Bild
Nästa artikel
Allt fler bilföretag erbjuder privatleasing

Allt fler bilföretag erbjuder privatleasing

Reportage

Lån, kontantbetalning eller privatleasing? Vilken väg är bäst till den nya bilen?

Inte nog med att det kan vara knepigt att välja rätt bil. Det finns dessutom en rad olika finansieringsformer att ta ställning till. Snabbast ökar privatleasingen. Men är det verkligen en bra affär att långtidshyra sin bil? Köpa kontant är billigast och ett vettigt lån är rent ekonomiskt det näst bästa alternativet. Det är ställt utom allt tvivel. Men privatleasingen är det enklaste och smidigaste sättet att skaffa sig en ny bil. Välj ut den modell du vill ha, bestäm körsträcka och hur lång tid avtalet ska löpa. Sedan återstår i stort sett bara att skriva på kontraktet, lägga en mindre depositionssumma och fräsa iväg.   

Någon kontantinsats behövs inte och det är sannolikt det, i kombination med ett bekvämt bilinnehav och en fast månadskostnad, som gör leasingen till ett frestande alternativ för en snabbt växande grupp kunder.

Allt fler bilföretag erbjuder numera privatleasing som alternativ till konventionellt ägande och mellan 15 och 20 procent av de nya bilarna på privatmarknaden är lång-tidshyrda.

För kunden finns flera uppenbara fördelar med leasingen. Han/hon får tillgång till en ny bil utan att behöva binda upp några större summor och vet dessutom exakt på öret hur mycket bilen kostar per månad. Skillnaden jämfört med att äga bilen är heller inte avskräckande stor, det handlar om någon eller några kronor per mil för en bil i Golf-klassen.

Ett annat plusvärde, som främst gäller unga människor med liten bonus, är att de får bättre försäkringsvillkor. Något som är extra gynnsamt för dem som bor i storstadsområden. Men då gäller förstås att se till att försäkringen ingår i leasingavtalet, viket inte alltid är fallet. Samma sak gäller servicekostnaden.     


Kort sagt; med ett vettigt leasingavtal ska bilinnehavaren, utöver månadskostnaden, bara behöva betala vägtrafikskatt och bränsle. För att vara riktigt säker på villkoren är det mycket viktigt att läsa avtalet noga, även det finstilta, innan man skriver på.

 

Som med allt annat finns förstås nackdelar även med privatleasing. En är att det generellt sett är dyrare att långtidshyra bilen än att äga den själv. Dessutom binds kunden upp för en lång tid och kan inte ändra sig om han/hon av någon anledning är missnöjd med sitt bilval eller får ändrade ekonomiska förhållanden under leasingperioden. Avtalen löper i regel på två eller tre år och de flesta kunder tecknar sig för tre år.

En annan fallgrop är att det blir kostsamt för den som kör längre än de antal mil som avtalats; de så kallade övermilen är ofta mycket dyra. En annan risk är att bilen bedöms som mer sliten än normalt när den lämnas tillbaka. Då skrivs restvärdet ned och det blir kunden som får betala, något som kan svida rejält i plånboken. Äger man bilen själv kan man välja att köra vidare med skadorna, eller reparera dem på valfri verkstad.

Men vad är egentligen normalt slitage efter tre år och ett antal tusen mil? På den punkten finns ännu inga fastställda regler, något som givetvis innebär en stor osäkerhet för leasingkunden. MRF (Motorbranschens Riksförbund) jobbar dock med att ta fram en gemensam branschstandard som är tänkt att underlätta situationen för både kunder och bilföretag.

Sist, men inte minst, har den som köpt sitt fordon bilen kvar efter tre år medan lea-singkunden står utan, såvida han/hon inte köper loss den tidigare långtidshyrda bilen eller väljer att leasa en ny.

Taggar: Reportage

Inte nog med att det kan vara knepigt att välja rätt bil. Det finns dessutom en rad olika finansieringsformer att ta ställning till. Snabbast ökar privatleasingen. Men är det verkligen en bra affär att långtidshyra sin bil? Köpa kontant är billigast och ett vettigt lån är rent ekonomiskt det näst bästa alternativet. Det är ställt utom allt tvivel. Men privatleasingen är det enklaste och smidigaste sättet att skaffa sig en ny bil. Välj ut den modell du vill ha, bestäm körsträcka och hur lång tid avtalet ska löpa. Sedan återstår i stort sett bara att skriva på kontraktet, lägga en mindre depositionssumma och fräsa iväg.   

Någon kontantinsats behövs inte och det är sannolikt det, i kombination med ett bekvämt bilinnehav och en fast månadskostnad, som gör leasingen till ett frestande alternativ för en snabbt växande grupp kunder.

Allt fler bilföretag erbjuder numera privatleasing som alternativ till konventionellt ägande och mellan 15 och 20 procent av de nya bilarna på privatmarknaden är lång-tidshyrda.

För kunden finns flera uppenbara fördelar med leasingen. Han/hon får tillgång till en ny bil utan att behöva binda upp någr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

SEX TIPS TILL DIG SOM TÄNKER LEASA

1. Var noga med att välja rätt bil - den går inte att byta under avtalsperioden.

2. Slå till när bilföretagen har kampanjer - då kan du göra ett klipp!

3. Se till att service och försäkring ingår i hyresavtalet.

4. var lika rädd om leasingbilen som om den vore din egen. det lönar sig i slutändan.

5. Kör inte längre än ditt avtal tillåter - då kan det bli dyrt. Är du osäker så väljs en längre körsträcka från början. Att öka från 1 500 till 2 000 mil/år kostar cirka 200 kr/mån för en normalbil.

6. Satsa på en bil som är vettigt standardutrustad från början - tillvalsutrustning höjer snabbt leasinkostnaderna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.