Nästa artikel
Aldrig har diesel varit hetare
het diesel

Aldrig har diesel varit hetare

Publicerad 27 november 2006 (uppdaterad 23 september 2010)
Funderar du på att köpa dieselbil? Läs vår dieselspecial innan du bestämmer dig! Vi har räknat fram hur långt du måste köra för att tjäna på att välja att köpa din bil med dieselmotor istället för bensinmotor. Med hjälp av experter försöker vi också skåda in i framtiden när det gäller hur teknik, andrahandsvärden och bränslepriser kommer att utvecklas.

Allt fler nybilsköpare väljer dieselmotor. För dig som går i dieseltankar har
Vi Bilägare sammanställt en brytpunktstabell över de 50 mest sålda
dieselbilarna. Tabellen, på sidorna 22 och 24, visar hur mycket du måste köra
per år för att det ska löna sig att köra på diesel.
Dieselmotorn ökar stadigt
sin marknadsandel i Sverige. Försäljningen har fördubblats på ett år och alla
bedömare tror att den utvecklingen kommer att fortsätta. Dieselmotorns lägre
bränsleförbrukning gör den attraktiv, trots att det numer bara är ören i
prisskillnad mellan bensin och diesel.

Till saken hör att den tidigare
regeringen införde ett nytt, koldioxidbaserat, beskattningssystem som i princip
halverade fordonsskatten för dieselbilar som uppfyller miljöklass 2005.

Skatten är dock fortfarande högre än för de flesta bensinbilar. Undantaget
är extremt snåla dieslar med partikelfilter.

Till exempel kostar Citroën
C3 1,6 HDI bara 930 kronor i skatt under de första tre åren. Den som köper samma
bil med en lika stark bensinmotor, får betala 3 555 kronor i fordonsskatt under
perioden. Dessutom går dieseln drygt två kronor billigare per mil, tack vare sin
lägre förbrukning.

Hur stort är värdet när man säljer?

Men en
faktor som ibland glöms bort när man försöker räkna på om det lönar sig med
diesel eller ej, är hur mycket man får för bilen den dag den ska
säljas.

Vi har tagit hjälp av tjänstebilsförlaget Ynnor som med hjälp av
finansbolag och andra branschföretag, skaffat sig gedigen kunskap om olika
modellers restvärden.

Tar vi med restvärdet i beräkningen, inser vi strax
att den som väljer Citroën C3 i dieselutförande måste gilla att köra bil. Den
personen måste köra in en 17 300 kronor större värdeminskning, om bilen behålls
i tre år. Det kräver i slutändan en årlig körsträcka på 2 251 mil, innan dieseln
börjar gå med vinst.

Å andra sidan ser vi att den som väljer mellan en
björnstark sexcylindrig Audi A4 2,7 TDI och A4 2,0 T, inte behöver fundera så
länge. Visserligen kostar dieseln 26 500 kronor mer i inköp men efter tre år
värderas den 33 400 kronor högre än bensinmodellen, enligt
Ynnor.

Eftersom A4 2,0 T kräver 98 oktan blir prisskillnaden gentemot
dieseln extra stor. Trots att förbrukningen här bara skiljer en deciliter per
mil till dieselns fördel, blir dess bränslekostnad 1,30 kronor lägre per mil.
Slutsatsen blir att för den här kunden lönar det sig att köra          diesel
från första metern.

Vilket bensinmotoralternativ man jämför med har
naturligtvis avgörande betydelse för kalkylens utgång. Vissa vill gärna jämföra
cylindervolm eller prestanda. Dieselmotorn är stark på låga varv och enligt vår
erfarenhet gör det att den många gånger kan konkurrera med bensinmotorer med
betydligt högre maxeffekt och större cylindervolym. Där vi kunnat har vi i vår
tabell jämfört med flera olika bensinmotoralternativ.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.