Nästa artikel
Är din nya bil en skrothög?
Reportage

Är din nya bil en skrothög?

Publicerad 3 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Närmare 10 000 importbilar från USA är rapporterade som krockade, stulna eller skrotade – och ändå rullar de i Sverige. Det hävdar företaget Carfax, som sammanställer information om fordons identitet.

Det ska sägas direkt. Om du köper en tre år gammal begagnad bil, med styrkt dokumentation om vad bilen har för bakgrund är bilinformationsföretagets Carfax uppgifter kanske inte de mest nödvändiga.

Men för alla som köper en bil med brokig bakgrund – inte minst privatimporterad – kan Carfax information vara skillnaden mellan ett bra bilköp och en bilekonomisk katastrof.

Carfax uppgifter minskar risken för att köpa en bil med dolda fel. Här finns reparationshistorik, besiktningsinformation och mätarställning på ett visst fordon. Men minst lika intressant är att få reda på om bilen är stulen, krockskadad eller inlöst av försäkringsbolag. Uppgifterna kommer från bland annat försäkringsbolag, verkstäder och myndigheter.

I Sverige rullar omkring 65 000 bilar som är direktimporterade från USA. Av dessa har minst 9 600 bilar varit med om allvarliga incidenter i USA och rapporterats krockskadade, stulna eller skrotade. Detta gäller bilar som är tillverkade efter 1980.

– De här bilarna kan rulla omkring i Sverige utan fun-gerande säkerhetssystem, säger Håkan Lindberg, Sverigechef för Carfax. Det kan röra sig om airbags som saknas eller är felaktigt installerade, ABS-bromsar som inte fungerar tillförlitligt, rattstänger som är svetsade och därmed stela, krockzoner som deformerats och fixats till eller säkerhetslampor som är utrivna.

Enligt Carfax statistik finns de här bilarna i hela landet – men de är färre på Gotland och vanligare i Örebro län. Håkan Lindberg:
– På Gotland är det här problemet mindre, troligen för att det är en begränsad marknad där de flesta bilar köps och säljs på ön.

– Men Örebro län sticker också ut i statistiken sett till befolkningsmängden. Min teori är att det där finns ett antal individer som satt i system att importera bilar med tveksam historik. I en del fall används bulvaner och bilarna byter ägare flera gånger innan de ställs på eller säljs till konsument.

Carfax säljer tusentals rapporter i månaden. Omkring 75 procent av kunderna är privatpersoner och 25 procent är bilhandlare. Att få information kring eventuell inbytesbil eller bilköp från annan handlare kan minska risken för att bilhandlaren ska göra en dålig affär – precis som för privatpersoner.

Är bilhandlarna medvetna om bilens bakgrund när de byter in den?
– Medvetenhet varierar från handlare till handlare, säger Håkan Lindberg. Många får in inbytesbilar med tveksamt förflutet i god tro medan andra medvetet söker ökade vinstmarginaler.

– Att köpa in en ”dålig” bil är ett hårt bakslag för en handlare. Den ger lägre försäljningspris, längre kapitalbindning då den är svårsåld eller i värsta fall en förlust. Handlaren hamnar lätt i ett moraliskt dilemma.

– Kommission, det vill säga att sälja eller köpa bil för någon annans räkning, är ett problem som många handlare inte tänker på. Vid kommission har handlaren lika stort ansvar som vid försäljning av bil.

Att en bil visar sig vara krockskadad kan vara skäl till att häva köpet – men det är inte säkert. Det beror på om krockskadorna är reparerade på ett fackmannamässigt sätt eller inte.

– Handlaren har ingen skyldighet att upplysa om eventuella krockskador om inte köparen frågar efter det, säger Martin Suserud, jurist på Konsumentverket.

Om säljaren ljuger när det i efterhand kommer fram att en bil varit krockskadad, kan det vara skäl till att häva ett köp.

– Då har köparen fått felaktig information. Om köparen lägger vikt vid att bilen inte ska ha varit krockad och särskilt frågat om det kan det ha inverkat på köpet. Då är det ett köprättsligt fel, men det är svårt att bevisa om köparen tagit del av den informationen muntligen, säger Martin Suserud.

Diskutera: Hur ser du på att köpa importbil?

Fakta

Tusentals bilar med oklar bakgrund

Så här många bilar i Sverige med tvivelaktig bakgrund har hittills upptäckts av Carfax (se bilden ovan). Det kan givetvis finnas ännu fler bilar som rullar omkring – stulna, krockskadade eller avskrivna av försäkringsbolag

Restvärde: Reparationskostnaden överstiger 75 procent av bilens totalvärde före olyckan. Reparation inte självklar. Bilen kan ha blivit utsatt för kollision, brand eller översvämning. Bilen har varit så allvarligt skadad att den måste bärgas från platsen.

Stulen: Bilen är rapporterad stulen utomlands, men rullar ändå på svenska vägar.

Kollision: Bilen har varit med i en allvarlig olycka, ofta bärgad.

Avskriven: Bilen skrotad och direkt olämplig på vägarna. Helt avskriven av försäkringsbolag med noll i restvärde.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2012-10-04 11:23
c63

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120511/bilforetag-pa-svarta-listan-se-upp

Står en hel del om skrotade USA-bilar som är till salu i Sverige.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-04 12:10
Baltasare (ej verifierad)

"Men nyare importerade bilar från USA skulle jag absolut kolla, speciellt om dom gått omvägen över någon baltstat".

Denna firma har många fina Usa-importer:
http://www.blocket.se/akvidson-bil?ca=4

I en annan annons söker samma firma en rysk/litausk-talande chaufför:
http://vakanser.se/jobb/chauffor+438/

Slutsats: Carfax är guld värt.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-04 13:06
a128

Appråpå skrotbilar eller rättare sagt bilar som skrotas men inte i verkligheten

lägg uppdrag granskning 2012-10-10 20:00 på minnet