på nischmodeller, där tekniken är hämtad från vardagsbilarna medan karosserna har fått ett helt annat stuk. Några franska exempel bland många: Peugeot 208 blir högbyggda crossovern 2008, Peugeot 308 blir cross-overn 3008 och Renault Clio blir cross-overn Captur.


Många fabrikanter utnyttjar också samma grundteknik för olika varumärken. Det kanske bästa exemplet på det är VW-koncernen. Där byggs vardagsbilarna Skoda och Seat på samma tekniska grund som de mer påkostade, och betydligt dyrare, VW- och Audi-modellerna.

Stora valmöjligheter är givetvis bra på många sätt, men det är också som gjort för att sätta myror i huvudet på konsumenterna. Det är inte lätt att hitta rätt i virrvarret av märken, modeller och utrustningsnivåer. Men det finns sätt att undvika de värsta blindskären och i den här artikeln har vi samlat några tips som förhoppningsvis gör nybilsköpet lite lättare.


1.
Det första du måste bestämma – och under hela resans gång envist hålla fast vid – är vilken typ av bil du faktiskt behöver. Tänk efter noga; hur stor ska den vara, vad får den kosta och vilket karossutförande passar dig och din familj bäst?

2.
Nästa steg är att försöka sålla ut ett hanterbart antal bilar som skulle kunna vara tänkbara för ett köp. Det görs lämpligen genom att besöka tillverkarnas hemsidor och kolla in vilka modeller som bäst stämmer överens med dina behov. På hemsidorna hittar du de flesta pris- och faktauppgifter du behöver. Där finns i de flesta fall också möjligheter att elektroniskt ”bygga” bilar efter dina personliga önskemål och att ladda ned broschyrer, alternativt beställa dem i pappersutförande.

Även på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se finns en användbar köpguide, där du dessutom får en ungefärlig milkostnad för de olika bilarna.     

3.
Efter grovsorteringen är det läge att skaffa sig ytterligare – och en kanske lite mer kritisk – information om de tilltänkta objekten. En bra uppfattning om hur bilarna är att köra och leva med får du i de tester som görs av seriösa motortidningar. Där nagelfars och bedöms bilarna på alla viktiga punkter och i regel jämförs de dessutom med sina närmaste konkurrenter. Andra informationskällor är olika typer av oberoende kvalitetsundersökningar och sådana finns det många av. Men bara en görs i Sverige och det är Vi Bilägares AutoIndex. Där ger ägarna synpunkter på sina bilar, såväl när det gäller teknisk kvalitet som hur verkstäderna fungerar.     

4.
Fjärde steget i gallringen är att kolla krocksäkerheten hos de bilar du vaskat fram. Den är bokstavligt talat livsviktig och testas och betygsätts av Euro NCAP. Omdömena hittar du på www.euroncap.com och vårt råd är: köp aldrig en bil som inte har fem stjärnor och ett bra pisksnärtskydd! Tänk också på att en liten bil aldrig kan vara lika säker som en stor, även om den har lika många Euro NCAP-stjärnor. Hela betygssystemet bygger på att bilarna ska jämföras med varandra inom samma storleksklass. En femstjärnig småbil är med andra ord inte alls lika säker som en stor bil med samma betyg.

Även Folksam betygsätter bilarnas krocksäkerhet och i det fallet bygger omdömena på verkliga krockar i svensk trafik. Problemet med den metoden, som i grunden säger mer om säkerhetsstrukturen än Euro NCAP:s krocktester, är att det tar tid innan en ny bilmodell hunnit råka ut för tillräckligt många olyckor för att kunna bedömas. Därför finns aldrig de senaste årsmodellerna med i Folksams statistik.

5.
Har du småbarn i familjen bör du också göra en specialgranskning av barnsäkerheten. Kan krockkudden fram stängas av, får bakåtvända barnstolar plats och kan de förankras på alla passagerarplatser? Finns bältespåminnare och bältessträckare/-kraftbegränsare bak? Täcker sidokrockgardinen även baksätet? För lite större barn, som sitter på bälteskudde eller direkt på dynan, ger sidokrockkuddar bak ett bra skydd. Finns det som tillval?

6.
När det gäller körsäkerheten under pressade förhållanden, typ undanmanöver- och bromsprov, görs inga officiella tester. Så i det fallet måste du lita på vad motorjournalisterna kommer fram till i sina utvärderingar. Låt även körsäkerheten vara med i bedömningen när du väljer bil, annars är risken att du upptäcker eventuella brister först i en verklig trafiksituation – och då kan det sluta illa.

7.
Se också till att bilen har en vettig säkerhetsutrustning, helst som standard. Autobroms är ett minimikrav, men det är viktigt att kolla hur systemet fun-
gerar. Det kan skilja mycket mellan olika bilmodeller. Ta reda på i vilket fartområde systemet är aktivt, om det reagerar för fotgängare/cyklister och exakt hur det agerar i en nödsituation.

Även när det gäller komfortutrustningen är det givetvis bra om så mycket som möjligt ingår i köpet. Tänk också på att olika typer av dyra tillval kan straffa sig ekonomiskt när bilen en gång ska säljas. Kombiutförande, automatlåda, dragkrok och metalliclack är dock saker som brukar behålla sitt värde hyfsat i andra hand.   

8.
Vilket motoralternativ och typ av växellåda du ska välja beror i första hand på hur du använder bilen. Diesel är sällan ett vettigt ekonomiskt alternativ för dig med en normal årlig körsträcka, cirka 1 500 mil/år. I det läget är en snål bensinmotor oftast ett bättre val. Automatlåda kan vara värt att satsa på, särskilt om du ofta kör i tät stadstrafik. Då är det skönt att slippa växla manuellt. Men bekvämligheten kostar och pristillägget för en automat brukar ligga någonstans mellan 10 000 och 20 000 kronor, beroende på bilmodell. Däremot drar en modern automatlåda inte mer bränsle än motsvarande manuellt växlade modell, ofta är den till och med snålare. Fyrhjulsdrivning kan vara en vettig satsning om du ofta kör under besvärliga förhållanden och/eller drar tunga släp. I flera fall är pristillägget överraskande måttligt, klart under 10 000 kronor.

9.
Lika livsviktig som säkerheten, men i ett vidare perspektiv, är bilens miljö-egenskaper. Självklart ska du i alla lägen välja en så snål bil som möjligt, både för din egen plånboks och för omgivningens skull. Men lita inte alltför mycket på de siffror som anges i bränsledeklarationen utan räkna med att bilen både drar – och släpper ut – betydligt mer när den körs i verklig trafik. Väljer du att satsa på en miljöbilklassad bil slipper du fordonsskatten i fem år, men den ekonomiska besparingen blir inte särskilt stor jämfört med en snål icke miljöbil. För bensinare handlar det ofta om bara tre–fyra hundralappar per år, för dieslar något mer. När det gäller ”supermiljöbilarna” – elbilar och laddhybrider – är de statliga subventionerna betydligt bättre. Ändå är de, åtminstone än så länge, alldeles för dyra och har ett alltför osäkert andrahandsvärde för att vara ett vettigt alternativ för de flesta privatköpare. Dessutom är laddstolparna fortfarande besvärande få och bilarna kräver också en speciell körprofil för att fungera miljömässigt optimalt.

10.
Nu du väl bestämt dig för vilken biltyp du ska ha, hur den ska vara utrustad och vilken drivlina den ska ha är det dags att på titta lite närmare på kostnaderna. Här gäller det att inte stirra sig alltför blind på pris och förbrukning. Andra tunga utgiftsposter som bör kollas innan ett köp är kostnaderna för service och försäkring.

Bra garantier är också viktiga för ägarekonomin, liksom ett gediget rostskydd.

Men allra väsentligast är ett högt andrahandsvärde. Värdeminskningen är den i särklass tyngsta utgiften för en ny bil och slukar tiotusentals kronor varje år, betydligt mer än bränslet. För att slippa ett alltför stort värderas bör du helt undvika uddabilar, som alltid har ett betydligt sämre andrahandsvärde än stora och allmänt kända märken.

Det är också klokt att vara lite försiktig med första årgången av en ny bilmodell. Risk finns för barnsjukdomar, inte minst elektroniska. Dessa täcks visserligen ekonomiskt av garantin, men ställer till onödigt mycket krångel för ägaren. Det vill du givetvis slippa när du köpt en ny bil för dyra pengar.     

11.
När du kommit så här långt i förarbetet bör du maximalt ha tre–fyra bilar kvar på listan över tänkbara köp – och nu börjar det roliga. Dags för provkörning och den ska inte bara gå runt kvarteret, det ger i stort sett ingenting. Ta tid på dig och känn efter ordentligt hur du trivs med bilen. Sitter du bra, ser du bra, är förarplatsen lättarbetad, fungerar mediefunktionerna smidigt, räcker bagageutrymmet till, är baksätet bekvämt?

Passa också på att låta hjärtat vara med på ett hörn; körkänsla och utseende är inte oviktiga vid ett bilköp. Lägger man ned en mindre förmögenhet på en ny bil är det givetvis en fördel om den, utöver de mer pragmatiska egenskaperna, även är tilltalande för ögat och smidig och underhållande att köra.

12.
Äntligen dags för affär! Förhoppningsvis har du nu skaffat dig så mycket kunskap om din tilltänkta bil att du säker på att det är den du vill ha. Dessutom vet du det mesta om vad de närmaste konkurrenterna kostar och har att erbjuda. Det ger dig ett gyllene läge att försöka pruta. Det brukar alltid finnas ett antal tusenlappar att göra på priset, alternativt att få en uppsättning vinterdäck, en dragkrok eller något liknande på köpet. Tänk också på att beställa din nya bil i god tid innan du behöver den, såvida det inte handlar om en lagerbil. I dag byggs de flesta nya bilar först sedan kunden beställt dem, vilket innebär att leveranstiderna kan bli ganska långa. Räkna med minst ett par månader.      

Lycka till!

NÅGRA MÅSTEN, NÅGRA BEKVÄMLIGHETER

MÅSTE HA!
Autobroms.
Ska helst vara aktiverad i farter upp till 60–70 km/tim och däröver. Bra system reagerar även på fotgängare och cyklister.
Avstängningsbar krockkudde. Nödvändigt om man vill montera en bakåtvänd barnstol på passagerarplatsen fram – den säkraste platsen i bilen.
Bra infotainmentsystem. Det ska vara lätt att ansluta telefoner och andra yttre ljudkällor. Systemet måste också vara smidigt att använda under färd. Extra plus om Internet, SMS och navigator ingår.
Farthållare/färddator. Farthållaren gör långresan mer bekväm och minskar dessutom risken att du av misstag råkar köra för fort. Färddatorn håller rätt på förbrukningen och hur långt det är till nästa tankstopp.         
Luftkonditionering. Standard på nästan alla nya bilar i dag. Köp aldrig en som inte har det!
P-sensorer. Förenklar parkeringsmanövrar och minskar markant risken för småskador, både på din egen bil och andra.   

BRA ATT HA
Adaptiv farthållare.
Håller automatiskt avståndet och anpassar farten till bilen framför.
Automatisk klimatanläggning. Ställ in temperaturen så sköter anläggningen resten. Avancerade system har flera individuella zoner.    
Automatlåda. Slipp växla och spara bränsle. Moderna automater är ofta snålare än manuellt växlade bilar.   
Automatisk parkeringshjälp. Hjälper dig att ratta in på trånga p-fickor. Avancerade system klarar flera olika typer av p-manövrar.   
Backningskamera. Ser vad som händer bakom bilen när du backar. Nackdel: fungerar dåligt när kameralinsen blir nedsmutsad.
Döda vinkeln-varning. Varnar för bilar i ytterbackspeglarnas ”döda” vinklar. Kan förhindra olyckor vid filbyten.   
Elvärmd ratt. Mycket behagligt under den kalla delen av året. En varm ratt är betydligt skönare att hantera än en iskall.
Elvärmd vindruta. Särskilt bra på högbyggda bilar, exempelvis suvar. Där är det svårt att nå hela rutan med isskrapan.
Fjärrstyrd parkeringsvärmare. Perfekt om du ofta parkerar utomhus på vintern. Startas via en app i telefonen eller med en speciell fjärrkontroll och värmer både motor och kupé.
Fyrhjulsdrivning. Ökar framkomligheten och stabiliteten när väglaget är besvärligt. Men glöm inte att bromssträckan är lika lång som för en tvåhjulsdriven bil!   
Körfältssassistent. Slår larm och styr automatiskt in bilen i körfältet igen om du av misstag håller på att korsa vägens mitt- eller sidomarkeringar.
Nyckelfritt lås-/startsystem. Bekväm finess som gör att du inte behöver ta upp nyckeln ur fickan, varken för att låsa upp eller starta bilen.
Skyltavläsning. Håller reda på vilken fartgräns som gäller för vägen du kör på. Nackdel: systemen är inte alltid helt pålitliga och kan ibland visa fel.
Strålkastarspolare. Bantas bort på allt fler bilmodeller, sannolikt för att hålla kostnaderna nere. Dock en bra säkerhetsdetalj, särskilt när du kör i slaskigt väder.    
Trötthetsvarnare. Känner av om bilen vinglar lite mer en vanligt och slår då larm om att du kanske behöver en paus. Ofta är varningssymbolen en kaffekopp.

BRA FÖR BARNFAMILJER
Eluttag/USB i baksätet.
Förenklar användningen av läsplattor, smarta telefoner och annan elektronisk utrustning som gör bilresan trevligare för det unga släktet.   
Elvärmt baksäte. Även de som sitter bak, ofta barn och ungdomar, kan behöva ha det lite varmt om ändalykten när kylan biter i.   
Integrerade bälteskuddar bak. Kuddarna fälls upp ur sittdynan och finns alltid med i bilen. Därmed elimineras risken att de glöms bort.
Isofix-fästen fram. Isofix-fästen i baksätet är lagkrav men inte på passagerarstolen fram. En del tillverkare monterar fästen fram som standard, andra har det som tillval.
Klimatanläggning bak. Förhöjer den allmänna komforten i baksätet, som ju används extra ofta av barnfamiljer.
Sidokrockkuddar bak. Ger ett förbättrat krockskydd för barn som vuxit ur barnstolen och sitter på bälteskudde eller direkt på sätet.

Taggar: Reportage

Diesel, bensin eller kanske rent av en hybrid? Automatlåda eller manuell? Kombi eller crossover? Två- eller fyrhjulsdrivning?

Att köpa en ny bil är inte bara dyrt, det är svårt också. Inte bara för att det handlar om tekniskt avancerade produkter, utan också för att det finns nästan hur mycket som helst att välja på. Floran av olika märken, karosstyper och modellvarianter är närmast oändlig – och bara fortsätter att växa.     

Svenska bilköpare har i dag fler än 40 olika fabrikat att botanisera bland. Därut-över erbjuder varje tillverkare ett stort antal modeller av varierande storlek och snitt; sammantaget handlar det om flera hundra. Lägger man sedan till alla de motor- och utrustningsalternativ som finns så ökar urvalet ytterligare. Då har köparen plötsligt många tusentals objekt att ta ställning till. Puh!

Allra värst när det gäller att erbjuda många modellvarianter är, i nämnd ordning, de tre tyska prestigetillverkarna BMW, Mercedes och Audi. Vart och ett av märkena har uppåt tusen (!) olika versioner på paletten. Men även bilarna från mer vardagliga märken som Volkswagen och Ford finns i förvånansvärt många utfö

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

TIO STEG TILL EN BRA AFFÄR

1. Bestäm vilken biltyp du
behöver och vad den får kosta – och håll fast vid det.

2. Undvik uddabilar – de
kostar mer än de smakar.

3. Kolla krocksäkerheten – minst fem Euro NCAP-
stjärnor är ett måste.

4. Kolla säkerhetsutrustningen – autobroms är ett måste.

5. Kolla barnsäkerheten – får barnstolarna plats?

6. Kolla miljöegenskaperna – välj alltid det snålaste alternativet.

7. Kolla driftskostnaderna – och glöm inte värdeminskningen!

8. Beställ bilen i god tid – leveransen kan ta några månader.

9. Provkör ordentligt – inte bara runt kvarteret.

10. Försök pruta på priset – det lönar sig ofta.

VAD ÄR AEB, HUD OCH BAS?

Den som undersöker marknaden inför ett nybilsköp kan knappast undgå att stöta på en del av bilvärldens många kryptiska förkortningar. Men vet du vad de står för? Här hittar du ett litet urval av de vanligaste förkortningarna, med tillhörande förklaringar.

AAC = Automatic Air Conditioning, automatisk klimatanläggning.
ABC = Active Body Control, adaptiv fjädring/stötdämpning.
ABS = Anti-lock Braking System, låsningsfria bromsar.
ACC = Automatic Climate Control, automatisk klimatanläggning.
ACC = Active Cruise Control, adaptiv farthållare.
AEB = Autonomous Emergency Braking, autobromssystem.
ASC = Automatic Stability Control, antisladdsystem.
AUX = Auxitility, stereoutgång.
AWD = All Wheel Drive, fyrhjulsdrivning.
BAS = Brake Assist System, pedalkraftsförstärkare för bromsen.
BLIS = Blind Spot Information System, döda vinkeln-varning (Volvo).
CDI = Common rail Diesel Injection, direktinsprutningssystem för dieselmotorer.
CNG = Compressed Natural Gas, naturgas.
CVT = Continuously Variabel Transmission, steglöst variabel automatlåda.
EBD = Electronic Brake Force Distribution, elektronisk bromskraftfördelning.
ECC = Electronic Climate Control, automatisk klimatanläggning (Volvo).
ESC = Electronic Stability Control, antisladdsystem (Volvo).
ESP =Electronic Stability Program, antisladdsystem.   
HDC = Hill Descent Control, elektroniskt inbromsningssystem för extremt branta ned-försbackar.
HUD = Head Up Display, hastighet och en del andra uppgifter projiceras direkt i vindrutan.
HHC = Hill Hold Control, hindrar att bilen rullar bakåt vid start i uppförsbackar.
LIM = Speed Limiter, farthållare med fartbegränsningsfunktion.
LDS = Limited Slip Differential, differentialbroms.
LDW = Line Departure Warning, filhållningsvarnare.
PDC = Parking Distance Control, parkeringssensorer.
TDI = Turbo Diesel Injection, direktinsprutad turbodieselmotor.
TPMS = Tyre Pressure Monitoring System, däcktrycksövervakning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.