Bild
Nästa artikel
Att backa med släp är inte lätt för den som är ovan. Land Rovers släpvagnsassistans gör den krångliga manövern lättare.
Att backa med släp är inte lätt för den som är ovan. Land Rovers släpvagnsassistans gör den krångliga manövern lättare.

Backa släpet som ett proffs

Reportage

Släpvagnsassistenten gör dig duktig på att backa med släpvagn. Vi jämför Land Rover mot Volkswagen, hur effektiv är funktionen och vilket system är bäst?

Du vet hur det är när man ska backa med släpvagn. Det är lätt att släpet viker sig och du får parera eller göra om manövern för att få släpet att gå dit du tänkt. Med en släpvagnsassistent slipper du pinsamma eller jobbiga backsituationer. Du får hjälp att undvika backproblem och istället för att styra med ratten gör du manövern med ett reglage.

I Europa finns den här typen av system bland annat till vissa modeller från Land Rover, Jaguar och Volkswagenkoncernen.  Amerikanska pickuper som Chevrolet Silverado och Ford F150 finns också med liknande system, men dessa bilar säljs inte reguljärt här i Sverige.

Vi har testat hur bra släpvagnsassistenten är i praktiken. Duellen mellan Land Rover Discovery och Volkswagen Passat Alltrack kan synas ojämn. Land Rover borde vara en bättre släpvagnsdragare, den får dra hela 3 500 kg. VW Passat Alltrack får dra 2 200 kg, mycket, men ändå klart mindre. Rent teoretiskt borde Land Rover vara bättre på att dra släp. Men är Land Rover även bättre när det kommer till släpvagnsassistenten?

 

Parkeringsassistent har funnits på bilar i över tio år. Där känner sensorer av om p-fickan är tillräckligt stor och bilen kan själv styra in. Systemen för släpvagns-assistent är liknande. Släpvagnsassistenten är till för att ge dig extra stöd, det är inte något helt självkörande system. Föraren måste fortfarande ha kommandot, bromsa, gasa och styra.

Hos Volkswagen kallas systemet för Trailer assist och fungerar med hjälp av kameror och backsensorer. Du behöver inte ha handen på ratten, styr gör du istället med samma reglage på förardörren som ändrar ytterbackspeglarna.

När du har kopplat på släpvagnen känner bilens elektroniska system av detta. Med några reglagetryck är släpvagnsassistenten aktiverad. En tydlig fördel är att släpvagnen går åt det håll du styr, inte tvärtom som vid vanlig släpvagnsbackning.

(Bild 1).  I VW styr man backningen med reglaget för ytterbackspeglarna.
(Bild 1). I VW styr man backningen med reglaget för ytterbackspeglarna.
(Bild 2). På Instrumentpanelen i VW varnas för vilken vinkel släpvagnen har.
(Bild 2). På Instrumentpanelen i VW varnas för vilken vinkel släpvagnen har.

På Land Rover kallas systemet Advanced Tow Assist. Det är krångligt i överkant och kräver både teknikvana och en god portion tålamod.

För det första måste en särskild klisterdekal (kallas måletikett av tillverkaren) fästas på släpvagnen, så att systemet känner igen var släpvagnen befinner sig. Efter det är det dags att gå in i bilens menysystem. Där väljer man vilken typ av släpvagn som ska användas, husvagn, häst- eller båttrailer etcetera. Sedan måste du mäta bredd och längd på släpvagnen och skriva in uppgifterna i bilens datasystem. Slutligen måste bilen köras rakt fram en kortare sträcka för att uppgifterna ska hinna kalibreras.

Terrängreglaget på mittkonsolen används som joystick för att styra släpvagnsassistansen. När systemet är aktiverat lyser reglaget upp med en stiliserad bild av släpvagn och ratt. Tekniskt sett bygger systemet på elektroniska lösningar som parkeringssensorer och backkamera. Vi råkade ut för några elektronikbuggar som gjorde att släpvagnassistansen behövde kalibreras om.

(Bild 1). Bilderna visar systemet i Land Rover. Ratten snurrar utan förarens hjälp. Styr gör man med ett reglage.
(Bild 1). Bilderna visar systemet i Land Rover. Ratten snurrar utan förarens hjälp. Styr gör man med ett reglage.
(Bild 2). Backkameran gör att man ser släpets vinkel och riktning.
(Bild 2). Backkameran gör att man ser släpets vinkel och riktning.
(Bild 3). Släpvagnens typ, längd och bredd skrivs in i bilens dator.
(Bild 3). Släpvagnens typ, längd och bredd skrivs in i bilens dator.

Släpvagnsassistenten kostar 4 600 kr till Land Rover och 5 500 kr till Volkswagen (som separat tillval). Det kan tyckas överkomligt, men kräver förstås att köparen redan investerat dyra pengar i bil – och i Land Rovers fall också tillvalsutrustning.

För Land Rovers del handlar det om 546 900 kr för Discovery i SE-utförande. Sedan krävs luftfjädring och terrängreglage för 19 000 kr, dragkrok för 8 200 kr, backkamera för 4 600 kr och parkeringshjälp med 360 graders vy för 8 700 kr. Sedan kan man lägga på 4 600 kr för Advanced Tow Assist. Allt som allt gör det minst 592 000 kr. Testbilen var dock lyxutrustad till bristningsgränsen och hamnade på drygt en miljon kronor.

Volkswagen Passat Alltrack kostar i grundutförande 336 000 kr. Sedan är det smartaste valet att välja till paketet ”Easy Park inklusive dragpaket”. Det kostar 13 900 kr och där ingår Trailer assist, dragkrok, backkamera och lastförskjutningsskydd. Slutsumman landar då på 349 900 kr.
 

Dags att testa vad systemen går för. Johan Dali, utbildare inom husvagnsorganisationen Caravan Club, bistår med körning, husvagn och förartips. Husvagnen, en Kabe Ametist GLE, är 7,77 meter lång och väger in på strax under 1 500 kg. Det är en rätt vanlig storlek på husvagn.

Vi kör bilarna i tre testmoment för att simulera situationer där släpvagnsassistenten kan göra nytta. Först backar vi in i en ficka i ett 90-graders sväng. Det motsvarar en manöver som du gör på campingen för att parkera husvagnen.

Det kan också handla om en situation där du behöver backa in på en mindre väg för att vända. En stressig manöver som framkallar nervositet hos många släpvagnsdragare.

VW Passat är först ut. Johan Dali backar vant in ekipaget mellan de orange plastkonerna. Det går galant, oavsett om släp-vagnsassistenten är inkopplad eller inte.

– Det är lättare med systemet inkopplat, även om man är en van förare. Risken att göra fel blir mycket mindre, tycker Johan Dali.

Land Rover Discovery är faktiskt ännu enklare att backa runt hörn med. I samma manöver ger backkameran bra guidning med styrlinjer i skärmen som visar exakt färdväg. Gröna styrlinjer visar på att man färdas rakt, gula linjer visar att man backar i vinkel och lila linje indikerar att släpet håller på att vika sig.

När det gäller att backa rakt bakåt är däremot Passat en vinnare. Det är bara att dra reglaget rakt bakåt så går husvagnen nästan spikrakt bakåt.

 

Hur effektiv är släpvagnsassistenten egentligen? En kontroll med tidtagarur ger klart besked. Johan Dali sätter sig bakom ratten i Passat. Att backa en viss sträcka utan släpvagnsassistenten inkopplad tar honom 20 sekunder. Med systemet inkopplat backar han långsammare, men säkrare. Det tar 57 sekunder.

Vi byter förare och jag hoppar in bakom ratten på Passat. Det är mycket svårare än man tror att backa rakt bakåt. Släpvagnen viker sig lätt och då får man som förare parera för att räta upp ekipaget. Ibland får man också rulla fram för att få husvagnen att gå rakt. Sådant tar tid. Det tar mig 2 minuter och 23 sekunder att backa samma sträcka, med vissa förarmisstag. Med släpvagnsassistenten inkopplad gör jag samma sträcka på minuten jämnt. Systemet utjämnar alltså skillnaden i erfarenhet hos olika förare.

Backar man för fort slås systemet av, gränsen går vid cirka 5 km/tim för Volkswagen och 9 km/tim för Land Rover. Släpvagnsassistenten är till för att backa säkert, inte för att slå hastighetsrekord.

Land Rover gör inte bort sig när det gäller att backa rakt bakåt. Bilen saknar dock Volkswagens effektiva snabbkommando att dra reglaget rakt bakåt.

 

Det tredje testmomentet handlar om att backa genom en svepande kurva. Svängen är inte lika kraftig som i det första momentet, men kurvan är istället längre. Det ställer krav på att inte backa för snävt.

Även här är Land Rover strået vassare än Volkswagen. Båda förarna klarar lättare att backa med Land Rover i den här situationen. Backkamerans guidning ger perfekt hjälp.

Om man klantar sig och behöver köra framåt för att räta upp ekipaget har dock Volkswagen en fördel. När föraren lägger i Drive-läge på automatlådan kopplas inte släpvagnsassistenten ur, utan ligger kvar så länge föraren låter bli att röra ratten. I Land Rover kopplas systemet ur när växellådan läggs i läge Drive. I samma situation får man alltså aktivera släpvagnsassistenten igen med några knapptryck.

 

Det är svårt att utse en vinnare i det här testet, matchen slutar oavgjort. Bilarna är bra på olika saker. Volkswagen är lättast att använda och en bra hjälp för den som använder släp då och då. Land Rover kan mer och guidar bättre i knixiga manövrar. Samtidigt kräver Land Rover mer teknikvana och tålamod för att kunna användas på rätt sätt. Det bästa hade varit om det var möjligt att kombinera användbarheten i Volkswagen med funktionerna i Land Rover.

SOM ATT HA EN MAGIKER I BILEN

Svetten lackar mot pannan. Det är inte bara det kvalmiga högsommarvädret, de ettriga flugorna och hotande åskmoln som irriterar. Tre år har gått sedan jag senast backade med släp och jag är med andra ord rejält ringrostig.

Scenen kunde varit på vilken campingplats som helst, men nu är vi på Lunda flygfält i Uppland. Här finns gott om plats för eventuella förarmisstag och här finns inte heller särskilt många åskådare som fnissar åt hur dåligt jag backar.

I samma manöver som Johan Dali lätt backar in Passaten med husvagn får jag problem. Jag backar in för tajt, husvagnen viker sig och jag får rulla fram någon meter för att räta upp ekipaget. Irriterande och stressande. Med Trailer Assist går det bra däremot, jag klarar av att backa in husvagnsekipaget i vår ficka.

Några timmar senare sitter jag i Land Rover Discovery och backar igenom en kurva, utan några som helst problem. Visst har jag övat upp mig en del under dagens backmanövrar och blivit en bättre förare. Ändå är den största förtjänsten inte min utan teknikens. Släpvagnsassistenten lotsar mig rätt och jag tänker att systemet är kusligt effektivt. Nästan som en magiker satt inne i bilen och listade ut hur jag tänkte köra. Så här bra skulle jag aldrig kunna backa utan systemet inkopplat.

– Du får köra en gång till, det ser helt odramatiskt ut på bild, kommenderar fotografen Simon Hamelius.

Det är just det som är poängen. Släpvagnsbackning blir så mycket enklare och lättare med det här systemet inkopplat.

 

Allt är dock inte perfekt. Land Rovers klisterdekal framkallar en del svordomar. Tanken att fästa en klisterlapp på släpvagnen gränsar till idioti. När jag skulle hämta testbilen saknades klisterdekalen. Fanns någon sådan att uppbringa i Sverige? Nej, klisterlappen (som kostar 113 kr) fick beställas från lager i Danmark. Utan klisterdekalen kan inte Advanced Tow assist känna igen var släpvagnen befinner sig och fungerar inte således heller. Inte direkt användarvänligt…

Om jag ändå köpte en dyr bil för att dra släpvagn med skulle jag utan att tveka lägga några tusenlappar på just en släpvagnsassistent. Med den inkopplad blir vilken förare som helst lika duktig på att backa som ett proffs. Och vem vill inte vara det?

Taggar: Reportage
Trailer Assist i Volkswagen Passat Alltrack

Enkelt och lättanvänt system. Kopplar på systemet automatiskt när släpvagnen är tillkopplad. Läser av dragstångens längd. Snabbläge för att räta upp ekipaget. Ser vinkeln på ekipaget i backkameran. Behåller inställningarna även i Drive-läge.

Begränsad hjälp av backkameran. Saknar en del av Land Rovers möjligheter och finesser.

Advanced Tow Assist i Land Rover Discovery 5

Kameran visar var släpet hamnar med styrutslag. Lätt att manövrera med hjälp av guidning med styrlinjer i backkameran. Kameran visar också var klisterdekalen ska sitta. Lättast och roligast i svängmanövrar.

Kräver att man mäter släpets längd, bredd och sätter en klisterdekal på släpet. Rörig med alla knappar och inställningar som behövs. När man lägger i Drive krävs ny inställning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.